Suzuki – от тъкачни станове до мотоциклети и автомобили
Suzuki Motor Corporation е японска мултинационална корпорация, която е специализирана в производството на компактни автомобили, пълна гама от мотоциклети, превозни средства за всякакъв терен (ATV), извънбордови морски двигатели, моторизирани инвалидни колички и различни други малки двигатели с вътрешно горене. Suzuki започва дейност през 1909 г. като производител на тъкачни станове и през цялата си история се характеризира с гъвкавост, иновативно мислене и способност да предвижда нуждите на своите клиенти.
Централният офис се намира в град Минами-ку (Хамамацу). Структурата на компанията включва 35 завода, разположени в 23 страни, и 133 дистрибуторски центъра, работещи в 192 държави. По отношение на продажбите на автомобили корпорацията е сред първите десет в света. По брой на продадените мотоциклети тя се нарежда на трето място на японския пазар.
Историята на Suzuki започва през 1909 г., когато Мичио Сузуки създава в Хамамацу (префектура Шизуока, Япония) компания, наречена Suzuki Loom Works. Успехът на тази компания, която е специализирана в производството на станове, не закъснява, тъй като Мичио започва да произвежда по-ефективни и ергономични модели. По-късно, на 15 март 1920 г., компанията е реорганизирана под ново име – Suzuki Loom Manufacturing Company.
През 1952 г., адаптирайки се към нуждите на епохата, Suzuki пуска първия си моторизиран велосипед, наречен Power Free. Основната цел на компанията е да осигури транспорт, достъпен за повече хора. Първият автомобил, Suzulight, пуснат на пазара през 1955 г., е пионер в японската концепция за малък автомобил. Впоследствие компанията започва да произвежда мотоциклети, автомобили, извънбордови двигатели, моторизирани инвалидни колички и лодки. Между 1973 и 2000 г. Suzuki открива десетки задгранични филиали в отговор на търсенето на достъпен транспорт.
Основател на компанията
Мичио Сузуки (1887 – 1982)
Винаги мислете от гледната точка на клиента. Осигурете всичко, от което се нуждае клиентът ви
Мичио Сузуки е роден в село в Незумино-мура, регион Еншу, Япония, на 18 февруари 1887 г. Още от ранна детска възраст той участва в брането на памук, а по-късно работи като чирак във фабрика за станове. Когато електричеството става по-достъпно, търсенето на тъкачни станове се увеличава и през 1908 г. 21-годишният Мичио решава да започне собствен бизнес. Той превръща наследствената ферма за копринени буби в работилница и конструира стан от дърво и желязо за майка си. Новаторският дизайн на този стан позволява на майка му да тъче десет пъти по-бързо.
Мълвата за стана бързо се разпространява и поръчките заваляват. Младият изобретател създава Suzuki Loom Works през октомври 1909 г. Една от силните му страни е, че Мичио винаги се вслушва в клиентите си, за да подобри качеството на продуктите си.
Това е много далновидно мислене по онова време. Разговаряйки с тъкачи, Мичио прави стотици подобрения на стана и кандидатства за десетки патенти. Той печели награди и отличия и търсенето продължава да нараства. През 1930 г. Мичио започва да изнася революционния стан Sarong Loom в чужбина и името Suzuki става известно и извън границите на Япония.
Въпреки този първоначален успех Мичио винаги търси нови възможности за прилагане на уменията си. През 1937 г. той осъзнава, че хората се нуждаят от малка, достъпна кола. Ето защо е разработен прототип на автомобил с четиритактов, четирицилиндров двигател (800cc) с течно охлаждано, който е революционен за своята епоха.
