Canon – лидер в сферата на фотографията

автор: Милен Николов публикувано на: 04.03.2024 прегледи: 355
canon logo

Canon Inc. (Canon) е производител на офисни системи, системи за изображения, медицински системи и индустриални продукти. Продуктовите предложения на компанията включват офисни многофункционални устройства (MFD), лазерни многофункционални принтери (MFP), мастиленоструйни принтери, копирни машини за обикновена хартия и фотоапарати. Освен това тя предлага системи за ядрено-магнитен резонанс (MRI), компютърна томография (CT), ултразвук и рентгенови системи. Нейните основни продукти включват компактни цифрови фотоапарати, цифрови видеокамери, цифрови кинокамери, офисни копирни машини, мрежови камери и сменяеми обективи, свързани със системи за изображения. Тя също така предлага оборудване за полупроводникова литография, оборудване за литография с плосък дисплей (FPD) и оборудване за производство на органични LED (OLED) панели. Компанията продава своите продукти чрез регионални филиали в САЩ, Германия, Франция, Тайван, Нидерландия, Китай, Малайзия, Виетнам, Тайланд, Филипините и Австралия. Тя има бизнес присъствие в Азия и Океания, Европа, Близкия изток, Африка и Америка. Седалището на Canon е в Ота, Япония.

Компанията първоначално е наречена Seikikōgaku kenkyūsho (на японски буквално  „Прецизна оптична лаборатория“). През 1947 г. името на компанията е променено на Canon Camera Co., Inc., а през 1969 г. то е съкратено на Canon Inc.

През 1933 г. в обикновена стая в апартамент в района Ропонги в Токио е създадена малка лаборатория с цел производството на висококачествени фотоапарати. По това време всички висококачествени фотокамери в Япония са европейски, като повечето са внос от Германия. Именно в тази малка стая млади хора с голяма мечта започват усилена работа за производството на японска камера, конкурираща западните модели, поставяйки началото на Canon. Чрез упорит труд и предприемчив дух те успяват да създадат прототип, който е наречен Kwanon на името на будистката богиня на милосърдието. След това през 1935 г. е създаден първият в Япония 35-милиметров фотоапарат със затвор с фокална равнина, наречен Hanza Canon, който бележи началото на марката Canon.

През 1950 г. първият президент на Canon, Такеши Митараи, отива в Америка, за да присъства на международен търговски панаир. След като вижда на място модерни фабрики и висок стандарт на живот, след завръщането си той построява огнеупорна фабрика от стоманобетон в района Шимомаруко в Токио, което според него е от съществено значение за Canon, за да успее да прави бизнес с останалия свят. През 1955 г. Canon оставя отпечатък на световния пазар с откриването на американския си офис в Ню Йорк. През 1957 г. Canon създава своя единствен европейски дистрибутор, Canon Europa в Женева, Швейцария. До 1967 г. износът вече надхвърля 50% от общите продажби на компанията.

Скоро след създаването си Canon работи усилено за разнообразяване на продуктовата гама и през 1941 г. представя първата в Япония индиректна рентгенова камера, както и други продукти. През 60-те години на миналия век компанията предприема по-нататъшни стъпки към диверсификация, като добавя електрически, физични и химически технологии към своите оптични и прецизни технологии. През 1964 г. Canon навлиза на пазара на офис оборудване с дебюта на първия в света електронен калкулатор с 10 клавиша. През 1967 г. е представен слоганът на управлението „Камери в дясната ръка, бизнес машини в лявата“. През 1970 г. Canon поема предизвикателството да разработи първата в Япония копирна машина за обикновена хартия, която се радва на голям успех.

До 1970 г. продажбите на Canon достигат 44,8 милиарда йени, а компанията вече разполага с персонал от 5 000 служители. Въпреки това серия от удари, причинени от курса на долара и цената на петрола, последвани от проблеми с дефектен компонент на дисплея на електронния калкулатор през 1974 г., водят до сериозни проблеми за Canon. През първата половина на 1975 г. Canon не успява да изплати дивидент за първи път, откакто е публична компания. През 1976 г. Canon разкрива своя Premier Company Plan – амбициозна стратегия за трансформиране на Canon в „отлична глобална компания“ чрез въвеждане на вертикална структура на управление и установяване на хоризонтална система за развитие, производство и продажби. Планът включва високи цели и позволява на компанията да се възстанови бързо.

