Dell Inc. – да започнеш бизнес от студентско общежитие

автор: Милен Николов публикувано на: 12.03.2024 прегледи: 575
 

Dell Inc. е американска глобална компания, която проектира, разработва и произвежда персонални компютри (PC) и други продукти, свързани с компютри. Компанията е една от водещите световни марки и заема челните места сред доставчиците на компютри. Централата на Dell се намира в Раунд Рок, Тексас, САЩ.

Компанията, първоначално наречена PC's Limited, е основана през 1984 г. от Майкъл Дел, който по това време е студент в Тексаския университет в Остин. Първоначално управлявайки бизнеса от общежитие, Дел стартира дейността си с предоставяне на персонализирани надстройки за компютри. Начинанието се оказва печелившо и Дел напуска помещенията на колежа през същата година, за да започне да създава компютри. През 1985 г. компанията пуска на пазара Turbo PC, който е първият компютър със собствен дизайн на Dell. Базирайки се на система за създаване и продажба на компютри по поръчка директно на потребителите, компанията първоначално продава продуктите си чрез реклами и каталози за поръчки по пощата. Избягвайки разходите, свързани с традиционните пазари на дребно, Dell успява да предложи висококачествени компютри на конкурентни цени. Компанията набляга на осигуряването на поддръжка за клиентите, като изпраща техници за обслужване на персонални компютри и прилага политика за безрисково връщане на закупени компютри. Този бизнес модел се оказва много успешен и Dell бързо се разраства, разширявайки се на международните пазари. Компанията, преименувана на Dell Computer Corporation, излиза на борсата и става публична през 1988 г.

През 1989 г. Dell пуска първия си преносим компютър – модел 316LT. Следващите години са белязани от напредък в преносимите компютри на Dell. През 1991 г. започва продажбата на първия преносим компютър с цветен екран, а през 1994 г. Dell е първата компания, която предлага дълготрайни литиево-йонни батерии. През 1996 г. Dell започва да продава персонални компютри онлайн и също така използва интернет за предоставяне на поддръжка на клиенти. Онлайн продажбите помагат на Dell да изпревари Compaq Computer Corporation и да стане номер едно през 1999 г. по продажби на компютри в Съединените щати.

В началото на XXI в. Dell разширява своята продуктова линия, за да включи телевизори, цифрови фотоапарати и различни продукти, свързани с компютри. През 2003 г. компанията е преименувана на Dell Inc., за да се демонстрира преминаване към по-широкия пазар на потребителска електроника. Доминацията на Dell на пазара обаче започва да се разклаща и компанията отново става частна собственост през 2013 г., когато Майкъл Дел и частната инвестиционна компания Silver Lake Partners я купуват за 25 милиарда долара. През 2016 г. компанията и инвестиционен посредник придобиват EMC – американска корпорация, специализирана в съхранение на данни. Сливането, оценено на приблизително 60 милиарда долара, е най-голямата технологична сделка по това време.

Основател на компанията

Майкъл Дел
Снимка: Fordes.com

 Майкъл Дел (1965) – - роден на 23 февруари 1965 г. в Хюстън, Тексас (САЩ). Той е американски предприемач, бизнесмен и писател, известен като основател и главен изпълнителен директор на компанията дел Dell Inc., която е един от лидерите на световния пазар на персонални компютри. През 2016 г. Дел става главен изпълнителен директор на новосформираната компания майка Dell Technologies.

Като студент в Тексаския университет в Остин Дел стартира своя компютърен бизнес (първоначално компанията е наречена PC's Limited) през 1984 г. с начален капитал от 1 000 долара. До втората половина на първата година от дейността Дел успява да продаде компютри на стойност 80 000 долара. Той напуска колежа на 19-годишна възраст, за да управлява компанията си на пълен работен ден, която в крайна сметка става публична през 1988 г. PC's Limited по-късно е преименувана на Dell Computer Corporation, а впоследствие и на Dell Inc., когато продуктовата линия се разширява, за да включва повече модели персонални компютри.

Бизнес философията на Дел е да спечели пазарен дял в компютърния сегмент чрез комбинация от намаляване на разходите, намаляване на времето за доставка и предоставяне на отлично обслужване на клиентите. За да направи това, той наема опитни ръководители, които да действат като лични наставници да и наблегнат на директните продажби извън обичайните търговски обекти.

