Facebook и мисията за един по-отворен свят

автор: Цветилена Симеонова публикувано на: 21.02.2024 прегледи: 79 уникалност: 98%

Facebook е безплатна социална мрежа, която позволява на потребителите си да се свързват един с друг, да споделят текстово, снимково, музикално, видео и друго съдържание със своите приятели и роднини, както и да си комуникират с тях чрез мигновени съобщения. Платформата дава възможност и за видео разговори, участие в групи по интереси, търговия, запознанства, игри и много други дейности. Освен личните профили, социалната мрежа дава възможност за регистриране и на бизнес акаунти.

Facebook е част от Meta Platforms, Inc. – северноамериканска многонационална холдингова компания, чието седалище е в Менло Парк, Калифорния. Meta е компания майка на Facebook, както и на Instagram, WhatsApp и Oculus.

Днес Facebook e най-голямата социална мрежа в света с повече от 2 млрд. потребители, като е предлагана на над 110 езика, включително и на български език.

Всичко започва с един Марк

Марк Зукърбърг не случайно е... Марк Зукърбърг. Неговите стъпки по пътя на компютърното програмиране започват от най-ранна възраст. Баща му – Едуард, зъболекар по професия, започва да обучава сина си на програмиране още преди той да навърши 10 години, като бързо забелязва, че детето има афинитет и умения в тази област. Затова, когато Марк е на 11 години, родителите му наметат софтуерния разработчик Дейвид Нюман да го обучава. И до днес Нюман нарича Зукърбърг „чудо“.

В рамките на няколко години Зукърбърг създава невероятно практична програма, наречена ZuckNet. Тя свързва компютрите в дома му с тези в зъболекарския кабинет на баща му, така че рецепционистката да може да се свързва с него по всяко време чрез мигновени съобщения.

По време на гимназиалните си години Зукърбърг работи по създаването на музикален плейър, наречен Synapse Media Player. Устройството използва изкуствен интелект, за да научи навиците за слушане на потребителя. То е публикувано в сайта Slashdot и получава оценка 3 от 5 от PC Magazine. А по-късно The New Yorker ще напише за Зукърбърг:

Някои деца играеха на компютърни игри. Марк ги създаваше.

Марк Зукърбърг
Марк Зукърбърг

The New Yorker отбелязва, че по времето, когато Марк Зукърбърг започва курсове в Харвард през 2002 г., той вече е постигнал „репутация на програмиращо чудо“. Той учи психология и компютърни науки, като още през втората си година написва програма, която нарича CourseMatch, позволяваща на потребителите да вземат решения за избор на клас въз основа на избора на други студенти и им помага да сформират учебни групи. По-късно Марк създава и още една програма, която първоначално нарича Facemash, взимаща от базата данни на Харвард снимките на студентите, сравнявайки ги и позволявайки им да избират кой от тях изглежда най-привлекателен (подобно на сайта Hot or Not, който стартира през 2000 г.). Ари Хасит, съквартирант на Зукърбърг по това време, обяснява:

„Имахме книги, наречени Face Books, които включваха имената и снимките на всички, които живееха в студентските общежития. Първоначално той (бел. ред. Марк Зукърбърг) направи сайт и постави една до друга две снимки на двама от студентите. Посетителите на сайта трябваше да изберат кой е „по-секси“ и според гласовете щеше да се направи класация“.

Програмата се появява през уикенда и веднага става изключително популярна сред студентите, които не се свенят да избират най-привлекателните сред тях. Но в понеделник сутринта Харвард спира програмата, тъй като популярността ѝ претоварва един от мрежовите комуникатори на колежа, пречейки на достъпа до интернет на студентите. Освен това много студенти се оплакват, че снимките им се използват без разрешение. Зукърбърг се извинява публично.