Canon продължава да се разраства и в зората на ерата на персоналните компютри компанията представя серия от иновативни продукти. Те включват персонална копирна машина „всичко в едно“, базирана на касетна система, лазерен принтер с полупроводников лазер и мастиленоструйния принтер Bubble Jet. В същото време Canon поставя началото на своя стремеж към глобализация чрез глобално производство. В края на 90-те години на XX в. компанията също така започва да насърчава прогресивни и екологосъобразни дейности, като например рециклиране на тонер касети в допълнение към глобализирането на своите обекти, разработващи нови продукти.

Canon разработва радикално нови технологии и внимателно ги поддържа, за да създаде бизнес възможности и продукти, несравними с никоя друга компания. Но към средата на 90-те години на миналия век системата за бизнес разделение, която съществува от 70-те години, показва признаци на износване. Canon натрупа дългове от над 840 милиарда йени, като става належащо компанията да подобри финансовото си състояние, ако желае да изпълнява дългосрочни проекти за научноизследователска и развойна дейност и да създава нови предприятия. През 1996 г. е стартиран План за отлична глобална корпорация, който има за цел трансформиране на корпоративното мислене от частична към пълна оптимизация и преместване на фокуса от продажби към печалби.

 

Основатели на компанията

Такеши Митараи
Такеши Митараи

 Такеши Митараи (1901– 1984)

Такеши Митараи (11 март 1901 г. – 12 октомври 1984 г.) е един от основателите на Canon Inc. Той създава Canon през 1937 г. заедно с Горо Йошида, Сабуро Учида и Такео Маеда. През 1942 г. Такеши Митараи става президент на компанията. По професия е акушер. Преди да поеме президентския пост в Canon, той е бил одитор на Precision Optical Industry. Преди това Митараи е създал болницата по акушерство и гинекология Mitarai в Меджиро, Токио.

Горо Йошида е роден в Хирошима, но се премества в Токио, преди да завърши средното си образование, и чиракува в компания за ремонт и реконструкция на кинокамери и проектори. През втората половина на 20-те години на миналия век той често пътува до Шанхай, Китай, за да набавя необходимите части за работата си.

Горо Йошида
Горо Йошида

 Горо Йошида (1900 – 1993)

Със своя зет, Сабуро Учида, и Такео Маеда, бивш подчинен на Учида, Йошида създава през ноември 1933 г. Precision Optical Instruments Laboratory с цел разработване на 35-милиметрова камера с далекомер. Лабораторията е разположена в стая от апартамент в Ропонги, Токио.

Когато Йошида създава първия си прототип на фотоапарат, той го нарича Kwanon на името на будистката богиня на милосърдието Kannon, тъй като е бил пламенно вярващ будист. Логото на фотоапарата изобразява многоръката богиня, а обективът му е наречен „Касяпа“, което идва от Махакасяпа – ученик на Буда.

Сабуро Учида (1899 – 1982)
Сабуро Учида
(1899 – 1982)
Такео Маеда (1909 – 1977)
Такео Маеда
(1909 – 1977)

В рекламите се появяват общо три варианта на фотоапарата Kwanon, но всички фотоапарати са или илюстрация, или дървени модели, а не действителни продукти. С други думи, Kwanon всъщност никога не е пуснат на пазара.

Независимо от това, производството на първата японска 35-милиметрова далекомерна камера от висок клас е резултат от гордостта и мечтата на един инженер, който не иска Япония да изостане от Германия или която и да е друга западна нация.

Йошида обаче напуска лабораторията през есента на 1934 г., тъй като подходът, възприет от лабораторията при производството на камери, вече не е в съответствие с това, което той иска да прави.

История, иновации и разрастване на компанията

Kwanon - прототип
Kwanon - прототип

 1933 г. - Предшественикът на Canon, Precision Optical Instruments Laboratory, е основана в Ропонги, Токио, с цел провеждане на изследвания за създаване на качествени фотоапарати.

 1934 г. - Kwanon, първият в Япония 35-милиметров фотоапарат със затвор с фокална равнина, e произведен като .

