Volkswagen – класика от Германия

автор: Милен Николов публикувано на: 14.02.2024 прегледи: 2468 уникалност: 99%
Volkswagen logo

Volkswagen е водещ германски производител на автомобили, основан от германското правителство през 1937 г. с цел масово производство на евтина „народна кола“. Централата на групата се намира във Волфсбург, Германия.

Компанията първоначално е управлявана от Германския трудов фронт (Deutsche Arbeitsfront) – нацистка организация. Австрийският автомобилен инженер Фердинанд Порше, който е отговорен за оригиналния дизайн на автомобила, е нает от Германския трудов фронт през 1934 г., а през 1938 г. е построена нова фабрика в провинция Долна Саксония. Избухването на Втората световна война през 1939 г., преди да започне масовото производство, води до промяна на производствените планове, като фабриката започва да произвежда военно оборудване и военни превозни средства. Ангажирането на Volkswagen с военни поръчки превръща фабриката в мишена за съюзническите бомбардировки и до края на войната тя отчасти е разрушена. Впоследствие е възстановена под британски надзор, като масовото производство на Volkswagen започва през 1946 г. Контролът върху компанията е прехвърлен през 1949 г. на правителството на Западна Германия и провинция Долна Саксония. По това време повече от половината леки автомобили, произведени в страната, са на Volkswagen.

Производството на Volkswagen се разраства бързо през 50-те години на XX в. Компанията представя вана Transporter през 1950 г. и Karmann Ghia купе през 1955 г. Продажбите в чужбина като цяло са силни в повечето държави на износ, но поради малкия размер на модела Volkswagen Type 1 (Beetle), необичайния му заоблен външен вид и историческата връзка на предприятието с нацистка Германия, продажбите в Съединените щати първоначално са малки и нарастват с бавни темпове. Лекият автомобил започва да се приема в САЩ към средата на 50-те години на миналия век, поради което през 1955 г. е създадено дъщерното дружество Volkswagen of America. През 1959 г. е наета американската рекламна агенция Doyle Dane Bernbach, която да представлява марката. Резултатът е забележителна рекламна кампания, която спомага за популяризирането на автомобила като „Бръмбара“ и рекламиране на неговия размер и нетрадиционен дизайн като предимство за потребителя. Кампанията е много успешна и Beetle дълги години е най-популярният вносен автомобил в Съединените щати. Въпреки че Volkswagen прави много промени в детайлите на Beetle, основният дизайн със заден двигател и заоблената форма остават същите. Компанията разработва и други модели със задно разположен двигател, които са с по-модерен стил и подобрен инженеринг, но никой не е толкова успешен, колкото Beetle.

Конкуренцията от страна на малките автомобили с по-модерен дизайн на другите производители и все по-проблемното финансово състояние на компанията в крайна сметка продиктуват промяна в корпоративната философия, насочена към разработването на по-съвременни и по-спортни модели автомобили. В резултат на това през 70-те години на миналия век Volkswagen започва постепенно да премахва своите автомобили със задно разположен двигател, заменяйки ги с дизайни с преден двигател и задвижване на предните колела. Първият от тези нови автомобили е произвежданият за кратко през 1970 г. модел K70, последван от Passat през 1973 г. Най-значимият обаче е Golf, първоначално наречен Rabbit в Съединените щати, който е представен през 1974 г. Golf постига незабавен успех в продажбите, като на практика заменя Beetle в гамата на компанията и в крайна сметка се превръща в най-продавания модел на Volkswagen в световен мащаб.

Съвместната собственост на правителството на Западна Германия и провинция Долна Саксония върху Volkswagen продължава до 1960 г., когато компанията до голяма степен е денационализирана с продажбата на 60% от акциите на обществеността. От 50-те години на миналия век Volkswagen управлява заводи в редица части на света, включително в Мексико, Бразилия, Китай и Съединените щати. Освен леки автомобили компанията произвежда, ванове и лекотоварни автомобили. Volkswagen притежава няколко други автомобилни компании, включително Audi и Porsche в Германия, SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) в Испания, Škoda в Чехия, Bentley в Обединеното кралство, Lamborghini в Италия и Bugatti във Франция.

