Apple - iPhone и многото други революционни продукти преди него

автор: Цветилена Симеонова публикувано на: 19.07.2023 прегледи: 576 уникалност: 99%
apple logo

Apple е американска мултинационална корпорация, която е специализирана в производството и продажбата на персонални компютри, компютърен софтуер и потребителска електроника. Сред най-известните ѝ продукти са смартфоните iPhone, мобилната операционна система iOS, персоналните компютри Macintosh, уеб браузърът Safari, мултимедийният браузър iTunes, портативните мултимедийни плейъри iPod и др.

Компанията е създадена през 1976 г. в Силициевата долина. Около 30 години тя носи името Apple Computer Inc., но през 2007 г. думата „Computer“ е премахната с цел да се подчертае разширението на бизнеса към потребителска електроника.

Apple притежава над 500 магазина за продажби на дребно, които са ситуирани в повече от 25 държави, както и онлайн магазин, в който се предлагат и хардуерни и софтуерни продукти. Към 2020 г. компанията е втората с най-голяма пазарна капитализация в света, като пред нея остава само Microsoft.

Началото на Apple: История за един гараж и трима приятели

Къщата на Бил Гейтс с гаража, в който е създаден Apple
Къщата на Бил Гейтс с гаража, в който е създаден Apple. Снимка: Wikipedia

Компютърът Apple I
Компютърът Apple I, който се продава като сглобена платка и без клавиатура и монитор. Снимка: Wikipedia

Историята на Apple започва с един гараж и трима приятели. Двамата адаши – Стив Джобс и Стив Возняк, са по-важните основатели на компанията, но без техния другар – Роналд Уейн, нямаше да има нито iPhone, нито iPad, нито iMac.

Джобс и Возняк се запознават през 1971 г. чрез техен общ приятел – Бил Фернандес, който по-късно става един от първите служители на Apple. Те си пасват основно заради две свои общи черти – интерес към технологиите и любов към шегите. Двамата стават членове на компютърния клуб Homebrew Computer Club, който е създаден през 1975 г. в Менло Парк, Калифорния. Там Возняк за първи път вижда микрокомпютъра Altair на MITS и се вдъхновява от подхода на компанията тип „направи си сам“, тъй като Altair се продава на части. Той решава, че може да направи машина, която да е много по-проста и лесна за потребителите. Събира частите в гаража на Джобс и започва да я сглобява.

Така Возняк създава първия компютър с клавиатура, подобна на пишеща машина. А вместо екран, към него може да се свърже обикновен телевизор. Това изобретение, по-късно наречено Apple I, всъщност е прототип на съвременния компютър. Истината обаче е, че с дизайна си Возняк не се опитва да променя света, а просто иска да покаже, че с малко ресурси може да постигне нещо голямо. Джобс обаче толкова харесва изобретението на приятеля си, че продава единственото нещо, което притежава – своя микробус VW, и така финансира неговото производство. Возняк пък продава своя калкулатор HP, който по това време е по-скъп от съвременните му аналози, и на 1 април 1976 г. заедно с Роналд Уейн основават Apple Computer Inc. Компанията е регистрирана година по-късно.

Возняк започва да създава всеки един компютър на Apple със собствените си ръце. Като един истински търговец той иска да продава машините за повече пари, отколкото е цената на компонентите, за да компенсира разходите. Джобс обаче има по-големи планове. Той сключва сделка с Byte Shop в Маунтин Вю, Калифорния, за 50 компютъра, като цената на един е 500 долара. А в магазините Apple I се подава с надценка за 666,66 долара. По отношение на избора на сума „легендите“ разказват, че Возняк просто обичал повтарящите се числа, като не е знаел за връзката с „дяволското число“.

