Amazon - една от най-влиятелните икономически и културни сили в света

автор: Цветилена Симеонова публикувано на: 06.07.2023 прегледи: 1698
amazon logo

Amazon е американска мултинационална технологична компания, която се фокусира върху електронна търговия, облачни изчисления, цифров стрийминг и др. Тя е определяна като „една от най-влиятелните икономически и културни сили в света“ и като „една от най-ценните марки“. Централата на компанията е разположена в Сиатъл, Вашингтон.

Amazon има множество дъщерни дружества, включително Amazon Web Services (за облачни изчисления), Zoox (за автономни превозни средства), Kuiper Systems (за сателитен интернет), Amazon Lab126 (за научноизследователска и развойна дейност и компютърен хардуер), както и Ring, Twitch, IMDb, MGM, Holdings и Whole Foods Market.

Amazon се ръководи от четири принципа: 1. Внимание към клиента, а не фокусиране върху конкурента; 2. Страст към изобретенията; 3. Ангажираност към оперативни съвършенства; 4. Дългосрочно мислене. Amazon се стреми да бъде най-ориентираната към клиента компания на Земята, най-добрият работодател на Земята и най-безопасното място за работа на Земята.

Джеф Безос
Младият Джеф Безос

Между физиката и компютърните науки

В самото начало на 1964 г. – на 12 януари, в Албакърки, Ню Мексико, се ражда Джефри Престън Йоргесен. Това е рожденото име на Джеф Безос, чийто баща – Теодор Йоргенсен, има датски корени. Когато той се появява на бял свят, майка му – Жаклин, е едва на 17 години, а баща му – на 19. Малко след това двамата се развеждат и четири години по-късно Жаклин се омъжва за Мигел Безос – кубински имигрант, който идва в САЩ през 1962 г., без да знае нито една дума на английски освен „хамбургер“ и който осиновява сина ѝ и му дава фамилията си. Тъй като майката не желае да има нищо общо с Теодор, който по това време работи като цирков артист и прекалява с алкохола, известно време Джеф смята Мигел за свой биологичен баща, но разбира истината, когато е на 10-годишна възраст. Когато по-късно се връща към този момент от живота си, той ще сподели в свое интервю, че по това време се е притеснявал повече, че ще му се наложи да носи очила, отколкото от истинските си корените.

Способностите и амбициите на Джеф се проявяват още в ранните му години, когато детската кошара започва да му се струва малка и в стремежа си да си създаде по-голямо легло той успява да я разглоби само с помощта на отвертка. До 16-годишна възраст Джеф често посещава баба си и дядо си, които имат ранчо в Тексас, и там се научава на множество дейности, нетипични за годините му – като кастриране на бикове, ваксиниране на животни, ремонтиране на вятърни мелници и гледане на сапунени опери. След време Джеф ще разкаже пред журналисти, че именно дядо му е бил най-голямото му вдъхновение и ще сподели, че точно той го е научил, че „по-трудно е да си мил, отколкото да си умен“ – гледна точка, която ще повлияе на целия му живот.

По време на тийнейджърството си – също като голяма част от младите американци, той работи известно време в McDonald’s. Още по това време обаче проличава неговoто желание за бързо развитие и инициативност, защото заедно с тогавашната му приятелка организират лагер за деца с продължителност от 10 дни, като му слагат цена от 600 долара. За инициативата им се записват шест деца. А докато учи в гимназията, Джеф заявява пред учителите и съучениците си за първи път своята философия, че „бъдещето на човечеството не е на тази планета“ и по този начин предвижда бъдещето си – само няколко десетилетия по-късно ще основе своя собствена компания за космически полети.

Джеф Безос
Джеф Безос. Снимка: EPA

През 1986 г. Джеф завършва Принстънския университет, като получава диплома за компютърни науки и електроинженерство. Първоначално той планирал да гради кариера в областта на физиката или математиката, но една случка по време на студентските му години го отказва от това. Той и съквартирантът му се сблъскват челно с частичното диференциално уравнение, което се оказва, че не могат да решат, колкото и да си блъскат главите. Те търсят помощ от друг свой съученик, който успява да реши уравнението изключително бързо и лесно и именно в този момент Джеф осъзнава, че не му е писано да работи с математика или физика и се насочва към инженерството и компютърните науки.

Джеф вярва, че в повечето професии 90% от хората успяват да допринесат с нещо. Във физиката обаче трябва да си един от 50-те най-добри в света, за да може да има смисъл от работата ти. Този момент се оказва ключов в живота му и без него най-вероятно Amazon нямаше да я има.

След като завършва следването си, Джеф започва работа на Уолстрийт, като заниманията му са в различни области. По това време получава предложения от Intel и Bell Labs, но им отказва, защото получава по-примамлива оферта от стартъп компанията Fitel.

Безос мислеше за всички явления около себе си по аналитичен начин и беше изключително методичен във всичко

, пише Брад Стоун в книгата си „Джеф Безос и ерата на Amazon“.

