Procter & Gamble – създател на популярните пелени Pampers

автор: Милен Николов публикувано на: 27.02.2024 прегледи: 71 уникалност: 99%

Компанията Procter & Gamble (P&G) е водещ американски производител на широка гама от стоки за бита. Тя е специализирана в производството на продукти за лично здраве, лична грижа и хигиена. Тези продукти са организирани в няколко сегмента: красота, подстригване, здравеопазване, грижа за дома, грижа за бебето, продукти за жени и мъже и продукти за семейството. Преди продажбата на дъщерното дружество Pringles на Kellogg's продуктовото портфолио включваше също храни, закуски и напитки. Седалището на компанията се намира в Синсинати, Охайо, САЩ.

Компанията е създадена през 1837 г., когато Уилям Проктър, британски производител на свещи, и Джеймс Гембъл, ирландски производител на сапун, сливат бизнеса си в Синсинати. Основната съставка за свещите и сапуните е животинската мазнина, която е лесно достъпна поради наличие на кланица в Синсинати. Компанията доставя сапун и свещи на армията на Съюза по време на Гражданската война в САЩ и продава още повече от тези продукти на обществеността, когато войната свършва. Сред известните продукти са сапунът Ivory, представен през 1879 г., мазнината за готвене Crisco shortening (1911 г.), първият синтетичен перилен препарат Tide (1946 г.) и първият течен синтетичен перилен препарат Joy (1949 г.). През 1932 г. Procter & Gamble представя на радиослушателите The Puddle Family – първата „сапунена опера“, наречена така заради спонсора, който произвежда популярния сапун Ivory.

През следващите години компанията разширява продуктовите си линии и пуска на пазара паста за зъби, кафе, чай и смеси за печене. До началото на XXI в. Procter & Gamble предлага на пазара продукти в няколко основни области: здраве и начин на живот (лекарства с рецепта, помощни средства за подпомагане на храносмилането, води за уста, четки за зъби и пасти за зъби), къща и дом (почистващи продукти, перилни препарати, хартиени кърпи, кафе и леки закуски), лична хигиена и красота (аромати, дезодоранти, козметика, консумативи за бръснене и боя за коса), бебе и семейство (пелени и тъкани, почистващи продукти и овлажнители) и грижи за домашни любимци, включително храни за домашни любимци. Компанията от дълги години е един от основните американски национални рекламодатели, както и един от водещите издатели на купони за отстъпка.

Основатели на компанията

Уилям Проктър (1801 – 1884)

 Уилям Проктър (7 декември 1801 – 4 април 1884) е роден в Англия американски индустриалец и производител на свещи, който е съосновател на Procter & Gamble Company заедно с Джеймс Гембъл.

Уилям е роден в Херефордшър и получава образованието си в училище „Луктън“. Той започва собствен бизнес през 1818 г. в Лондон, който е свързан с производството на дрехи. През 1827 г. се запознава с Уилям Хупър, който настоява Проктър да емигрира в Америка. Уилям пристига в Съединените щати през 1830 г. и започва да произвежда свещи в Ню Йорк. По-късно се премества на запад заедно с първата си съпруга Марта Пийт Проктър. Тя умира по време на пътуването в Синсинати, Охайо, през 1832 г.

Планирайки да остане само за кратко, преди да възобнови плановете си за преместване, той решава да остане и прекарва остатъка от живота си в Синсинати. Там стартира бизнес и се жени за Оливия Норис през 1833 г. По предложение на своя тъст Александър Норис той обединява усилията си през 1837 г. със своя баджанак Джеймс Гембъл, за да създаде компания, която носи техните имена. Компанията започва да произвежда сапуна Ivory, като печалбите нарастват до огромни размери.

Неговият син Уилям Александър Проктър и внукът му Уилям Купър Проктър впоследствие стават президенти на компанията.

Проктър е погребан в гробището Spring Grove, където почива и неговият бизнес партньор Джеймс Гембъл.

 

Джеймс Гембъл (1803 – 1891)

 Джеймс Гембъл (3 април 1803 – 29 април 1891) е ирландско-американски индустриалец и производител на сапун. Той е съосновател на Procter & Gamble Company през 1837 г. заедно с Уилям Проктър. Гембъл емигрира в Америка с родителите си през 1819 г. Той пристига в Синсинати, Охайо, с лодка по река Охайо, пътуваща към Илинойс. Семейството му спира в Синсинати, тъй като Джеймс е повален от болест. Оставайки в града, баща му създава детска градина, а Гембъл става чирак при производител на сапун. Впоследствие се записва Kenyon College и завършва през 1824 г. През 1828 г. започва да произвежда сапун самостоятелно.

