Toyota – японската автомобилна марка, покорила света

автор: Милен Николов публикувано на: 23.02.2024 прегледи: 80 уникалност: 96%

Toyota Motor Corporation е японска компания, която е част от Toyota Group. Тя става най-голямата автомобилна компания и производител номер едно в света за първи път през 2008 г., изпреварвайки General Motors. Повечето от нейните около 1 000 дъщерни компании и филиали участват в производството на автомобили, автомобилни части и търговски и промишлени превозни средства. Централата се намира в Toyota City, индустриален град източно от Нагоя, Япония.

През 1933 г. Киичиро Тойода основава компания, която по-късно става Toyota Motor Corporation като подразделение на дружеството Toyoda Automatic Loom Works, Ltd. – японско производствено предприятие, основано от баща му Сакичи Тойода. Първата произведена кола, моделът AA седан, е пусната на пазара през 1936 г. На следващата година подразделението е регистрирано като Toyota Motor Company, Ltd., оглавявано от Киичиро. Името на компанията е променено от Toyoda („плодородни оризища“) на Toyota, което звучи по-приятно на японски. Това е нова дума, която не съществува в японския език. Toyota впоследствие създава няколко свързани компании, включително Toyoda Machine Works, Ltd. (1941 г.) и Toyota Auto Body, Ltd. (1945 г.). По време на Втората световна война компанията спира производството на пътнически автомобили и се концентрира върху направата на камиони. Поради разрушени съоръжения и нестабилна икономика след Втората световна война, компанията не подновява производството на пътнически автомобили до 1947 г., когато представя модела SA.

През 50-те години на миналия век заводите за производство на автомобили на Toyota отново функционират пълноценно. За да спечели конкурентно предимство, компанията започва внимателно проучване на американските производители на автомобили поради възприеманото техническо и икономическо превъзходство на САЩ. Ръководителите на Toyota обикалят производствените мощности на автомобилните корпорации, включително на Ford Motor Company, за да наблюдават най-новите технологии за производство на автомобили, и на свой ред ги внедряват в собствените си съоръжения, като води до почти незабавно повишаване на ефективността. През 1957 г. е създадена американската компания Toyota Motor Sales, USA, Inc., а на следващата година компанията пуска седана Toyopet. Това е първия модел, лансиран на пазара в Съединените щати. Той не е добре приет поради високата си цена и малкото конски сили на двигателя. Land Cruiser, полезно превозно средство със задвижване 4×4, пуснато през 1958 г., има по-голям успех. През 1965 г. моделът Toyopet, вече напълно преработен според вкусовете на американските шофьори, е представен повторно като Toyota Corona, отбелязвайки първия голям успех на компанията в Съединените щати.

През 60-те и 70-те години на XX в. компанията се разраства с бързи темпове и започва да изнася голям брой автомобили на чуждестранните пазари. Toyota придобива компании като Hino Motors, Ltd. (1966 г.) – производител на автобуси и големи камиони; Nippondenso Company, Ltd. – производител на електрически автомобилни компоненти, и Daihitsu Motor Company, Ltd. (1967 г.). В продължение на няколко десетилетия Toyota е най-големият производител на автомобили в Япония. Компанията продължава да се развива успешно и на американския пазар, печелейки репутация със своите евтини, икономични и надеждни превозни средства, като например модела Corolla, който е пуснат в САЩ през 1968 г.

Компанията приема сегашното си име през 1982 г., когато Toyota Motor Company се слива с Toyota Motor Sales Company, Ltd. Две години по-късно Toyota си партнира с General Motors Corporation при създаването на New United Motor Manufacturing, Inc., производствен завод на двете марки в Калифорния, където Toyota започва производство през 1986 г.

Компанията преживя значителен растеж през XXI в. поради предлаганите иновации, включващи луксозната марка Lexus (1989 г.) и първото масово произвеждано хибридно превозно средство в света – Prius (1997). През 1999 г. акциите на Toyota се търгуват както на Лондонската фондова борса, така и на Нюйоркската фондова борса. Компанията продължава да се разширява към нови пазари с пускането на марката Scion (2003 г.), която е специално насочена към по-младите купувачи, и с представянето на първото в света луксозно хибридно превозно средство – Lexus RX 400h (2005 г.).