2004 г.: Thefacebook преди Facebook

През януари 2004 г. Зукърбърг започва да пише код за нов уебсайт. На 4 февруари 2004 г. той стартира Thefacebook, първоначално разположен на thefacebook.com, в партньорство със своите съквартиранти Едуардо Саверин, Андрю Макколъм, Дъстин Московиц и Крис Хюз. Идеята хрумва на Марк от Phillips Exeter Academy – подготвителното училище, което той завършва преди Харвард. То публикува свой собствен указател, наречен The Photo Adress Book, който учениците наричат просто The Facebook. Такива справочници със снимки и телефонни номера по онова време са важна част от социалния опит на учениците в много частни училища, тъй като с тях те могат да останат свързани с приятелите си от класа и след завършването.

Първоначално Thefacebook е достъпен само за хора с имейл адрес в Харвард и в рамките на първия месец 50% от студентите на колежа се регистрират. Но се появява проблем – съвсем скоро след пускането на сайта Марк е заплашен да бъде съден. Оказва се, че той е работил по подобен проект със своите състуденти Камерън Уинкълвос, Тайлър Уинкълвос и Дивия Нарендра, които изоставя, преди да пусне сам Thefacebook. Те твърдят, че той е откраднал концепцията и идеите им. В крайна сметка през 2008 г. е постигнато споразумение за 1,2 млн. акции в компанията Facebook и 20 млн. долара в брой.

Thefacebook мигновено се превръща в хит и Зукърбърг решава да го разпространява и в други училища със съдействието на съквартиранта си и съосновател Дъстин Московиц. Първите университети, към които се насочват, естествено са най-големите – Колумбийския университет, Нюйоркския университет, Станфордския университет, колежа Дартмут, университета Корнел, университета в Пенсилвания, университета Йейл и университета Браун. До края на 2004 г. членството е отворено за почти всички университети в САЩ и Канада, като предизвиква небивал интерес сред студентите.

2005 – 2008 г.: Facebook и мисията за по-отворен свят

През август 2005 г. „the“ е премахнато и компанията официално става Facebook (домейнът facebook.com струва 200 000 долара). През следващия месец сайтът е „отворен“ и за служители на Microsoft и Apple и така компанията става готова да скочи отвъд студентската си база. През 2006 г. Facebook става достъпен за всички с валиден имейл адрес и над 13-годишна възраст.

Зукърбърг веднага вижда потенциала на създаденото от него и през втората си година напуска Харвард, за да работи по проекта. Така той, Московиц и другите съоснователи се преместват в Пало Алто, Калифорния, където наемат малка къща, която им служи като офис. През лятото Зукърбърг се среща със съоснователя на PayPal Питър Тийл, който инвестира в неговата компания. Инвестиции започват да текат и от други места.

Марк и останалите основатели започват да получават примамливи оферти от големи корпорации, които искат да купят компанията им. Те обаче ги отказват до една. В интервю през 2007 г. Зукърбърг обяснява мотивите си: „Не е заради парите. За мен и колегите ми е най-важно да създадем отворен информационен поток за хората“. Той повтаря своите цели пред списание Wired през 2010 г.: „Нещото, което наистина ме интересува, е мисията да направя света отворен“.

През май 2007 г. Facebook отваря своя Marketplace, който позволява на потребителите да публикуват обяви за продажба на продукти и услуги. Освен това стартира платформата за разработване на приложения, отваряйки по този начин вратите за разработчиците да създават свои собствени приложения и игри, интегрирани с Facebook.

Платформата обаче гледа и отвъд личните профили и мисли и за начина, по който бизнесите могат да се възползват от сайта. До края на 2007 г. над 100 000 компании са се регистрирали, като Facebook стартира Pages for Businesses в подкрепа на това. Идеята на Facebook е за надграждане на съществуващите рекламни приходи, за да направи рекламата на платформата достъпна дори за най-малките фирми.

През 2007 г. Зукърбърг е добавен към списъка TR35 на MIT Technology Review като един от 35-те най-добри иноватори в света под 35-годишна възраст. Списание Vanity Fair пък го определя за номер 1 в списъка си за 2010 г. на Топ 100 на „най-влиятелните хора на информационната ера“. През 2010 г. той е избран за номер 16 в годишното проучване на New Statesman за 50-те най-влиятелни фигури в света.