Гембъл започва бизнес с Уилям Проктър, след като двамата се сродяват чрез брак. Съпругата на Гембъл Елизабет Ан Норис е сестра на съпругата на Проктър Оливия Норис. Тъстът на двойката, Александър Норис, пръв предлага на двамата да започнат бизнес заедно. От тази идея впоследствие се ражда компанията Procter & Gamble.

Гембъл и Елизабет Ан (Норис) Гембъл имат десет деца, включително Джеймс Норис Гембъл, който става вицепрезидент на Procter & Gamble и е химикът, измислил формулата за сапуна Ivory.

Гембъл умира в резиденцията си в Синсинати на 29 април 1891 г. от естествена смърт.

 

История, иновации и разрастване на компанията

Производителят на свещи Уилям Проктър, роден в Англия, и производителят на сапун Джеймс Гембъл, роден в Ирландия, емигрират в САЩ. Установяват се в Синсинати, Охайо, и се запознават, когато се женят за сестрите Оливия и Елизабет Норис. През 1837 г. двамата създават Procter & Gamble.

В периода от 1858 до 1859 г. продажбите достигат 1 милион долара. Към онзи момент за Procter & Gamble работят около 80 служители. По време на Гражданската война в САЩ компанията печели договори за доставка на сапун и свещи за армията на Съюза. В допълнение към увеличените печалби по време на войната, военните договори запознават войници от цялата страна с продуктите на Procter & Gamble.

През 1880 г. Procter & Gamble започва да предлага на пазара нов продукт – евтин сапун, който плува във вода. Компанията нарича сапуна Ivory. По това време семействата е трябвало да имат 2 различни сапуна – един за пране и един за къпане. Джеймс Н. Гембъл, син на основателя, създава иновативен сапун, който може да се използва и за двете цели. Сапунът скоро превзема пазара като една от най-легендарните марки на компанията.

 

Компанията започва да строи фабрики и на други места в Съединените щати, тъй като търсенето на продукти надхвърля капацитета на съоръженията в Синсинати. Ръководителите на компанията също така започват да диверсифицират продуктите си и през 1911 г. компанията започва да произвежда Crisco – мазнина за кулинарни цели, направена от растителни масла, а не от животински мазнини.

 

 „Сапунена опера“ - Стартирайки през 80-те години на XIX в., P&G рекламира стоките си на цяла страница в редица списания, предназначени за масовата публика. До 1921 г. тя се превръща в голяма международна корпорация с разнообразна продуктова линия – от сапуни и тоалетни принадлежности до хранителни продукти. През същата година годишният бюджет за реклама достигна 1 милион долара. През 20-те години на XX в. P&G рекламира своите продукти по радиото, а от 1932 г. нататък е един от най-големите спонсори на радиосериали, които скоро придобиват прозвището „сапунени опери“ поради това, че компанията е известна с производството на сапун. В ерата на телевизията P&G спонсорира и продуцира около двадесет „сапунени опери“ в продължение на шест десетилетия, преди последното от нейните предавания да приключи през 2010 г.

 Навлизане на нови пазари - Компанията разширява дейността си и на пазари в други страни както по отношение на производството, така и на продажбите, превръщайки се в международна корпорация с придобиването през 1930 г. на дружеството Thomas Hedley Co., намиращо се в Нюкасъл ъпон Тайн, Англия. След това придобиване Procter & Gamble разполага с централа в Обединеното кралство в Hedley House в Нюкасъл ъпон Тайн.

С течение на времето са въведени множество нови продукти и марки и Procter & Gamble започва да се разширява към нови области. Компанията представя перилния препарат Tide през 1946 г., който е най-добре почистващият перилен препарат на пазара по това време.

През 1949 г. компанията представя първия течен синтетичен перилен препарат – Joy.

През 1955 г. Procter & Gamble започва да продава първата паста за зъби, която съдържа флуорид, известна като Crest.

През 1957 г. компанията закупува фабрики за хартия Charmin и започва да произвежда тоалетна хартия и други продукти от хартия. Procter & Gamble започва да произвежда и омекотителя за тъкани Downy през 1961 г., както и кърпичките за омекотяване на тъкани Bounce през 1972 г.