Малко по-късно Джеф напуска Fitel, за да се присъедини към хедж фондa D. E. Shaw и само след четири година успява да се издигне до позицията на вицепрезидент. Някъде по това време се записва и на курс по танци, тъй като смята, че по този начин ще впечатлява жените. Получава му се, защото през 1992 г. успява да спечели сърцето на младата Макензи Татъл – която по това време работи в същия хедж фонд и с която сключва брак само година по-късно. Двамата имат четири деца – три момчета и едно момиче, което осиновяват от Китай.

Раждането на един технологичен гигант

1994 г. се оказва ключова за Джеф, защото именно тогава прочита някъде, че ръстът на интернет е с 2300% в САЩ за година. Този факт го впечатлява толкова много, че той решава да открие начин да се възползва от тази нарастваща популярност. Така си съставя списък с 20 продукта, които според него биха могли да се продават в интернет пространството, като в крайна сметка решава, че книгите биха били най-добрият вариант.

Хрумна ми идеята да създам онлайн книжарница с милиони заглавия, които няма да се поберат в нито една традиционна книжарница

Това споделя по-късно Джеф. Така в края на годината той основава Amazon по време на едно свое пътуване до Сиатъл, а сайтът е създаден през 1995 г.

По-късно в свое интервю той обяснява, че когато нещо успява да се разрасне с такива бързи темпове, всяка секунда е решаваща.

Затова реших, че щом стана на 30, няма да изпитвам съжаление, че съм решил да напусна Уолстрийт. Но един ден, когато съм на 80, със сигурност ще съжалявам много, че съм пропуснал тази възможност

Любопитно е, че първоначалното име на компанията, която Джеф избира, е Cadаbra – основно заради магичното звучене на фразата „абракадабра“. Когато споделя решението си на своя адвокат обаче, той обръща внимание на факта, че звученето на думата – особено изговорена по телефона, е изключително близо до Cadaver, означаваща на английски език „мъртвец“, „труп“. Джеф се съгласява с тази забележка и решава да избере нещо друго. Като друг сериозен претендент се появява името Relentless („безмилостен“, „непреклонен“), като любопитно е, че дори днес ако посетите сайта relentless.com, той ще ви пренасочи към Amazon.

В крайна сметка Джеф се спира на „Amazon“ – повлиян от наименованието на най-голямата река на планетата и с цел компанията да стане най-голямата в своята област в света. Той избира името, докато преглежда речник и по-точно думите с буква „а“, тъй като вярва, че така компанията би била в началото на всички азбучни списъци (също като Apple).

Amazon стартира като онлайн книжарница със седалище в Сиатъл, Вашингтон. И изборът на място не е случаен – във Вашингтон по това време няма данък върху продажбите и така компанията има възможност да продава, без да ѝ се налага да събира данък върху продажбите на своите клиенти. Това обаче не е първата компания, която се занимава с продажба на книги онлайн. Computer Literacy – книжарница от Силиконовата долина, започва да продава техническа литература на част от своите клиенти още през 1991 г., но целта на Amazon е да може да доставя книги на всякаква тематика до всеки читател навсякъде по света. Не случайно и още от самото начало мото ѝ е: „Най-голямата книжарница в света“.

Джеф финансира Amazon с 10 хил. долара собствени средства. Първоначално в компанията работят само той, съпругата му и още двама души, като офисът им е бил в малкия гараж на дома на семейство Безос в Белвю, Вашингтон. Интересно е, че всички бюра са били стъкмени от врати – нещо, което присъства и в днешните офиси на Amazon, за да напомня за нейното начало. Първоначално в офиса бил поставен и звънец, който биел всеки път, когато клиент направи поръчка през сайта. Само няколко седмици по-късно обаче той бива премахнат, тъй като ако Джеф искал да продължи тази практика, трябвало да наеме специален служител, който да се занимава само с биенето на звънеца, понеже във всяка секунда започват да валят поръчки. Само месец след стартирането си Amazon започва да продава книги във всички американски щати, както и в 45 други държави по света.

По-късно в свое интервю, в което си спомня за прохождането на компанията, Джеф ще сподели, че една от първите поръчки е направена от България.

Дори и не подозирах, че през 1995 г. в тази държава е имало достъп до интернет. Но е имало

, споделя Джеф Безос.

Джеф разказва, че клиентът му е искал да плати в брой, а не с кредитна карта. За тази цел той скрил две банкноти от по сто долара в металната част на обикновена дискета и я изпратил по пощата. А отгоре ѝ залепил бележка, на която пишело приблизително следното на английски език: „Парите са скрити в дискетата. Българските митничари щяха да ги откраднат, но не знаят английски“. И така, когато пратката пристига в офиса на Amazon, служителите наистина откриват парите в дискетата заедно с малко листче с номера на поръчката, за да могат да изпратят книгите.

Още с пускането на сайта Джеф цели да го направи възможно най-удобен и полезен за потребителите. Затова той започва да предлага различни отстъпки, да прави промоционални кампании, въвежда тематични категории за различните жанрове книги, обособява най-новите книги в отделна категория за по-голямо удобство при търсенето на нова литература, както и създава и секция с препоръки, където клиентите могат да оставят своите отзиви. Всичко това и още много други нововъведения не само печелят все повече нови клиенти, но и успяват да задържат вниманието им за по-дълго време в сайта.