 1935 г. - Компанията подава документи за регистрация на търговската марка Canon.

 1936 г. - Представен е моделът Hansa Canon, 35-милиметров фотоапарат със затвор във фокусната равнина.

 1937 г. - Основана е компанията Precision Optical Industry, Co., Ltd.

 1940 г. - Разработена е първата индиректна рентгенова камера в Япония.

 1942 г. - Такеши Митараи е назначен за президент на Precision Optical Industry, Co., Ltd.

 1945 г. - Започва производството на среден клас камера със затвор във фокусната равнина (модел J II).

 1946 г. - Представен е моделът Canon S II, който получава голямо признание от високопоставени офицери от окупационните сили и от чуждестранни купувачи в Япония.

 1947 г. - Компанията е преименувана на Canon Camera Co., Inc. Когато Япония възобновява експортните дейности, японското правителство определя фотоапаратите на Canon като приоритетни за износ.

 1949 г. - Акциите на Canon са регистрирани на фондовата борса в Токио за първи път, когато следвоенната борсова търговия се възобновява. Моделът Canon II B печели първа награда на национално изложение за фотоапарати, проведено в Сан Франциско, САЩ.


Canon S II
Canon II
Canon II

 1952 г. - Представен е Canon IVSb, който е първият в света 35-милиметров фотоапарат със светкавица и затвор, синхронизирани със скоростта на попадане на светлината върху филма.

 1954 г. - Canon и NHK Science and Technical Research Laboratories съвместно разработват телевизионна камера, за да се подготвят за началото на телевизионното излъчване.

 1955 г. - Открит е клон на Canon в Ню Йорк.

Canon 8T

 1956 г. - Доставчикът на компоненти с висока прецизност Chichibu Eikosha Co., Ltd. (днес Canon Electronics Inc.) става дъщерно дружество на Canon. През същата година е представена, 8-милиметрова кинокамера (Canon 8T).

 1957 г. - Основано е установеното в Женева дружество Canon Europa, което е единственият европейски дистрибутор на Canon. През същата година фотоапаратът Canon L1 и 8-милиметровата кинокамера Canon 8T стават първите продукти, които получават продуктовото обозначение Good Design, присъждано от Министерството на международната търговия и промишлеността на Япония.

 1959 г. - Представен е моделът Canon Flex, който е първият еднообективен огледално-рефлексен фотоапарат на Canon.

През същата година Canon навлиза на пазара за производство на магнитни глави.

Canon IVSb
Canon IVSb
Canon Flex
Canon Flex

 1962 г. - Canon разработва първия си петгодишен план с цел подготовка за пълноценно навлизане на пазара на бизнес машини. През същата година единственият дистрибутор на компанията за Латинска Америка, Canon Latin America, е установен в Панама.

 1963 г. - Създадено е дружеството Canon SA Geneva. Чрез премахването на системата за единствен дистрибутор Canon преминава към нова система за продажби посредством търговски обекти под директния контрол на централата в Токио. През същата година Canon започва работа по разработването на оптични влакна. Пак през тази година е представена рентгенова огледална камера.

 1965 г. - Създадено е дружеството Canon USA, Inc. През същата година Canon навлиза в сектора на копирните машини с представянето на Canofax 1000.

 1969 г. - Името на компанията се променя на Canon Inc, а в Мегуро, Токио, е създаден изследователският център на Canon.

 1970 г. - В Тайван е създадена първата производствена база на Canon извън Япония.

 1972 г. - В Германия е създаден първият европейски производствен обект на Canon.

 1974 г. - Представени са офис компютрите Canonac 100 и 500. През същата година е представен преносим „магнетофон“ за хора с увреден говор и започват продажбите на Optacon – електронен четец за незрящи.

AE-1 SLR
AE-1 SLR

 1975 г. - Canon успява да разработи лазерен принтер.

 1976 г. - Представен е моделът AE-1 SLR – фотокамера с вграден микрокомпютър, която предизвиква бум.

През същата година Canon навлиза на пазара на факсимилни машини.

 1978 г. - Canon започва да предлага услуги за цветно копиране.

