Yahoo и най-тъжната сделка за 5 млрд. долара в историята на технологиите
Yahoo е американски доставчик на уеб услуги със седалище в Сънивейл, Калифорния, който се управлява от едноименната компания Yahoo! Inc. Тя е 90% собственост на инвестиционни фондове, управлявани от Apollo Global Management, и 10% – на Verizon Communications.
Yahoo предоставя уеб портал, търсачка Yahoo Search и свързани услуги, включително My Yahoo, Yahoo Mail, Yahoo News, Yahoo Finance, Yahoo Sports, собствена рекламна платформа Yahoo Native и др.
Yahoo е създадена от Джери Янг и Дейвид Фило през януари 1994 г. и е един от пионерите в ранната интернет ера през 90-те години. Използването на услугите на Yahoo обаче намалява в началото на 21-ви век, тъй като някои от тях са преустановени, което води до загуби на пазарен дял за сметка на конкуренти като Facebook и Google.
Игра на портали
Всички знаят как завършва историята. През юли 2016 г. – 22 години, след като студентите в Станфордския университет Джери Янг и Дейвид Фило решават да превърнат хобито си в професия и създават Yahoo, те продават оперативния си бизнес на Verizon. Журналистът от Forbes Браян Соломон нарича това „най-тъжната сделка за 5 млрд. долара в историята на технологиите“.
Но нека започнем отначало... През първите месеци на 1994 г. двамата студенти по електроинженерство – Джери Янг (роден на 6 ноември 1968 г. в Тайпе, Тайван) и Дейвид Фило (роден на 20 април 1966 г. в Уисконсин) решават да потърсят място в интернет, където да има лесен достъп до полезни уеб сайтове и възможност бързо да се намира информация на различни теми. Но търсенето им се оказва безрезултатно – такова нещо просто не съществува. Заради това те решават да създадат свой собствен инструмент. И така като хоби те създават уеб портал, който предстои да промени начина, по който хората ще общуват помежду си и по който ще получават достъп до информация.
Първоначално двамата студенти създават уебсайт, наречен „Пътеводител на Джери и Дейвид в световната мрежа“ (Jerry and David's Guide to the World Wide Web). Той представлява редактирана от хора уеб директория, организирана в йерархия, с възможност за търсене. През март 1994 г. „Пътеводител на Джери и Дейвид в световната мрежа“ е преименуван на Yahoo и става известен като Yahoo Directory. Домейнът Yahoo.com е регистриран на 18 януари 1995 г.
Думата yahoo е акроним на Yet Another Hierarchically Organized Oracle („Още един йерархично организиран оракул“) или Yet Another Hierarchical Officious Oracle („Още един йерархичен официален оракул“). Терминът „йерархичен“ описва как базата данни на Yahoo е подредена в слоеве от подкатегории, терминът „оракул“ трябва да означава „източник на истина и мъдрост“, а термините „организиран“ или „официален“, вместо да се свързват с обикновените значения на думите, описват много офис служители, които биха използвали базата данни на Yahoo, докато сърфират в интернет по работа. Джери и Дейвид обаче настояват, че са избрали името най-вече, защото харесвали жаргонното определение за yahoo, означаващо „груб, неизтънчен, необработен“ и използвано от студенти в родната Луизиана на Дейвид в края на 80-те и началото на 90-те за обозначаване на неизтънчен селски южняк. Това значение произлиза от названието на измислените диви, груби и тъпи същества от книгата на Джонатан Суифт „Пътешествията на Гъливер“, наречени yahoo (яху, яхуси – според българския превод).
Компанията Yahoo е регистрирана официално на 2 март 1995 г. През същата година е въведена функцията за търсачка, наречена Yahoo Search. Това позволява на потребителите да търсят в Yahoo Directory. Yahoo скоро се превръща в първата популярна онлайн директория и търсачка в World Wide Web. Сайтът служи като директория както за начинаещи, така и за опитни уеб потребители, предоставяйки структуриран изглед на стотици хиляди уебсайтове и милиони страници. Освен това предлага един от най-ефективните методи за търсене в интернет на определена тема. По-голямата част от приходите на компанията идват от търсене и реклами. Останалата част са приходи от услуги, базирани на списъци, транзакции, лицензионни възнаграждения, лицензиране на патенти и такси.