Впоследствие обаче компанията е изправена пред значителни финансови предизвикателства: рязък спад на продажбите, произтичащ от световната финансова криза от 2008 г., както и изтегляне поради съображения за безопасност на повече от осем милиона превозни средства в световен мащаб през 2010 г., което временно спира производството и продажбите на няколко от най-добрите модела. В началото на 2014 г. милиони превозни средства, произведени от Toyota и няколко други автомобилни компании, са изтеглени от регулаторите в Съединените щати поради потенциално неизправни въздушни възглавници, произведени от японския доставчик на автомобилни части Takata. Според Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ изтеглянето е „най-голямото и най-сложното изтегляне поради съображения за безопасност в историята на САЩ“.

Днес Toyota има заводи за сглобяване и дистрибутори в много страни по света. В допълнение към автомобилите нейните дъщерни дружества произвеждат гумени и коркови материали, стомана, синтетични смоли, автоматични станове и памучни и вълнени изделия. Други осъществяват дейност в сферата на недвижимите имоти, сглобяемите жилища и вноса и износа на суровини.

 

Основател на компанията

Преди да кажеш, че не можеш да направиш нещо, опитай.

Киичиро Тойода. Снимка: toyota-global.com

 Киичиро Тойода (11 юни 1894 – 27 март 1952)

Киичиро Тойода е роден в префектура Шизуока, Япония през 1894 г. Той е син на Сакичи Тойода, известен изобретател и основател на Toyoda Automatic Loom Works през 1926 г. Киичиро следва в университета в Токио, където учи инженерство. След дипломирането си Киичиро започва работа в семейния бизнес и по-късно пътува до Англия и Съединените щати, за да продължи образованието си в областта на производството.

След завръщането си в Япония Киичиро прави подобрения на много от становете на компанията и прилага техники за елиминиране на отпадъците в производството, създавайки това, което се превръща в метода Just-in-Time („точно навремe“). След първото си пътуване на запад през 1921 г. Киичиро започва да се интересува все повече от автомобилите. През 1933 г. Киичиро убеждава Рисабуро, негов зет и президент на семейната компания, да финансира програма за развитие на автомобилите. Киичиро закупува нов Chevrolet, който да използва като еталон. След това той привлича някои от най-добрите японски инженери, които разглобяват и сглобяват отново колата, за да научат как съвременните производители създават своите превозни средства.

През 1934 г. Киичиро и неговият екип представят пред акционерите на Toyoda експериментален бензинов двигател и ги убеждават да финансират създаването на отделно автомобилно подразделение. На следващата година Киичиро и неговият екип произвеждат прототип на пътнически автомобил, наречен „Model А1“. „Model A1“ заимства множество идеи от утвърдените автомобилни производители: двигателят е базиран на дизайн на Chevrolet, шасито е копирано от Ford, а стилът наподобява този на Chrysler Airflow. В знак на уважение към своя баща Киичиро отива с един от прототипите до гроба му.

Автомобилите първоначално се продават под името „Toyoda“, но подразделението скоро променя името си на „Toyota“, тъй като то е визуално по-опростено и са необходими осем движения с четка, за да се напише (щастливо число в японската култура). Новото име става търговска марка през 1936 г., а Toyota Motor Corporation е регистрирана като дружество, независимо от Toyoda Loom Works, през 1937 г.

Тойода е назначен за вицепрезидент на Toyota Motor Company при нейното създаване. Той става президент през 1941 г. и остава начело на компанията до оставката си през 1950 г. Тойода умира през 1952 г., полагайки основите за издигането на Toyota Motor Corporation до върха на автомобилната индустрия.

История, иновации и разрастване на компанията

Снимка: mag.toyota.co.uk

Toyoda Automatic Loom Works, Ltd. е основана през 1926 г. от Сакичи Тойода (баща на Киичиро Тойода) с цел производство и продажба автоматични станове, които той е изобретил и усъвършенствал. След това компанията диверсифицира дейностите си и разширява обхвата на своите бизнес области, за да включи текстилни машини, автомобили (превозни средства, двигатели, компресори за климатици за автомобили и др.), оборудване за обработка на материали и електроника.