 1982 г. - Представени са моделите PC-10 и PC-20 – първите в света персонални копирни машини със сменяеми касети. През същата година е представен е 16-битовият персонален компютър AS-100.

Пак през 1982 г. са представени електронните пишещи машини AP400 и AP500 (за западни езици), както и MyCard – калкулатор с размер на кредитна карта.

 1986 г. - Представени са преносимите копирни машини за лична употреба FC-3 и FC-5.

 1989 г. - Представена е цветната лазерна копирна машина CLC-500.

Производството на копирната машина NP достига 5 милиона единици.

Canon придобива капитал в NeXT Inc., САЩ, в замяна на права за продажба за Далечния изток.

персонален компютър AS-100
персонален компютър AS-100
копирна машина FC-3
копирна машина FC-3
лазерна копирна машина CLC-500
лазерна копирна машина CLC-500

 1990 г. - Представен е мастиленоструен принтер с размер на преносим компютър (BJ-10v).

 1995 г. - Представен е първият в света фотоапарат, захранван изцяло от слънчева енергия. (под името SURE SHOT DEL SOL в Япония и PRIMA SOL в други региони). Предният му капак е покрит с високоефективни слънчеви клетки и не е необходима смяна на батерията.

 1997 г. - Canon навлиза на пазара на цифрови видеокамери с модела OPTURA (под името MV1 в други региони).

През същата година със създаването на дружеството Canon (China) Co., Ltd. компанията навлиза на пазара в Китай. Пак през тази година производството на фотоапарати достига 100 милиона единици.

EOS 5D

 2000 г. - Canon Inc. започва да листва своите американски депозитарни разписки на Нюйоркската фондова борса (NYSE).

 2008 г. - Представен е първият фотоапарат на Canon, който може да записва Full HD видео (EOS 5D Mark II).

През същата година производството на огледално-рефлексни фотоапарати достига 50 милиона единици, а производството на цифрови компактни фотоапарати достига 100 милиона единици.

 2010 г. - Представен е най-тънкият цифров компактен фотоапарат в света с 10x оптично увеличение и Full HD видео (PowerShot SD4500 IS DIGITAL ELPH (IXUS 1000 HS).

 2011 г. - Canon навлиза в индустрията за производство на филми с пускането на кинокамерата Cinema EOS System и на обективи за нея.

През същата година е завършено изграждането на Центъра за разработка на модерни медицински устройства и клинични изследвания към Университета в Киото. Компанията също така пуска базирани на облак услуги за документи чрез платформата за облачни услуги Canon Business Imaging Online.

 2013 г. - Canon навлиза на пазара на дисплеи за 4K видео с пускането на пазара на модела DP-V3010 – 30-инчов 4K дисплей за професионална употреба.

 2016 г. - Canon пуска 4K проектор (модел 4K500ST), който по това време е най-малкият и най-лекият в света сред проекторите от клас 5000 lm.

През същата година Toshiba Medical Systems става изцяло притежавано дъщерно дружество на Canon с цел разширяване на здравния бизнес на компанията в сектора на здравните услуги.

PowerShot SD4500
PowerShot SD4500 (IXUS 1000 HS)
4K монитор DP-V3010
4K монитор DP-V3010
4K500ST
4K проектор 4K500ST

 2018 г. - Canon представя безогледалната фотокамера EOS M50.

През същата година е представен мастиленоструйният принтер PIXMA G-series за бизнес употреба, който е със система за многократно зареждане на резервоарите за мастило.

безогледална фотокамера EOS M50
безогледалната фотокамера EOS M50

 

 2019 г. - Canon Medical представя първата в света система за ядрено-магнитен резонанс, включваща технология за реконструкция с намаляване на шума, която използва дълбоко самообучение.

През същата година е представена и фотокамерата с моментално отпечатване на снимките IVY CLIQ+ ZV-123.

 2021 г. - Представена е камера, която контролира процесите на запис и снима автоматично (PowerShot PICK (PowerShot PX).

През същата година е представена системата EOS VR за заснемане на видео за виртуална реалност.