През 2008 г. се появява и Facebook Chat, който позволява мигновена връзка с другите потребители, като по същество концепцията не се различава от ZuckNet. През същата година се появяват още и функцията за „хора, които може би познавате“, стената на Facebook и Facebook Connect. През 2009 г. е пусната и една от най-големите Facebook игри – Farmville, която въпреки че е копие на игра, наречена Farm Town, постига огромен успех, като само за два месеца има 10 млн. активни потребители на ден. И това само заради една виртуална царевица!

2009 – 2012 г.: Най-големият в света

През декември 2009 г. Facebook достига важен крайъгълен камък в своята история. С 350 млн. регистрирани потребители и 132 млн. уникални потребители месечно, тя се превръща в най-популярната социална платформа в света. Затова и не спира да се развива.

През 2010 г. се появява възможността за харесване на коментари, правят се и подобрения в маркирането на снимки. През юли броят на регистрираните потребители достига 500 милиона. През ноември Facebook е оценена на 41 млрд. долара и се превръща в третата по големина уеб компания в САЩ след Google и Amazon. И всичко това за по-малко от пет години.

През следващата година е постигнато още едно огромно постижение. През юни 2011 г. Facebook достига 1 трилион показвания на страници (според проучване на DoubleClick), а Nielsen съобщава, че сайтът е вторият най-посещаван в Съединените щати. През август пък е пуснат и Facebook Messenger като самостоятелно приложение. Това се случва, след като компанията придобива Beluga – услуга за групови съобщения.

2012 г. вероятно е една от най-важните години в (макар и кратката) история на Facebook. През април компанията прави своето може би най-важно придобиване – Instagram, похарчвайки 1 млрд. долара. Освен това през същата година компанията дебютира и на Нюйоркската фондова борса.

Проблемът с омразата

Платформа, отворена за всички, на пръв поглед е прекрасна идея. За съжаление обаче, „всички“ включва и много хора, които използват интернет, за да разпространяват „езика на омразата“. И Facebook се сблъсква челно с този проблем, като сайтът се оказва не достатъчно подготвен, за да се справи с него.

От компанията признават, че усилията им за модериране „не са успели да работят толкова ефективно“, колкото те биха искали. За да се опитат да се справят с проблема, обявяват редица промени: Преглед и актуализация на насоките, използвани за оценка на доклади за език на омразата; Актуализиране на обучението на екипите, отговорни за тези оценки; Увеличаване на отговорността на създателите на „жестоко и безчувствено“ съдържание, което означава разкриване на истинската си самоличност; Увеличаване на комуникацията с групи, които вече работят срещу езика на омразата. Но това не е достатъчно, за да се изкорени проблемът.

2014 г.: Facebook след едно десетилетие: Възходи и падения

За едно десетилетие Марк Зукърбърг и Facebook изминават дълъг път от Харвард до целия свят. Компанията отпразнува своята десетгодишнина с пускането на мобилно приложение, като само през първите три месеца на 2014 г. над 1 млрд. потребители започват да влизат в платформата с помощта на мобилно устройство.

През същата година е обявено и друго голямо придобиване. През февруари Facebook съобщава, че ще купи WahtsApp за невероятните 19 млрд. долара. Въпреки че компанията вече има своя система за съобщения, това придобиване ѝ дава достъп до по-младата потребителска база на WhatsApp и нейните потребители по целия свят.

През следващия месец се случва и друга голяма покупка – този път Facebook придобива компанията за виртуална реалност Oculus VR. В своя публикация Зукърбърг твърди, че очилата Oculus VR ще „позволят още по-полезни, забавни и лични преживявания“.

През април става друга голяма промяна. Въпреки че притежава технически конкурентно приложение, Facebook решава да премахне Messenger от основното приложение и да го направи отделно такова. Това означава, че хората трябва да го изтеглят отделно, за да го използват. Само за три години Messenger има 1,2 млрд. активни потребители.

Не всичко обаче върви добре за Facebook. През юни 2014 г. става ясно, че компанията е експериментирала със своите потребители, като е избирала да им показва определено съдържание, за да повлияе на настроението им. И мнозина са ядосани и разочаровани от това разкритие. Затова и Facebook веднага променя начина, по който провежда своите експерименти, но така и не успява да компенсира потребителите си.