Разбира се, не всичко е цветя и рози. Не след дълго много компании започват да атакуват Amazon. А от Walmart – един от най-големите търговци на дребно в Америка, дори обвиняват Безос, че е откраднал бизнес идеята им. Пред Amazon възникнал и друг проблем, който Джеф успял да разреши с хитрост – дистрибуторите на книги в САЩ приемали заявки от минимум 10 продукта. Затова той започнал да прави поръчки с едно копие от книгата, от която се нуждаел, а останалите девет били стари издания, за които знаел, че не са в наличност. Така от дистрибуторите той получавал само нужната му книга и извинителна бележка.

По онова време той няма собствен автомобил и затова взима колата на родителите си – Chevrolet Blazer от 1987 г., за да занася лично поръчките до пощата.

Тогава си помислих, че някога ще дойде ден, в който ще можем да си позволим товарач

, спомня си бизнесменът в свое интервю.

А заради многото поръчки в гаража на Amazon се използвало толкова голямо количество ток, че когато на Джеф или на съпругата му се налагало да пуска прахосмукачка или сешоар, винаги изгърмявал по някой бушон. По-късно те се местят в по-голям офис.

Още през първите години персоналът на компанията нараства и Джеф установява няколко основни принципа за наемане на нови служители. Едно от тях е, че с всеки нов служител трябва да се повишава летвата на изискванията към бъдещите кандидати. Така преди да получи работа в Amazon, кандидатът преминава през поредица от интервюта, а сред интервюиращите седи човек, който на вътрешен жаргон се нарича „вдигащ летвата“. Служителите, които преди това са взели най-успешните решения за наемане, отговарят на условията за тази „позиция“. Те могат да отхвърлят кандидата дори ако кандидатурата му е подкрепена единодушно от останалите членове на „комисията за подбор“.

Според много служители сигурен знак, че всичко работи правилно е усещането, което идва след няколко години, че днес едва ли биха успели да преминат през всички етапи на интервюта и да получат предложение за работа

, пише Стоун в книгата „Джеф Безос и ерата на Amazon“.

Главоломното развитие до края на 20-и век

Развитието на компанията се случва главоломно. Само през първите пет години клиентите на Amazon от 180 хил. стават 17 млн., а ръстът на продажбите от 511 хил. долара скача до 1,6 млрд. долара.

Компанията става публична през 1997 г. Акциите ѝ започват да се продават за 18 долара. Така ако направим прости изчисления, ще видим, че ако тогава човек е инвестирал 1 000 долара в акции, през 2019 г. те щяха да струват над 1,1 млн. долара.

През 1998 г. Джеф решава компанията да разшири обхвата на продуктите, които предлага. За да разбере какви неща могат да представляват интерес за купувачите, той иска съвет от 1 000 произволно избрани потребители.

Списъкът стана много дълъг. Оказа се, че хората са посочили това, от което имат нужда в момента. Един човек поиска още кърпи за автомобилни стъкла, защото бяха изчерпани. В този момент имах просветление – хората ще купуват всичко онлайн

, споделя Джеф в свое интервю.

Снимка: amazon.com

Така от пространство само за книги и литература сайтът се превръща и в място, от което може да се купят DVD-та, музикални дискове, компютърни игри и др. А Джеф не се страхува да експериментира и да харчи пари за нови неща. Така например, когато компанията за първи път навлиза на пазара за детски продукти, той губи 120 млн. долара, защото купува играчки, които се оказва, че не са търсени от родителите. Някои експерименти обаче са успешни. Например той патентова механизъм за покупка с едно щракване – тоест, след регистрация потребителите вече не е необходимо да въвеждат данни за банкова карта и домашен адрес отново. По-късно тази технология е лицензирана от Apple в нейния App Store.

Всичко това увеличава толкова много продажбите, че по време на голямото пазаруване покрай Коледа през 1998 г. компанията разбира, че ще ѝ трябват много повече служители. На всички налични работници към този момент им се налага да работят извънредно, като някои дори искат помощ от свои близки и роднини, за да успеят да обработят всички направени поръчки навреме за празниците. Тогава Джеф, който обича всичко да се случва бързо, си обещава никога повече да не стига до такъв момент, в който да не му достигат хора, и така стартира практиката за наемане на сезонни работници.

През 1999 г. Amazon създава изцяло нова сфера в бизнеса си, като започва да позволява на продавачи от трети страни да продават свои стоки през сайта – през така наречените zShops (сега познати като Marketplace). Първоначално идеята е да се помогне на потребителите при намирането на редки и необичайни продукти – по-късно обаче, както знаем, се превръща в много повече от това. Само за четири месеца продажбите на търговци от трети страни надхвърлят 250 хиляди. Заради този успех скоро сайтът започва да предлага още по-голямо разнообразие на продукти, включително дрехи, обувки, стоки за дома, спортни принадлежности и др.

Въпреки че предлагането на повече видове стоки успява да привлича все повече нови потребители, Amazon всъщност печели най-вече от тяхната лоялност като клиенти. В основата на това са новите инструменти за персонализиране – например сайтът автоматично препоръчва на всеки потребител продукти, базирани на историята на неговото купуване и търсене. А възможността за публикуване на клиентски отзиви създава една „общност от потребители“, която започва да си помага в търсенето на правилния продукт – от най-подходящата книга, до най-добрия блендер.