система за ЯМР
система за ЯМР
IVY CLIQ
IVY CLIQ
PowerShot PICK
PowerShot PICK
EOS VR
EOS VR



Спонсорства

През 1983 г. Canon става първият генерален спонсор на английската футболна лига The Football League, която се нарича The Canon League от 1983 до 1986 г., когато спонсорството е поето от вестник Today. Между 1982 и 1986 г. Canon също така спонсорира италианския футболен клуб Hellas Verona, включително през сезон 1984 – 1985, когато отборът печели титлата.

Във Formula 1 Canon спонсорира тима на Williams между 1985 и 1993 г., когато отборът печели шампионата за пилоти с Нелсън Пике (1987 г.), Найджъл Менсъл (1992 г.) и Ален Прост (1993 г.) и четири пъти става шампион при конструкторите (1986, 1987, 1992 и 1993 г.).



Еволюция на логото

Canon е най-голямата мултинационална компания, произвеждаща фотокамери, видеокамери, принтери, диагностично оборудване и оптични инструменти, и е лидер на пазара на електроника, офис уреди и устройства за домашна употреба. Тя получава сегашното си име през 1969 г., а преди това е била известна като Canon Camera Co. Inc., Precision Optical Industry Co. Ltd. и Precision Optical Instruments Laboratory.

Логото се основава на концепцията за богинята Canon (Kannon). В качеството си на водеща марка своята област на дейност компанията използва разпознаваемо и стегнато лого, което не се нуждае от обяснения или допълнителна визуална подкрепа.

 1934 – 1937 - Първото фирмено лого съдържа множество малки детайли. На него е изобразена многоръката богиня, за която се смята, че помага на хората. Тя седи в поза „лотос“ в горящ черен пръстен. Отгоре е думата „CАМЕРА“, а отдолу е думата „KWANON“. Името на митологичното същество е изписано с огнени букви.

 1934 – 1935 - В това лого художниците запазват думата „Kwanon“, като премахват всички други елементи. За да бъде логото привлекателно, е използван „къдрав“ ръкописен шрифт.

1934 – 1937
1934 – 1937
1934 – 1935
1934 – 1935
1935 – 1953
1935 – 1953

 1935 – 1953 - През 1935 г. се появява първото лого с името Canon. То е създадено от графичен дизайнер, който се е занимавал с реклама на търговски марки.

 1953 – 1956 - В това лого линиите са направени по-дебели, а шрифтът е по-удебелен. По този начин думата се откроява забележимо.

 От 1956 г. до днес - През 1956 г. компанията представя червена версия на емблемата. Тя представлява модифицирана версия на логото от 1935 г.

Ексклузивният шрифт за логото е разработен от италианеца Джио Фуга. Той се характеризира се с малки остри серифи в горната част на буквите, заоблени форми и неравномерна дебелина на линиите. Скосеното пространство между буквите създава впечатлението, че „О“ е наклонена наляво.

Има две версии на палитрата: червено и бяло като основна и черно и бяло като второстепенна. Те се използват еднакво в зависимост от цвета на контекстното пространство.

1953 – 1956
1953 – 1956
1956 г. до днес
1956 г. до днес



Общественополезни цели

В своята бизнес стратегия компанията винаги се фокусира върху удовлетворяването и надминаването на изискванията и очакванията на всички заинтересовани страни чрез технологично лидерство. За да постигне това, Canon балансира икономическите, екологичните и социалните интереси, като същевременно взема предвид нуждите на бъдещите поколения. Компанията се стреми да развива бизнеса си отговорно, като същевременно допринася за устойчивото глобално общество.

Като работодател Canon подкрепя oслужителите да увеличат максимално своя потенциал, като им осигурява безопасна и пълноценна работна среда и привлекателни условия на труд.

Компанията полага значителни усилия в областта на опазването на околната среда. Още през 1990 г. тя създава Комитет за насърчаване на опазването на околната среда и стартира системата за рециклиране на тонер касети, а през 1993 г. е приета Екологичната харта на Canon Group.

През 1997 г. Canon установява стандарти за „зелени“ поръчки, с които насърчава закупуването на екологосъобразни компоненти и материали. През 2003 г. започва внедряването на система за преминаването към екологични транспортни средства.