Автоматичните станове на Toyoda са много ценени поради способността им да повишават производителността. Технологията е търсена от текстилни компании, желаещи да си възвърнат пазарните позиции, загубени по време на Първата световна война. Най-голямата от тях е британската Platt Brothers of Oldham, която през 1929 г. се съгласява да плати 100 000 паунда за правата да използва патентованата от Тойода технология, за да защити позицията си на своите ключови пазари. Platt Brothers of Oldham осигурява капитал, с който е финансиран новият проект на Киичиро – производството на автомобили.

 

Желанието на Киичиро да разнообрази бизнеса за производство на станове на семейство Тойода съвпада с представянето на план от японското правителство за развитие на местна автомобилна индустрия. Така през 1933 г. Киичиро създава автомобилен отдел в рамките на Toyoda Automatic Loom Works и наема малък, но отдаден на работата екип от инженери и експерти в индустрията, които да му помагат в това начинание.

Първата задача на екипа е да създаде нов двигател, базиран на модерния по това време Stovebolt – редови шестцилиндров двигател на Chevrolet. Докато конструира този двигател, екипът на Тойода успява да създаде подобрения в главата на цилиндъра и всмукателния колектор, което от своя страна води до повече мощност.

Подобен подход е възприет и с първия прототип на автомобил на компанията, Toyoda Model A1 от 1935 г., който е силно повлиян от рационализирания модел DeSoto Airflow.

Следващият прототип на Toyoda е камионът Toyoda Model G1 от 1935 г., който използва новия двигател тип A и удължената версия на шасито на Model A1. Този камион е исторически важен, тъй като е първият автомобил, произведен от Toyoda, и първият, изнасян на чужди пазари. Моделът е рентабилен и води до разработването и по-късно до производството на седана Toyoda Model AA и автобуса Model DA.

Toyoda Model A1
Toyoda Model G1

Подпомогнат от въвеждането на законите за автомобилното производство през 1936 г., новият бизнес на Toyoda процъфтява и е надраснал позицията си на разклонение на своята компания майка. Така през април 1937 г. автомобилният отдел на Toyoda Automatic Loom Works е регистриран официално като Toyota Motor Company Limited (сега Toyota Motor Corporation), като замяната на буквата „d“ с „t“ във фамилното име на основателя осигурява привлекателен осемтактов подпис и по-балансирано произношение.

Операциите в завода в Коромо – новото специализирано производствено съоръжение на компанията, започват през ноември 1938 г. с персонал от 5 000 служители и производствен капацитет от 2 000 единици на месец. Въпреки че оформлението и работният процес се основават на широкомащабните производствени съоръжения в САЩ, Киичиро рационализира процеса с иновативната производствена система Just-in-Time, която осигурява ранната основа за днешната производствена система на Toyota.

Икономиката на Япония в края на 30-те години на XX в. страда от сериозен недостиг на материали, което води до забрана от правителството на производството на леки автомобили. По това време новосъздадената компания Toyota се съсредоточава върху доставката на автомобили и камиони за военна употреба, въпреки че Киичиро се заема и с лични проекти, например батерии за електрически превозни средства, дизелови двигатели и технологии за алтернативно гориво.

Само един ден преди края на Втората световна война една четвърт от новия завод на Toyota в Коромо е повредена по време на въздушно нападение. Но това не попречи на Киичиро да възобнови производството на търговски превозни средства само три дни по-късно. Производството на леки автомобили е малко по-бавно. Независимо от това през петте години между 1947 и 1952 г. Toyota разработва и произвежда 197 екземпляра от първия малък пътнически автомобил на компанията (Model SA).

През 1951 г. Киичиро въвежда петгодишен план за модернизиране на производствените мощности на компанията, при който се преминава към автоматизация, която позволява един служител да управлява множество машини. Това изисква значителни инвестиции, възвръщаемостта от които не може да бъде гарантирана при дребномащабно производство.

