Как да определим стойността на една компания?

Ако имате нужда от бизнес оценка, може да направите запитване тук.
Определянето на стойността на една компания е важна задача за собствениците на фирми, инвеститорите и купувачите. Независимо дали продавате бизнеса си, търсите инвестиция или планирате да купите компания, наличието на фирмена оценка ще улесни целия процес. Ето основните аспекти при изготвянето на една оценка.
1. Помислете защо ви е необходима оценка
Първата стъпка е да разберете защо имате нужда от оценка. Продавате ли бизнеса? Привличане на инвеститори? Или оценка на ефективността му? В зависимост от целта ви оценителят ще може да избере най-подходящите методи. Например един инвеститор може да иска да види бъдещ потенциал за растеж, докато купувачите често се фокусират върху текущите печалби.
2. Научете основните методи за оценка
Има няколко метода за оценяване на компания. Ето три често срещани.
Сравнение на пазара: Този метод сравнява компанията с подобни фирми, които наскоро са продали. Това е като да проверявате цените на недвижимите имоти в квартала, за да оцените стойността на къща. Ако подобна компания се продава за 1 милион долара и има подобен размер и приходи, вашият бизнес може да струва също толкова.
Подход, базиран на доходите: Този метод разглежда колко пари прави или очаква да направи компанията в бъдеще. Най-често срещаната техника тук е дисконтираният нетен паричен поток (DCF), който оценява бъдещите печалби, които могат да бъдат изтеглени като дивидент, за да се възстанови цената за придобиване. След това тези парични потоци се сконтират до днешната им стойност.
Оценка на базата на активи: Този метод добавя стойността на всичко, което компанията притежава, като сгради, оборудване и инвентар. След това изважда всички дългове. Това е полезно за компании с много материални активи.
3. Съберете точните данни
За да изчислите точно стойността, ще трябва да предоставите на оценителя важни данни. Например:
- Финансови отчети (ОПР, счетоводен баланс и ОПП);
- Подробности за активите и пасивите;
- Пазарни данни за конкуренти и тенденции в индустрията.
Не забравяйте, че оценяването е отчасти наука и отчасти изкуство. Пазарните условия, тенденциите в индустрията и възприятията на купувачите могат да повлияят на крайното число. Бъдете отворени за корекции и реалисти относно очакванията си.
Макар че оценяванията на компании не са сложни математически модели, то е добре една оценка да бъде извършена от професионалист, който разполага с експертния опит, за да предостави надеждна оценка. Дори в случаите, когато законът не изисква тази оценка да бъде извършена от лицензиран оценител. Например в случаите, когато искате да ползвате оценката за вътрешни нужди. Независимо дали за продажба, инвестиция или лично прозрение, разбирането на оценката е ценно умение в света на бизнеса. Добре е да гледате на компаниите си като стока/актив, чиято цена трябва винаги да се повишава. Оценката на фирмата може да е този ежегоден мерител.
Още статии

Какво да направите, когато получите непоискана оферта за покупка на вашия бизнес?

Защо семейните фирми се нуждаят от истински борд на директорите?

Пътят на Крестън БулМар

Suzuki – от тъкачни станове до мотоциклети и автомобили

Mastercard – някои неща не се купуват с пари, a за останалите има Mastercard

Dell Inc. – да започнеш бизнес от студентско общежитие

BAYER – една история между светлината и мрака

KIA – най-старата корейска автомобилна компания

Shell – от миди до петрол

Canon – лидер в сферата на фотографията

Siemens – световен пионер в електроинженерството... и не само

Procter & Gamble – създател на популярните пелени Pampers

General Electric - от крушката на Едисън до наши дни

Toyota – японската автомобилна марка, покорила света

Facebook и мисията за един по-отворен свят

BASF – компанията, изобретила стиропора и синтетичното индиго

Yahoo и най-тъжната сделка за 5 млрд. долара в историята на технологиите

Volkswagen – класика от Германия

BOEING – между авиацията, войната и космоса

FIAT – фамилията Аниели и мечтата за автомобил

ZARA – прясно изпечени дрехи

Hewlett-Packard – от първия настолен калкулатор до принтери и компютри

Polaroid - как един невинен въпрос променя света на фотографията