Заради всичко това през 1999 г. списание Time обявява Джеф Безос за „човек на годината“ и дори започва да го нарича „Краля на кибертърговията“.

През 2000 г. се появява и познатото ни и до днес лого на компанията, което определено допринася за нейния успех. То е изключително просто – под името на Amazon.com, изписано с черни букви, се поставена жълта стрелка, наподобяваща усмивка и носеща усещане за щастие и удоволствие. Тя започва от буквата A и сочи към Z с идеята, че в сайта могат да се намерят всякакви видове продукти – тоест, казано по български, от А до Я.

През 2000 г. компанията въвежда и възможността за безплатна доставка при поръчки над 100 долара.

Amazon Web Services

AWS и Blue Origin: Отвъд търговията на дребно

Въпреки че Amazon започва като книжарница, от самото начало Джеф твърди, че целта е сайтът да бъде не просто търговец на дребно за потребителски продукти, а да се превърне в технологична компания, чийто бизнес е да опростява онлайн транзакциите за потребителите. Тази бизнес стратегия често бива посрещана със скептицизъм от финансови анализатори, които дори я наричат Amazon.bomb. Те се съмняват в нейния успех, като твърдят, че новите играчи на пазара в същата конкурентна ниша ще избутат компанията от пазара. Джеф обаче не обръща внимание на тези критици и продължава да следва своята стратегия.

Така през 2002 г. компанията решава да направи още една огромна стъпка в безмилостната си еволюция и стартира Amazon Web Services (AWS) – множество отдалечени компютърни услуги, съставящи една облачна платформа. Тя предлага услуга за предоставяне на по-бързи и по-евтини изчислителни мощности, отколкото дадената фирма би могла да си създаде сама чрез физическа сървърна група. Тази нова услуга на Amazon успява да популяризира идеята, че компаниите и отделните лица не се нуждаят от физически компютърни ресурси, а могат да ги наемат през интернет. Днес AWS се използва дори и от конкуренти на компанията като Netflix, които също се възползват от услугите за своя видео стрийминг.

Според Брад Стоун Amazon е компания, която не очаква клиентите веднага да оценят нейните идеи. Затова Джеф продължава да експериментира – предлага доставка на стоки с дронове или дирижабли, създава гласови асистенти и мечтае за магазин без касови апарати. Едно от основните му хобита обаче е космосът.

Затова още през 2000 г. Джеф регистрира Blue Origin – компания за космически туризъм.

Това беше детската ми мечта. Влюбих се в космоса и космическите пътувания, когато бях на пет години. Тогава гледах как астронавтът Нийл Армстронг стъпва на повърхността на Луната.

Ние не избираме хобитата си, те ни намират сами.

Сред останалите начинания, които Amazon стартира, са услуги за видео по заявка през 2006 г., студио за разработване на филми и сериали през 2010 г. и онлайн пазар за произведения на изобразителното изкуство през 2013 г., който включва оригинални произведения на художници, включително такива на Клод Моне и Норман Рокуел.

Kindle: „Най-добрият електронен четец в света“

През 2007 г. Джеф дава за задача на служителите на дъщерното дружество Amazon Lab126 да създадат най-добрия електронен четец в света. Първоначално кодовото име за устройството е Fiona. По-късно консултантите по брандиране на компанията – Майкъл Кронан и Карин Хибма, измислят името Kindle, което означава „запалване на огън“. Те смятат, че това е подходяща метафора за четене и интелектуално вълнение.

Хардуерът на Kindle еволюира от оригиналния Kindle, представен през 2007 г., и Kindle DX (с неговия по-голям екран), представен през 2009 г. Гамата включва устройства с клавиатура (Kindle Keyboard), устройства с чувствителни на допир, осветени екрани с висока разделителна способност (Kindle Paperwhite), таблетен компютър с приложението Kindle (Kindle Fire) и евтини устройства с чувствителен на допир екран (Kindle 7). Последното поколение използва 16 нюанса сиво, с което имитира вида на реалната хартия, като консумацията на енергия е много ниска.

Операционната система на Kindle използва ядрото на Linux с приложение Java за четене на електронни книги.

Електронният четец Kindle винаги е бил устройство с едно предназначение – за четене, а не многофункционален хардуер, който може да създава разсейвания по време на четене. Въпреки това устройствата позволяват на потребителите да разглеждат, купуват, изтеглят и четат както електронни книги, така и вестници, списания и други цифрови медии чрез безжична мрежа към Kindle Store. Всички устройства Kindle се интегрират с Windows и macOS файлови системи и съдържание на Kindle Store.

Устройствата Kindle поддържат функции за търсене в речник и Wikipedia, когато се маркира дума в електронна книга. Видът на шрифта, размерът и полетата могат да бъдат персонализирани. А потребителите, които се нуждаят от помощ поради увредено зрение, могат да използват аудио адаптер, за да слушат електронната книга, прочетена на глас, а тези, които имат затруднения при четенето на текст, могат да използват например шрифта Amazon Ember Bold за по-тъмен текст. В някои модели е внедрена и експерименталната функция за MP3 плейър, който може да се използва за възпроизвеждане на музика, докато се чете.