Toyopet Crown

Създаването на новия и високоефективен автоматизиран производствен метод на Toyota първоначално има за цел удвояване на съществуващия капацитет на компанията, което ще доведе до увеличаване на производството от 1 542 до 3 000 единици на месец. В крайна сметка, до края на 1956 г. Toyota произвежда около 5 000 автомобила всеки месец. Този бърз растеж е стимулиран от продажбите и успеха на модела Toyopet Crown от 1955 г., който е първият изцяло произведен в Япония пътнически автомобил, първият японски автомобил, използващ независимо предно окачване, и първият японски автомобил, изнасян за Съединените щати.

Така е осъществена мечтата на Киичиро Тойода да конструира и произведе пътнически автомобил, създаден в страната. За съжаление обаче основателят и бивш президент на Toyota Motor Corporation никога не доживява да види тази мечта реализирана. Киичиро умира внезапно от мозъчен кръвоизлив през март 1952 г. на 57 години.

Първата Toyota Crown слиза от производствената линия в завода на 1 януари 1955 г. Нейните механични части са пригодени да отговорят на преобладаващите нужди и пътни условия в Япония, докато извитата форма и задните врати със задни панти повтарят стилистика на първия автомобил на компанията – Toyota AA.

В началото на 60-те години японската икономика процъфтява. Това е период, който става известен като японското икономическо чудо. С нарастването на икономиката нарастват и доходите на хората, които могат да си позволят да закупят превозно средство. В същото време японското правителство инвестира сериозно в подобряване на пътната инфраструктура. Наблюдава се и леко отваряне на японския автомобилен пазар за чуждестранни компании. В опит да укрепи японската автомобилна индустрия преди отварянето на пазара, Toyota закупува дялове в други японски автомобилни производители. Това включва дял в Hino Motors – производител на големи търговски камиони, автобуси и дизелови двигатели, както и дял от 16,8% в Daihatsu.

През 70-те години на миналия век компанията представя модела Toyota Corolla, който става една от най-популярните коли в света и се превръща в най-продавания автомобил за всички времена.

Toyota Corolla

 

През 1984 г. компанията сключва сделка с General Motors (GM) за създаване на съвместно предприятие за производство на превозни средства, наречено NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc.) във Фремонт, Калифорния .GM разглежда съвместното предприятие като начин за получаване на достъп до качествена малка кола и възможност да научи повече за стратегията на Toyota и нейната производствена система. За Toyota фабриката осигурява на компанията първата производствена база в Северна Америка, което ѝ позволява да избегне всякакви бъдещи мита върху вносни превозни средства. Заводът е управляван от Тацуро Тойода, който е по-малкият брат на президента на компанията Шоичиро Тойода. Първата Toyota (Corolla), сглобена в Америка, слиза от производствената линия в NUMMI на 7 октомври 1986 г.

Преди да изтече десетилетието, Toyota представя Lexus – ново подразделение, създадено за предлагане и обслужване на луксозни автомобили на международните пазари. Флагманският седан LS 400 дебютира през 1989 г. със силни продажби и до голяма степен е отговорен за успешното стартиране на марката Lexus.

През 90-те години на миналия век Toyota започва да диференцира производството, като добавя много по-големи и по-луксозни превозни средства към гамата си, включително пълноразмерния пикап T100 (а по-късно и Tundra ), няколко линии SUV, и спортна версия на Camry, известна като Camry Solara. Компанията също така пуска и спортна версия на Supra.

Lexus LS 400
Supra

Производството на нисковъглеродни превозни средства стартира през 1997 г. с модела Prius – първото масово произвеждано хибридно електрическо превозно средство. През 2015 г. компанията пуска модела Mirai, който е първият масово произвеждан електрически седан на Toyota с горивни клетки.

Снимка: toyota-europe.com

През новия век Toyota влиза във Formula 1 (2002 г.), като създава съвместно производствено предприятие във Франция с френските автомобилни производители Citroën и Peugeot. През 2008 г. компанията излиза на първо място при световните продажби на автомобили за първото тримесечие.

През март 2015 г. Toyota става спонсор на Олимпийските игри, като поема ангажимент да доставя превозни средства до 2024 г. включително (Олимпиадата в Париж).

През ноември 2015 г. компанията обявява, че ще инвестира 1 милиард долара през следващите 5 години в изследвания в областта на изкуствения интелект и роботиката. През 2016 г. компанията закупува всички останали активи на Daihatsu, което превръща производителя на малки автомобили в изцяло притежавано дъщерно дружество на Toyota. На 27 август 2018 г. Toyota обявява инвестиция от 500 милиона долара в автономните автомобили на Uber.

