Приходите по КФП нарастват с над 8,6 млрд. лева на годишна база за октомври 2025 г.
Размерът на фискалния резерв към 31.10.2025 г. е 19 827,5 млн. лева
Приходите, помощите и даренията по КФП към октомври 2025 г. са в размер на 66 782,3 млн. лева или 74% от годишните разчети, показват данните на Министерството на финансите. Постъпленията нарастват с 14,9% (8 649,8 млн. лева) спрямо отчетените към октомври 2024 г. Сравнени със същия период на 2024 г., данъчно-осигурителните приходи нарастват номинално с 15,5% (7 344,7 млн. лева), неданъчните приходи нарастват с 19,7% (1 631,7 млн. лева), а постъпленията в частта на помощите и даренията са по-малко с 326,6 млн. лева.
Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 54 599,1 млн. лева, което представлява 77,1% от разчетените за годината. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски формират 81,8% от общите постъпления по КФП за периода.
Неданъчните приходи са в размер на 9 924,0 млн. лева, което представлява 82,8% от годишните разчети. Тези приходи се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други.
Приходите от помощи и дарения са в размер на 2 259,2 млн. лева.
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към октомври 2025 г. възлизат на 73 372,7 млн. лева, което е 75,9% от годишните разчети. За сравнение, разходите по КФП към месец октомври на 2024 г. са били в размер на 62 097,3 млн. лева, като следва да бъде взето предвид, че през месец февруари 2024 г. има отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството обратно към бюджета на министерството в размер на 1 200,0 млн. лева При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост, разходите към края на октомври 2025 г. нарастват с 10 075,4 млн. лева (15,9%). Нарастване на разходите има основно в частта на социалните плащания, вкл. разходите за пенсии, както и при капиталовите разходи, разходите за персонал и други.
Нелихвените разходи са в размер на 70 393,9 млн. лева, което представлява 76% от годишния разчет и ръст (на съпоставима база) от 9 274,0 млн. лева (15,2%) спрямо отчетените към октомври 2024 г. Текущите нелихвени разходи са в размер на 62 719,1 млн. лева. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 7 623,8 млн. лева. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 51,0 млн. лева. Лихвените плащания са в размер на 1 356,6 млн. лева (83,6% от планираните за годината и ръст от 439,9 млн. лева спрямо същия период на 2024 г., което се дължи на календара по обслужването на държавния дълг).
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма към октомври 2025 г. е отрицателно в размер на 6 590,5 млн. лева (2,98% от прогнозния БВП). То се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 4 474,6 млн. лева и дефицит по европейските средства в размер на 2 115,9 млн. лева. В началото на месец ноември Европейската комисия предостави на България 0,86 млрд. лева по второто плащане по Механизма за възстановяване и устойчивост, като се очаква до края на годината да постъпи и трети транш в размер на близо 3,2 млрд., лева, което ще компенсира посочения дефицит по сметките за средства от ЕС (в размер на над 2,1 млрд. лева), респективно текущо ще подобри салдото по КФП.
Размерът на фискалния резерв към 31.10.2025 г. е 19 827,5 млн. лева, в т. ч. 15 141,8 млн. лева депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 4 685,7 млн. лева вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Още Новини
БНБ обяви основния лихвен процент за декември 2025 г.
Брутният външен дълг на страната възлиза на 54 934,7 млн. евро в края на септември 2025 г.
Общият показател на бизнес климата в България запазва равнището си през ноември 2025 г.