За мнозина през 90-те години на миналия век тази нахална малка стартираща компания със смешно име всъщност представлява интернет. Yahoo е първият сайт, който добавя емисии за новини, спорт и финанси към своята уеб директория. До началото на 1998 г. Yahoo добавя и още множество функции – безплатен имейл, възможности за пазаруване, публикуване на обяви, писане на лични съобщения, игри, прогноза за времето, пътни карти, търсене на хора, версия, ориентирана към деца, наречена Yahooligans, и онлайн списание. По това време Yahoo се състезава с портали за търсене като Excite, InfoSeek и Lycos, като целта му е да събере всичко, което предоставя като възможности интернет мрежата, на едно място.
„Не искахме да го наричаме портал, защото порталът е врата към някъде другаде, а ние искахме хората да останат там“, казва Шанън Брайтън, старши мениджър в отдела за корпоративни комуникации на Yahoo от 1998 до 2001 г., пред сайта fastcompany.com.
Всъщност много от приложенията и услугите, които днес приемаме за даденост, са или измислени в Yahoo, или са намерили своя „дом“ там. Преди да има YouTube, има Broadcast.com, който се превръща в Yahoo TV. Преди Instagram има Flickr. Преди Evernote има Yahoo Notebook. Преди Spotify пък е Yahoo Music. И още, и още...
По-важното от бизнес гледна точка е, че Yahoo е пионер в рекламния модел за плащане на клик, който скоро става повсеместен в интернет. Първият кликващ банер в Yahoo е реклама на MCI и за да гарантират, че хората ще кликнат върху нея, разработчиците вграждат думата naked („гол“) в рекламното копие.
„И ако Yahoo не е създател на културата на Силициевата долина, то компанията бързо се превръща в образец за нея“, казва Том Паркър, който е бил в Yahoo от 1998 до 2004 г. като копирайтър и творчески директор, пред сайта fastcompany.com. За работата си в компанията Паркър разказва: „Всичко беше непринудено – като на ниво колеж. Дейвид Фино например дори не носеше обувки. Можеше да се ходи по шорти или с джапанки на работа“.
„Първите служители често спяха на бюрата си, след като бяха прекарали цяла нощ в писане на кодове или актуализиране на съдържание“, разказва Форд Минтън, старши художествен директор от 1996 до 2001 г., който е носител и на неофициалната титла министър на културата. Минтън споделя още, че в Yahoo често са се правили облози – залагали са например дали цената на акциите на компанията ще се покачи, или ще падне. Един от загубилите например обръснал главата си пред целия персонал, а други се озовавали в салона за татуировки, за да „нарисуват“ логото на компанията завинаги върху задните си части. „Беше много пънк рок“, казва той. „Измисляхме технологията в движение. И нещата започнаха да стават луди”, продължава Минтън.
Рекламата, която изстрелва Yahoo до върха за една нощ
По онова време за обществеността Yahoo е компанията със забавните телевизионни реклами и популярния йодъл (специфична форма на пеене, отличаваща се с бързи и многократни промени във височината на гласа и характеризираща се с разнообразното произнасяне на сричката „йо“). Тя бързо придобива индивидуалност, което за технологичните компании от 90-те години е изключителна рядкост. Една от най-популярните реклами представя един възрастен мъж, който лови риба, но без успех. Вечерта се прибира, влиза в търсачката Yahoo и там открива как да подобри уменията си в риболова. И на другия ден резултатите са налице. (виж клипчето)
„Едно от нещата, които хората не осъзнават, е, че тези първоначални кратки телевизионни реклами наистина превърнаха Yahoo в световна сензация буквално за една нощ“, разказва Том Паркър. „Това стана чрез популярния Do You Yahoo? слоган, както и с характерния йодъл. Когато започнах работа в компанията през 1998 г., ходих на партита и когато хората ме забелязваха, започваха да йодлират“, спомня си той.
Black Rocket, базирана в Сан Франциско рекламна агенция, измисля този характерен йодъл за поредица от телевизионни клипове, започващи през март 1996 г. „Когато стартирахме телевизионната реклама на Yahoo, имаше поне 130 други търсачки“, казва Джон Йост, президент на Black Rocket по това време. „Но никоя от тях нямаше толкова нахакано име и никоя от тях не се рекламираше по такъв запомнящ се начин“, посочва той.