В наши дни компанията предлага 55 електрифицирани модела, като е критикувана, че бавно приема изцяло електрически превозни средства и се фокусира върху разработването на превозни средства с водородни горивни клетки – технология, която е по-скъпа от електрическите батерии.

Към 2022 г. Toyota Motor Corporation произвежда автомобили под четири марки: Daihatsu, Hino, Lexus и Toyota. Компанията също така притежава 20% дял в Subaru Corporation, 5,1% дял в Mazda, 4,9% дял в Suzuki, 4,6% дял в Isuzu, 3,8% дял в Yamaha Motor Corporation и 2,8% дял в Panasonic, както и дялове в съвместни предприятия за производство на автомобили в Китай (FAW Toyota и GAC Toyota), Чешката република (TPCA), Индия (Toyota Kirloskar) и Съединените щати (MTMUS).

Еволюция на логото

Toyota е водещата марка на Toyota Motor Corporation, която е най-големият производител на автомобили в света. Компанията е основана в Япония през 1937 г. и сега е част от конгломерата Toyota Group. Гамата на компанията включва кросоувъри, SUV, пикапи, автобуси и луксозни автомобили. Най-известните модели са хибридните електрически превозни средства.

Известното лого на Toyota, състоящо се от три овала, се появява през 1989 г. Преди това за идентифициране на марката са използвани словесни търговски марки.

 1935 – 1949 - В ранните дни компанията се нарича Toyoda на името на Sakichi Toyoda. Тази дума става централната част на логото. Тя е изобразена вътре в правоъгълник с изрязани ъгли, който от своя страна е в средата на осмоъгълник. За да направят надписа четим, дизайнерите избират удебелен шрифт sans serif и използват червени латински букви. Дебютната емблема е поставяна на първите автомобили на компанията.

 1949 – 1989 - Компанията провежда открит конкурс за избор на най-добър дизайн на лого. Спечелилата версия съдържа японски знаци, обозначаващи Сакичи Тойода. Те са разположени на фона на червен кръг с двоен контур.

По това време компанията променя името си на Toyota. Собствениците стига до извода, че съгласната „t“ звучи по-добре от „d“. В допълнение думата „Toyota“, написана на катакана, се състои от осем характеристики (т.нар. Jikaku), а числото осем в Япония се счита за щастливо число. Друга причина за ребрандирането е разширяването на малката компания до размера на корпоративно предприятие.

 1958 – 1969 - През 1958 г. дизайнерите премахват геометричните фигури от емблемата и изписват думата на английски. Резултатът е лаконична търговска марка: черната дума „Toyota“ на бял фон. Щрихът на буквите е неравномерно дебел. В краищата има тесни дълги серифи.

1935 – 1949
1949 – 1989
1958 – 1969

 1969 – 1978 - Новото лого не се различава съществено от предишното. Дизайнерите променят шрифта, избирайки класическия Helvetica. Той се характеризира с прави линии, ясни геометрични форми и липса на серифи. В същото време отпечатаните знаци в думата са толкова близки, че буквата „Y“ буквално лежи върху двете „O“, намиращи се от двете ѝ страни.

 От 1978 г. до днес - През 1978 г. буквите стават по-четливи чрез увеличаване на разстоянието между тях, а червеният цвят заменя черния.

 От 1989 г. до днес - В края на 80-те години компанията се сдобива с лого с корпоративен символ под формата на три овала. Неговото представяне е насрочено да съвпадне с 50-годишнината на Toyota, но мениджърите на марката започват да го проектират пет години преди юбилея. През 2004 г. дизайнерите модернизират изображението, като представят овалите в сребрист цвят с метално оттенъци. За постигане на 3D ефект се използват сенки, отблясъци, контури и градиенти.

Търговската марка става толкова известна, че е открадната от частната китайска автомобилна компания Zhejiang Geely Holding Group Co. През 2003 г. тази компания използва така нареченото „Забавно лого“, което изглежда като регистрирана търговска марка на Toyota. Toyota завежда дело, но съдът не установява признаци на нелоялна конкуренция. Случаят все пак е приключен в края на 2003 г., когато китайската компания променя логото си.