Втората световна война замразява работата по направата на двигатели, но в следвоенните години е налице още по-голяма нужда от достъпен и надежден транспорт. Сузуки казва: „Има нужда от малки, практични автомобили, които всеки може да си позволи“. Това е напълно нова област за неговите инженери и първото им изобретение е двигател с обем 36cc, който е монтиран на велосипедна рамка. Този нов „мотоциклет“ е толкова успешен, че до 1954 г. Suzuki произвежда 6 000 броя на месец и променя името си на Suzuki Motor Co Ltd., за да включи новата област на дейност.
След това е създаден още по-успешен проект: моделът автомобил Suzulight от 1955 г., който е много напреднал за времето си.
Оттогава Suzuki продължава да изгражда международна репутация в производството на малки, надеждни и ефективни двигатели и превозни средства, които са достъпни, лесни за обслужване и удобни за използване.
Мичио Сузуки се оттегля като президент на Suzuki Motor Corporation през 1957 г. на 70-годишна възраст. Наследен е на поста от своя зет Шунзо Сузуки. Мичио умира на 27 октомври 1982 г. на 95 години. Той остава в историята и като виден изобретател, притежаващ повече от 120 патента в редица области на инженерството.
История, иновации и разрастване на компанията
През 1909 г. младият Мичио Сузуки основава Suzuki Loom Works с цел производство на иновативни, задвижвани с педали дървени тъкачни станове за японската копринена индустрия.
През март 1920 г. компанията е реорганизирана, капитализирана с 500 000 японски йени и регистрирана на Токийската фондова борса под името Suzuki Loom Manufacturing Company (Suzuki Jidosha Kogyo). Мичио Сузуки става неин президент.
През 1922 г. Suzuki Jidosha Kogyo вече е един от най-големите производители на станове в Япония. През 1929 г. започва продажбата на нов тип тъкачен стан, който за пръв път започва да се изнася в чужбина (в Индия и Югоизточна Азия). През първите 30 години компанията се концентрира върху разработването и производството на тези изключително сложни машини, а Мичио Сузуки подава заявка за регистрация на 120 патента и права върху полезни модели.
Сузуки осъзнава, че пазарът за станове е ограничен и че компанията му трябва да се диверсифицира. По това време Япония внася 20 000 автомобила годишно и Сузуки решава, че най-практичното ново начинание ще бъде производството на малка кола. Проектът започва през 1937 г., когато изследователският екип на Suzuki разглобява британски Austin Seven. В рамките на две години Suzuki завършва няколко компактни прототипа на автомобили. Тези първи моторни превозни средства на Suzuki са задвижвани от иновативен за онова време четиритактов четирицилиндров двигател с течно охлаждане, включващ лят алуминиев картер и скоростна кутия и генериращ 13 конски сили при обем на двигателя под 800 кубически сантиметра.
В началото на Втората световна война правителството обявява гражданските пътнически автомобили за „неосновна стока“ и производствените планове за новите превозни средства на Suzuki са спрени. Тежките щети от бомбардировките принуждават Suzuki да затвори заводите и да премести офисите си в завода „Такацука“. След края на войната Suzuki се връща към производството на станове. То се увеличава драстично, когато правителството на Съединените щати одобрява доставката на памук за Япония и поръчките от местните производители на текстил започват да нарастват. Сривът на пазара на памук през 1951 г. обаче почти прекратява търсенето на станове.
Това е моментът, в който Мичио Сузуки отново се насочва към моторните превозни средства. След войната японците се нуждаят от достъпен и надежден личен транспорт. Редица компании започват да произвеждат двигатели, които могат да бъдат прикрепени към обикновени велосипеди. Suzuki създава двигател за гениалния модел Power Free – велосипед с двигател, проектиран да бъде евтин и лесен за производство и поддръжка. Power Free разполага с квадратен 36-кубиков двутактов двигател. Новаторска характеристика на модела е системата с двойни зъбни колела, която позволява на мотоциклетиста да върти педалите с помощта на двигателя, да върти педалите без помощ от двигателя или просто да изключи педалите и да се придвижва само с мощността на двигателя. Системата е толкова гениална, че патентното ведомство на новото японско правителство предостави на Suzuki финансова субсидия за продължаване на изследователската работа в областта на мотоциклетното инженерство. През 1953 г. Suzuki печели първата от многото си състезателни победи, когато малкият 60-кубиков Diamond Free печели първо място в своя клас в състезанието за изкачване на планината Фуджи.