За мнозина Yahoo и йодълът стават синоними. През ноември 2003 г. Yahoo поставя световен рекорд на Гинес за най-голям едновременен йодъл. През март 2015 г., на 20-ата годишнина на Yahoo Inc., компанията подобрява този рекорд.
„Когато летях със самолет през 1998 г., някой ме попита с какво се занимавам. И щом отговорих, че работя в Yahoo, той каза „Ya-HOOO-ooo“, разказва Шанън Брейтън, старши мениджър в отдела за корпоративни комуникации на Yahoo от 1998 до 2001 г. „Собствениците и рекламистите наистина създадоха изключителна марка. Всеки, който чуеше рекламите, искаше веднага да разбере коя е тази шантава компания“, споделя тя.
Как Yahoo не купува Google... два пъти
Добрите времена за Yahoo обаче не продължават дълго. През 1998 г. Yahoo има шанса да лицензира иновативна нова технология за търсене, създадена от други двама студенти от Станфорд, срещу 1 млн. долара. Но както гласи българската поговорка – който каквото сам си направи, никой друг не може да му го направи. Така Дейвид Фило убеждава Сергей Брин и Лари Пейдж да стартират бизнеса си сами, като ги запознава с един от най-ранните инвеститори на Google – Майкъл Мориц от Sequoia Capital.
Както казва Джеръми Ринг, мениджър по продажбите в Yahoo от 1996 до 2001 г.:
С тази цена от 1 млн. долара това вероятно щеше да бъде най-добрата сделка, сключена в историята на Силициевата долина, Калифорния, Съединените щати, планетата Земя и галактиката Млечен път
През 2002 г. Yahoo получава втори шанс да купи Google. Този път изпълнителният директор Тери Семел предлага 3 млрд. долара за компанията. Пейдж и Брин обаче отказват, като се твърди, че са поискали 5 млрд. долара.
Но това дори не е единствената пропусната възможност на Yahoo. През юни 2006 г. компанията се опитва да купи Facebook, която към този момент има около 7 млн. потребители, за 1,1 млрд. долара. Интернет преданията обаче гласят, че Марк Зукърбърг се отказва от сделката, когато Семел намалил офертата до 800 млн. долара заради спад в цената на акциите на Yahoo. Според Питър Тийл – един от тримата членове на борда на Facebook по това време, обаче Марк Зукърбърг никога не е обмислял наистина продажба на компанията си.
„Yahoo също така имаше възможност да придобие eBay и YouTube и дори прави оферта за Apple две години преди представянето на iPhone”, разказва Гари Флейк, работещ в Yahoo от 2003 го 2005 г.
Yahoo обаче се отказва от сделките. Собствениците на компанията отхвърлят и предложението на Microsoft да купи Yahoo за 44,6 млрд. долара през 2008 г.
Ако Yahoo не беше провалила тези сделки, тя можеше да бъде най-ценната компания в света. Или другият вариант е интернет да се върне няколко години назад, защото можеше всички да изгубим Google и Facebook и светът да чака за появата им още много години
, казва Флейк.
В крайна сметка на 25 юли 2016 г. американската телекомуникационна компания Verizon Communications обявява придобиването на основния интернет бизнес на Yahoo за 4,83 млрд. долара. Сделката включва търсачката, както и Yahoo News и Yahoo Finance, които стават част от дъщерна компания на Veriozon. „Придобиването на Yahoo ще постави Verizon в силно конкурентна позиция като водеща глобална компания за мобилни медии и ще помогне за ускоряване на нашия поток от приходи в дигиталната реклама“, казва тогава Лоуел Макадам, председател и главен изпълнителен директор на Verizon.
Въпреки всички амбиции и надежди обаче, само пет години по-късно Verizon се отказва от Yahoo, макар и не напълно. През 2021 г. тя продава 90% от Yahoo на безценица на инвестиционната компания Apollo Global Management и запазва са себе си само 10%.
Провалът има много бащи
Битуват различни теории защо Yahoo се проваля и до известна степен вероятно всички са верни.
Според някои най-голямата грешка на Yahoo е, че не позволява платените реклами при търсене да съществуват съвместно с органичните резултати от търсенето. През първите години от съществуването си Yahoo гледа на резултатите от търсенето като на редакционно съдържание, което не бива да се опетнява или разводнява от реклама. По времето, когато компанията разбра грешката си и придобива Overture – компанията, която изобретява платената реклама при търсене, за 1,6 млрд. долара през 2003 г., Google вече е крачка напред.