Междувременно пазарната капитализация на Facebook расте, достигайки 200 млрд. долара до септември и показвайки, че компанията все още се развива финансово.

2015 г.: Проблемът с фалшивите новини

2015 г. започва с още силни финансови новини. Facebook обявява, че през четвъртото тримесечие на 2014 г. са отбелязани печалби от 701 млн. долара, което е 34% увеличение на годишна база. Така че с увеличаващите се пари и придобиванията, откриващи нови хоризонти, нещата изглеждат добре. С изключение на нещо тъмно и ужасно, появяващо се в далечината.

Преди „фалшивите новини“ да бъдат често срещан термин, на тях все още не се гледа като на чак толкова голям проблем. Социалните платформи, включително Facebook, са наводнени с фалшиви новини и невярна информация по всякакви теми. Те често са писани от сайтове, които се опитват да привлекат трафик за приходи от реклами или да постигат някаква политическа цел. И в двата случая истината не е централна за плановете им.

 

Но това се оказва огромен проблем за Facebook – особенo предвид факта, че компанията не спира да споделя увеличаващата се бройка на хората, които използват платформата. И сега всички те се оказват обект на фалшиви новини. Екипът на Facebook осъзнава, че бързо трябва да се справи с този проблем.

Така през януари 2015 г. сайтът обявява нова функция, позволяваща на потребителите да маркират статия като „фалшива новина“. Ако това направят достатъчно много хора, ще бъде добавяна бележка за други потребители, че съдържанието е било маркирано като фалшиво, а алгоритъмът ще вземе предвид докладите. Но това не се оказва достатъчно ефективно.

По същото време обаче се случва и нещо по-положително – увеличават се реакциите във Facebook. Това означава, че вече може да се прави нещо повече от просто харесване на публикация – вече може да се добавят реакции „любов“, „омраза“, „хаха“, „отвращение“, „тъжен“ или „уау“. Това не може да се счита за голяма актуализация, но показва, че Facebook все още търси как да подобрява някои от първоначалните си функции.

Горе-долу по това време се появява и проучване на Pew Research Center, което подчертава защо фалшивите новини във Facebook са толкова важни. Установено е, че за 63% от американските потребители на сайта (и на Twitter между другото) той е основен източник на информация. Това превръща Facebook в средство за разпространение на дезинформация.

2016 г.: Промени на алгоритмите

През 2016 г. на фона на нарастването на броя на фалшивите новини и измамите Facebook обявява, че вече има 1,5 млрд. потребители дневно, 3 млн. рекламодатели и е реализирала печалба от 3,69 млрд. долара през 2015 г. Много силни числа, с които е невъзможно да се спори. Така че вместо това хората започват да спорят за алгоритмите.

През юни Facebook прави промени в алгоритъма си, които засягат органичния трафик на бизнес профилите. От компанията обявяват, че за потребителите публикациите на техните приятели и семейства вече ще бъдат с предимство в алгоритмите, което е лоша новина за новинарските издания.

Но през август Facebook отново протяга ръка към създателите на новинарско съдържание чрез друга промяна на алгоритъма. Сега вече платформата ще преценява кои новини са истински и информативни и чак след това ще ги представя пред хората, на чиито интереси отговаря съдържанието. Въпреки това създателите на висококачествена журналистика все още биват разочаровани, тъй като дори и така фалшивите новини пак продължават да се „промъкват“ в съдържанието и да получават голяма популярност.

Наред с всичко това през септември нова криза чука на вратата на Facebook. Тогава е разкрито, че сайтът публикува подвеждащи показатели. Така компанията е принудена да се извини за погрешно изчисляване на гледанията на видеоклиповете и на времето, прекарано от потребителите в гледането им. И това допълнително подклажда страстите за компанията, която се опитва да се бори с разпространението на дезинформация на собствената си платформа.

До края на годината темата за фалшивите новини не секва. Дори след президентските избори в САЩ не минава час, без някой да каже термина „фалшиви новини“, като често се появяват твърдения, че много от тях могат да бъдат намерени във Facebook. Хората дори стигат до там да твърдят, че дезинформацията, разпространявана в платформи като Facebook и Twitter, е повлияла на изборите в полза на Доналд Тръмп, както и че е увеличила политическата поляризация и в САЩ, и в други държави.