Корицата на книгата Direct from Dell
Снимка: Amazon.com

През 1992 г. Дел става най-младият главен изпълнителен директор в историята, чиято компания влиза в списъка на 500-те най-добри корпорации на списание Fortune. В своята книга Direct from Dell: Strategies That Revolutionized an Industry (1999 г.) Дел очертава историята на развитието на компанията и предоставя стратегии, приложими за всички бизнеси.

През 2004 г. Дел се оттегля като главен изпълнителен директор на компанията, но остава председател на борда. Той също така е бил член на борда на фондацията на Световния икономически форум и на изпълнителния комитет на Международния бизнес съвет. Бил е и член на Съвета на съветниците по наука и технологии на президента на САЩ и на управителния съвет на Индийското училище за бизнес в Хайдерабад.

След като претърпява някои неуспехи през 2006 г. – включително изтегляне на 4,1 милиона устройства и преструктуриране на отдела за обслужване на клиенти, обработващ оплакванията – Dell Inc. загубва титлата „най-голям производител на компютри в света“, като отстъпва първото място на Hewlett-Packard. В отговор на тези събития Дел е възстановен като главен изпълнителен директор през 2007 г., за да наблюдава прилагането на плана Dell 2.0, предвиждащ широкообхватно обновяване на компанията и изместващ фокуса от персоналните компютри към корпоративен софтуер и услуги, както и други електронни устройства. Компанията обаче продължава да изпитва трудности и през 2013 г. Дел обявява план да изкупи акциите от инвеститорите и да направи компанията частна. Следва разгорещена битка с акционерите, водени от Карл Икан, за цената на акциите. През същата година Дел и инвестиционната компания Silver Lake Partners в крайна сметка закупуват компютърната компания за близо 25 милиарда долара. През 2016 г. Дел ръководи най-голямата дотогава технологична сделка, когато Dell придобива корпорацията за компютърно съхранение EMC за около 67 милиарда долара. Създадена е публичната компания майка Dell Technologies, на която Дел е главен изпълнителен директор.

През 1999 г. Дел и съпругата му Сюзън създават фондация „Майкъл и Сюзън Дел“, за да управляват инвестициите и филантропските усилия на семейство Дел. Чрез фондацията Дел използва част от личното си богатство, за да помогне на децата по света, като се съсредоточава върху здравеопазването, образованието, безопасността, развитието на младежта и грижите в ранна детска възраст. Фондацията, която до 2005 г. е получила дарения от над 1 милиард долара, дава милиони долари за подпомагане на жертвите от цунамито в Южна Азия 2004 г. През 2006 г. фондацията дарява 50 милиона долара на Тексаския университет в Остин.

История, иновации и разрастване на компанията

 

Като млад студент в Тексаския университет (първи курс) Майкъл Дел основава през 1984 г. PC's Limited с капитал от 1 000 долара и променя визията за това как технологията трябва да се проектира, произвежда и продава. Той напуска стаята си в общежитието в края на първата година от функционирането на компанията, за да посвети цялото си време на развитието на бизнеса.

През 1985 г. компанията проектира и асемблира първата си компютърна система, Turbo PC, включваща процесор Intel® 8088 (работещ на честота от 8MHz), 10MB твърд диск и 5,25" флопидисково устройство. Компанията променя начина, по който дотогава са се обслужвали клиентите, като започва да предлага безрискови връщания на компютри и посещения от техник на следващия ден след заявката, които са сред първите подобни услуги в компютърната индустрия.

 

През 1985 г. на пролетното търговско изложение Comdex компанията представя най-бързия компютър в индустрията, който е с процесор, работещ с честота от 16 MHz.

Само за 3 години приходите на компанията се увеличават драстично и през 1987 г. Dell създава дъщерно дружество в Обединеното кралство, навлизайки на международните пазари.

Разраствайки се с приблизително 80% годишно, Dell предприема следващата крачка и става публична през 1988 г. Компанията, вече официално преименувана на Dell Computer Corporation, използва новопридобития капитал, за да разшири своите продуктови предложения и глобално присъствие. Тя разкрива производствен център в Ирландия само две години по-късно, за да обслужва по-добре клиентите в Европа, Близкия изток и Африка.

През 1996 г. е стартиран сайтът Dell.com. Само шест месеца след неговото пускане той вече генерира по 1 милион долара продажби на ден. През същата година в Пенанг, Малайзия, е открит първият Азиатско-тихоокеански център за клиенти.