С тази сделка Byte Shop поема риск, защото Apple I не се произвежда в големи количества, а самата Apple Computer Inc няма достатъчно ресурси за изпълнение на по-големи поръчки. Тогава двамата приятели започват да търсят начини как да се сдобият с нужното количество компоненти. Компанията Atari, за която работи Джобс, иска плащане наведнъж за всички закупени части, но банката му отказва заем. Приятел на баща му му предлага да го спонсорира с 5 хил. долара, но тези пари не са достатъчни. В крайна сметка Apple успява да си уреди 30-дневен кредит за части от Cramer Electronics, благодарение на това, че е сключила сделката с Byte Shop. Джобс пресмята, че 30 дни ще са им достатъчни да произведат достатъчно компютри, за да изплатят кредита с приходите от продажбите. Роналд Уейн обаче смята, че идеята е твърде рисковата и само 12 дни след стартирането на компанията той продава своя дял от нея за 800 долара.

За да успеят да произведат компютрите в срок, Стив Джобс и Стив Возяк събират приятелите си и семействата си и ги молят да им помогнат в изграждането. И след проверка за изправност, Джобс ги закарва в Byte Shop. Въпреки много си недостатъци, Apple I има успех, като се произвежда от април 1976 г. до септември 1977 г. За това време са продадени около 200 броя. Впоследствие обаче Apple I придобива колекционерска стойност, като през октомври 2014 г. един работещ компютър от този вид е продаден на търг за 905 хил. долара.

Компютърът Apple II
Компютърът Apple II, проектиран от Стив Возняк. Снимка: Wikipedia

Благодарение на успеха на Apple I, Джобс и Возняк решават да създадат и следващ модел. По това време американският електроинженер, бизнесмен и мултимилионер Майк Маркула проявява интерес към компанията и ѝ предоставя цялото финансиране, което ѝ е необходимо, както и широк набор от бизнес познания. Не след дълго той става третият съдружник в Apple, като притежава една трета от акциите. Така с неговата финансова помощ в критичен момент за компанията Apple II е представен през април 1977 г. по време на компютърния панаир West Coast. Подобно на предишния модел, той също представлява наистина иновативен продукт – предлага цветна графика, устройство с магнитна лента (което по-късно е заменено от 5,25-иночви флопи дискове), обем на паметта в размер на 64К, както и NTSC дисплей с разделителна способност 280 х 192, която за времето си е наистина висока. Всички тези характеристики обаче не са достатъчни, за да оправдаят цената от 1 300 долара. Затова няколко месеца по-късно се появява и перфектното решение на проблема – иновативната програма за електронни таблици и изчисления VisiCalc, която е съвместима с Apple II. Благодарение на тази новост, Apple изпреварва лидерите на пазара – Tandy и Commodore PET. Според компанията програмата е допринесла за една пета от продажбите на всички устройства от тази серия. Но, разбира се, Apple II нямаше да има успех, ако не отговаряше на високите стандарти, които Apple вече си е поставила. В рамките на 16 години са произведени почти 6 млн. копия на компютъра, което е вторият голям успех на компанията. Най-добрите дни обаче тепърва предстоят.

До 1978 г. Apple вече си има свой собствен офис и няколко служители, които да работят в него. През следващите години приходите на компанията растат бързо, удвоявайки се на всеки четири месеца. От септември 1977 г. до септември 1980 г. годишните продажби нарастват от 775 хил. долара на 118 млн. долара, като средният годишен темп на растеж е 553%.

Apple става публична компания на 12 декември 1980 г., като цената за една акция е 22 долара. Според DN Network акции за 4,6 млн. долара са разпродадени за нула време и компанията набира повече капитал от всяко друго IPO от появата на Ford Motor Company през 1956 г. насам. Така най-големият акционер в Apple – Стив Джобс, вече има състояние от 217 млн. долара.

През 1979 г. на Джобс и на още няколко служители на Apple е разрешено да посетят Центъра за изследване и развитие на Xerox PARC в Пало Алто, Калифорния. Той е известен с разработването на лазерен принтер, компютърна мишка, Ethernet мрежа и други големи технологични постижения. В замяна Apple дава възможност на Xerox да купи 100 хил. акции на компанията за по 10 долара всяка.