Amazon предлага и услуга, базирана на имейл, наречена Send-to-Kindle, която позволява на потребителя да изпраща файлове като EPUB, PDF, HTML страници, документи на Microsoft Word, GIF, PNG и BMP графики директно до библиотеката на Kindle на потребителя в Amazon. Когато Amazon получи файла, той го преобразува в Kindle File Format и го съхранява в онлайн библиотеката на потребителя (наречена „Вашето съдържание“ в Amazon). Личните документи на услугата Send-to-Kindle могат да бъдат достъпни от всички хардуерни устройства Kindle, както и устройства с iOS и Android, използващи приложението Kindle.

Любопитен момент от историята на Kindle идва през 2009 г., когато по своя преценка Amazon премахва книгите на Джордж Оруел – „1984“ и „Фермата на животните“. Причината е, че компанията няма авторските права да ги разпространява, заради което връща парите на всички потребители, които са си ги закупили. От културна гледна точка е интересно и че устройството Kindle 2 присъства в сюжета на един от разказите на Стивън Кинг – „Ур“.

Снимка: amazon.com

Alexa като почит към Александрийската библиотека

Alexa е технология за виртуален асистент, базирана до голяма степен на полски синтезатор на реч, наречен Ivona и закупен от Amazon през 2013 г. За първи път е използван в интелигентния високоговорител Echo и високоговорителите Echo Dot, Echo Studio и Amazon Tap, разработени от Amazon Lab126. Alexa е вдъхновена от компютърната гласова и разговорна система на борда на Starship Enterprise в научно-фантастични телевизионни сериали и филми като Star Trek: The Original Series и Star Trek: The Next Generation.

Разработчиците на Amazon избират името Alexa, защото има твърда съгласна с Х, което помага да бъде разпознато с по-голяма точност. Според тях името напомня на Александрийската библиотека, която се използва от Amazon Alexa Internet.

Alexa е способна на гласово взаимодействие, възпроизвеждане на музика, създаване на списъци със задачи, настройване на аларми, стрийминг на подкасти, възпроизвеждане на аудиокниги и предоставяне на информация за времето, трафика, спорта и новини в реално време. Освен това виртуалният асистент може да контролира и интелигентни устройства, като се използва като система за домашна автоматизация. Потребителите могат да разширяват възможностите на Alexa чрез инсталиране на „умения“ (допълнителна функционалност, разработена от доставчици на трети страни, в други настройки, по-често наричани приложения) като метеорологични програми и аудио функции. Асистентът използва автоматично разпознаване на реч, обработка на естествен език и други форми на изкуствен интелект, за да изпълнява тези задачи.

Повечето устройства с Alexa позволяват на потребителите да активират устройството с помощта на събуждаща дума (като Alexa или Amazon). Други устройства (като мобилното приложение Amazon на iOS или Android и Amazon Dash Wand) изискват потребителят да щракне върху бутон, за да активира режима на слушане на Alexa, въпреки че някои телефони също позволяват на потребителя да каже команда, като например „Alexa“ или „Alexa събуждане“.

Amazon Echo
Продукти от серията Echo

Echo: Ехото е навсякъде

Първоначално Echo е представен от Amazon като интелигентен високоговорител, но след подобренията на Alexa той се превръща повече в контролен център за интелигентни домашни уреди. Това става, след като главният разработчик на компанията получава обаждания от производители на устройства за интелигентни домове с предложения да обсъдят свързването на техните продукти с Echo. До този момент този тип устройства не са се купували от потребителите, тъй като често изисквали допълнително приложение, за да бъдат използвани, което не е много по-добро от използването на ръчни устройства. Echo обаче променя това.

Echo може да се свързва с много различни интелигентни домашни устройства –  термостати, овлажнители, електрически крушки, щепсели, хранилки за кучета и котки, ключалки на врати, камери, системи за сигурност, високоговорители, WiFi, телевизори, прахосмукачки, микровълнови печки, принтери и други интелигентни домашни уреди. Устройството може да се използва за активиране и деактивиране на всички тези уреди, както и за промяна на техните настройки.

През март 2016 г. Amazon пуска вторичен продукт на Amazon Echo, наречен Amazon Echo Dot. Това устройство е версия с размер на шайба за хокей на лед на оригиналния Amazon Echo, пуснат през 2014 г., и има същите възможности. Този продукт е проектиран да се използва в по-малки стаи като например спални поради ограничените му възможности за високоговорители или да бъде сдвоен с външен високоговорител. През ноември 2016 г. второто поколение на Echo Dot е пуснато на по-ниска цена с подобрено разпознаване на глас и нови цветове.

Echo устройствата предлагат прогноза за времето от AccuWeather и новини от различни източници – включително местни радиостанции, BBC, NPR и ESPN от TuneIn и iHeartRadio Може да възпроизвежда и музика от акаунтите на профила на собственика в Amazon Music и има вградена поддръжка за други услуги за стрийминг на музика като Amazon Music, Apple Music, Spotify, Deezer, Pandora и Sirius XM. Може също така да възпроизвежда музика от несъвместими услуги за стрийминг на музика като Google Play Music от телефон или таблет чрез Bluetooth.