През 1997 г. е открит вторият производствен център в Тексас, а поради увеличените продажби и краткото време за доставка компанията постига най-ниските нива на запаси в индустрията за 15 дни. През същата година Dell пуска на пазара своята линия работни станции Dell Precision™, насочена към потребители на високопроизводителни графични приложения от висок клас. Тази година е забележителна и с още едно събития – компанията продава 10-милионния компютър.

През 1998 г. компанията открива нов интегриран център за продажби, производство и поддръжка в Ксиамен, Китай, и създава производствени обекти в Ирландия, Бразилия и Съединените щати.

В края на 1999 г. Dell е класирана като номер 1 в сектора на персоналните компютри в САЩ, номер 1 в света при компютрите за големи и средни предприятия и номер 1 при доставките на работни станции в световен мащаб. През същата година започват производствени операции в Eldorado do Sul, Бразилия, за да бъдат обслужвани по-добре клиентите в Латинска Америка.

Това е и годината, в която компанията започва да предлага техническа поддръжка онлайн с услугата eSupport, която улеснява клиентите и в редица случаи премахва необходимостта от посещение от техник на място.

През 2000 г. интернет продажбите на сайта dell.com достигат 40 милиона долара на ден, което го прави един от сайтовете за електронна търговия с най-голям обем продажби в света.

През 2001 г. Dell става доставчик номер 1 на компютърни системи в световен мащаб и достига първа позиция в доставките на базирани на Intel сървъри в САЩ. С представянето на линията мрежови комутатори PowerConnect™ Dell навлиза на пазара за мрежово оборудване. Година по-късно компанията навлиза и на пазара на проектори.

През 2003 г. компанията разширява продуктовото си портфолио с принтери с марка Dell и официално навлиза на пазара на потребителска електроника.

През 2004 г., само за пет години, Dell става третият по големина доставчик на компютърни системи и услуги в Китай и отбелязва ръст на доставките от близо 60% – четири пъти повече от средния процент за индустрията.

През 2009 г. Dell придобива компанията Perot Systems и стартира нов бизнес, наречен Dell™ Services, който предоставя на клиентите ИТ услуги от край до край, за да им помогне да намалят общите си разходи за информационни технологии. Dell също така навлиза на пазара на смартфони с модела Mini 3i, предлаган от China Mobile.

Пак през 2009 г. компанията представя лаптопите за лична и бизнес употреба Adamo и Latitude™ Z, които са двата най-тънки лаптопи в света по това време.

 
 

През 2010 г. според Gartner, Inc. Dell е доставчик номер 1 на услуги за информационни технологии в здравеопазването в света. Компанията печели повече от 300 индустриални награди през годината. Dell навлиза в сектора на таблетите с модела Streak – 5-инчово устройство, предназначено да осигури най-доброто забавление.

Пак през 2010 г. списания Newsweek определя Dell за „най-зелената“ компания в Америка.

През 2011 г. Dell придобива компаниите Secure Works, RNA Networks и Dell Force10 Networks и отбелязва най-голямото увеличение на приходите за една година в историята на компанията.

Dell Venue

През 2012 компанията продължава да инвестира в IT сектора и закупува дружествата AppAssure, SonicWALL, Clerity, Make Technologies, Wyse, Quest, Gale Technologies и Credant. За първи път в историята на компанията Dell започва да изплаща тримесечни парични дивиденти на акционерите

През 2013 г. Майкъл Дел и частната инвестиционна компания Silver Lake Partners изкупуват обратно Dell от публичните акционери.

През същата година компанията заема първо място в световните доставки на компютърни монитори и пуска съвсем ново семейство таблети – Dell Venue.

През 2015 г. Dell обявява най-голямата си стратегическа инвестиция досега с намерението си да придобие EMC. Комбинацията от двете компании в следващите години ще превърне Dell в глобална компания за корпоративни решения. Dell също така става рециклираща компания №1 в света по отношение на електронните отпадъци и първа в индустрията, която използва рециклирана пластмаса при производството на нови компютри и дисплеи.

През 2016 г. Dell си връща първото място в САЩ по продажби и завършва придобиването на EMC, което е най-голямата технологична сделка в историята.



Еволюция на логото

Логото на Dell представлява комбинация от графично представяне на слогана „преобърнете света с главата надолу“ и фамилията на основателя на компанията. Отличителна черта на корпоративния стил на Dell е обърнатата буква „E“, която олицетворява горепосочения слоган.