До 1980 г. IBM и Microsoft имат нарастващ пазарен дял. За да се конкурира с тези компании по отношение на корпоративните компютри, същата година Apple пуска Apple III. Моделът обаче се оказва неуспешен поради грешка в дизайна – за да направи компютрите малко по-безшумни, Джобс предлага да се премахнат вентилаторите и вентилационните отвори, което довежда до прегряване. По време на престоя си в Xerox PARC той обаче се убеждава, че всички потребителски компютри трябва да имат графичен потребителски интерфейс, заради което се заема с разработването на такъв за следващото поколение компютри на компанията – Apple Lisa. По-късно обаче Джобс е отстранен от екипа на Lisa поради вътрешни разногласия. В крайна сметка, когато Lisa излиза на пазара през 1983 г., се оказва, че заради високата си цена и ограничената софтуерна поддръжка почти никой не проявява интерес.

Компютърът Macintosh
Компютърът Macintosh. Снимка: Wikipedia

След като е отстранен от Lisa, Джобс се присъединява към друг проект за разработване на бюджетен компютър – Macintosh. И до ден-днешен този компютър е популярен като най-лесния за използване и като първия персонален компютър с интегриран графичен интерфейс, навлязъл на масовия пазар. И, за разлика от Lisa, Macintosh се радва на истински успех, благодарение на активната си маркетингова кампания. Особено известна е емблематичната реклама от 1984 г., режисирана от Ридли Скот и излъчена по време на Супербоул. За успеха му спомага и това, че въпреки че използваният графичен софтуер е много скъп, Apple решава да продава Macintosh на по-достъпна цена за обикновения потребител. Дизайнерите са привлечени от черно-бялата графика и визуалните възможности на устройството. Поради всичко това Macintosh става много популярен, а като огромен негов плюс е и че е лесно преносим заради специално създадена и пригодена дръжка за носене. Компютърът е пуснат в продажба през януари 1984 г. за 2 459 долара, което представлява добро съотношение цена – качество. До началото на май 1984 г. са продадени над 70 хил. бройки.

Apple без Стив Джобс

През 1983 г., малко преди пускането на Macintosh, Джобс наема Джон Скъли за нов главен изпълнителен директор на Apple, тъй като съдиректорът Марк Маркула решава да се пенсионира. По това време Скъли е най-младият изпълнителен директор на Pepsi, но Джобс го примамва в Apple с легендарния въпрос: „Искаш ли да продаваш захарна вода до края на живота си или искаш да се присъединиш към мен и да промениш света?“. Отношенията между Джобс и Скъли обаче стават все по-напрегнати, когато Macintosh не успява да победи доминиращия на пазара продукт на IBM. Освен това Джобс обича да прави нещата по свой начин, а Скъли иска да контролира стриктно бъдещите продукти, тъй като Lisa и Macintosh отбелязват провали на фона на конкурентите. През 1985 г. между двамата възниква конфликт, след който Джобс напуска Apple и основава нова компания – NeXT. Приблизително по същото време Стив Возняк също си тръгва от Apple, като продава повечето от акциите си. 

Мястото на Джобс заема Жан-Луи Гасе, като с неговото идване бордът на компанията решава да се съсредоточи върху високотехнологичните пазари и да продава компютри на по-висока цена. Така, съгласно новата политика „55 or die“, разработена от Гасе, продажбата на всяко едно от устройствата Macintosh II трябва да носи поне 55% печалба.

През 1989 г. на пазара е пуснат Macintosh Portable, който е първият Mac компютър на батерия. И може да се каже, че той е „бащата“ на днешните лаптопи. Той притежава вградена мишка под формата на топче. Въпреки многото шум около този продукт обаче, продажбите му са много ниски заради високата му стойност. Една бройка от Macintosh Portable струва 6 500 долара.

А през 1991 г. Apple представя лаптопа PowerBook и операционната система System 7, която се използва до пускането на OS X през 2001 г. През 90-те години компанията прави опит да пробие на нови пазари с персоналните джобни компютри Newton MessagePad и eMate. Те обаче нямат голям успех основно заради високата си цена от 700 долара. За да възстанови продажбите, Apple пуска по-евтини модели компютри – Macintosh Classic, Macintosh LC и Macintosh IIsi.