Освен това Echo поддържа гласово контролирани аларми, таймери, списъци за пазаруване и задачи и има достъп до статии в Wikipedia. На въпроси като „Кой е Барак Обама?“ се отговаря чрез четене на първите няколко реда на съответната статия в Wikipedia.

Echo устройствата също имат достъп до „умения“, изградени с Alexa Skills Kit. Това са гласови приложения, разработени от трети страни, които се добавят към възможностите на всяко устройство с поддръжка на Alexa (като Echo). Примери за това включват опцията да се пуска музика, да се пита за отговори на общи въпроси, да се настройва аларма, да се поръча пица или кола за споделено пътуване (напр. Uber, Lyft) и други.

Уменията непрекъснато се добавят, за да се увеличат възможностите, достъпни за потребителя. Например едно ново умение, което Alexa „научи“ наскоро, е способността да играе „игри“ с потребители. Една такава игра е „Escape the Garage“, в която потребителят трябва да отговори правилно на въпросите, които Alexa задава, докато измисля начин да избяга.

През май 2019 г. Amazon пусна Alexa Guard. При активиран „Режим навън“, ако Echo устройство открие звук от аларми за дим, аларми за въглероден окис или счупване на стъкло, то ще изпрати предупреждения до приложението Alexa на смартфона. Ако потребителят има професионален мониторинг, той може да изпраща предупрежденията директно и до доставчика на сигурност.

Amazon Drive: Защитено съхранение в облак

Amazon Drive, известено и като Amazon Cloud Drive, е приложение за съхранение в облак, управлявано от Amazon. Услугата предлага защитено съхранение в облак, архивиране и споделяне на файлове и печат на снимки. С помощта на акаунт в Amazon файловете и папките могат да се прехвърлят и управляват от множество устройства, включително уеб браузъри, настолни приложения, мобилни телефони и таблети. Amazon Drive също позволява на своите потребители в САЩ да поръчват разпечатки на снимки и фотокниги с помощта на услугата Amazon Prints.

Първоначално потребителите плащат определена сума в зависимост от това колко пространство искат да ползват. През 2015 г. обаче са въведени планове за неограничени съхранение, предназначени за небизнес клиентски секции.

Планът Prime Photos предлага неограничено съхранение за снимки и RAW файлове и 5 гигабайта място за съхранение на видеоклипове и други файлове. Снимките могат да се качват в Amazon Drive с приложения за iOS или Android, устройство Kindle или уеб сайта на Cloud Drive. Освен това потребителите на таблети Kindle Fire също получават предимствата на плана заедно с покупката на устройство. Техните снимки и видеоклипове автоматично ще архивират от устройството в облачното хранилище на Amazon Drive. Според Amazon, Prime Photos е достъпен само за лична, некомерсиална употреба и не може да се използва във връзка с фотографски бизнес. Могат да се качват фото формати с пълна разделителна способност и RAW файлове.

Много голяма порция от критики

През годините Amazon става обект и на множество критики заради различни свои действия. В това число за снабдяване на правоприлагащи органи с инструменти за наблюдение с лицето разпознаване, създаване на партньорства за облачни изчисления с ЦРУ, отвеждане на клиентите далеч от физическите книжарници, неблагоприятно въздействие върху околната среда, лоши условия за работа на служителите в складовете, активно противопоставяне на усилията за синдикализиране, дистанционно изтриване на съдържание, закупено от потребители на Kindle, усвояване на обществени субсидии, опит за патентоване на технологията 1-Click, участие в антиконкурентни действия и ценова дискриминация и прекласифициране на ЛГБТ книги като съдържание за възрастни.

Компанията е критикувана и за различни свои решения относно това дали да цензурира, или да публикува съдържание – като информация от уебсайта на WikiLeaks, произведения, съдържащи клевета, и материали, улесняващи бойни действия, боеве с петли или педофилски дейности.

През декември 2011 г. Amazon се сблъска с неприятна реакция от страна на малкия бизнес заради провеждането на промоция за популяризиране на новото си приложение за проверка на цените. Купувачите, които са използвали приложението, за да проверят цените във физически магазин, са получили 5% отстъпка за закупуване на същия артикул от Amazon. Компании като Groupon, eBay и Taap.it се противопоставят на промоцията на сайта, като предлагат 10 долара отстъпка от своите продукти.

Компанията е изправена и пред обвинения в оказване на неправомерен натиск върху доставчиците, за да поддържат и увеличат своята рентабилност. Едно от усилията за притискане на най-уязвимите книгоиздатели става известно като Gazelle Project, след като Безос заявява, че „Amazon трябва да подходи към тези малки издатели така, както гепард би преследвал болнава газела“.

През юли 2014 г. Федералната търговска комисия започна съдебно дело срещу компанията, твърдейки, че рекламира покупки в приложения за деца без съгласието на родителите. През 2019 г. Amazon забранява продажбата на продукти за изсветляване на кожата и расистки продукти, които биха могли да повлияят на здравето на потребителите.