В средата на 2015 г. Volkswagen за кратко става най-големият производител на автомобили в света, след като изпреварва Toyota Motor Corporation. Въпреки това малко по-късно Volkswagen се сблъсква с криза, когато Агенцията за опазване на околната среда на САЩ (EPA) установява, че дизеловите автомобили на производителя съдържат софтуер, който променя работата на автомобила, за да премине тестовете за емисии. Volkswagen признава, че е инсталирано „устройство за повреда“, и изтегля повече от 10 милиона автомобила по целия свят. Само в Съединените щати на автомобилния производител са наложени глоби от над 4 милиарда долара, а няколко служители на Volkswagen по-късно са признати за виновни за различни правонарушения. Въпреки скандала продажбите на Volkswagen в световен мащаб продължават да растат.

 

История, иновации и разрастване на компанията

Volkswagen е основана в Берлин през 1937 г. и е регистрирана във Волфсбург с цел производството на достъпен народен автомобил, който ще стане известен като Beetle.

1937 – 1945

Volkswagen (което означава „народен автомобил“ на немски) е създадена в Берлин под името Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH („Дружество с ограничена отговорност за подготовката на немския народен автомобил“, съкратено – Gezuvor) от националсоциалистическия Deutsche Arbeitsfront (Германски трудов фронт). Компанията е официално учредена на 28 май 1937 г. Целта е да произвежда автомобила Volkswagen, първоначално наричан Porsche Type 60, а след това –Volkswagen Type 1, по-известен като Volkswagen Beetle. Това превозно средство е проектирано от консултантската фирма на Фердинанд Порше, като Volkswagen получава подкрепата на Адолф Хитлер. На 16 септември 1938 г. Gezuvor е преименувана на Volkswagenwerk GmbH.

VW Beetle
VW Series 3, кабриолет

Ервин Коменда, дългогодишен главен дизайнер на Auto Union, е част от лично подбрания екип на Фердинанд Порше. Той разработва каросерията на прототипа, който сега е познат като Beetle. Това е един от първите автомобили, проектирани с помощта на аеродинамичен тунел – метод, използван за проектиране на немски самолети от началото на 20-те години на миналия век. Дизайнът на автомобила е подложен на строги тестове и с него са изминати хиляди километри, преди изпитанията да се считат за завършени.

В края на 1935 г. Dr. Porsche GmbH разработва прототип на Volkswagen кабриолет, известен в компанията като модел V2. Това превозно средство, заедно с два седана, е представено под името VW Series 3 през февруари 1936 г. Впоследствие техническото развитие продължава, докато всички модели не са готови за тестване през септември 1936 г.

Малко след като фабриката близо до Фалерслебен е завършена, започва Втората световна война. Заводът започва да произвежда предимно военния Kübelwagen (Porsche Type 82) и свързаната с него амфибия Schwimmwagen (Type 166). През това време са направени само малък брой фолксвагени тип 60. Заводът във Фалерслебен произвежда също така компоненти за летящата бомба V-1, противопехотни мини и противотанкови гранатомети, което го превръща в основна цел за бомбардировките на съюзническите сили.

Използване на принудителен труд

Участието на компанията в германската оръжейна индустрия води до придобиването на дъщерни дружества и разширяване на производствения капацитет. След редица бомбардировки през 1944/45 г. на комплекса бизнесът все повече се децентрализира, тъй като производствените отдели се преместват във временни помещения. От лятото на 1940 г. нататък нуждите от повишаване на производителността се задоволяват чрез нарастващото използване на принудителен труд. Първата група такива принудителни работници са полски жени, разположени в главния завод на компанията. По-късно там са назначени да работят военнопленници и концлагеристи – общо около 20 000 души. Те идват от европейски страни, които са окупирани или са под контрола на Германския райх. През 1944 г. те вече представляват две трети от работната сила на компанията. В нацистка Германия принудителните работници нямат права и са подложени на расова дискриминация. Недостатъчната храна, физическото насилие и експлоатацията подкопават здравето им и застрашават живота им.