Самият Зукърбърг отхвърля идеята, че Facebook може да е повлияла на изборите. Затова компанията обявява, че ще работи с организации за проверка на фактите и ще промени своите рекламни политики, за да се бори с реклами, популяризиращи фалшиви новини. Въпреки това върху компанията вече е нанесена репутационна щета.

Но въпреки всичко, когато публикува финансовите данни за годината, Facebook показва, че въпреки сътресенията, компанията продължава да държи високото си ниво. През 2016 г. тя има 10 млрд. долара печалби (по-голямата част от реклами), а 1,86 млрд. души влизат в сайта всеки месец.

2017 г.: Facebook отива във Вашингтон

Съпътстващо силните финансови показатели, първото важно съобщение на Facebook за 2017 г. е свързано с журналистиката. В опит да се позиционира като компания, която насърчава добрите журналисти, тя стартира Facebook Journalism Project. С цел „да установи по-силни връзки между Facebook и новинарската индустрия“, идеята на платформата е да предлага нови формати за разказване на истории, да насърчава местните новини, да предлага обучение по журналистика и да учи хората как да разпознават фалшиви новини.

През първото тримесечие на 2017 г. Facebook прави и редица актуализации на сайта. Появяват се нови опции за подпомагане на хора в нужда да получат достъп до храна и подслон при спешни случаи, реакции, добавени към Messenger, и нови инструменти за предотвратяване на самоубийства. Но неизбежно вниманието се връща отново към фалшивите новини.

През април 2016 г. Facebook обявява още повече планове за справяне с разпространението на невярна информация. От компанията посочват, че ще предприемат три подхода: прекъсване на икономическите стимули (насочване на трафик към уебсайтове, пълни с фалшиви публикации и измами), изграждане на нови продукти (продължаване на докладването на потребителите и работа с хора, проверяващи факти) и помагане на потребителите да взимат по-добри решения (проектът за журналистика във Facebook и създаване на глобален консорциум, който да помага на хората да разпознават фалшиви новини).

Facebook продължава да пуска някои интересни актуализации – особено Facebook Spaces. Това VR приложение позволява на потребителите да „излизат“ с приятелите си „лично“. Това се дължи на по-завладяващи 360-градусови снимки и видеоклипове, публикувани по-рано през годината, които работят с VR очила. Заради това броят на потребителите на платформите и финансовите показатели продължават да се подобряват. През първото тримесечие на 2017 г. Facebook реализира над 3 млрд. долара печалба, което е 76% увеличение на годишна база. След това през юни компанията обявява, че е достигнала 2 млрд. членове, което е наистина зашеметяващо число.

През следващите няколко месеца са пуснати още редица актуализации. Facebook продължава да прави опити да се бори с фалшивите новини и видео примамките за кликване, променя се малко дизайнът на новинарското съдържанието, както и се подобрява отчитането на кликванията и импресиите. И тогава Facebook се насочва към Конгреса.

През септември 2017 г. Facebook обявява, че ще предостави на Конгреса, който по това време разследва предполагаема руска намеса в изборите в САЩ през 2016 г., реклами, свързани с Агенцията за интернет изследвания. Твърди се, че Агенцията за интернет изследвания – базирана в Русия организация, е пуснала 3 000 реклами между 2015 и 2017 г. През октомври Facebook подробно описва в публикация какво точно има в рекламите и някои данни, които стоят зад тях. Те разкриват, че рекламите са били гледани от 10 млн. американски граждани, като между 3 и 5 млн. са ги видели преди изборите. Темите, които те обхващат, варират от расови въпроси до правата върху оръжията.