Amazon лобира към федералното правителство на САЩ и правителствата на отделните щати по множество въпроси като налагането на данъци върху онлайн продажбите, безопасността на транспорта, поверителността и защитата на данните и интелектуалната собственост. Според регулаторните документи Amazon.com фокусира лобирането си върху Конгреса на Съединените щати, Федералната комисия по комуникациите и Федералния резерв. Amazon.com харчи приблизително 3,5 млн. долара, 5 млн. долара и 9,5 млн. долара за лобиране, съответно през 2013, 2014 и 2015 г. А през 2019 г. компанията дава 16,8 млн. долара, като има екип от 104 лобисти.

Награда за най-лош шеф на света

Amazon и конкретно Джеф Безос неведнъж са критикувани за отношенията си към служителите на компанията. През 2014 г. Джеф дори печели наградата за най-лошия шеф на света от Международната конфедерация на профсъюзите. Тя му се присъжда заради модела Amazon, който е определен като „неустойчив“ и основаващ се върху третиране на служителите като роботи и като работници във фабрика от 19-и век.

Снимка: amazon.com

По отношение на условията за труд се говори, че служителите в центровете за дистрибуция са били принуждавани да си слагат устройства за следене на движенията им, а ако някой почива повече от пет минути, бива наказан.

През 2015 г. пък излиза материал в New York Times, в който се дава гласност на твърдения на бивши служители за „агресивна“ култура на работа. Твърди се, че манията на Джеф за изобретения и инженерство води до „човешки жертви“ в много от складовете на Amazon. А служителите от Бесемер, Алабама, опитват да сформират профсъюз, защото се чувстват като „ненужни вещи“, макар че работят по изключително важни проекти. Други служители пък твърдят, че са били обект на следене и наблюдение от компанията.

Говори се и за шестнайсетчасови работни смени, както и че работници са били принуждавани да уринират в бутилки от минерална вода, тъй като не успявали да се доредят до тоалетната във времето, давано им за това, понеже в складовете работели стотици хора. За да отрече подобни обвинения, компанията измисля пиар кампания, при която кара свои служители да хвалят условията на труд в компанията в социалните мрежи. Документи, публикувани в The Intercept, издават, че целта е била по този начин да се наложи обратната представа за това какво е да работиш в Amazon с коментари от рода: „Работя в компанията от над пет години и не съм ставал свидетел на това някой да уринира в шише“. Няколко години по-късно тази пиар кампания е закрита, а разследване на журналисти от Bellingcat през 2019 г. показва, че акаунтите употребяват близки речеви средства, както и почти еднакви снимки. А в последствие повечето от тези акаунти са били закрити.

Неведнъж бивши служители на Amazon са разказвали, че Джеф Безос крещял на всеки и за всичко, като използвал фрази като „защо ми пропиляваш живота“. Освен това се твърди и че той не харесвал идеята за екипна работа, заради което насърчавал служителите си да доносничат един срещу друг, като това дори било насърчавано. Има информация, че той дори създава вътрешна телефонна линия, на която може да се получат инструкции как да се клеветят колеги пред началници.

Самият Джеф Безос отрича всички подобни критики. Въпреки това в свое отворено писмо компанията се извинява на всичките си служители, които са били принудени да уринират в бутилки.

Безос след развод и Amazon след Безос

През 2019 г. Джеф, който по това време е най-богатият човек в света, и съпругата му Макензи се развеждат по взаимно съгласие след 25-годишен брак. Двамата обаче се разделят „приятелски“, както предпочитат да правят повечето двойки, които имат общ бизнес. Основната причина двамата да приключат брака си без медийни скандали най-вероятно е изключително тривиална – финансовият риск, тъй като едни бъдещи потенциални сътресения могат да се окажат лоши както за тях двамата, така и за останалите акционери в Amazon.

Любопитна е подялбата на 131 млрд. долара, каквото е тяхното състояние към онзи момент според списание Forbes. Според законодателството на щата, в който двамата живеят – Вашингтон, съпругата има право на половината от активите, придобити от мъжа ѝ по време на брака им. Към онзи момент Джеф притежава малко над 16% от акциите на Amazon и подобна подялба би отнела възможността му да управлява и контролира компанията.

Така вместо да вземе 65 млрд. долара – половината състояние, Макензи се съгласява на 35 млрд. долара и 4% от акциите на Amazon. Тя обаче се отказва от участие в Blue Origin и The Washington Post – вестникът, който съпругът ѝ купува по-рано. Освен това Макензи прехвърля на Джеф и всичките си права в гласуванията при вземане на решения за управлението на Amazon.

Интересно е, че въпреки развода, Джеф остава най-богатият човек в света към тогавашния момент. А Макензи се превръща в четвъртата най-богата жена на планетата, като тя дарява за благотворителност не малка част от получените средства.

Анди Джаси
Анди Джаси.
Снимка: Wikipedia

Само две години по-късно – през 2021 г., Джеф решава, че е време за още една „раздяла“. Този път с Amazon. Той решава да се оттегли от поста на главен изпълнителен директор на компанията, но остава председател на борда на директорите ѝ, а неговото място заема Анди Джаси, който работи в Amazon почти от създаването ѝ. Като причина за решението си Джеф посочва, че иска да отдели повече време на ракетната си компания Blue Origin, както и на вестник The Washington Post. Освен това той споделя, че възнамерява да помисли повече и върху усилията си за борбата с климатичните промени и върху благотворителната си дейност.