 
 

На 7 април 1945 г. СС издава заповед за евакуация. Жените от хале 1 на завода на Volkswagen са откарани с товарни вагони до Залцведел и освободени от американските войски на 14 април 1945 г. Останалите принудителни работници от главния завод, ненапуснали града, са освободени от американските войски на 11 април 1945 г.

През 1998 г. е заведено дело от оцелели за обезщетения за принудителния труд. Volkswagen създава специален фонд за доброволно изплащане на тези обезщетения.

1945 – 1949

Окупацията на фабриката от американски войски през април 1945 г. бележи началото на прехода от производство на оръжия към цивилно автомобилно производство, давайки надежда за по-добро бъдеще. В качеството си на най-голям и важен работодател в регион с малко индустриални предприятия Volkswagen гарантира оцеляването на местното население. Фабриката осигурява работа, жилище и храна. Тези функции със сигурност са били взети предвид от британското военно правителство, когато поема управлението на фабриката през юни 1945 г. Основното решение, взето от него, е за възстановяване на производството на поточната линия на седана на Volkswagen. С поемането на отговорностите на окупационни сили тяхната нужда от допълнителни транспортни средства се увеличава, особено след като войната намалява броя на наличните британски военни превозни средства. Необходимостта от производство на превозни средства за окупационните сили и британският прагматизъм спасяват фабриката на Volkswagen от заплахата от разглобяване.

Британското военно правителство инструктира Volkswagen да произведе 20 000 седана, за да посрещне увеличените транспортни нужди по време на периода на окупация. Майор Айвън Хърст поема командването като старши постоянен офицер на Британското военно правителство. На 27 декември започва масовото производство, като до края на годината са произведени общо 55 автомобила.

На 30 март 1946 г. за първи път производствените цифри достигат нивото от 1 000 автомобила на месец, поръчани от британците. Събитието е отбелязано със скромна церемония.

С изключение на леки колебания, месечните производствени показатели остават на това ниво до началото на 1948 г., тъй като не могат да бъдат получени необходимите количества суровини и компоненти.

На 1 януари бившият мениджър на Opel Хайнрих Нордхоф заема поста на генерален директор на Volkswagenwerk GmbH.

Валутната реформа и въвеждането на Deutschmark (DM) създават функциониращ пазар за стоки, слагайки край на икономиката на недостиг на доставки и проправяйки пътя за икономическия растеж на Volkswagen. Производствените обеми нарастват от 1 185 автомобила през май до 2 306 автомобила през декември 1948 г. Компанията решава да премести централата си от Берлин във Волфсбург и е вписана в регистъра на фирмите към Окръжния съд във Фалерслебен.

В съответствие с Наредба 202 британското военно правителство предава на 1 септември 1949 г. Volkswagenwerk GmbH на провинция Долна Саксония с условието, че тя поема контрола от името на и под надзора на германското федерално правителство. Въпросът за собствеността остава открит до приватизацията на дружеството.

1950 – 1960

Volkswagen вече е смятан за символ на икономическото чудо на Западна Германия дори от своите съвременници. Успехът на компанията съвпада с този на самия модел Beetle. Капацитетът на завода, както и инициативата за рационализация, въведена през 1954 г., създават техническите предпоставки за масово производство на Volkswagen Saloon и Transporter. Volkswagen успява да оформи дългосрочната си стратегия за растеж чрез комбиниране на масово производство, глобална пазарна ориентация и интеграция на своята работна сила. През 1950 г. компанията от Волфсбург изнася една трета от автомобилната си продукция в 18 страни, повечето от които в Европа. Основните експортни пазари са Швеция, Белгия, Нидерландия и Швейцария.

На 8 март 1950 г. във Волфсбург започва масовото производство на Transporter. Моделът се използва за превоз на стоки и като микробус, като автомобил на пожарната, като полицейска кола, пощенски ван, а по-късно и като кемпер.

