Shell – от миди до петрол

автор: Цветилена Симеонова публикувано на: 06.03.2024 прегледи: 109 уникалност: 100%

Royal Dutch Shell plc, по-популярна само като Shell, е британска петролна и газова компания, учредена в Обединеното кралство и със седалище в Нидерландия. Тя е част от шестте супермажора за петрол и газ в света.

Shell е вертикално интегрирана компания, активна във всички области на нефтената и газовата промишленост, включително в производството и проучването, рафинирането, транспорта и маркетинга, както и в производството и търговията с електроенергия. Дейностите ѝ са свързани и с възобновяема енергия – в т.ч. вятърни енергийни системи, биогорива и водород.

Shell оперира в над 90 страни по света, като дава работа на повече от 80 000 души. Тя произвежда приблизително 3,7 млн. барела на ден, а веригата ѝ от бензиностанции в световен мащаб включва над 44 000 броя.

 1833 – 1892: От миди до петрол

Маркъс Самюел-старши
Маркъс Самюел-старши

Всичко започва през 1833 г., когато вече процъфтяващият бизнесмен Маркъс Самюел-старши решава да разшири бизнеса си в Лондон. Той се занимава с продажба на антики, но всичко се променя, когато забелязва друга свободна към момента пазарна ниша – тази с мидени черупки. Оказва се, че популярността на мидените черупки в индустрията за интериорен дизайн по това време е огромна. Така, отговаряйки на търсенето, той започва да внася черупки от Далечния изток, полагайки по този начин основите на бизнес за внос и износ, който след време ще се трансформира в една от водещите енергийни компании в света.

Когато Маркъс Самюел-старши умира през 1870 г., той прехвърля бизнеса на двамата си синове – Маркъс-младши и Самюел, които започват да го разширяват. През 80-те години те се интересуват особено от бизнеса с износ на петрол, но корабоплаването все още представлява проблем, тъй като петролът се превозва във варели, които лесно могат да се повредят, а освен това и заемат много място. За да решат проблема, те поръчват флотилия от параходи да превозва петрол в насипно състояние, включваща танкера „Мурекс“ (Murex), който през 1892 г. става първия петролен танкер, преминал през Суецкия канал.

 

 1893 – 1900: „Ражда“ се Shell Transport and Trading Company

С първото плаване на „Мурекс“ братята Самюел постигат революция в транспорта на петрол – транспортът на насипни товари доста намалява цената на продукта и значително увеличава обема, който може да се превозва. Основният конкурент на братята по това време е Standard Oil – компания, известна със своите сини кутии с керосин, които когато са празни, могат да се използват за всичко – от покриви до легла. За да се откроят, братята Самюел създават марката Shell и боядисват кутиите си в ярко червено. Тактиката проработва и до 1896 г. търговия им с керосин започва да печели повече от всички други техни бизнеси, взети заедно.

През 1897 г. Маркъс и Самюел преименуват компанията си на Shell Transport and Trading Company и стартират първата си рафинерия в Балик Папан в холандско Борнео. По-късно се налага рафинерията да бъде унищожена – когато САЩ обявяват война на Япония през Втората световна война.

 1901 – 1907: Сливане с Royal Dutch

През 1901 г., когато петролът е открит в Тексас, Маркъс Самюел-младши сключва сделката на живота си – придобива правата за транспорт и дистрибуция от основния конкурент на своята компания Standard Oil. Въпреки това до 1902 г. свръхпроизводството в Тексас е намалило наличното предлагане почти до нула. В същото време по-малкият конкурент на братята Самюел  – Royal Dutch, вече е започнал да конструира свои собствени танкери и да създава своя собствена търговска организация в Азия. В резултат на това половината от флотилията на Shell се оказва неработеща.

И така, през 1907 г. е взето решение за сливане на Shell Transport and Trading Company с Royal Dutch и за създаване на Royal Dutch Shell Group. Денят, в който е получена телеграмата, обявяваща сливането – 23 април, и до днес се празнува всяка година като рожден ден на Shell.

 

 1908 – 1913: Разширяване и иновации

Сливането с Royal Dutch довежда до период на бързо разрастване, тъй като Shell (името на групата бързо се съкращава само до Shell) извършва операции в цяла Европа и в много части на Азия. Освен това провежда и свои собствени изследвания и проучвания и започва производство в Русия, Румъния, Венецуела, Мексико и САЩ.