Въпреки че Джеф се разделя с директорското място в Amazon, той продължава да бъде най-големият акционер в компанията.

Джеф получава много критики за избора си точно в кой момент да се оттегли от компанията, тъй като точно по това време е разгарът на пандемията от коронавирус. Заради това, че хората по цял свят остават затворени в домовете си, нараства делът на онлайн пазаруването, а услугите на Amazon са едни от най-търсените. Това, разбира се, води до огромен скок в печалбите и до нуждата от наемане на нови служители, за да могат да се изпълняват всички поръчки. Но заедно с шеметното развитие на компанията, погледите на регулаторите се насочват към нея и започват да се надигат гласове, че тя се е разраснала прекалено много.

Но въпреки че Джеф вече не е главен изпълнителен директор, всичко продължава да се случва под неговия зорък поглед.

Amazon Smile

„Усмивката“ на Amazon

Amazon е дарила повече от 377 млн. долара в световен мащаб на благотворителни организации чрез програмата AmazonSmile от стартирането ѝ през 2013 г. Компанията е подкрепила стотици хиляди нестопански организации – от глобални хуманитарни организации и групи за хуманно отношение към животните, до училищни асоциации, болници и др. Тези организации получават дарения от Amazon, генерирани от клиенти, които пазаруват с помощта на AmazonSmile.

Сред благотворителните инициативи, които могат да бъдат подкрепени с AmazonSmile, през годините са свързани с деца с физически увреждания, чиста вода за африкански народи, които имат ограничен достъп до такава, грижа за бездомни кучета и котки и др. Благодарение на AmazonSmile са дарени около 500 млн. долара от създаването ѝ през 2013 г.

В началото на 2023 г. обаче от Amazon съобщиха, че слагат край на програмата си за благотворителност. В съобщение на компанията се посочва, че за едно десетилетие развитието на AmazonSmile не е било такова, каквото се е очаквало. Средната дарена сума към благотворителните организации – които наброяват над 1 млн. по целия свят, е била по-малко от 230 долара.

Факти за Amazon, които може би не знаете

Amazon доставя готови къщи

Компанията започва да работи с фирма в Калифорния, изграждаща сглобяеми къщи, характеризираща се с по-висока устойчивост. За целта се създава специален фонд Alexa с капитал от 200 млн. долара, който цели да стимулира иновациите в тази област. Към този момент Alexa има повече от 20 хил. домашни устройства. Модерните „зелени домове“ могат да бъдат поръчани онлайн в САЩ.

Amazon предоставя безплатно обучение за киберсигурност

То включва идентифициране на най-често срещаните социални експлоатации за фирми и физически лица, както и управление на защитена комуникация, фишинг, социално инженерство, физическа сигурност, поверителност на данните и др.

Astro е домашният робот на Amazon

Той обединява напредъка в изкуствения интелект, компютърното зрение, сензорната технология и гласовите и периферните изчисления. Той е нов и различен вид робот, предназначен да помага на клиентите с набор от задачи като наблюдение на дома и поддържане на връзка със семейството.

Партньорите на Amazon продават над 7 400 продукта в минута

Партньори на компанията са над 2 млн. малки и средни предприятия по целия свят, като по този начин тя подпомага множество малки бизнеси в десетки държави, включително и България.

Amazon оказва помощ при бедствия и аварии

От 2017 г. насам компанията е дарила повече от 20 млн. продукта за помощ в подкрепа на хора, засегнати от над 95 природни бедствия по света. Това са артикули, дарени от Amazon и нейни партньори, които достигат до нуждаещите се възможно най-скоро след настъпване на природното бедствие.

Amazon отдели 15 млрд. долара за разходи, свързани с COVID-19

, с които да бъдат осигурени здравето и безопасността на служителите. Например в началото на пандемията, когато тестовете за вируса все още не са достатъчно достъпни и надеждни, компанията събира екип от професионалисти с различни умения – изследователи, програмни мениджъри, софтуерни инженери и др., чиято цел е да създадат програма за тестване на COVID-19.

Amazon си поставя за цел да има 100 хил. електрически микробуса, с които да доставя поръчки на клиенти до 2039 г.

За целта си партнира с Rivian, като двете компании си сътрудничат (освен за производството на превозните средства) и за провеждане на допълнителни тестове за издръжливост, както и за внедряване на високо ниво на безопасност при различни климатични и географски условия.

Съветите на Безос за постигане на успех

Въпреки че Джеф Безос е една от най-спорните личности в новото време, той безспорно е олицетворение на успеха. Не случайно е и един от най-богатите хора на планетата. Сред неговите съвети за постигане на устойчив успех са: 

  • Всички проблеми се решават с находчивост и достатъчно мислене;
  • Клиентът винаги е прав;
  • Всеки ден е Ден първи;
  • Поемай рискове;
  • Провали се отново, провали се по-добре;
  • Изказвай мнението си;
  • Състезавай се;
  • Поставяй си дългосрочни цели;
  • Ако работиш по иновация, бъди готов да останеш неразбран.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2732