VW Transporter

 

 

През 1952 г. производството се стабилизира и започва да расте. Докато през 1951 г. 105 712 Beetle и Transporter са напуснали поточната линия, годишното производство през 1952 г. нараства с 28% до 136 013 автомобила. Повишената продукция изисква повече пространство, поради което се строят нови сгради. Производството на инструменти, производството на джанти и отделът за резервни части се преместват в нови помещения.

За да се облекчи хроничният недостиг на жилища във Волфсбург, през 1953 г. се създава корпорацията за обществено жилищно строителство с нестопанска цел VW-Wohnungsbau-Gemeinnützige Gesellschaft mbH, която изгражда 1 400 апартамента до края на годината. Бързият растеж на работната сила прави създаването на нови жилища спешна задача, особено поради ограничените публични средства за тези дейности.

През 1956 г. след едногодишен период на строителство новият завод в Щекен близо до Хановер започва да произвежда модела Transporter.

През 1957 г. е пуснат двуместният кабриолет Volkswagen Karmann Ghia.

През 1960 г. в Париж е основана Volkswagen France SA, за да обслужва френския пазар, след като френското правителство облекчава контрола върху вноса от страните от общия пазар. Volkswagen заема трето място след Fiat и Opel по внос на леки автомобили във Франция през същата година.

VW Karmann Ghia
VW France SA

 

1961 – 1972

След като началото на строежа на Берлинската стена през август 1961 г. и влошаването на отношенията между двете Германии слагат край на миграцията от Германската демократична република, първият влак, превозващ работници, наети от Италия, за да се посрещнат нуждите от работна ръка, пристига във Волфсбург на 17 януари 1962 г. Броят на чуждестранните работници, наети от Volkswagen, нараства през 1962 г. от 730 на 4 494. До края на годината в завода във Волфсбург работят 3 188 италианци, които живеят в построеното специално за тях „Италианско село“.

На 1 януари 1965 г. дружеството Auto Union GmbH (производител на Audi), притежавано от Daimler-Benz AG, е придобито от Volkswagenwerk AG на три дялови транша. Поемайки собствеността върху тази традиционна и иновативна марка, Volkswagen Group разширява своята продуктова гама. В същото време Volkswagen получава достъп и до ново поколение двигатели. Моделът Audi, базиран на DKW F 102 и произвеждан от септември 1965 г. нататък, се отличава със своя 1,7-литров двигател, задвижване на предните колела, модерно шаси и максимална скорост от 150 километра в час. Auto Union се присъединява към Volkswagen Group като независимо дъщерно дружество, инициирайки развитието на днешната мултибрандова стратегия на групата. Моделът Audi обаче формира ядрото на нова гама, поддържана от Audi като независима марка в рамките на Volkswagen Group.

На 14 декември най-съвременният аеродинамичен тунел влиза в експлоатация във Волфсбург като част от разширяващ се център за развитие, в който инженери и техници в бъдеще ще предприемат основни изследвания и ще разработват продукти.

През 1966 г. иновациите продължават. Чрез използването на усъвършенствана технология за измерване инженерите на Volkswagen могат да определят и анализират потенциални пропуски в дизайна на нови превозни средства и по-нататъшното развитие на настоящите модели. Тези открития са включени в производството с цел непрекъснато оптимизиране на характеристиките на автомобила.

През същата година южноафриканският филиал на Volkswagen – SAMAD, в който Volkswagenwerk AG притежава 63%, е преименуван на Volkswagen of South Africa Ltd. В него работят 2 458 души и през годината са продадени 21 888 автомобила, което е увеличение от около 21%. През 1974 г. Volkswagenwerk AG става едноличен собственик на дъщерното дружество в Южна Африка.

През 1967 г. е постигнат революционен напредък в изследванията на произшествията: въведени са съвременните телеметрични методи, заимствани от космическата индустрия. Те предоставят данни с непозната дотогава точност и обективност за това как се държи превозното средство в ситуация на произшествие. От сега нататък на теория няма ограничение за броя на процесите, протичащи в превозното средство, които могат да бъдат записани, анализирани и сравнени. Предимството на този пробив е огромното увеличаване на наличните знания за оценка и значителни икономии на ресурси.

