На първо четене: Парламентът одобри увеличаването на минималната заплата на 850 лева
Депутатите приеха тя да е в размер не по-малък от 50% от брутната средна заплата за страната
Минималната работна заплата за следващата календарна година да се определя до 31 октомври на настоящата година и да е в размер не по-малък от 50% от брутната средна заплата за страната за периода от дванайсетте месеца, предхождащи определянето ѝ. Това реши на първо четене парламентът, като „за“ гласуваха 175 народни представители, а трима се въздържаха, съобщи БТА.
Към момента това би означавало минимален размер от 850 лева.
Целта на законопроекта, според вносителите, е своевременно обвързване на размера на минималната работна заплата с референтните стойности по директивата на ЕП и на Съвета относно адекватните минимални работни заплати в ЕС в условията на висока инфлация, ниски доходи и непрекъснато растящи разходи на живот.
Вносителите припомнят, че от доста години се работи за механизъм, който да осигури автоматизъм при определянето на минималната работна заплата с отчитане на променящите се условия и без субективни решения. В тази връзка е внесен и техният законопроект, който ще гарантира постоянство и предвидимост за гражданите и за бизнеса и който ще отстрани опасността от „замразяване“ за определени периоди на нейния размер.
В момента реалният размер, който се получава след удръжките, е 549 лева – т.е. с 45 лева над новата линия на бедност, посочват вносителите. Ако сега не се вдигне размерът на минималното трудово възнаграждение, по-късно ще се наложи много по-голямо увеличение и бизнесът ще бъде затруднен да изплаща такава заплата, се посочва още в мотивите.
Още Новини
Парламентът одобри окончателно второто удължаване на бюджета
Годишната инфлация в еврозоната е 1,9% през февруари 2026 г.
Свободните работни места в еврозоната са на ниво от 2,2% през четвъртото тримесечие на 2025 г.
Годишната инфлация в страната за февруари 2026 г. е 3,3%