Междувременно друг стар проблем се връща в светлината на прожекторите (въпреки че никога не е изчезвал). През декември Facebook пуска нови инструменти за справяне с кибертормоза. Компанията дава заявка да бъде по-активна в предотвратяването на нежеланите контакти, като същевременно позволява на потребителите да игнорират разговорите в Messenger, без да се налага да блокират подателя. Това идва, след като обвиненията в сексуално насилие срещу филмовия магнат Харви Уайнстийн стават публични през октомври и последвалата кампания #MeToo, която се разпространява в интернет. Освен това проучване, публикувано през юли 2015 г., установява, че 57% от жените са били изправени пред тормоз във Facebook. Очевидно компанията разбира, че трябва да се направи повече в това отношение.

2018 г.: Нова година, нов алгоритъм

Facebook започва 2018 г. с голяма промяна: нов алгоритъм. News Feed-а става още по-фокусиран върху семейството и приятелите на потребителя. Това означава, че съдържанието, което публикуват личните акаунти, се вижда много повече за сметка на по-ограничения обхват на бизнес акаунтите и благотворителните организации. С други думи – обхватът на страниците намалява значително, освен ако не плащат за реклами. В известен смисъл това представлява връщане към първоначалните дни на Facebook, преди рекламите да се превърнат в нещо обичайно. За хората, които правят пари, управлявайки бизнес във Facebook, обаче това може да е фатално.

Първите резултати от промяната също не са положителни. Facebook обявява, че хората прекарват 5% по-малко време в платформата. Въпреки това финансовите данни на компанията продължават да вървят нагоре. Печалбата през 2017 г. е 15,9 млрд. долара, което представлява 56% увеличение спрямо предходната година. Тоест – след кибертормоза, проблемите с поверителността и фалшивите новини, Facebook все пак продължава да печели пари.

С новия алгоритъм, който работи и има добри финансови показатели, 2018 г. се очертава да бъде силна година за Facebook. Компанията продължава да експериментира, като обявява, че провежда тестване за бутон „не харесвам“, който да бъде добавен към реакциите, въпреки че това така и няма да се случи. Но проблемите ѝ с поверителността продължават.

Европа обявява, че Facebook нарушава закона, като проследява хора в интернет и по-специално – че не е достатъчно честна за това. Междувременно сайтът Gizmodo изразява опасения относно VPN инструмента Onavo.

Onavo – инструмент, който позволява на потребителите да сърфират в мрежата, без техният доставчик да знае какво гледат, е закупен от Facebook през 2013 г. През февруари 2018 г. компанията прави Onavo достъпен в приложението си под опция от менюто, наречена „Защита“. Какъв обаче е проблемът с това? Е, оказва се, че Onavo не действа само като VPN. Инструментът също така събира данни за потребителските дейности в интернет и в телефона и ги изпраща направо във Facebook. По този начин например може да се следи какви приложения използва всеки един потребител. Но ще се върнем на тази тема малко по-късно...

Така през март 2018 г. нещата взимат рязък негативен обрат за Зукърбърг и Facebook.

Скандалът с Cambridge Analytica

На 17 март 2018 г. избухва поредният скандал. New York Times и The Guardian съобщават, че данните за десетки милиони потребители на Facebook са били изтеглени чрез приложение, наречено This Is Your Digital Life. Хората, които са използвали това приложение, не само предават личната си информация, но и тази на приятелите си във Facebook. Тъй като все повече и повече хора използват приложението най-вече за забавление, то скоро събира огромно количество данни. Данните след това са използвани за политически цели в подкрепа на различни кампании, включително тези на Доналд Тръмп и Тед Круз. Използвани са и от Vote Leave – група, която провежда кампания в подкрепа на Brexit.

Изведнъж всички погледи са насочени към Facebook и Cambridge Analytica, като никой не е доволен. Появяват се призиви за засилване на регулациите около личните данни, докато мнозина проучват как да изтрият акаунтите си във Facebook. Завишените търсения на фразата „изтриване на Facebook“ в търсачките в интернет показват колко притеснени са хората. Вследствие на това Facebook губи 70 млрд. долара от цената на акциите си, рекламодателите също са притеснени.