И вместо да прецизира Overture, за да се конкурира успешно с по-сложната система на Google, Yahoo решава да изгради своя собствена рекламна платформа буквално от нулата. Новата платформа с кодовото име Project Panama е завършена за три години, което е прекалено дълго време. Дотогава войните на търсачките вече са приключили. И Google ги е спечелила.
Другият проблем, който се смята като основна грешка на Yahoo, е, че ръководството на компанията никога не е имало дългосрочно мислене и ясна визия за това, как да изглежда тя в бъдещето. Дали да е технологична компания, или рекламна платформа с търсачка? Или развиваща се социална мрежа? Никой не може да каже. Един от главните изпълнители директори дори се опитва да трансформира компанията в такава за мобилни технологии, но и това се проваля.
Опитът да бъде всичко за всички се оказва провала за Yahoo. По онова време дори някой дава на компанията прякора „Бета“, тъй като тя винаги е втора във всичко, с което се захване.
Yahoo е пример за компания, която притежава света, но не гледа към небето.
, казва Ринг в едно свое интервю.
Днес ДНК-то на Yahoo може да се намери в цялата Силициева долина и извън нея. В момента работещите някога в Yahoo са пръснати в почти всички най-големи компании, за да дават на тях своите знания и опит, придобити в Yahoo. Списъкът с компании, стартирани от бивши членове на екипите на Yahoo, включва WhatsApp, Y Combinator, NextDoor, Slack, Cloudera, Bandcamp и Polyvore (по-късно придобита от Yahoo). Бивши служители на Yahoo започват работа в LinkedIn, Facebook, Google, Microsoft, Twitter, Airbnb, Dropbox, Etsy, IndieGogo, Kleiner Perkins, Sequoia Capital и др.
Може да се каже дори, че Alibaba – гигантското предприятие за електронна търговия на Китай, нямаше да е това, което е, без инвестицията на Yahoo от 1 млрд. долара през 2005 г.
Разликите между Yahoo и Google
Въпреки всичко днес Google и Yahoo са най-популярните търсачки с най-големи пазарни акции в света и двете играят значителна роля в сектора на компютърния софтуер. Те разширяват своите услуги, като използват една и съща технология, но предоставят различна информация. Функциите, инструментите и дори резултатите от търсенето на Google и Yahoo са значително различни, тъй като всеки бизнес предоставя напълно отделно потребителско изживяване. Yahoo например предоставя новини на първата си страница, докато Google – не.
Алгоритъм - И Google, и Yahoo използват набор от инструкции, известни като алгоритми. Разбира се, най-важната част от всяка търсачка е дискретният алгоритъм. Алгоритъмът на Google обаче се счита за по-добър от този Yahoo, като това се дължи на предпочитанието му към висококачествени материали пред добре проверени връзки и страници, за разлика от предпочитанията на Yahoo към стари и добре проверени уебсайтове.
Резултати от търсенето - Google и Yahoo класират URL адресите въз основа на съдържанието, което включват, и информацията, която потребителят търси. Класирането на страницата е важно, тъй като повечето потребители искат да получат информация възможно най-бързо и предпочитат да гледат на първата страница с резултати. Google и Yahoo индексират и търсят в едни и същи уебсайтове, но Google предоставя на потребителите подходящи и точни резултати на това, което търсят, и им ги предоставя бързо. Докато Yahoo се старае да привлича потребителите с началната си страница, която предлага набор от интерактивни функции като новини, спорт, прогноза за времето и т.н. Там за потребителите е лесно да получават информация и да се свързват с останалия свят, без да е нужно да въвеждат думички за търсене.
Характеристики и инструменти - И Google, и Yahoo предоставят на потребителите си няколко уникални инструменти и услуги. Например инструментът Maps на Google позволява на потребителите да открият всяко местоположение и дори да увеличат, за да видят реалната картина на повечето улици, докато инструментът за намиране на хотели на Yahoo позволява на потребителите да видят цените и свободните стаи на всеки хотел. Google и Yahoo също предоставят функции за пазаруване, които дават възможност на клиентите да сравняват разходите на многобройни търговци на дребно.
