KIA – най-старата корейска автомобилна компания

автор: Милен Николов публикувано на: 08.03.2024 прегледи: 110 уникалност: 100%
kia logo

Компанията Kia е основана през 1944 г. Тя е най-старата корейска компания, произвеждаща задвижвани с двигател превозни средства. Започвайки скромно с производството на велосипеди и мотоциклети, Kia се разраства – като част от глобалната група Hyundai-Kia Automotive Group – до петия най-голям автомобилен производител в света.

Kia произвежда над 1,4 милиона автомобила годишно в 14 обекта за производство и монтаж, разположени в осем държави. Превозните средства се продават и обслужват чрез мрежа от дистрибутори и дилъри (над 3 000, покриващи 172 държави). За компанията работят над 40 000 служители, а годишните приходи надхвърлят 17 милиарда долара.

В своята родина Kia разполага с три големи завода за производство на превозни средства – съоръженията в Хвасунг, Сохари и Кванджу, изследователски и развоен център от най-висок клас, в който работят 8 000 техници, и специализиран център за изследвания в областта на околната среда. Изследователският институт за екологични технологии, разположен близо до Сеул, разработва превозни средства с водородни двигатели, както и съвременни методи за утилизация на излезли от употреба превозни средства. Kia инвестира 6% от годишните си приходи в научноизследователска и развойна дейност. Зад граница компанията разполага с изследователски центрове в Япония, САЩ и Германия.

Основен акционер в Kia e Hyundai Motor Company, която притежава 33,88%. Kia е вторият най-голям производител на автомобили в Южна Корея след Hyundai. Според компанията името Kia произлиза от китайско-корейски и означава „издигащ се от Азия“.

Kia е основана под името Kyungsung Precision Industry и първоначално произвежда стоманени тръби и части за велосипеди, като в крайна сметка създава първия местен велосипед в Корея (Samchully) през 1951 г. През 1952 г. Kyungsung Precision Industry променя името си на Kia Industries и по-късно произвежда малки мотоциклети с лиценз на Honda (започвайки през 1957 г.), камиони с лиценз на Mazda (1962 г.) и автомобили (1974 г.). Компанията открива първия си интегриран завод за сглобяване на автомобили през 1973 г. Kia произвежда базирани на Mazda малки автомобили с името Brisa до 1981 г., когато производството приключва, след като новият военен диктатор Чун Ду-хуан налага консолидация на индустрията. Това принуждава Kia да се откаже от леките автомобили и да се съсредоточи изцяло върху лекотоварните. След като забраната за производство на леки автомобили влиза в сила, Kia сглобява още няколкостотин автомобила през 1982 и 1983 г., но през 1984 и 1985 г. не са произведени нови.

През 1986 г. производството е възобновено, като са сглобени само 26 автомобила. През следващата година са произведени над 96 000 броя. За да постигне тази бройка, Kia си партнира с Ford. През 1992 г. в Съединените щати е регистрирана Kia Motors America. Първите превозни средства с марка Kia в Съединените щати са продадени през 1992 г. от четири представителства в Портланд, Орегон.

Kia обявява несъстоятелност през 1997 г. по време на азиатската финансова криза, а през 1998 г. постига споразумение с Hyundai Motor Company за диверсификация чрез размяна на собственост между двете компании. Hyundai Motor Company придобива 51% от компанията, изпреварвайки Ford Motor Company като най-голям акционер (Ford притежава дял в Kia Motors от 1986 г.). След последващи продажби Hyundai Motor Company понастоящем притежава малко над една трета от Kia Motor Corporation, a Ford вече не притежава дялове. Въпреки че Hyundai Motor Company остава най-големият акционер на Kia, Kia Motor Company също запазва собствеността си в около 22 дъщерни дружества на Hyundai Motor Company. През 2016 г. надеждността на моделите на Kia Motors е класирана на първо място в Съединените щати от JD Power and Associates, превръщайки компанията в първия производител на нелуксозни автомобили от 1989 г. насам, който оглавява този списък.

 

 

Основател на компанията

 Ким Чеол-хо (1905 – 1973), основателят на Kia, е роден в Корея през 1905 г. По време на тийнейджърските си дни той се премества в Япония през юни 1922 г. и работи в стоманодобивна фабрика. С техническото ноу-хау, придобито от тази работа, по-късно през 1930 г. в Осака Ким създава компанията Samhwa Manufacturing Company, която произвежда гайки и болтове за велосипеди. През 1944 г. Ким се завръща в Корея и основава Kyungsung Precision Industry. Година по-късно компанията създава фабрика извън Сеул. Ким умира на 22 ноември 1973 г.