Годините, които следват, отварят пред Shell множество вълнуващи възможности да демонстрира качеството на своите продукти на бързо развиващия се пазар на петрола. Те включват рекорди в състезания, новаторски полети и изследователски пътувания. Например – през 1907 г. италианският принц Боргезе печели автомобилното рали от Пекин до Париж, използвайки моторно масло Shell Spirit. В Антарктида изследователите Ърнест Шакълтън и капитан Скот също използват гориво на Shell, а и първият полет на Луи Блерио през Ламанша е извършен пак с помощта на Shell Spirit.

 1914 – 1945: Подпомагане на военните действия

Shell е важен партньор на Съюзниците и в двете световни войни. По време на Първата световна война Shell става основния доставчик на гориво за британската армия и също така предлага всички свои кораби на Британското адмиралтейство, включително танкера „Мурекс“.

Годините между двете войни са време на бързо разрастване на петролните компании, тъй като използването на автомобили и търсенето на бензин се увеличават. Shell подхранва първия трансатлантически полет, извършен от Джон Алкок (пилот) и Артур Уитън Браун (щурман-навигатор) през 1919 г., разработва нови и подобрени техники за сондиране и през 1929 г. основава Shell Chemicals, за да усъвършенства рафинирането на химикали от нефт.

Когато започна Втората световна война, офисът на Shell в Лондон се посвещава на подкрепата на военните усилия, а рафинериите на компанията в САЩ произвеждат авиационно гориво в подкрепа на съюзническите военновъздушни сили. Всички танкери на Shell преминават под контрола на правителството и много служители на компанията показват голяма смелост, за да ги поддържат, включително летящият ас Дъглас Бадер, който работи в авиационния отдел на Asiatic Petroleum, преди да се присъедини към RAF през 1939 г. Войната се оказва също и катализатор за големи иновации – постигнат е значителен напредък както в изследванията на горивата, така и в химикалите, включително в разработването на горива за нови поколения самолети като Spitfire.

 1946 – 1960: Следвоенна експанзия

Непосредствените следвоенни години са едни от най-трудните, през които Shell преминава – реконструкцията на бизнеса се оказва много скъпа, а пазарът на петрол се променя бързо. На този фон Shell стартира нови програми за проучване в Африка и Южна Америка и построява нови рафинерии в Обединеното кралство. Също така компанията инвестира и в по-големи и по-мощни кораби – супертанекри, за да превозва повече петрол в наливно състояние.

През 1947 г. първото търговско жизнеспособно офшорно находище се появява в Мексиканския залив и в рамките на 8 години компанията се сдобива над 300 такива находища. Нови открития са направени и в Борнео и делтата на Нигер, а търговското производство на петрол в Нигерия започна през 1958 г.

Редица научни постижения по това време повишават търсенето на петрол, включително изобретяването на реактивния двигател – неговият архитект сър Франк Уитъл дори работи за Shell в продължение на няколко години.

 

 1961 – 1980: Нови идеи и насоки

В началото 60-те години на миналия век Shell засилва присъствието си в Близкия изток, откривайки петрол в Yibal – най-плодотворното находище в Оман, което е първото в страната и което трансформира икономиката на държавата. Газовото находище Гронинген в Нидерландия също е открито в началото на десетилетието, последвано от откриването на газ в Северно море. Това време е и златен период на изследвания от страна на Shell Chemicals и компанията взима решение да се интернационализира, поставяйки местни хора на водещи позиции, за да се възползва максимално от по-големите им познания за особеностите на конкретния регион.

Затварянето на Суецкия канал през 1967 г. за осем години откроява „мъдростта“ на Shell да инвестира в супертанкери. В същото време компанията става партньор в първия морски транспорт на втечнен природен газ (LNG) през 1964 г. – от Алжир до Обединеното кралство, отваряйки изцяло нов пазар за бизнеса.

Нестабилността в Близкия изток в края на 60-те и началото на 70-те години на миналия век довежда до учетворяване на цените на петрола и показва, че ерата на евтината енергия е свършила. Заради това Shell започва да диверсифицира дейността си по-специално във въглища, ядрена енергия и метали. Освен това компанията вперва поглед отвъд традиционните страни, производителки на петрол, за доставки и засилва проучванията си в Северно море и в САЩ.

 

 1981 – 2004: Растеж, критики и предизвикателства

През 80-те години Shell започва да расте чрез придобивания. През 1986 г. цената на петрола се срива, като цената на барел петрол пада от 31 долара на 10 долара през зимата. За да се адаптира към по-ниската цена, на Shell се налага да се съсредоточи върху разработването на проекти по-евтино. Интензивните изследвания довеждат до огромни подобрения в техниките за сондиране и използването на 3D сеизмична технология за търсене на нови източници на петрол става широко разпространено. Тези постижения позволяват на компанията да развива офшорни проекти в много по-предизвикателни среди. Такова е находището Трол в Норвегия например, както и в Мексиканския залив, където се появява ново находище на дълбочина 2,3 километра.