На 14 септември 1967 г. по време на международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт Volkswagenwerk AG представя редица технически иновации и подобрения в дизайна. Моделът VW 1500 предлага нов комфорт при шофиране благодарение на своята автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент, което прави възможно работата без съединител.

През 1968 г. компанията представя собствено автомобилно радио.

 
 
 

През същата година е представен новият модел VW 411. Той е със задно разположен двигател с въздушно охлаждане с мощност 68 к.с. и достига максимална скорост от 145 км/ч.

VW 411

 

На 16 август във Волфсбург Volkswagenwerk AG наема своя 100 000-служител, г-н Йоханес Раменфюрер.

През 1968 г. работната сила нараства с приблизително 13 000 до 104 975 служители.

На 19 септември е открит полигон близо до Ехра-Лесиен. В окончателния си вид обектът разполага със 100-километрова тестова писта с различни настилки и наклони. Volkswagen Group тества своите автомобили тук при ежедневни условия с помощта на най-съвременно оборудване. През 1970 г. е инсталиран симулатор за шофиране, който позволява провеждането на тестови програми без застрашаване на персонала или материалите.

През 1970 г. е открит медицинският център на Volkswagen в завода във Волфсбург. Експертен екип от лекари и асистенти се грижи за работната сила, като предоставя пълен набор от медицински услуги – от превантивни здравни грижи до спешна първа помощ и рехабилитационни мерки.

1973 – 1981

През този период пускането на четири нови моделни серии само за няколко години е придружено от мащабни промени в производството. За да се приложи традиционно високото ниво на производствена механизация към многомоделната гама, са необходими иновативни технически и организационни производствени системи. За тази цел между 1972 и 1975 г. компанията стартира инвестиционна програма на стойност 2,5 милиарда DM, която създава производствената инженерна база за новата продуктова гама.

На 14 май 1973 г. в завода във Волфсбург започва серийното производство на първия модел от новото поколение на Volkswagen – Passat.

На 29 март 1974 г. започва производството на друг емблематичен модел – Volkswagen Golf. Със своите прави линии и компактен дизайн, съчетани с предно разположени двигатели с водно охлаждане с мощност съответно 50 и 70 к.с., моделът представлява забележителна нова концепция.

На 5 март 1975 г. във Волфсбург започва производството на Polo. Дълъг само три метра и половина, но предлагащ до 900 литра багажен капацитет, евтиният компактен автомобил е до голяма степен идентичен по дизайн с Audi 50.

На 25 август 1977 г. Volkswagenwerk AG засилва участието си в бизнеса с търговски превозни средства, като подписва договор за сътрудничество с Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (MAN), който предвижда съвместно разработване и производство на лекотоварни автомобили.

През 1978 г. Volkswagen тества внедряването на промишлени роботи в различни производствени секции в подготовка за инвестиционната програма от 1979 до 1982 г. Обявените мерки за рационализация проправят пътя за пускането на второ поколение на моделите Passat, Golf, Scirocco и Polo.

На 1 юли 1978 г. с въвеждането на името VAG търговската организация на Volkswagen и Audi придобива идентичност под различни марки. Загадъчната абревиатура с асоциации към Volkswagen и Audi има характер на търговска марка. Под егидата на VAG системата за продажби е стандартизирана и модернизирана, за да отговори на очакванията на по-взискателните клиенти и да се бори с нарастващата конкуренция.

Повишеният обем на пътния трафик и много рязкото нарастване на статистиката за злополуки в началото на 70-те години ясно показват необходимостта от действие: безопасността на превозните средства започва да играе по-голяма роля в развитието на автомобилите. По време на краш тестовете дизайнерите на Volkswagen започват да използват манекени, за да симулират ефектите от сценарии на злополука върху човешкото тяло, като по този начин придобиват важна информация за това как да оптимизират мерките за автомобилна безопасност.