История, иновации и разрастване на компанията

 1944 г. - В Корея е основана компанията Kyungsung Precision Industry, която е предшественик на Kia.

 1945 г. - В Сеул отваря врати първият завод на компанията. През същата година в Пусан започва работа и вторият завод.

 1952 г. - Представен е първият корейски велосипед – Samchully.
През същата година компанията е преименувана на Kia Industries.

 1957 г. - Kia инсталира първата 1 000-тонна преса в Корея. През същата година в Сихеунг отваря врати третият завод на компанията.

 1962 г. - Започва производството на триколесния лекотоварен модел K-360.

 1969 г. - Започва производството на друг триколесен лекотоварен автомобил – Т-600.

първият корейски велосипед
първите корейски велосипеди
лекотоварни автомобили Т-600 и К-360
лекотоварни автомобили Т-600 и К-360

 

 1973 г. - Отваря врати нов завод в Сохари. През тази година започва производството на пикапа Brisa.

 1974 г. - Представен е първият пътнически автомобил на компанията – също модел Brisa.

 1980 г. - Започва производството на еднотонния дизелов камион Bongo.

пикап Brisa
Brisa - пикап
Brisa - пътнически
Brisa - пътнически
камион Bongo
камион Bongo

 1986 г. - Започва производството на пътническия автомобил Kia Pride.

 1987 г. - Моделът Pride започва да се продава в САЩ, а износът на Kia надхвърля 100 милиона долара. През същата година започва производство на средноразмерния седан Concord.

 1989 г. - Kia открива стоманолеярен завод в Асан.

 1992 г. - Започва производството на първия самостоятелно разработен лек автомобил на Kia –Sephia.

Kia Pride
Pride - пътнически
Concord седан
Concord седан
Kia Sephia
Kia –Sephia

 1993 г. - Представен е моделът Kia Sportage. През същата година той успява да завърши състезанието „Париж – Дакар“.

 1996 г. - Kia пуска на пазара първия автентичен спортен автомобил в Корея – Elan.

 1998 г. - Hyundai и Kia се сливат.
През същата година на пазара е пуснат моделът Sedona.

Kia Sportage
Sportage
Kia
Elan
Sedona
Sedona

 2000 г. - Kia представя модела Optima.

Optima
Optima



 2001 г. - Kia създава собствен бейзболен клуб – Kia Tigers, който през 2022 г. е обявен за най-популярния корейски спортен отбор.
През същата година компанията получава Корейската награда за качество.

 2002 г. - На пазара е пуснат моделът Sorento.

 2003 г. - Общото кумулативно производство надхвърля 10 милиона единици, а кумулативните продажби в САЩ надхвърлят 1 милион единици. На пазара е пуснат пълноразмерният седан Amanti.
През същата година е представен моделът Cerato.

Sorento
Sorento
Amanti
Amanti
Cerato
Cerato

 

 2005 г. - Общият износ на Kia надхвърля 5 милиона единици. На пазара е пуснат моделът Kia New Rio.
През същата година е представен миниванът Grand Sedona.

Kia New Rio
Kia New Rio
Grand Sedona
Grand Sedona

 

 2006 г. - Моделът Kia Rio заема първо място в класацията за качество на JD Power в субкомпактната категория.
Стратегическият модел на Kia за Европа, Cee'd, е представен на автомобилното изложение в Париж.
Пак през тази година започва строителството на завод в Джорджия, САЩ.

 2007 г. - Kia отваря завод в Словакия и втори завод в Китай.

 2008 г. - Моделът Cee'd става първият автомобил от Корея, получил международно екологично одобрение, а Kia е обявена за автомобилна компания на годината от Autocar. Пак през 2008 г. на пазара е пуснат моделът Forte – луксозен седан от среден клас.

Ceed
Ceed
Forte
Forte

 2012 г. - Kia заема 87-о място в класацията на Interbrand за 100-те най-добри световни марки.

 2013 г. - Генерираните от Kia продажби в чужбина надхвърлят 50 милиона единици. Kia е класирана на 37-о място в списъка на Interbrand с 50-те най-добри световни „зелени“ марки за 2013 г.

 2016 г. - Kia разкрива най-голямото си представителство в Европа в Лондон и официално открива производствена база в Мексико.

 2017 г. - Компанията представя модела Kia Stringer.
През същата година на пазара е пуснат моделът Stonic, който е първият автомобил на марката в сегмента на компактните кросоувъри.