През 90-те години на миналия век GTL технологиите правят огромен скок напред. През 1993 г. Shell открива първия в света комерсиален завод за GTL в Бинтулу, Малайзия. Това представлява пионерска стъпка, поставяща началото на нарастващата роля, която това гориво ще играе през следващото десетилетие.

Тази епоха обаче не е лишена от предизвикателства. Въпреки че Shell продължава да се разраства – този път към Китай и Русия, и да разработва все по-сложни проекти във все по сурови среди, компанията се оказва силно критикувана. В обществото се появяват опасения за околната среда във връзка с планове на Shell да премести платформите за петрола клас Брент в платформите за съхранение в Северно море, както и относно присъствието и дейностите на Shell в Нигерия. Оттогава Shell се стреми да работи възможно най-тясно както с местните власти, така и с общностите. Ангажиментът и политиката на Shell относно здравето, сигурността, безопасността, околната среда и социалните резултати (HSSE & SP) се прилагат в цялата компания и са предназначени да помогнат за защитата на хората, техните общности и околната среда, където и да се извършва дейността на компанията.

 

 2005 – 2016: Чупещи рекорди иновации и нови партньорства

През 2005 г. Royal Dutch Shell Group претърпява голяма структурна реорганизация, тъй като почти вековното партньорство между Royal Dutch Petroleum и Shell Transport and Trading е прекратено и Shell обединява корпоративната си структура в една-единствена нова холдингова компания – Royal Dutch Shell plc.

Иновациите на Shell продължават с всичко темпове и през 21-ви век. През 2012 г. компанията завършва Pearl GTL в Катар – най-големият източник на GTL продукти в света. През 2016 г. започва производството в находището Stones на Shell – най-дълбокият нефтен и газов проект в света. А през 2017 г. Prelude – най-голямото плаващо съоръжение за втечнен природен газ в света, отплава на 5 800 километра от корабостроителницата в Южна Корея до новия си дом в Западна Австралия.

Компанията също продължава да се разширява. През 2015 г. Shell обявява, че ще купи BG Group – британска компания за производство на нефт и газ. Придобиването приключва през февруари 2016 г., разширявайки петролното и газовото портфолио на компанията. А през 2016 г. Shell създава своя бизнес с нови енергии, за да се съсредоточи върху проучването и развитието на търговски възможности за възобновяема енергия като вятърна и слънчева.

 В наши дни

Почти 200-годишната история на Shell самата компания описва като „едно невероятно пътуване“. „Човечеството успява да се адаптира отново и отново през два века на бързи промени и периодични катаклизми. Също както и Shell. A новият век носи още по-големи предизвикателства“, посочват от компанията.

Днешното общество е изправено пред предизвикателство от безпрецедентен мащаб: как да посрещне нарастващите енергийни нужди, като същевременно намали въглеродните емисии.

Shell е активен играч в тази борба, прегърнал трансформацията на енергийната система. „Компанията вижда търговски възможности в участието си в глобалния стремеж за предоставяне на повече и по-чисти енергийни решения. Процъфтяването, докато светът преминава към енергийна система с по-ниски въглеродни емисии, е ключов фокус и стратегията, портфолиото и силната финансова рамка на Shell ще дадат на компанията източник на устойчивост през идните години“, посочват те.

„Разбирането какво означава изменението на климата за Shell е един от най-големите стратегически въпроси, върху които разсъждават лидерите на компанията. Отговаряйки на този въпрос, Shell е решена да продължи да работи в тясно сътрудничество с обществото и своите клиенти, както е правила в продължение на почти 200 години“, посочват от компанията на своя официален сайт.

 

Произход на името

Произходът на името Shell (думата за „мида“ на английски език) може да бъде проследен назад до мидите, които Маркъс Самюел-старши внася от Далечния изток в края на 19-и век. Когато синовете му – Маркъс-младши и Самюел, търсели име за керосина, който изнасяли за Азия, те избрали Shell. Тъй като продажбите на керосин започват да доминират в оборота на бизнеса, името е избрано и за новата организация за внос и износ, създадена през 1897 г. – Shell Transport and Trading company.

Името Shell за кратко остава на заден план през 1907 г., когато компанията се слива с Royal Dutch, за да създаде Royal Dutch Shell Group, но новосформираният бизнес бързо става известен просто като Shell.