С придобиването на мажоритарен дял в Triumph Werke Nürnberg AG Volkswagen навлиза в сектора на офис техниката и информационните технологии. През 1980 г. новото дъщерно дружество е преименувано на Triumph-Adler Aktiengesellschaft für Büro- und Informationstechnik, а Volkswagen увеличава участието си до 98,4%. Въпреки големите инвестиции в разработването на нови продуктови линии и разширяването на търговските организации в Германия и САЩ, представянето е незадоволително, особено в компютърния сегмент. След претърпените тежки загуби компанията е продадена на 1 септември 1986 г. на базираната в Амстердам Olivetti Holding BV.

През 1980 г. компанията изгражда собствена централа за комбинирано производство на топлинна и електрическа енергия от въглища.

1982 – 1991

През 1982 г. Volkswagenwerk AG подписва споразумение за сътрудничество с Nissan Motor Co., Ltd. за да произвежда модела Santana в Япония. Nissan осигурява производствените съоръжения и организацията на продажбите, докато Volkswagen доставя двигатели, трансмисии и шасита.

През 1983 г. със старта на производството на второто поколение Golf в специално изградения цех за окончателно сглобяване, наречен „54“, Volkswagen Group навлиза в нова ера на производствения инженеринг. За първи път роботи участват в изграждането на превозно средство, предназначено до голяма степен за автоматизирано сглобяване.

На 3 февруари 1984 г. е открит Изследователският център на Volkswagen, който обединява над 600 служители под един покрив. С изключение на аеродинамичния тунел и част от централната метрологична функция, всички области на изследване са групирани заедно в най-модерната нова сграда с площ от 15 000 квадратни метра.

През 1985 г. започва производството на автомобили в Китай вследствие на създаването на Shanghai-Volkswagen Automotive Company, Ltd. Volkswagenwerk AG има 50% дял в китайско-германското съвместно предприятие, което произвежда 1 700 автомобила до края на годината.

Golf GTI

През същата година американското специализирано списание Motor Trend обявява Golf GTI за „Автомобил на годината" в САЩ.

През 1986 г. след период на успешно сътрудничество Volkswagen AG първоначално придобива 51% от акциите в испанския производител на автомобили Seat, SA, който е интегриран във Volkswagen Group като трета независима марка. По този начин Volkswagen получава достъп до нов пазар, добавя към продуктовата си гама по-малки класове автомобили и стабилизира лидерската си позиция в Европа.

На 23 юни 1987 г. Volkswagen AG и Toyota Motor Corporation подписват меморандум за разбирателство с цел производството на еднотонен пикап на базата на Toyota Hilux в завода в Хановер.

През същата година започва производството на третото поколение на седана Passat.

През 1988 г. Volkswagen започва системно да внедряване нови ключови технологии за текущата оптимизация на производствените съоръжения: CAD (Компютърно подпомагано проектиране), CAM (Компютърно подпомагано производство) и CIM (Компютърно интегрирано производство).

През 1990 г. чешкото правителство присъжда на Volkswagen AG правата за придобиване на 100% от Škoda, automobilová as, производител на автомобили с богати традиции, който осигурява на Volkswagen отличен достъп до автомобилните пазари в Централна и Източна Европа. Компанията Škoda, която се намира в Млада Болеслав, разполага с висококвалифицирана работна сила и с годишен капацитет за производство на 190 000 автомобила. На 16 април 1991 г. тя се присъединява към Volkswagen Group като четвъртата независима марка.

1992 – 2015

През 1994 г. компанията започва производството на модела Audi A4.

През същата година в Касел е открит най-големият център за части в света.

На 9 март 1995 г. на премиера в Женева е представен новият Volkswagen Sharan.

Audi A4
Audi A4
Volkswagen Sharan

През 1997 г. четвъртото поколение на Golf е представено пред медиите в Бон и е показано на автомобилното изложение във Франкфурт.

На 3 юли 1998 г. Volkswagen Group разширява портфолиото си в луксозния сегмент, като закупува марката Bentley. Volkswagen Group United Kingdom придобива Rolls-Royce Motor Cars Ltd., която – като Bentley Motors Ltd. – произвежда Bentley в завода в Крю от септември 2002 г.

