Бюджетното салдо по КФП е отрицателно в размер на 2 606,4 млн. лева към май 2025 г.

Това е 1,2% от прогнозния БВП

автор: Цветилена Симеонова публикувано на: 01.07.2025 прегледи: 19
Бюджетното салдо по КФП е отрицателно в размер на 2 606,4 млн. лева към май 2025 г.

Приходите, помощите и даренията по КФП към май 2025 г. са в размер на 31 518,6  млн. лева или 34,9% от годишните разчети. Постъпленията нарастват с 3 262,3 млн. лева (11,5%) спрямо отчетените за първите пет месеца на 2024 г. За този ръст принос имат най-вече данъчните приходи, които нарастват c 15,1% (3 309,3 млн. лева). Неданъчните приходи нарастват с 11,9% (542,8 млн. лева) спрямо отчетените за същия период на 2024 г., а постъпленията в частта на помощите и даренията са по-малко с 589,8 млн. лева, сочат данните на Министерството на финансите.

Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 25 169,8 млн. лева, което представлява 35,5% от разчетените за годината. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски формират 79,9% от общите постъпления по КФП за периода.

Неданъчните приходи са в размер на 5 104,5 млн. лева, което представлява 42,6% от годишните разчети и ръст от 542,8 млн. лева, 11,9% спрямо същия период на 2024 г. Тези приходи се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други.

Приходите от помощи и дарения са в размер на 1 244,3 млн. лева.

Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към май 2025 г. възлизат на 34 125 млн. лева, което е 35,3% от годишните разчети. За сравнение – разходите по КФП за първите пет месеца на 2024 г. бяха в размер на 28 109,4 млн. лева, като следва да бъде взето предвид, че през месец февруари 2024 г. има отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството обратно към бюджета на министерството в размер на 1 200 млн. лева. При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост на данните, разходите към края на май 2025 г. нарастват с 4 815,6 млн. лева (16,4%). Нарастване на разходите има основно в частта на социалните плащания, вкл. разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии, капиталовите разходи и други.

Нелихвените разходи са в размер на 32 606,6 млн. лева, което представлява 35,2% от годишния разчет и ръст (на съпоставима база) с 4 357,5 млн. лева (15,4%) спрямо отчетените към май 2024 г. Текущите нелихвени разходи са в размер на 30 059 млн. лева. Капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 2 523,1 млн. лева. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 24,5 млн. лева. Лихвените плащания са в размер на 704,3 млн. лева (43,4% от планираните за годината и ръст от 219,2 млн. лева спрямо същия период на 2024 г.).

Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма към май 2025 г. е отрицателно в размер на 2 606,4 млн. лева (1,2% от прогнозния БВП). То се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 1 916,1 млн. лева и дефицит по европейските средства в размер на 690,3 млн. лева.

Размерът на фискалния резерв към 31 май 2025 г. е 13 103,8 млн. лева, в т. ч. 12 456,8 млн. лева депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 647 млн. лева вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.