Stringer
Stringer
Stonic
Stonic

 2020 г. - Kia електрифицира популярната гама Cee'd за първи път с Plug-in Hybrid варианти и обявява, че ще отдаде приоритет на производството на автомобили без емисии.

 2021 г. - Европейската фабрика на Kia в Жилина, Словакия, произвежда 4-милионния автомобил. Компанията постига най-високия си пазарен дял в Европа – 4,3%, и представя новото си лого. През същата година от името е премахната думата Motors и компанията вече се казва само Kia.

Производство на военни превозни средства

Kia Motors се специализира в производството на военни превозни средства и друго транспортно оборудване и ги доставя на южнокорейското правителство още от 1976 г., когато компанията е определена за единствен производител на военни превозни средства в страната.

 

 

Спонсорство

 

 KIA e основният партньор на Australian Open - Компанията е основен спонсор на известното спортно събитие още от 2002 г. От първия ден на своето партньорство над 100 нови автомобила Kia се доставят на Tennis Australia всяка година, за да осигурят незабравимото и комфортно изживяване за най-добрите световни тенисисти, VIP персони, официални лица и медии.

 Рафаел Надал - От 2004 г. испанската тенис звезда Рафаел Надал е посланик на марката Kia. По време на партньорство между Kia и тази легенда на тениса той печели 18 титли от Големия шлем и 1 златен олимпийски медал.

 FIFA - Kia е спонсор и официален автомобилен партньор на Международната футболна федерация от 2007 до 2022 г.

 Лига Европа на УЕФА е най-голямото професионално клубно футболно състезание в света, което включва клубове от 54 страни в цяла Европа и привлича глобална кумулативна телевизионна аудитория от 576 милиона зрители. Kia Motors е определена за нов официален партньор на UEFA Europa League, като тригодишното споразумение за спонсорство започва през сезон 2018/19 и приключва през 2021 г.

Еволюция на логото

Преди компанията да навлезе в автомобилната индустрия, тя използва много различни лога, които варират по цвят и дизайн. Значителни промени в идентичността настъпват през 1994 г., когато Kia започва да използва известния символ с 3 букви, разположен в овал. С течение на времето овалът е модифициран и след това изчезна напълно, отстъпвайки място на минималистичен и абстрактен словен знак.

 1953 – 1964 - През 1953 г. Kyungsung Precision Industry става Kia Industries. Това почти не се отразява на производствената гама. Компанията продължава да произвежда части за велосипеди. Само четири години по-късно тя преминава към производството на мотоциклети на Honda. Ребрандирането е отразено в логото. То съдържа сложна геометрична композиция, която се състои от многоъгълници, включително квадрати, правоъгълници, триъгълници и ромбоиди с формата на диамант. Централната част – кръг с правоъгълни назъбени части – прилича на зъбно колело. Вътре е думата KIA.

 1964 – 1986 - През 1964 г. надписът е премахнат и емблемата придобива опростена форма. Сега тя е зелен кръг с ъглова издатина горе вдясно, като емблемата напомня на обърната буква „Q“.

 1986 – 1994 - През 1986 г. Kia се завръща в автомобилната индустрия. Това се случва след принудителна пауза, тъй като през 1981 г. диктаторът Чун Ду-хуан забранява производството на леки автомобили. Първият нов автомобил е Kia Pride, поръчан от Ford и Mazda. Предприятието Kia Motors е малко известно, но получава правото да изнася Pride под своята марка. Въпреки това поради статута на изпълнителя компанията използва лого, представящо я като завод за стоманени тръби. Надписът е стилизиран като фабричен: буквата „K“ е оформена като комин, а над „ia“ има вълнообразна синя линия под формата на облаци дим.

1953 – 1964
1953 – 1964
1964 – 1986
1964 – 1986
1986 – 1994
1986 – 1994

 1994 – 2012 - През 1994 г. компанията разширява гамата си с модела SUV Sportage и семейния автомобил Mentor. Емблемата с изображението на завод се появява за кратко в центъра на червения овал, но след това е заменена от надпис KIA. Трябва да се отбележи, че в буквата „А“ липсва напречна греда, така че тя изглежда като недовършена буква делта. При автомобилните емблеми думата и рамката около овала са хромирани, а интериорът е в цвят бордо. В документи и рекламни материали се използва бял фон, а името и контурът са червени.

 2012 – 2021 - През този период официалната емблема остава същата като преди, но червеният цвят е забележимо по-ярък.