 1984 – 1987 - Дебютното лого на компанията отразява нейното първо име – PC's Limited. Вляво от надписа е нарисуван микрочип, образуван от множество тънки черни ивици.

 1987 – 1989 - През 1987 г. компанията е преименувана на Dell. Ребрандирането e отразено в логото: дизайнерите изобразяват новото име с главни букви и добавят две тъмносини линии – едната отгоре, другата – отдолу.

 1989 – 2016 - През 1989 г. се появява първата версия на логото с изкривена буква „E“: синята дума DELL е на бял фон. След 2009 г. тази версия продължава да се използва на началните екрани на компютри с Windows 7.

1984 – 1987
1987 – 1989
1989 – 2016


 2010 – 2016 - От 2010 г. изписването на името на марката в логото постепенно се променя. Дизайнерите поставят надписа в тъмносин пръстен, запазвайки предишния шрифт с обърната буква „E“.

ffc008;"> От 2016 г. до днес - След сливането с EMC Corporation компанията актуализира отново логото си. Буквите стават по-тънки, но пропорциите остават непроменени.

2010 – 2016
2016 г. до днес



Общественополезни цели

 Опазване на околната среда - За Dell отговорността към околната среда е нещо повече от създаването на екологични продукти или индивидуални инициативи. Става дума за включване на устойчивостта във всеки аспект на това, което една корпорация прави. Подходът на Dell взема предвид околната среда на всеки етап от жизнения цикъл на технологията – от проектирането до излизането от употреба на продукта. Основните цели на компанията в областта на околната среда за 2030 г. включват:

  • Намаляване на абсолютните емисии на парникови газове с 50%;
  • Намаляване на абсолютните емисии на парникови газове от закупени стоки и услуги с 45%;
  • Намаляване на абсолютните емисии на парникови газове, свързани с използването на продадени продукти, с 30%.
  • Използване на 75% електроенергия от възобновяеми източници във всички глобални съоръжения на Dell до 2030 г. и 100% до 2040 г.

В областта на избягването и управлението на отпадъците Dell изпълнява следните инициативи:

  • Кръгова икономика още при дизайна – принципите на кръговата икономика са вградени във всеки аспект на продуктовия дизайн;
  • Възможност за ремонт – компанията улеснява потребителите да ремонтират закупените устройства, като предоставя ръководства за продукта онлайн и предлага услугата за помощ Dell AR Assistant. Колкото по-дълго използваме електрониката си, толкова по-голямо е въздействието;
  • Услуги за обратно приемане – Dell предоставя удобни услуги за възстановяване и рециклиране на излезли от употреба устройства, когато технологията вече не отговаря на нуждите на потребителя;
  • Увеличаване на повторното използване – след като дадено устройство бъде върнато, компанията увеличава максимално потенциала му за рециклиране, като събира всички използваеми части, извлича ключовите материали и отговорно рециклира всички други части.

 

 Преодоляване на цифровото разделение - Цифровото разделение (достъп до цифрови технологии и умения за използването им) по света нараства. Dell използва технологиите, за да стимулира цифровото включване и да гарантира, че всеки има равен достъп до възможности. Като си партнира с училища, правителства, организации с нестопанска цел и частни организации, компанията поддържа екосистема, ангажирана да стимулира цифровото включване чрез създаване на възможности за слабо представените общности по света. Компанията си поставя за цел до 2030 г. да подобри живота на 1 млрд. души чрез цифрово включване, осигуряване на умения и ресурси за слабо представените групи и демонстриране на ползите от технологиите.

 

 Разработване на етичен изкуствен интелект - Dell създава технологии, които движат човечеството към прогрес. Компанията осъзнава силата на изкуствения интелект (AI) и на други модерни технологии и вярва, че те могат да помогнат на хората и бизнеса и да направят света по-добро място. Тези технологии трябва да се разработват и прилагат етично и отговорно. Dell е разработила Принципи за етичен изкуствен интелект, които да гарантират, че компанията ще разработва и използва изкуствения интелект в полза на хората и обществото сега и в бъдеще.

 

 Доброволчество - До 2030 г. 75% от членовете на екипа ще са участвали в дигитални доброволчески дейности в своите общности. Компанията ще използва експертни знания и технологии, за да подкрепи дигиталната трансформация на 1 000 партньори от неправителствения сектор.



Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2714