В рамките на няколко години „55 or die“ има обратен ефект, тъй като продуктите на IBM стават по-евтини, а Microsoft продължава да увеличава влиянието си. За да възстанови загубените си позиции на пазара, Apple представя цяла линия нови компютри – Quadra, Centris и Performa. Но дори и това не довежда до особени резултати. Компанията експериментира и с разработването на цифрови фотоапарати, преносими CD плейъри, високоговорители и телевизори. Но всички тези проекти е оказват неуспешни и пазарният дял и стойността на акциите на Apple продължават да намаляват.

Така поради много грешки и лоши решения Джон Скъли е уволнен през 1993 г. На негово място като изпълнителен директор идва Майкъл Спиндлър, който работи в Apple от 80-те години. През 1994 г. Macintosh е пуснат на базата на микропроцесора PowerPC, но дори и това не спасява ситуацията в компанията. Една от причините за лошите резултати на Apple е високата популярност на Windows през този период. За това през 1996 г. изпълнителният директор отново е сменен, като на мястото на Спиндлър идва Гил Амелио, който веднага прави няколко големи промени, включително масови съкращения на работници и съкращения на разходите. По това време акциите на Apple достигат 12-годишно дъно. Тогава – през февруари 1997 г., Амелио решава да купи новата компания на Стив Джобс – NeXT, за 429 млн. долара и така го връща в Apple.

Триумфалното завръщане на Стив Джобс в Apple

През 1997 г. Стив Джобс е назначен за временен изпълнителен директор на Apple. Бордът се съгласява с това назначение главно заради големите финансови загуби и рекордно ниската цена на акциите на компанията. По време на изложението Macworld Expo през същата година Джобс обявява, че Apple ще си партнира с Microsoft за създаване на нови версии на Microsoft за Macintosh. Той също така разкрива, че Microsoft е инвестирала 150 млн. долара в акции на Apple без право на глас. Така на 10 ноември 1997 г. компанията представя своя Apple Store.

На 15 август 1998 г. се появява и iMac, който представлява т.нар. „всичко в едно“ компютър. Дизайнерският екип на iMac е ръководен от Джонатан Айв, който по-късно работи и върху iPod и iPhone. Благодарение на модерните технически характеристики и уникалния дизайн, 80 хил. броя от iMac са продадени в рамките само на пет месеца. По това време Джобс не иска да разширява гамата от продукти на Apple и дори намалява линията от компютри до четири – два за бизнеса и два за потребителите. Той затваря и много други подразделения на компанията, включително Newton MessagePad.

През 1998 г. Apple придобива проекта KeyGrip (който е преименуван на Final Cut Pro) от Macromedia и го внедрява в програмата за редактиране на видео iMovie година по-късно.

През 2001 г. System 7 е заменена от Mac OS X, както и е пуснат преносимият цифров аудио плейър iPod, продаден в 100 млн. бройки в рамките на шест години.

През 2002 г. Apple придобива три компании – Nothing Real, Emagic и Astrate. Приложението iDVD е базирано на технологията Astrate, а придобиването на Emagic прави Apple първия производител на компютри, който притежава музикална компания. Така през 2003 г. е представен и онлайн музикалния магазин iTunes, който до 2005 г. става най-големия продавач на музика в света. „Вярваме, че 80% от хората, които крадат музика, не го правят по собствена воля – те просто нямат избор. И решихме, че трябва да създадем законова алтернатива. Всички ще спечелят от това –  музикалните компании, самите музиканти, Apple и в крайна сметка потребителите, защото ще получат страхотна услуга, която ще ги спаси от необходимостта да крадат“, посочва Стив Джобс.

През 2006 г. Apple преминава към системната архитектура на Intel. И MacBook Pro е първият лаптоп на компанията с процесор Intel.

От 2003 до 2006 г. стойността на акциите на Apple се увеличава повече от десет пъти – от 6 долара на 80 долара за акция. Така след завръщането си Стив Джобс само за няколко години успява да вдигне компанията отново на крака. Най-доброто обаче все още предстои.