 От 2021 г. до днес - Официалното представяне на новото лого се състои през януари 2021 г. в небето над град Инчеон. Компанията организира грандиозен празник по този повод и поставя нов световен рекорд, използвайки максимален брой дронове в светлинно шоу. Множество светлини оформят надписа KIA, а след това и новото мото „Movement that inspires“ („Движение, което вдъхновява“).

1994 – 2012
1994 – 2012
2012 – 2021
2012 – 2021
2021 г. до днес
2021 г. до днес



Общественополезни цели на компанията

Kia управлява проекти за социален принос, фокусирани върху ценностите за „зелено“ и „свободно и безопасно движение“ в един устойчив свят.

 Проект „Зелена светлина“ - Това е водещият глобален проект за корпоративна социална отговорност на Kia, който предоставя на жителите на слабо развитите страни, включително в Африка, възможността да поемат нови предизвикателства и подкрепя растежа на отделните лица, както и независимостта на местните общности. От 2012 г. насам Kia е построила дванадесет проектни центъра за „зелена светлина“ в осем африкански страни, за да предложи училища, здравни центрове и центрове за професионално обучение, необходими на местните общности, и да управлява програми за мобилност, като например мобилни библиотеки и клиники, които комбинират основни услуги.

Нещо повече, Kia е разработила самодостатъчен бизнес, генериращ приходи, така че съоръженията за социална инфраструктура, изградени в местните общности, да могат да бъдат устойчиви след изтичане на спонсорството на Kia, като по този начин установява структура на икономическия цикъл, която покрива част от оперативните разходи, необходими за посочените инфраструктурни съоръжения.

По линия на проекта през 2019 г. Kia разкри екологичен център във Виетнам, за да подпомогне решаването на проблемите със замърсяването на околната среда в бързо развиващи се икономики, и да спомогне за събирането и изхвърлянето на отпадъци по екологичен начин. По-специално събраната отпадъчна пластмаса се рециклира до пластмасови пелети чрез отделен процес на обработка. В бъдеще проектът „Зелена светлина“ ще продължи да се развива като въглеродно неутрална инициатива за корпоративна социална отговорност, която активно реагира на изменението на климата.

 Проект „Зелено пътуване“ - Kia подкрепя пътуването на хора с увреждания, така че ограниченията в тяхната мобилност да не се превърнат в ограничения при тяхното пътуване. Kia предоставя превозни средства, които могат да се управляват от хора с увреждания и дават възможност в тях да се влиза с електрическа инвалидна количка.

Чрез осигуряване на превозно средство и поемане на разходите за гориво и поддръжка Kia се стреми да даде надежда на хората с увреждания, чиито пътувания са били ограничени по различни причини в миналото.

Освен това уебсайтът на Kia Green Trip предлага широк набор от информация, свързана с пътуване (напр. удобни съоръжения и маршрути за пътуване до местни туристически атракции).

 Социален принос за местните общности - Kia осъществява уникални инициативи за корпоративна социална отговорност във всеки свой офис/производствен обект по света, за да помогне за изпълнението на своите социални отговорности в местната общност. Например централата в Сеул изпълнява програма за менторство за местни младежи, а отделът за обслужване на клиенти предоставя услуги по поддръжка на стари превозни средства на центрове за социални грижи.

Kia Autoband Slovakia предоставя за ползване велосипеди Kia и е изградила велоалеи около завода на компанията.

Kia Mexico прилага програма за преустройство на училищната библиотека, намираща се в близост до завода на Kia, и осигурява мобилна библиотека.



Kia USA изпълнява образователна програма за безопасно шофиране за младежи.

 Дарения от служители - Kia управлява вътрешна платформа за дарения от служители – K-Sharing Together. Това е платформа за дарения, която е лесна и удобна за използване чрез интранета на Kia. Всеки месец се събират дарения за различни каузи и събития.

 Устойчива мобилност - Kia е на път към изцяло електрическо бъдеще и цели да пусне 11 електрически превозни средства на пазара до 2026 г. Това е в съответствие със стратегията компанията да стане глобален лидер в устойчивата мобилност. Продуктова гама в Европа ще бъде напълно електрическа до 2035 г., последвана от други големи пазари до 2040 г. Всички превозни средства на компанията ще бъдат електрически до 2045 г.



 Устойчива енергия - По отношение на устойчивата енергия в производството Kia ще постигне до 2040 г. използване на 100% енергия от възобновяеми източници в производствените обекти. Обектите в чужбина до 2030 г. ще бъдат 100% захранвани от възобновяема енергия, а местни обекти в Корея – до 2040 г.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2468