 

От 1957 до 1968 г. Procter & Gamble притежава Clorox – водещ американски производител на течна белина. Федералната търговска комисия обаче оспорва придобиването и Върховният съд на САЩ отменя придобиването през април 1967 г.

 

Един от най-революционните продукти, излезли на пазара, е пелената за еднократна употреба Pampers, пусната на пазара за първи път през 1961 г. До този момент пелените за еднократна употреба не са били популярни, въпреки че Johnson & Johnson успява да разработи продукт, наречен Chux. Бебетата винаги са носили платнени пелени, които пропускат и прането им е трудоемко. Pampers предостави удобна алтернатива, макар и за сметка на околната среда, тъй като се генерират повече отпадъци, изискващи депониране.

 

Пак през 1961 г. Procter & Gamble пуска на пазара друг много успешен продукт – шампоана Head & Shoulders.

Придобивания и освобождаване от активи

Procter & Gamble придобива редица други компании, които разнообразяват продуктовата ѝ линия и значително увеличават печалбите. Тези придобивания включват, наред с други, Folgers Coffee, Norwich Eaton Pharmaceuticals, Richardson-Vicks, Noxell (Noxzema ), Shulton's Old Spice, Max Factor, Iams Company и Pantene. През 1996 г. Администрацията по храните и лекарствата на САЩ одобрява нов продукт, разработен от компанията – Olestra. Също известен под търговската марка Olean, Olestra е по-нискокалоричен заместител на мазнините при приготвяне на картофен чипс и други закуски.

През януари 2005 г. P&G обявява придобиването на Gillette, превръщайки се в най-голямата компания за потребителски стоки и оставяйки Unilever на второ място. Това добавя към продуктовата гама марки като Gillette, Duracell, Braun и Oral-B. Придобиването е одобрено от Европейския съюз и Федералната търговска комисия с условия за отделяне на определени припокриващи се марки. P&G се съгласява да продаде своя бизнес с батерийни електрически четки за зъби SpinBrush на Church & Dwight и линията за пасти за зъби Rembrandt (собственост на Gillette) на Johnson & Johnson. Марките дезодоранти Right Guard, Soft and Dri и Dry Idea са продадени на Dial Corporation . През 2001 г. Liquid Paper и подразделението за канцеларски материали на Gillette – Paper Mate, са продадени на Newell Rubbermaid. P&G и Gillette се сливат официално на 1 октомври 2005 г.

На 25 август 2009 г. базираната в Ирландия фармацевтична компания Warner Chilcott обявява, че е купила бизнеса с лекарства с рецепта на P&G за 3,1 милиарда долара.

P&G излиза от хранителния бизнес през 2012 г., когато продава своя бизнес със закуски Pringles на Kellogg's за 2,75 милиарда долара. Преди това компанията продава марките фъстъчено масло Jif, мазнината и маслата Crisco и кафето Folgers в отделни сделки на базираната в Охайо компания Smucker's .

През април 2014 г. P&G продава бизнеса си с храни за домашни любимци Iams на всички пазари, с изключение на Европа, на Mars, Inc. за 2,9 милиарда долара. Компанията продава европейския бизнес с Iams на Spectrum Brands през декември 2014 г.

Оптимизиране на дейността

През август 2014 г. P&G обявява план за оптимизиране на дейността, като се освобождава от около 100 марки и се концентрира върху останалите 65, които генерират 95% от печалбите на компанията.

През март 2015 г. компанията продава своя бизнес с течни инхалатори Vicks VapoSteam в САЩ на Helen of Troy като част от операция по преструктуриране на марката. Това е първата сделка в рамките на операцията по преструктуриране, която е свързана със сектора на здравеопазването. Сделката включва изцяло заплатен лиценз за търговските марки Vicks VapoSteam и американския лиценз за търговските марки Vicks VapoPad на P&G.

През юли същата година компанията обявява продажбата на 43 от своите марки за красота на Coty – производител на продукти за красота, в сделка за 13 милиарда долара. Като причина за продажбата е посочен бавният растеж на подразделението за красота на P&G. Продажбата приключва на 3 октомври 2016 г.

През февруари 2016 г. P&G завършва прехвърлянето на Duracell на Berkshire Hathaway чрез размяна на акции.