Стийв Джобс

Появата на iPhone

На много места 2005 г. е посочена като годината, в която започва работата по може би най-популярният продукт на Apple – iPhone, който реално е пуснат в продажба две години по-късно. Истината обаче е, че историята започва доста по-рано. Още през 1999 г. името iPhone е запазено, като по същото време компанията регистрира и домейна iphone.org. Този домейн е бил предвиден за проект, наречен Purple 1. Заявката на Стив Джобс за него е, че ще последва съдбата на компютрите на Apple, които са в основата на популяризирането на персоналните компютри. Проектът обаче бива замразен през 2002 г., като компанията започва да се фокусира върху разработването на таблет, докато две години по-късно стартира проектът с кодово име Purple 2, който се развива до iPhone. Целта на Джобс е не просто да създаде един добър телефон, а да реформира бизнес модела, наложен до този момент на пазара на мобилните телефони. Според източник от Apple, цитиран от Wired, създаването на първия iPhone струва на Apple отнема две години и половина и струва  почти 150 млн. долара.

Така на 9 януари 2007 г. е поставено началото на големия пробив на Apple. Тогава компанията представя първия си мобилен телефон със сензорен екран. Показателни за новото устройство са следните думи на Стив Джобс по време на представянето:

Днес ви показваме ТРИ нови революционни продукта – широкоекранен iPod със сензорни контроли, интернет комуникационно устройство  и нов мобилен телефон. iPod, интернет мобилен комуникатор и телефон – но това НЕ са три отделни устройства

Новият iPhone може да възпроизвежда и MP3 и видеоклипове, като първите модели поддържат само безжични комуникации от AT&T и не използват най-новите за това време 3G мрежи. През 2008 г. Apple премахва това ограничение с пускането на iPhone 3G и iPhone 2.0, които вече поддържат и GPS. Подобно на други смартфони като BlackBerry на канадската компания Research in Motion, новият iPhone включва функции, насочени към бизнес потребителите. Например паметта на телефона може да бъде напълно изчистена дистанционно, ако телефонът бъде изгубен или откраднат.

Подобно на оригиналния iPhone, търсенето на новия продукт е изключително високо. Само през първите три дни след пускането на пазара на iPhone 3G са продадени 1 млн. бройки. Същата година Apple представя и App Store – онлайн магазин, където потребителите на iPhone могат да си купуват различни предложения. iPhone 3G S е пуснат през 2009 г., като той също продава 1 млн. бройки през първите три дни от пускането си на пазара. До 19 юни 2009 г. делът на Apple на пазара на смартфони достига приблизително 20% – при 55% за BlackBerry. В сравнение с предишния модел iPhone 3G S включва няколко промени, сред които 3 MP камера с функция за цифров видеозапис, вграден цифров компас, способен да работи с различни приложения за карти, както и нова операционна система OS 3.0 с поддръжка за гласов контрол и P2P игри с други потребители на iPhone чрез Wi-Fi. Последната функция е въведена като част от стратегията на Apple за завладяване на пазара на ръчни игри. Новият iPhone поддържа и функцията за четене на електронни книги, които са достъпни за закупуване в iTunes и Amazon.

iPhone 4 е представен през 2010 г., като той се отличава с нов дизайн, включващ рамка от неръждаема стомана и заден стъклен панел. При пускането си той е рекламиран като „най-тънкия смартфон в света“. Той използва процесора Apple A4, както и първият iPhone, който използва чип, проектиран по поръчка на компанията. iPhone 4 има и нов дисплей с четири пъти по-висока разделителна способност от предходните устройства от същата серия. Той притежава и предна камера, която позволява функционалностa за видео разговори чрез FaceTime.

iPhone 4S излиза през 2011 г., като с него е представен и виртуалният асистент Siri. Той има и двуядрен А5 процесор и 8-мекапикселова камера с функция за запис на 1080p видео.