Логото и цветовете на Shell

Жълто-червената черупка на мида на Shell е един от най-разпознаваемите символи в света, но всъщност логото на компанията е започнало живота си като черно-бяло. Този дизайн е регистриран като търговска марка през 1900 г. и е най-старата от над 22 000 търговски марки, притежавани от Shell.

Има много теории защо логото се е променило от обикновена черупка на мида в емблематичната черупка на мидата Сен Жак. Една теория гласи, че това е идея на бизнесмен, който внася керосин на Shell в Индия, чието семейството има три черупки на миди Сен Жак в герба си.

Жълтото и червеното са били доста постоянен елемент от имиджа на марката Shell от най-ранните ѝ дни, въпреки че точният произход не е ясен. Предполага се, че тези цветове са избрани заради работата на компанията в износа, тъй като и жълтото, и червеното се използват в морската сигнализация. А и Самюел-младши избира червения цвят, за да открои своите кутии с керосин от сините такива на основния си конкурент през 19-и век – Standard Oil.

В средата на 50-те години на миналия век се появява по-опростен вид на логото, който е по-подходящ за новото поколение печатни технологии. Това позволява логото да бъде лесно приложено към всичко – от бензинови помпи до табели на магазини. Вариациите на логото продължават да се появяват през 50-те, 60-те и дори 70-те години.

През 1971 г. логото е създадено такова, каквото го познаваме днес – с черупката на мида Сен Жак. Името Shell е премахнато от центъра на символа и поставено отдолу със специално проектиран шрифт. В началото на 90-те години са въведени и актуалните и до днес цветове – по-топло жълто и червено, за да смекчат усещането за марката и да ѝ придадат по-широка привлекателност.

 

Знаете ли, че...

 Знаете ли, че първият полет на 20 000 км се е случил с гориво на Shell? Полетът се осъществява през декември 1926 г. – без прекъсване от Цюрих до Кейптаун, като е пилотиран от Валтер Мителхозер, който винаги взима със себе си навигатор, за да може да прави въздушни снимки на полета си.

 Знаете ли, че Shell е един от пионерите в създаването на пътната карта? Днес сателитните навигации изпращат традиционните хартиени пътни карти в историята, но Shell е една от първите компании, които създават такива. В архива на компанията се пази голяма част от тях – от 1931 г. до 2010 г. Най-ранната се нарича Shell Autokaart van Nederland и днес има голяма колекционерска стойност. Публикувана е през юли 1931 г. и е шедьовър, който обхваща 19 града и национални и международни маршрути в Нидерландия. А сред най-популярните хартиени пътни карти е Het Honderdduizend Stratenboek, която е толкова използвана в Нидерландия през 80-те години на миналия век, че става известна като Пътната библия.

 Знаете ли, че Shell е сред първите и в компютърната сфера? Shell е компания, която винаги се е стараела да е в крак с иновациите, и сферата на компютрите не е изключение. През 1953 г. Shell Labs в Амстердам става първия обект в Нидерландия, който използва електронен компютър в производствена среда. Това е компютърът Ferranti Mark I, проектиран в Манчестърския университет с помощта на легендарния компютърен гений Алън Тюринг.

 Знаете ли, че платформата Troll A е най-голямото нещо, премествано някога от човечеството? С височина от почти 500 метра – по-висока от Айфеловата кула, Troll A е най-високата и тежка конструкция, която някога е била премествана от едно на друго място, а също е и най-голямата бетонна конструкция, построена в морето. Офшорната платформа за природен газ Troll A е построена в началото на 90-те години на миналия век и струва приблизително 650 млн. щатски долара по това време. Базата и палубата са изградени поотделно, а платформата е теглена над 200 километра до газовото находище Трол за период от 7 дни.

 Знаете ли, че Shell работи с множество известни художници за своите плакати и ръководства? Още през 20-те и 30-те години на миналия век Shell се противопоставя на тенденцията за използване на илюстратори в рекламата и маркетинга – вместо това от компанията се възползват от услугите на истински художници. И някои от хората, с които тя работи, стават водещи на британската арт сцена. По това време рекламата на Shell се ръководи от Джак Бедингтън, който възлага задачи на редица художници, включително Джон Армстронг, Бен Никълсън, Едуард Ардизон, Дънкан Грант, Пол Неш, Греъм Съдърланд и Ванеса Бел. От 1934 г. до 1984 г. изключително популярни са пътеводителите на Shell – поредица, целяща да популяризира шофирането като развлекателна дейност. Новаторското в тях е, че комбинират литература, история, изкуство и иновативен дизайн, за да споделят удоволствието от използването на автомобила за преоткриване на красотите на Нидерландия.