През декември 2018 г. Procter & Gamble завършва придобиването на подразделението за потребителско здраве на Merck Group (известно като EMD Serono в Северна Америка) за 3,4 милиарда евро (4,2 милиарда долара) и го преименува на Procter & Gamble Health Limited през май 2019 г.

Радио- и телевизионна продукция

Procter & Gamble продуцира и спонсорира първите радиосериали през 30-те години на миналия век. Тъй като компанията е известна със сапуна Ivory, сериалите стават известни като „сапунени опери“. С възхода на телевизията през 50-те и 60-те години на миналия век повечето от новите сериали са спонсорирани, продуцирани или притежавани от компанията (20 сериала). Най-известен е сериалът Пътеводна светлина (The Guiding Light), който стартира като радиосериал, а след това става телевизионен сериал. Той се излъчва в ефир в продължение на 72 години!

Последният сериал, продуциран от P&G, Докато свят светува (As the World Turns), слиза от ефир през 2010 г.

 
 

Сериалът „Младите и неспокойните“ (The Young and the Restless), продуциран от Sony Pictures Television и излъчван по CBS, все още е частично спонсориран от Procter & Gamble. От 2017 г. нататък това е единственият сериал, който е частично спонсориран от компанията.

Спонсорства

От 2012 г. нататък Procter & Gamble е основен спонсор на Летните олимпийски игри. Компанията е официален спонсор на 150 спортисти по време на игрите в Лондон през същата година. P&G също така спонсорира Зимните олимпийски игри от 2014 г. насам. Компанията ще бъде спонсор на Летните олимпийски игри през 2024 г. в Париж, Франция, както и на Зимните олимпийски игри през 2026 г. в Кортина д'Ампецо, Италия.

Спонсорството на компанията включва телевизионни реклами, в които олимпийски спортисти са изобразявани като деца, за да предадат усещането, че майките на тези спортисти все още ги помнят като бебета. Други реклами подчертават как майките на олимпийските състезатели стоят до децата си през годините на обучение и тренировки по целия път до олимпийския успех.

Еволюция на логото

В първите години от съществуването си компанията не разполага с лого, а товарните работници рисуват кръст върху кутиите със свещи, за да знаят къде се намират стоките на Procter & Gamble. По-късно се появява кръгло лого с една звезда, след което броят им се увеличава до тринадесет петлъчеви звезди, разположени до човешко лице с формата на полумесец.

Поради разпространението на окултни слухове за неговото значение компанията спира да го използва през 1995 г.

 1944 – 1953 - През този период логото се състои от три части (буквите „P“, „G“ и съюза and) и включва името на компанията, изписано с печатни букви. Логото е монохромно, така че името на компанията се откроява ясно на бял фон.

 1953 – 1989 - След редизайна логото запазва оригиналната си палитра – комбинация от черно и бяло. Направени са някои корекции: съюзът and е с ръкописен шрифт с лек наклон надясно, а буквите „P“ и „G“ са закръглени.

 
1944 – 1953
1953 – 1989

 1989 – 1998 - В края на 80-те години на миналия век цветовата схема на логото на P&G се променя – започва ерата на синята емблема. Надписът е геометричен, така че изглежда делово и практично. Буквите остават главни и удебелени, а свързващият съюз and е премахнат. Той е заменен от знака &, който прилича повече на осмица или на знака за безкрайност, отколкото на текстов знак.

 1992 – 2003 - Логото отново е преработено. Новият стил включва актуализирани букви – с гладки линии, заоблени и с лек наклон надясно. „G“ е изобразена като „C“ с миниатюрно „T“ в извивката. Знакът & е свързан с буквата G и има формата на обърната арка.

1989 – 1998
1992 – 2003

 От 2003 г. до днес - Дизайнерите разделят знака & и буквата „G“ и скъсяват извивките им. Освен това кобалтовия цвят е заменен с класическо синьо. Изработена е и печатната версия в черно и бяло.

 От 2013 г. до днес - Централното място в това лого е отделено на надписа P&G, поставен в кръг. Той е абсолютно същият като в предишната версия. Променен е само цветът: буквите са бели, а пространството около тях е синьо. Но в същото време синьото не е равномерно, а градиентно, с преход от светлата част (в средата) към тъмната част (по краищата). От лявата страна на кръга има син елемент с форма на полумесец с остри краища.