През юни 1954 г. компанията променя името си на Suzuki Motor Co., Ltd. На следващата година Suzuki представя първия си мотоциклет – ColledaCOX, който е с четиритактов двигател с обем 125cc.
След успеха на своите велосипеди с двигател и мотоциклети Suzuki произвежда своя първия лек автомобил в Япония през октомври 1955: Suzulight. От самото начало Suzuki демонстрира своята склонност към иновации. Suzulight включва задвижване на предните колела, независимо окачване на четирите колела и кормилно управление с рейка – характеристики, които стават обичайни за други автомобили половин век по-късно. Suzulight е миниавтомобил с 2-тактов двигател, с който компанията навлиза в ерата на миниавтомобилите в Япония.
През 1961 г. подразделението за тъкачни машини е отделено от автомобилната компания в ново дружество, носещо името Suzuki Loom Manufacturing Company. През същата година Suzuki пуска на пазара лекия камион Suzulight Carry. През 1963 г. Suzuki открива първия си задграничен филиал – US Suzuki Motor Corp., в Лос Анджелис, САЩ. През следващите две десетилетия това е последвано от бързо увеличаване на продажбите и разширяване на производството в много части на света.
През април 1965 г. компанията навлиза на пазара на извънбордови двигатели за лодки с представянето на модела D55, който е двутактов едноцилиндров двигател с обем 98 cm3.
През месец декември същата година е представен вторият пътнически автомобил на компанията – Fronte 800.
През 1974 г. Suzuki навлиза в областта на медицината с моторизираната инвалидна количка Suzuki Motor Chair Z600 и на жилищния пазар с два модела сглобяеми „миникъщи“ и три вида навеси за съхранение.
На следващата година е поставено началото на сглобяването на автомобила Jimny LJ50 4x4 в Пакистан, с което Suzuki започва първото си задгранично производство на автомобили.
През 1980 г. Suzuki започва да произвежда и продава електрически генератори.
През 1981 г. Suzuki влиза в първото от многобройните си сътрудничества с други производители на автомобили, подписвайки споразумение с General Motors (САЩ). General Motors купува 5,3% дял в Suzuki и японския автомобилен производител Isuzu Motors Ltd.
През февруари 1982 г. е дебютът на мотоциклета GSX750S.
През май 1988 г. е представен моделът Suzuki Vitara (Escudo) – компактен автомобил със задвижване 4x4, разполагащ с 4-тактов 1,6-литров двигател.
През юни същата година Suzuki сключва споразумение за техническо сътрудничество с корейската автомобилна компания Daewoo Group.
През април 1989 г. Suzuki постига споразумение с Mitsubishi Motors Corp. за съвместно разработване на малки камиони в Индонезия. През юли същата година общото производство на автомобили достига 10 милиона единици по целия свят.
През 1990 г. корпоративното име е променено на Suzuki Motor Corporation. Компанията прави първата си стъпка в Източна Европа, като подписва основно споразумение за съвместно предприятие за производство на автомобили в Унгария. Година по-късно Suzuki подписва договор за производство на автомобили в Унгария, като е основано дружеството Magyar Suzuki Corp.
През 1997 г. Suzuki постига кумулативни продажби от 10 милиона автомобила на отвъдморския пазар, а неговите 4-тактови извънбордови двигатели за лодки печелят наградата за иновации на Международното морско търговско изложение IMTEC в Чикаго. През 1999 г. общото производство на мотоциклети на Suzuki достига 40 милиона единици.
През 2001 г. е представен пътническият автомобил Chevrolet Cruze, който е разработен съвместно от Suzuki и General Motors.