Зукърбърг поднася своите извинения за проблема и спира Cambridge Analytica (самата компания прекратява дейността си на 1 май), както и множество приложения от платформата, за да се справи с проблемите, повдигнати от хората. Скандалът обаче продължава, като в крайна сметка довежда до свидетелства на Зукърбърг пред Конгреса и глоба от 663 000 долара от Службата на комисаря по информацията в Обединеното кралство, докато Facebook се опитва да успокои потребителите и рекламодателите.

От днешна гледна точка тази сага се разглежда като повратна точка около социалните медийни платформи и техния достъп до нашата информация.

Придвижване напред и назад

До края на март 2018 г. опасенията за поверителността и данните все още не затихват, както и притесненията за това как Facebook може да бъде използван за повлияване върху бъдещи политически събития (независимо дали чрез изтичане данни, или чрез фалшиви новини и съдържание).

В опит да облекчи страховете, Facebook обявява, че е деактивирала 1,3 млрд. фалшиви акаунта през шестте месеца до март. През това време компанията пуска множество публикации относно сигурността и поверителността, като обхваща различни теми, включително какви данни събира Facebook и каква е информацията, която рекламодателите дължат на потребителите.

През май се провежда и конференцията за разработчици F8 на Facebook, по време на която Зукърбърг говори за идеята социалната мрежа да се използва за добро, както и за подобрението на проверката на фактите. Освен това обявява и че Facebook ще пусне своя собствена услуга за запознанства.

Но ако Зукърбърг се надява, че бъдещето на компанията му е светло, то юни 2018 г. започва със силно „връщане в реалността“. Проучване на Pew Research Center установява, че тийнейджърите вече не са толкова запленени от платформата, както преди. Става ясно, че едва 51% от хората на възраст между 13 и 17 години използват Facebook, което е значителен спад. Facebook губи от други платформи като Snapchat, Instagram и YouTube.

Не стихват и скандалите около сигурността. В началото на юни е разкрито, че заради грешка личните публикации на 14 млн. души в социалната мрежа са станали публични. И това става само няколко дни, преди да бъде оповестено, че Facebook споделя потребителски данни с китайки компании, създатели на дизайни на приложения.

Между всичко това Facebook напредва в други области. Компанията обявява, че ще финансира предавания в мрежи като ABC News и CNN, които ще бъдат публикувани от Facebook Watch – платформата за видео услуга по заявка. Facebook също навлиза и на арената за стрийминг на игри с пускането на Facebook.gg.

Да те ударят там, където най-боли

Facebook обявява нов рекорд в края на юли 2018 г., но той не е добър. На 25 юли платформата публикува своя финансов отчет през второто тримесечие на 2018 г., който разкрива множество пропуснати цели както в областта на приходите, така и относно потребителите.

Вследствие на скандалите с поверителността, данните и фалшивите новини, Facebook отбелязва най-голямата загуба в историята на американския фондов пазар. Компанията губи около 199 млрд. долара от стойността си, като самият Зукърбърг губи 15 млрд. долара.

В крайна сметка обаче отчетът регистрира увеличение на приходите с 42%, както и повишаване на броя на активните потребители на ден с 22 милиона. Така че, въпреки че напредъкът не е толкова силен, на колкото компанията се надява, проблемът по-скоро се окачествява като разочарование, а не като провал.

През септември 2018 г. е открит нов проблем със сигурността. Този път 50 млн. потребители са станали уязвими, след като платформата позволява на други хора да „откраднат“ акаунтите им. И така тази още една капка в проблемите на Facebook със сигурността нанася поредния тежък удар върху доверието на потребителите към социалната мрежа.

Facebook в дома и още няколко проблема

В началото на октомври 2018 г. Facebook прави голямо продуктово съобщение – Портал. Portal и Portal+ са устройства за видео комуникация, позволяващи на хората да комуникират чрез видео разговори. Това е джаджа, която има екран и камера, целяща да направи видео обажданията по-лесни и интуитивни, като разполага с широкоъгълна камера, която може да фокусира потребителя автоматично дори и той да се движи из стаята.

Но, разбира се, веднага се появяват опасения относно поверителността. В интервю за BBC Рафа Камарго, тогавашен ръководител на Portal, казва, че „поверителността е проектирана от самото начало“. Facebook също твърди, че не записват и не се подслушват разговори, но няма да се използва криптиране, което по същество отваря възможността властите да получават достъп до тези разговори.