От 2003 г. до днес
От 2003 г. до днес

Общественополезни цели

 Опазване на околната среда - През септември 2021 г. P&G си поставя амбициозната цел да постигне нетни нулеви емисии на парникови газове в своите операции и верига за доставки – от суровини до търговци на дребно. P&G също така публикува План за действие за климатичния преход, който очертава цялостен подход за ускоряване на действията в областта на климата и ключовите предстоящи предизвикателства. В допълнение към целта за постигане на нулеви нетни емисии при производството до 2040 г., Планът за действие за климатичния преход обхваща и емисиите през целия жизнен цикъл на продуктите и опаковките, включващ веригата на доставки, операциите, потребителската употреба на продукти и края на жизнения цикъл на продукта.

 Пластмаси - През 2019 г. P&G обединява сили с повече от 40 компании в световен мащаб, които произвеждат пластмаса, използват пластмаса в своите продукти и опаковки или рециклират и управляват пластмасови отпадъци, за да сформира Алианса за премахване на пластмасовите отпадъци. Алиансът подкрепя набор от проекти и партньорства, които се фокусират върху решения в четири основни области: инфраструктура, иновации, образование и почистване на замърсявания, като се поставя особен акцент върху региона на Югоизточна Азия, включително Индия.

 Пакети за пречистване на вода - В свят, в който близо един милиард души се борят за достъп до чиста питейна вода, Програмата за безопасна питейна вода за деца (CSDW) осигурява чиста вода на нуждаещите се. Пакетите за пречистване на вода на P&G действат като пречиствателна станция за вода – всичко това в пакет от 4 грама.

Всеки пакет за пречистване на вода на P&G третира 10 литра вода, убива бактерии и вируси и премахва паразити и твърди материали. Само за 30 минути петчленно семейство може да има чиста питейна вода за цял ден. През 2023 г., с помощта на повече от 150 глобални партньори, P&G доставя 21-милиардния литър чиста вода по пътя към целта от 25 милиарда литра до 2025 г.

 Природни бедствия - След природни бедствия компанията предоставя своите продукти на засегнати лица, за да облекчи тяхното положение. През 2023 г. компанията е оказала помощ при над 30 бедствия по света.

 Регионални програми

Индия

Програмата P&G Shiksha, осъществявана в Индия, има за цел да премахне бариерите пред образованието, свързани с пола. Програмата е фокусирана върху три основни области – подобряване на образователната инфраструктура, овластяване на маргинализираните момичета чрез образование и подобряване на резултатите от ученето.

P&G Shiksha е подкрепила повече от 2 500 училища в цялата страна, оказвайки влияние върху живота на повече от 2,3 милиона деца.

Китай

През 2023 г. се навършват 25 години от подкрепата на P&G China за проекта Project Hope. По линия на този проект P&G е подпомогнала изграждането и ремонта на повече от 200 училища в Китай. През 2020 г. Safeguard поставя началото на програмата #Spread Health Across China#, фокусирана върху насърчаването на хигиенната осведоменост и правилните навици за миене на ръцете. Целта е да се образоват 100 мил. души на здравни и хигиенни навици до 2025 г. В селските райони на Китай програмата е достигнала до повече от 500 училища и е осигурила повече от 2 000 съоръжения за миене на ръце, както и образователни курсове.

САЩ

Pampers работи в тясно сътрудничество с организацията Scholastic, за да идентифицира подходящи за възрастта, разнообразни и двуезични книги със забавни истории и цветни илюстрации, на които бебетата и малките деца ще се радват. В резултат са разпространени 300 000 копия от избраните заглавия, за да бъдат образовани родителите за ползите от четенето на книги на техните деца. Ресурсите се предоставят на родители на новородени в болници и по програми за подкрепа на семействата на March of Dimes NICU®, както и на семейства, търсещи помощ в обществени центрове в градове в САЩ.

 

 UNICEF - Чрез партньорство с UNICEF компанията е помогнала за елиминирането на заболяването „тетанус при новородени и родилки“ в 26 държави, закупила е и е дарила повече от 300 милиона ваксини срещу тетанус, увеличила е броя на спасените животи на новородени до около един милион, защитила е 100 милиона жени и техните бебета и е намалила броя на починалите новородени от тетанус с 60%.

 COVID-19 - По време на пандемията от COVID-19 повече от 50 марки на компанията правят дарения и в партньорство с повече от 200 организации подпомагат хора в над 55 държави чрез предоставяне на помощ на старчески домове, приюти, обществени групи, хранителни банки и др.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2468