През 2012 г. Canon получава CFP сертификат (за въглероден отпечатък на продуктите) за девет модела многофункционални принтери, като е първата компания, получила сертификат за тази продуктова категория. През 2013 г. дъщерното дружество Canon Virginia Inc. става първият производител, получил сертификат за практики за отговорно рециклиране на електронни продукти (R2) в САЩ. През 2018 г. е създаден паркът Canon Eco Technology Park, който служи като фокусна точка на екологичните дейности на Canon Group.

 

Доклад на организацията за опазване на околната среда Clean Air-Cool Planet поставя Canon на първо място в списък от 56 компании, включени в проучване за опазващи климата компании.

Някои от другите общественополезни дейности на Canon включват разкриването на център за дневни грижи (Poppins Nursery TAMAGAWA) през 2009 г. на територията на централата на Canon Shimomaruko след получаването на одобрение от столичното правителство на Токио.

От 2006 г. Canon помага на Червения кръст при предоставянето на подкрепа на 13 национални дружества на Червения кръст в цяла Европа, като поставя акцент върху младежките проекти. Подкрепата на Canon включва финансови вноски и дарения на оборудване за изображения, включително фотоапарати, копирни машини и цифрови радиографски устройства, както и доброволчески дейности.

През 2008 г. Canon осигурява финансова подкрепа за подпомагане на приблизително 5 милиона души, разселени от земетресението, което удря китайската провинция Съчуан през месец май. Малко след земетресението на Червения кръст на Китай са дарени 1 милион юана.

През 2011 г. Източна Япония е разтърсена от земетресение от 9-а степен. Canon дарява преносими цифрови радиографски системи в подкрепа на жертвите на голямото земетресение.

Canon Europe е партньор на World Press Photo – независима организация с нестопанска цел, която насърчава професионалните стандарти във фотографията, организира най-големия международен конкурс за професионални фоторепортери и функционира като световна платформа за фотографи, работещи за медии.

 Намаляване на емисиите на CO2 през целия жизнен цикъл на продукта - Canon работи за намаляване на емисиите на CO2 през целия жизнен цикъл на продукта и се стреми последователно да изпълнява екологичните си цели, както и да постигне нулеви нетни емисии на CO2 от своите бизнес дейности до 2050 г. За тази цел компанията количествено определя емисиите по време на целия жизнен цикъл на продукта, като използва технология за намаляване на емисиите на всеки етап – от доставката на суровини и части нагоре по веригата през оперативни дейности в производствените обекти и логистика до използване на продуктите от клиента.

 Намаляване на потреблението на ресурси и увеличаване на рециклирането с цел допринасяне за развитието на кръгова икономика - Налице е нововъзникваща глобална тенденция към рециклиране и повторно използване на ресурси поради опасения относно изчерпването на природните ресурси и замърсяването с пластмаса в морето. За да осигури по-ефективно използване на ограничените ресурси и с цел намаляване на отпадъците, Canon прави продуктите по-малки и по-леки, и използва повторно и рециклира материали, доколкото е възможно. Също така се стреми да намали генерирането на отпадъци при производствените процеси.

 Управление на химичните вещества в продуктите - Canon стриктно управлява химическите вещества в продуктите, както и тези, използвани в производствените процеси. Основният подход при управлението включва потвърждение, че продуктите не съдържат регулирани химични вещества, които надвишават предписания стандарт, и че производствените обекти не изхвърлят регулирани химични вещества в количества, които превишават установения стандарт.

 Биоразнообразие - Ценни горски ресурси, биоразнообразието и различните обитатели изчезват в резултат на изменението на климата и прекомерното развитие в световен мащаб. Canon признава, че е важно да се опазват природната среда и биоразнообразието за бъдещето на нашето общество. Canon следва разбирането, че биоразнообразието е от съществено значение за създаването на едно устойчиво общество. Компанията провежда различни дейности за опазване и защита на биологичното разнообразие съгласно Политиката за биологичното разнообразие, която се прилага за цялата група Canon.

 Програма за млади хора - Чрез програмата за млади хора и сътрудничество с над 50 благотворителни организации, включително Plan International и Wild Shots Outreach, в Европа, Близкия изток и Африка, Canon достига до над 5 750 млади участници и им помага да придобият в училищата и общностите уменията, които ще са им необходими в бъдеще.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2715