Golf 4
Lupo

На 10 юли холдинговата компания Bugatti International SA, която притежава правата върху марката на бившия производител на автомобили, е придобита от Volkswagen Group France SA. На 22 декември 2000 г. е основана Bugatti Automobiles SAS с цел разработване и производство на уникални луксозни спортни автомобили.

На 24 юли Audi AG придобива Automobili Lamborghini SpA.

На 14 септември икономичният и симпатичен малък модел Lupo е представен пред медиите в Женева.

На 14 септември е медийното представяне на модела Bora.

През 2002 г. компанията навлиза на пазара на автомобили от висок клас с представянето на модела Phaeton.

На 26 септември 2003 г. на автомобилното изложение в Париж е световната премиера на модела Touareg.

Bora
Bora
Phaeton
Phaeton
Touareg
Touareg

През 2004 г. на международното автомобилно изложение в Детройт, САЩ, Volkswagen представя спортния кросоувър Concept T.

Concept T
Concept T

 

През 2005 г. е представено шестото поколение на модела Passat.

На 8 март 2007 г. на автомобилното изложение в Женева е представен компактният SUV Tiguan.

Passat 6
Passat 6
Tiguan
Tiguan

На 27 април 2007 г. на Международния симпозиум за двигатели във Виена Volkswagen Group представя първата в света седемстепенна скоростна кутия с двоен съединител.

 

На 22 юли 2008 г. Volkswagen Aktiengesellschaft увеличава дела си в Scania AB до 68,8%. Шведският производител на камиони с работна сила от почти 33 000 души е интегриран във Volkswagen Group като деветата марка.

XL1
XL1

През 2011 г. на автомобилното изложение в Катар е световната премиера на прототипа XL1 – почти готов за производство високотехнологичен лек двуместен автомобил с plug-in хибридно задвижване.

През същата година, прилагайки принципното споразумение, подписано с Porsche през 2009 г., Volkswagen Aktiengesellschaft придобива Porsche Holding Salzburg.

На 6 юни 2012 г. Volkswagen Aktiengesellschaft увеличава своя дял от правата на глас в MAN SE до 75,03%, напредвайки в стратегията си за създаване на интегрирана група за търговски превозни средства. MAN става марка на групата заедно със Scania и Volkswagen Commercial Vehicles.

На 19 юли компания придобива 100% от акциите в базираната в Болоня Ducati Motor Holding SpA. Така Volkswagen Group се сдобива с италианската марка Ducati, известна в цял свят със своите спортни модели мотоциклети.

На 7 март 2014 г. започва производството на първия електрически вариант на модела Golf - e-Golf.

e-Golf

 

2016 – 2018

Визията на Volkswagen Group за автоматизирано шофиране от ниво 5 се оформя с прототипа Sedric (самоуправляващ се автомобил), представен на 6 март 2017 г. на автомобилното изложение в Женева. Натискането на един бутон е всичко, което е необходимо, за да започнете да управлявате превозното средство в напълно електрически, напълно свързан, напълно автономен режим. Всички функции за шофиране се изпълняват автономно – без волан, педали или кокпит. Концептуалният автомобил на Volkswagen Group, замислен, разработен и построен в Volkswagen Group Future Center в Потсдам съвместно с Volkswagen Group Research във Волфсбург, демонстрира мобилността на бъдещето.

На 15 юни в Германия започва продажбата на новия Volkswagen Arteon.

Sedric
Sedric
Arteon
Arteon

На 29 септември шестото поколение на Polo излиза на пазара.

На 15 януари 2018 г. е представено седмото поколение на компактния седан Jetta,

Polo 6
Polo 6
Jetta 7
Jetta 7

На 28 септември надзорният съвет на Volkswagen одобрява стратегическото партньорство с компютърния гигант Microsoft за съвместно разработване на Volkswagen Automotive Cloud.