Дизайн - В търсачките дизайнът се отнася до информацията, която излиза на първата страница при търсене, а не за външния вид на страницата. Така например ако потребител търси известен музикант, търсачката на Yahoo ще представи информация за видеоклипове на търсената фигура в горната част на страницата, докато Google ще предостави на първите две места информация за човека, а чак на трето място – неговите видеоклипове.
История на логото
Yahoo е марка, която е винаги в движение, тя проучва, създава, прогнозира. А визуалната ѝ идентичност се движи с нейното развитие, демонстрирайки най-новите тенденции и постижения.
Логото на Yahoo винаги е представлявало само името на компанията, изписано с различен шрифт и в различен цвят, освен веднъж, когато то представлява емблема. Но този експеримент не продължава дълго.
Първото лого на Yahoo е проектирано през 1994 г. и остава само една година. То включва надпис в черен класически серифен шрифт. Нищо друго. Простота и скромност.
След това – през 1995 г., компанията използва закачливо лого, където буквите изглеждат подскачащи. Въпреки че „скачащият“ шрифт и кафяво-жълтата палитра вече не се използват, следващите лога са вдъхновени от този небрежен стил. Трябва да се отбележи и начинът, по който буквите често са били позиционирани – не в една линия, а всяка следваща е леко над другата, сякаш за да показват движение нагоре.
Следващото лого (1995 – 1996 г.) е единственото с емблема. Цветната емблема е съставена от светлосин кръг и жълта стилизирана буква „Y“, наподобяваща силуета на щастлив човек с вдигнати ръце. Точно това е моментът, в който тръгват емблематичните телевизионни реклами на компанията, когато типичното възклицание „Ya-HOOO-ooo” се превръща в най-разпознаваемата част от нейната идентичност.
Между 1996 г. и 2009 г. надписът е изписан в червен цвят и с прави и уверени линии, които се асоциират със страст и енергия. Между 2009 г. и 2013 г. емблематичният надпис Yahoo сменя цвета си на лилав, който изглежда по-изкусно и креативно, предизвиквайки усещане за хармония и движение.
Значителен редизайн на логото на Yahoo се случва през 2013 г. Буквите вече се отличават с по-фини и деликатни линии, които също са и триизмерни. Това изглежда по-професионално и предизвиква усещане за експертност и авторитет. Цветовата палитра остава същата, но лилавото вече е градиентно, за да създава обем.
Последният редизайн на логото на Yahoo е направен от агенция Pentagram през 2019 г. Надписът е изписан с равни по-малки букви в по-дебел шрифт. Лилавият цвят все още е налице, но в по-ярък и по-стилен тон. Емблематичният удивителен знак е в курсив, което придава закачливост на логото. По този начин визуалната идентичност на Yahoo е свежа, показва марката като прогресивна и млада – такава, която цени движението напред и прогреса.
България в света на Yahoo
И България намира своето скромно място в света на Yahoo чрез статия, посветена на древния град Несебър, който е част от световното културно наследство в списъка на ЮНЕСКО. Материалът излиза на 19 април 2023 г. и в него Иван Дашев – собственик на регионална верига супермаркети, разказва за мистиката на Стария Несебър и призовава туристите да изберат именно него за следващата си морска почивка. Оригиналния текст, озаглавен „Повечето хора нямат представа, че край Слънчев бряг има 3200-годишен древен град“, може да видите тук.
„Хилядолетна история бележи всяка стъпка в древния град Несебър – легендарни битки, победи, загуби. Съхранените археология и артефакти са безценни. Входът в Стария Несебър е безплатен за туристи, като там, в самото сърце на града, те могат да бъдат настанени в бутикови къщи на ниски цени“, обяснява в статията Иван Дашев, който е роден и живее в Несебър.
Край Несебър има пясъчни дюни, които са в кадастъра на природните явления. Сред редките и защитени от закона растения са пясъчните лилии и морският бодил. Всеки може да ги види на живо в естествената им среда. През 2022 г. Южният плаж на Несебър беше сертифициран със световния стандарт за чистота „Син флаг“, пише още в материала, публикуван на finance.yahoo.com.
Източници
- Yahooinc.com
- Wikipedia.org
- Wikipedia.bg
- Fastcompany.com
- 1000logos.net