През 2012 г. е представен iPhone 5, който идва с по-голям 4-инчов екран в сравнение с 3,5-инчовия на предишните модели, както и по-бърза 4G LTE свързаност. Той има и по-тънко и по-леко тяло, изработено от алуминиева сплав, а 30-пиновият докинг конектор на предишните iPhone е заменен с новия обратим Lightning конектор.

iPhone 5S и iPhone 5C са обявени през 2013 г. Първият включва 64-битов А7 процесор, превръщайки се в първия 64-битов смартфон. Той представя за първи път и сензора за удостоверяване на пръстови отпечатъци Touch ID. iPhone 5C пък е по-евтино устройство, което включва хардуер от iPhone 5 и е в серия от цветни пластмасови рамки.

През 2014 г. Apple представя и iPhone 6 и iPhone 6 Plus, които са със сравнително по-големи екрани – съответно с 4,7 инча и 5,5 инча. И двата модела въвеждат технологията за мобилни плащания Apple Pay. А оптичната стабилизация на изображението е въведена с камерата на 6 Plus. В същия ден е представен и Apple Watch – смарт часовник, който работи при свързване с iPhone. Проблемът, който обаче имат потребителите с двата нови модела, е, че рамката му много лесно се огъва дори и при нормална употреба. Този проблем е наречен bendgate.

iPhone 6S и 6S Plus се появяват през 2015 г., като включват по-устойчива на огъване рамка, изработена от по-здрава алуминиева сплав, както и 12-мегапикселова основна камера с по-висока разделителна способност, която може да записва 4К видео. А първото поколение iPhone SE е представено през 2016 г., като представлява по-евтино устройство, което включва по-нов хардуер от iPhone 6S, но в рамките на по-стария iPhone 5S.

През 2016 г. излизат и iPhone 7 и 7 Plus, които притежават по-големи сензори на камерата, IP67-сертифицирана устойчивост на вода и прах и четириядрен процесор A10 Fusion. Премахнат е 3,5-милиметровия жак за слушалки, като са представени безжичните слушалки AirPods. Към камерата на iPhone 7 е добавена и оптична стабилизация на изображението. Към iPhone 7 Plus е добавен и втори телефото обектив на камерата, позволяващ двукратно оптично увеличение и фотографски режим „Портрет“, който придава ефекта боке в снимките.

iPhone 8, 8 Plus и iPhone X се появяват през 2017 г. на първото събитие на Apple, проведено в Steve Jobs Theatre в Apple Park. Всички модели имат дизайн на задния стъклен панел, подобен на iPhone 4, безжично зареждане и шестядрен чип А11 Bionic с хардуер за ускоряване на изкуствен интелект Neural Engine. iPhone XR, iPhone XS и XS Max излизат през 2018 г., като всичките модели разполагат с изчислителна система за фотография Smart HDR и значително по-мощен Neural Engine.  

През 2019 г. са пуснати и iPhone 11, 11 Pro и 11 Pro Max. Всички модели имат ултрашоков обектив, позволяващ двукратно оптично увеличение, както и по-големи батерии с по-дълъг живот. Второто поколение iPhone Se се появява през 2020 г., като отново е по-евтино и включва по-нов хардуер от iPhone 11, но в рамката на по-стария iPhone 8, като същевременно запазва сензора Touch ID.

Появата на iPhone 12, 12 Mini, 12 Pro и 12 Pro Max е обявена чрез онлайн събитие на живо през октомври 2020 г. заради рестрикциите вследствие на пандемията от коронавирус. Всички модели разполагат с OLED Super Retina XDR дисплеи, въведена по-бърза 5G свързаност и MagSafe система за магнитно зареждане. Въведен е и по-тънък дизайн с плоски ръбове, комбиниран с по-здраво стъклокерамично предно стъкло. iPhone Mini е с по-малък 5,4 инчов екран, докато 12 Pro и 12 Pro Max са съответно с 6,1 и 6,7 инча.

iPhone 13, 13 Mini, 13 Pro и 13 Pro Max също са представени чрез онлайн събитие на живо през септември 2021 г. Моделите се отличават с по-големи сензори на камерата, по-издръжливи батерии и по-тесен изрез на екрана с „прорез“. 13 Pro и 13 Pro Max имат и ProMotion технология в своя OLED дисплей и трикратно оптично увеличение на обектива. По-евтиният iPhone SE от трето поколение е представен през 2022 г., като включва чипа A15 Bionic от iPhone 13, но иначе запазва хардуер, подобен на iPhone СЕ от второ поколение.