 

Спонсорства

Volkswagen е силно ангажиран в областта спортното спонсорство, като инвестициите включват летните олимпийски игри през 2008 г., зимните олимпийски игри през 2014 г., както и академията на Дейвид Бекъм. Volkswagen AG притежава изцяло футболния отбор от Бундеслигата VfL Wolfsburg.

 

Еволюция на логото

 

Веднага след откриването си компанията получава оригинално име, което се състои от два стълба: думите „volks“ („хора“) и „wagen“ („кола“). Следователно името означава „народна кола“ или „народен автомобил“. Логото е базирано на първите букви от тези думи – VW.

Дебютната версия на логото съдържа няколко елемента, които подчертават политическите предпочитания на основателя на компанията. Буквите „V“ и „W“ са разположени една над друга, образувайки геометрично правилен монограм с прави линии и ъгли. Инициалите са поставени в голямо зъбно колело. То е заобиколено от силуети на знамена, които наподобяват крила, но са елементи на свастика. Линиите са удължени и групирани около колелото. Използвани са общо четири знамена с три черни полудъги.

След Втората световна война компанията предприема редизайн, трансформирайки емблемата до неузнаваемост, така че нищо да не напомня за нацизма. Разработчиците премахват черния цвят и квадратните „уши“. Така зъбното колело вече е бежов кръг с тъмнокафява кантираща лента. Съкращението получава същия цвят. Добавен е и червен фон.

В годините след това логото претърпява несъществени трансформации, като в основата му продължават да са буквите „V“ и „W“

Общественополезни цели

 Изменение на климата - Компанията е ангажирана с Парижкото споразумение за климата, което има за цел да задържи повишаването на глобалната температура до 2050 г. под два градуса по Целзий. До 2025 г. Volkswagen планира да намали емисиите на парникови газове от пътническите автомобили и лекотоварни превозни средства с 30% през целия жизнен цикъл в сравнение с 2015 г. Освен това компанията си е поставила цел за 30% намаление до 2030 г. в сравнение с 2018 г., без да се включва компенсирането на емисиите. Тази цел за декарбонизация е потвърдена от Инициативата за научно базирани цели. Volkswagen възнамерява да стане компания с неутрални въглеродни емисии до 2050 г.

 Ресурси - Volkswagen възнамерява да намали свързаното с производството въздействие върху околната среда, да увеличи максимално ефективността на използваните ресурси и да насърчи подходите на кръговата икономика в областта на материалите, енергията и водата.

 Качество на въздуха

Стратегията за е-мобилност води до подобряване на качеството на въздуха по места.

 Екологично съответствие - Компанията се стреми да стане модел за подражание за модерно, прозрачно и успешно предприятие, като взема предвид въздействието върху околната среда на решенията за мобилност през всички етапи от жизнения цикъл. За тази цел се използват ефикасни системи за управление, чиято ефективност се следи редовно.

 Дарения на служители - От десетилетия работната сила на Volkswagen Group поема социална отговорност за нуждаещите се. Подпомагат се конкретни проекти, които например подобряват положението на хора, чието качество на живот е влошено поради болест, увреждане или други обстоятелства.

 Корпоративно доброволчество - Volkswagen Group поема отговорност за обществото и околната среда. Съзнавайки важността на тази социална легитимност, компанията подкрепя сдружения с нестопанска цел и организации на гражданското общество с дългогодишни традиции.

 Проекти в полза на местни общности - Клоновете на групата по целия участват в редица проекти, които подкрепят местните общности. Един такъв пример е дейността на Skoda Auto Volkswagen India, която стартира интегриран проект за подобряване на водосбора в 2 села – Найфад и Мандоши в област Пуне, Индия, които са изправени пред недостиг на вода. В рамките на проекта, който започва през декември 2020 г. и приключва през април 2022 г., са обработени около 3 616 хектара земя се цел опазване на почвата и водата, създаден е капацитет за събиране на 244 000 000 литра дъждовна вода и са засадени близо 9 000 дървета. Повече от 8 000 души във водосборния басейн са се възползвали от повишената наличност на вода в техните села.

Източници

Още статии