Междувременно Facebook признава, че данните, събрани чрез портала, могат да се използват за насочване на реклами. На фона на неуспехите и скандалите през годината, това не е точно „музика за ушите“ на потребителите.

Наред с всичко това Facebook решава да чисти имиджа си пред света, като наема за целта RP фирмата Definers Public Affairs. Нейните експерти обаче решават да разсеят фокуса от скандалите с изтичащите данни, обвиненията за намеса в изборите в САЩ и фалшивите новини по твърде странен начин – като обвиняват филантропа Джордж Сорос, че стои зад всичко това. Това се случва, след като по време на световен форум Сорос заявява, че Facebook е „заплаха за обществото“. Зукърбърг обявява, че не е знаел за решенията на PR фирмата.

Като допълнение към всичко негативно до тук, в края на тази доста тежка за репутацията на Facebook година се появява и нов проблем с поверителността. Разследване установява, че компанията е пренебрегнала собствените си правила, като е позволила на свои по-големи клиенти като Netflix и Spotify да четат и изтриват лични съобщения на потребители. Въпреки че изглежда, че тези компании дори не са били наясно с допълнителния достъп, който са получили, това не е добър начин за Facebook да завърши годината.

 

2019 – 2021: Facebook става Meta

След поредния скандал Facebook се опитва да запази доверието на хората в компанията, но продължава да се сблъсква с обвинения относно опасения за поверителността. През 2019 г. компанията плаща няколко глоби на различни правителства. И завършва годината с още един голям пробив в сигурността – пред декември Forbes съобщава, че е изтекла информация за акаунти на над 267 млн. потребители на социалната мрежа, които включват техните телефонни номера и имейл адреси.

През 2020 г. компанията придобива GIPHY за 400 млн. долара и пуска WhatsApp Payments, Instagram Reels и други допълнителни надстройки на своите дъщерни дружества. Но отново става тема за разговори, когато променя политиката за поверителност на WhatsApp през февруари 2021 г. Новата политика за поверителност включва споделяне на потребителски данни на WhatsApp с Facebook. Не е изненадващо, че това кара голяма част от потребителите да преминат към други приложения.

Въпреки всичко това Facebook реализира пикова пазарна стойност от 1 трилион долара на 28 юни 2021 г. Но през октомври същата година глобално прекъсване на Facebook, WhatsApp и Instagram довежда до загуба от 6 млрд. долара.

Малко след това фиаско, на 29 октомври 2021 г., Зукърбърг обявява, че Facebook се ребрандира на Meta в светлината на новата си мисия за изграждане на метавселена. Мнозина гледат на това като на отчаян опит да се излезе от лошото име на Facebook.

2022 г. и след това: съкращения, хаос и възстановяване

През 2022 г. Meta харчи милиарди долари, опитвайки се да изгради метавселена и да направи своите VR очила възможно най-напредналите в технологично отношение – като всичко това ерозира повече от 70% от стойността на акциите на компанията на фона на глобалната рецесия.

Какво следва? Масови съкращения, разбира се. Става дума за 11 хил. души – или приблизително 13% от цялата работна сила на компанията, внезапно остават без работа. Ясно е, че компанията намалява мащаба си, опитвайки се да намали разходите, където е възможно, и да възстанови пазарната си стойност. И като се има предвид, че като цяло много малко потребители се вълнуват от метавселената, може би това е правилното нещо за момента.

Но въпреки ребрандирането и новата визия, Meta не може да избяга от миналото си. Компанията продължава да се сблъсква с безброй трудности под формата на технически, правни, етични и социални проблеми. Но работата в предизвикателна среда не е нещо ново за компанията и е вероятно тя да продължи да се възстановява и да расте независимо от противоречията и навлизането в нови територии. Но само времето ще покаже колко бързо и колко дълго ще е в състояние да прави това...

Източници

  • Wikipedia.org
  • Wikipedia.bg
  • Brandwatch.com
  • Makeuseof.com
  • Източник на снимки: Wikipedia и Pixabay

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2468