1969 – 1978
От 1978 г. до днес
От 1989 г. до днес

 2010 – 2019 (САЩ) - През 2010 г. за популяризиране на марката Toyota започва да се използва логото със сребърни овали. Дизайнерите запазват структурата на предишната версия, но пребоядисва фигурите, добавяйки им малко блясък. Така те имитират металната емблема, която краси капаците на колите. За да постигнат желаната текстура, разработчиците експериментираха с цвета. Централната част на емблемата е светла, а по краищата има затъмнения. Страничните ръбове на овалите са тъмносиви, което създава 3D ефект. Сребърната палитра подчертава съвършенството и изтънчеността.

Що се отнася до надписа „TOYOTA“, неговото местоположение, мащаб и форма остават непроменени. Буквите са главни, удебелени и все още без серифи. Единственото нещо, което се променя, е цветът. Червеният цвят придобива оттенък на бордо.

 От 2019 г. до днес (САЩ) - За 2019 г. композицията от три овала вече е изцяло бяла и е разположена в голям червен квадрат. Геометричните фигури вътре в четириъгълника са идеално бели.

 От 2020 г. до днес (Европа) - Използваното лого представлява плоска двуизмерна версия на емблемата. Името на автомобилната компания се премахва – използва се само графичният знак. Името на марката е кодирано в три овала с различни размери. Геометричните фигури са подредени така, че в тях да се виждат всички букви. Малки хоризонтални и вертикални овали образуват буквата „Т“. В тях ясно се вижда и буквата „Y“. Има я и буквата „А“ с напречна греда в средата. Двете букви „О“ се четат във всички овали.

2010 – 2019 (САЩ)
От 2019 г. до днес (САЩ)
От 2020 г. до днес (Европа)



Общественополезни цели на компанията

Toyota си поставя за цел да сведе до минимум въздействието на нейните дейности върху околната среда и да го намали до нула, когато е възможно, като същевременно разработва мерки за положителен принос към планетата с цел създаване на устойчиво общество без емисии.

Глобално равнище

Планът Toyota Environmental Challenge 2050, обявен през 2015 г., е набор от шест визионерски глобални предизвикателства, които се стремят да надхвърлят елиминирането на отрицателните въздействия върху околната среда и да доведат до създаването на положителна стойност за планетата и обществото.

1

Намаляване на средните глобални емисии на парникови газове от нови превозни средства с 33,3% до 2030 г. и с повече от 50% до 2035 г. в сравнение с нивата от 2019 г.

2

Постигането на въглеродна неутралност по отношение на емисиите на CO2 в глобалните производствени предприятия до 2035 г.

3

Намаляване на емисиите на парникови газове през целия жизнен цикъл на автомобила с 30% до 2030 г. в сравнение с нивата от 2019 г.

4

Завършване на оценките на въздействието върху качеството на водата до 2030 г. във всяка от 22-те централи в Северна Америка, Азия и Европа, където водата се зауства директно в река.

5

Завършване на създаването на системи за събиране и рециклиране на батерии в световен мащаб до 2030 г.

6

Допринасяне за дейности за опазване на биоразнообразието в сътрудничество с неправителствени организации и други партньори.

В Европа

В съответствие с целта за 100% намаление на CO2 при всички продажби на нови превозни средства до 2035 г. в Европа (ЕС, ЕИП и Обединеното кралство), компанията разширява портфолиото от автомобили с нулеви емисии. Стратегията е да се постигне въглеродна неутралност възможно най-скоро чрез използване на наличната инфраструктура за зареждане, наличните на суровини, възобновяемата енергия и достъпността. Компанията работи за пълно елиминиране в Европа на всички емисии на CO2 през целия жизнен цикъл на автомобила до 2040 г., както и за постигане на въглеродна неутралност във всички европейски заводи до 2030 г.

Чрез последователно използване на 100% зелена електроенергия в цяла Европа от 2019 г. насам, емисиите на парникови газове вече са елиминирани във всички европейски операции на Toyota (производство, логистика, национални дистрибутори, корпоративни офиси).

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2467