През септември 2022 г. са представени iPhone 14, 14 Plus, 14 Pro и 14 Pro Max. Моделите въвеждат функция за спешни повиквания от сателитен телефон. iPhone 14 Plus е с голям 6,7-инчов размер на екрана. А iPhone 14 Pro и 14 Pro Max пък са с 48-мегапикселова основна камера с по-висока разделителна способност. Те въвеждат и технологията за винаги включен дисплей на заключен екран и интерактивен интерфейс на лентата на състоянието, интегриран в преработен изрез на екрана, озаглавен Dynamic Island.

Големият подем на Apple

През 2010 г. пред света е представен новият таблет iPad. През първите няколко години от появата си той заема голям пазарен дял, докато китайските производители не представят нови по-бюджетни модели. Таблетът е позициониран като устройство за четене на книги и сърфиране в мрежата, като малко по малко започва да заменя функциите на компютъра сред потребителите. Много дизайнери дори започват да го използват като работен инструмент. Впоследствие компанията пуска и различни аксесоари и устройства под своята марка, сред които Apple Pencil (специален стилус за маркиране и рисуване върху таблети) и Magic Keyboard (клавиатура с тракпад и подсветка).

Година по-късно – през август 2011 г., Apple е призната за най-скъпата компания в света предвид пазарната капитализация. Тогава Стив Джобс обявява оставката си като главен изпълнителен директор, предавайки управлението в ръцете на Тим Кук. Джобс става председател на борда на директорите до смъртта си на 5 октомври същата година.

През 2013 г. започва изграждането на Apple Park. Грандиозният проект на централния офис на компанията, който ще отвори врати само четири години по-късно – през 2017 г., предвижда  централната зала за презентации да е кръстена на основателя на компанията – Steve Jobs Theatre.

През 2014 г. е пусната и първата версия на Apple Watch, който скоро се превръща в най-популярния смарт часовник в света. Появява се и Apple Pay – платежна система, която позволява на потребителите да забравят за физическото съществуване на банкова карта. Следва представянето и на CarPlay – бордова автомобилна система, която работи съвместно с мобилните устройства на компанията.

През 2015 г. достъпна за потребителите става и услугата за стрийминг на музика Apple Music. Тя позволява достъп до цялата библиотека на iTunes като част от абонамент – с възможност за слушане на песни офлайн.

През 2016 г. излизат и AirPods – безжични слушалки, които продължават да бъдат популярни и до днес.

През 2017 г. Apple представя и още един нов продукт – интелигентния високоговорител HomePod с поддръжка на Siri. Устройството е пуснато за продажба в началото на 2018 г., като само през първото тримесечие са продадени над 600 хил. бройки.

Последващите години сa особено успешни за Apple. Благодарение на популярността на iPhone, през 2018 г. компанията става първата, която достига оценка от трилион долара. Две години по-късно тя се превръща и в първата компания, удвоила тази цифра.

В същото време Apple не спира да учудва потребителите и редовно въвежда иновации. Така през 2020 г. компанията представя свой собствен микропроцесор M1 за компютри Mac, който заменя използваните преди това продукти на Intel.

История на името и логото

В свое интервю за списание Byte съоснователят на Apple Стив Возняк разкрива, че идеята за името идва на Стив Джобс, който по това време често работи в овощни градини в Орегон. В биографията си самият Джобс споделя, че е измислил името, докато се връщал от една ферма за ябълки, където допреди това подрязвал овошките. Сред основните мотиви за избора му е, че думата започва с буквата А, което означава, че компанията ще е в началото на всеки списък, в който бъде включена.

Джобс разказва

Името звучеше забавно, енергично и не страшно. Думата apple (ябълка) смекчава сериозната „компютър”. А освен това в телефонните справочници щяхме да сме пред Atari (бел.ред. – основният му конкурент по това време).

Но има и други теории за произхода на името, които циркулират в пространството. Едната е, че идеята може да е вдъхновена от Исак Нютон, тъй като първото лого на Apple, изработено от Роналд Уейн, го показва седнал на дърво.