През 2002 г. Suzuki реализира кумулативни продажби от 30 милиона автомобила на световния пазар.
През 2003 г. Suzuki отбеляза 30 последователни години като лидер в продажбите на keicar (малки автомобили) в Япония. През същата година компанията пуска на пазара рибарската лодка Aggresor 21.
През 2004 г. общите продажби на автомобили в Япония достигат 15 милиона единици.
През 2006 г. General Motors променя участието си в Suzuki, като продава 92,36 милиона акции и намалява дела си от 20 на 3%.
През 2009 г. Suzuki постига споразумение с Volkswagen (VW) за цялостно партньорство.
През 2014 г. на автомобилното изложение в Париж е представен новият модел Vitara.
През 2015 г. новият SUV Vitara слиза от конвейера на завода в Унгария.
През 2017 г. е представен изцяло новият компактен автомобил Suzuki Swift.
През 2022 г. Suzuki и M2labo подписват споразумение за съвместна разработка на Mobile Mover – многофункционален робот камион.
През юни 2023 г. Suzuki подписва споразумение с компанията SkyDrive за производството на летящи автомобили.
Еволюция на логото
Логото на Suzuki символизира зигзагите на пътищата, които автомобилите на тази марка успешно преодоляват.
Компанията започва своята дейност първоначално с производството на станове, след което преминава към направата на велосипеди с двигател. Впоследствие в продуктовата гама влизат мотоциклети, които носят на компанията световна известност. След това Suzuki се насочва към производството на четиритактови двигатели, автомобили и състезателни автомобили. Въпреки това автомобилното подразделение на Suzuki се появява едва през 1961 г. Днес логото му е добре познато на всички ключови пазари. Suzuki е използвала само две лога в своята история.
1909 – 1958 - Дебютното лого представлява комбинация от графика и текст. Разработчиците предлагат главната буква „S“ да е под формата на орел. За да образува правилната буква, птицата е поставена в огледален образ като на карти за игра. В горната част главата на орела е обърната наляво. В долната част тя гледа надясно. Извивката на шията прилича на фрагмент от буквата „S“. Крилото на птицата е вдигнато нагоре, оформяйки по този начин цялата буква „S“.
От 1958 г. до днес - През 1958 г. корпорацията изоставя черно-бялото лого и избира цветно. Като основен тон за него е използван червеният цвят, който запълва графичния знак – символа „S“. Този път в него няма орел, така че първата буква от името на компанията може веднага да бъде разпозната. По своя дизайн графичният знак вече наподобява ромб. От горе надолу има плавни извивки, а вътрешните части са украсени със заоблени части.
Дизайнерите увеличават името Suzuki и го преместват извън графичния знак, така че в съвременния формат то заема по-голямата част от логото. Текстът е със същия шрифт като преди – гладък, геометрично равен, широк, семпъл и насечен. Единствената разлика от предишната версия е синият цвят в името, който заменя черния.
Общественополезни цели
Опазване на околната среда и устойчиво използване на ресурсите - В отговор на опасенията относно изчерпването на природните ресурси, което може сериозно да засегне бъдещето на човечеството, Suzuki се ангажира с опазването на природните ресурси както в своите продукти, така и в своите производствени съоръжения. Suzuki вече е постигнала статут на „нулево депониране“, което означава, че нищо от производствения процес не се изхвърля в депа. Всички странични продукти от производствените процеси се обработват, рециклират или използват повторно. По отношение на емисиите на парникови газови Suzuki се стреми да постигне въглеродна неутралност до 2050 г. в Япония и Европа и до 2070 г. в Индия.
Фондация Suzuki - Suzuki подкрепя научните и технологични изследвания на различни изследователи чрез фондация Suzuki от 1980 г. насам. Фондацията, създадена първоначално като The Mechanical Industry Development & Assistance Foundation за отбелязване на 60-ата годишнина на Suzuki Motor Corporation, се финансира от дарения, направени от Suzuki и свързани компании. На 1 април 2011 г. фондацията официално променя името си на фондация Suzuki.