 Знаете ли, че Shell произвежда новаторски реклами през 30-те години на миналия век? Рекламата на Shell от 30-те години на миналия век е легендарна, като ще остане в историята най-вече с кампаниите „Хората предпочитат“ и „Можете да сте сигурни в Shell“ Създадени да достигнат до новото поколение шофьори, поредицата показват широката гама от хора, избрали Shell – от градинари, през жени, до филмови звезди.

 Знаете ли, че Shell е една от първите компании, поставили жени на шофьорското място? През 20-те години на миналия век, когато автомобилната индустрия е все още в начален стадий и като цяло се смята, че е запазена територия единствено на мъжете, Shell си поставя за цел да включва жени в своите реклами. Компанията публично популяризира правото на жените да гласуват и ги насърчава в дейности, традиционно доминирани от мъжете. И с развитието на рекламата на Shell жените редовно са изобразявани на шофьорската седалка.

 Знаете ли, че Shell е пионер в съветите за безопасност при пътуване през 50-те години? Още през 50-те години на миналия век отделът за връзки с обществеността на Shell осъзнава, че с увеличаването на броя на семейните пътувания жените шофьори в САЩ са огромна пазарна ниша. Затова създава кампания, насочена към тях и ръководена от измислена говорителка – „Карол Лейн, директор на пътуванията на жените“. Първата „Карол Лейн“ е дама-пионер на име Каролайн Айвърсън Акерман – самата тя летец и журналист. Тя изминава хиляди километри годишно и дава практически съвети и трикове за шофиране на жени, повишавайки популярността на Shell.

 Знаете ли, че Shell е подпомагала опазването на Антарктика? Подчертавайки необходимостта от повече и по-чисти енергийни решения, екипът на South Pole Energy Challenge отива до Южния полюс, използвайки само възобновяеми енергийни източници, включително модерни биогорива, предоставени от Shell.

 Знаете ли, че мидата на Shell се появява на банкноти и пощенски марки? През 2014 г. Shell отпразнува 100 години от дейността си във Филипините. За да отбележи събитието и като признание за нейния принос към страната, правителството на Филипините отпечата мидата на Shell върху местната валута. За годишнината са създадени и официални пощенски марки.

 Знаете ли, че първата жена служител на Royal Dutch Shell се присъединява през 1899 г.? Името ѝ е Хендрика Троелстра и е секретарка на директора на Royal Dutch Shell. Предвид, че Shell е компания, която към този момент си е поставила за цел да се превърне в огромна глобална сила, Хендрика Троелстра по образование е експерт лингвист.

 Знаете ли, че Shell има огромен архив в Хага? Shell разполага с огромен архив, разположен в помещение с контролиран въздух, в Хага. В него се съхраняват предмети, датиращи от 1890 г. и проследяващи историята от най-ранните дни на компанията. Има хиляди метри рафтове, приютили стотици хиляди ценни хартии, книги, картини, снимки, филми и предмети.

 Знаете ли, че Shell съхранява над 500 мидени черупки в своя архив? Много от тях помагат на компанията да именуваме своите продукти. Например Helix lucorum вдъхнови името на високопроизводителната гама автомобилни масла Helix Ultra. А Microgaza Rotella и Rimula Marei се превръщат в гамите Rotella и Rimula – масла за тежкотоварни дизелови двигатели.

 Знаете ли, че Shell притежава голяма колекция от филми? Компанията е собственик на съкровищница от хиляди часове редки и исторически кадри. Архивната колекция съдържа около 1 500 филма, собственост на Shell, съхранявани в Монфорд, Нидерландия. Колекцията представлява смесица от видеа, създадени лично от компанията, както и външни такива. Почти всички те вече са дигитализирани, а техните оригинални носители се съхраняват в среда с контролиран климат в Eye FILM Institute в Нидерландия и в Британския институт (BFI) в Обединеното кралство.

 Знаете ли, че Shell има богата музикална история? Музикалното наследство на Shell се простира от музика за телевизионни реклами от 8-те като „Do the Shell promote“, до сътрудничество с Бинг Кросби и Сами Дейвис Джуниър. Компанията също така пуска лимитирано издания на оригиналния албум на Beatles Help! като част от кампанията за грижа за автомобила през 1979 г. През 2015 г. Shell създава и свое звуково лого – Sound of Shell, в колаборация с всепризнатия композитор Том Хоу. Целта на компанията е това да стане поне толкова разпознаваемо, колкото и мидената черупка.

Източници:

  • Shell.com
  • Shell.bg
  • Wikipedia.org
  • Wikipedia.bg
  • Източник на снимките: Shell.com

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2468