По-късно компанията променя дизайна на логото на по-опростен – с отхапана ябълка. Има спекулации, че това е препратка към компютърния учен Алън Тюринг, който се самоубива, като отхапва ябълка, отровена с цианид. Според дизайнера на това лого Роб Янов обаче това е просто „градска легенда“. Отхапаната ябълка също може да представлява и историята на Адам и Ева от Стария завет.

През 1977 г. Янов проектира новото лого, в което нахапаната ябълка е оцветена в цветовете на дъгата. По това време Стив Джобс държи логото да е цветно, за да изглежда по-човешки, а причината ябълката да е нахапана е прозаична – за да не бъде бъркана със силуета на череша. През 2001 г. компанията официално се отказва от цветовете и вече над две десетилетия логото ѝ е в монохроматични варианти.

развитие на логото на Apple

Реклами на Apple, които влизат в историята

Apple харчи милиони долари за реклама годишно. Компанията създава ярки, зрелищни и запомнящи се реклами и слогани, много от които успяват да влязат в историята на маркетинга като най-гениалните решения в историята, донесли феноменални печалби на рекламодателя.

Една от тези реклами е пусната на 22 януари 1984 г. Краткият 60-секунден видеоклип, който цели да популяризира компютъра Macintosh, е пуснат на екраните по време на финалите на Супербоул. Режисирана от Ридли Скот, рекламата е базирана на романа „1984“ на Джордж Оруел, който разказва за поробването на човечеството от машини. Сюжетът представя компютъра на Apple като герой бунтовник, който има смелостта да се бори срещу тираничния и свръхсилен „Биг брадър“, който по онова време се свързва с компанията IBM. „На 24 януари Apple Computer ще ви покаже Macintosh и тогава ще разберете защо 1984 г. няма да е като „1984“, завършва рекламата.

През 2015 г. излиза и мотивираща реклама „Направете филм с iPad“, озвучена от легендарния режисьор Мартин Скорсезе. Героите на видеото са обикновени тийнейджъри, които сами снимат филм с помощта на подръчни материали и iPad. Основната идея е нуждата на младите хора от себеизява и творчество, които това не изискват професионално оборудване и скъп реквизит.

Освен рекламите, много популярни са и филмите, посветени на Apple, сред които „Пирати от Силиконовата долина“ (1999 г.), който разказва трудната история за завладяването на света от двама компютърни гении – Стив Джобс и Бил Гейтс, както и „Добре дошли в Macintosh“ (2008 г.) – документален филм за хората, които работят за компанията, за продуктите ѝ и за нейните ценности и идеи. Много са и филмите, посветени на живота на Стив Джобс – „Стив Джобс: Хипито за милиарди долари“ (2011 г.) „Стив Джобс“. Изгубено интервю“ (2012 г.), „Стив Джобс: Човекът в машината“ (2015 г.) и др.

Статуя на Стив Джобс в Будапеща
Статуя на Стив Джобс в Будапеща. Снимка:Wikipedia

Една от основните причини за успеха на Apple е фактът, че нейният основател – брилянтен маркетолог и талантлив дизайнер, Стив Джобс успява да превърне продуктите на компанията в признат в целия свят символ на просперитет, успех и богатство. Той вярва, че дори при представяне на най-амбициозния и иновативен проект трябва да се използват по-малко думи, като презентаторът се фокусира основно върху емоционалния контакт с публиката, независимо дали в нея присъстват влиятелни инвеститори, или обикновени фенове на марката. От тук идва и популярното държание на Джобс на сцената – облечен в обикновена черна блуза  ч и сини дънки, той се разхожда постоянно напред-назад, като така внушава контакт с всеки един човек от зрителите. Освен това Джобс често прави и продължителни мълчания, които са съпроводени с бурни аплодисменти. В развитието на делото на живота си той върви по правилния и печеливш път – да обичаш това, което правиш.

Източници

  • Apple.com
  • Wikipedia.org
  • Wikipedia.bg
  • Rb.ru
  • Rozetked.me

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2477