Дейностите на фондацията включват:
- Финансова помощ за научни и технологични изследователски проекти (през финансовата 2021 г. фондацията е предоставила финансова помощ за 53 проекта на обща стойност 98 690 000 йени);
- Финансова помощ за предложени предметни изследователски проекти (през финансовата 2021 г. фондацията е финансирала с 36 760 000 йени 4 проекта);
- Финансова помощ за публикуване на резултати от изследвания и задгранично обучение на изследователи (през финансовата 2021 г. фондацията е направила 12 плащания на обща стойност 4 090 000 йени);
- Финансова помощ за чуждестранни студенти изследователи по международни учебни програми (от финансовата 1999 г. до финансовата 2019 г. фондацията е предоставил финансова помощ на обща стойност 139 290 000 йени в подкрепа на общо 23 студенти изследователи);
- Присъждане на голямата награда Yaramaika и на специалната награда Yaramaika. През 2020 г., в чест на 40-ата годишнина от основаването си, фондация Suzuki учредява голямата награда Yaramaika и специалната награда Yaramaika с цел по-нататъшно развитие на индустриалните технологии в Япония. Това е годишна програма за награждаване и отличаване на мотивирани изследователи, които постоянно поемат нови предизвикателства в духа на Yaramaika („Опитайте!“) и постигат изключителни резултати.
Фондация за образование и култура на Suzuki - От 2000 г. насам Suzuki провежда спомагателни дейности чрез фондацията за образование и култура на Suzuki, за да допринесе за устойчивото развитие на младежта в префектура Шизуока. Тази фондация е създадена с цялостно финансиране от Suzuki Group в чест на 80-ата годишнина от основаването на Suzuki.
Дейности на фондацията:
- Предлагане на стипендии на гимназисти и студенти. Фондацията осигурява стипендии за гимназисти, живеещи в префектура Шизуока, или студенти, които са завършили гимназии в префектура Шизуока и имат желание да учат, но не могат да продължат образованието си поради икономически причини. През финансовата 2021 г. фондацията е предложила стипендии на обща стойност 36 000 000 йени на 105 гимназисти и 18 студенти;
- Даряване на стоки на училища за ученици със специални нужди. Фондацията дарява стоки, включително оборудване за детски площадки, спортни стоки и музикални инструменти на училища за ученици със специални нужди в префектура Шизуока. Фондацията желае, използвайки тези стоки, учениците с увреждания, посещаващи тези училища, да могат да разширят своя потенциал чрез спортни и образователни дейности;
- Помощ при управлението на училището за чуждестранни граждани Mundo de Alegria. Фондацията подкрепя образованието на чуждестранни деца, като предоставя финансова помощ на училище Mundo de Alegria (училище за южноамерикански деца). Училището Mundo de Alegria е училище за деца на южноамерикански работници, които идват в Япония от края на 80-те до началото на 90-те години на XX в., за да увеличат работната сила на Япония. През финансовата 2021 г. фондацията е предоставила финансова помощ на училището в размер на 10 милиона йени.
Източници
- https://www.globalsuzuki.com/corporate/history/index.html
- https://suzuki.bg/istoriya
- https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Suzuki
- https://bikes.suzuki.si/novice/a-century-of-history-suzuki-motor-corporation
- https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki
- https://www.suzuki.co.nz/cars/suzuki-life/news/article/michio-suzuki-a-name-woven-into-suzukis-history/538023
- https://www.wikiwand.com/en/Michio_Suzuki_(mathematician)
- https://blog.suzukiauto.co.za/blog/who-was-michio-suzuki
- https://logos-world.net/suzuki-logo/
- https://www.globalsuzuki.com/corporate/csr_environment/csr/foundation.html