Ford Motor Company - един от най-големите автомобилни производители в света

автор: Милен Николов публикувано на: 20.07.2023 прегледи: 593 уникалност: 97%
ford motor company logo

Въведение

Ford Motor Company е американска автомобилна корпорация, основана през 1903 г. от Хенри Форд и 11 асоциирани инвеститори. През 1919 г. Хенри Форд, съпругата му Клара и синът им Едсел придобиват пълен контрол над компания. Те, техните наследници и фондация „Форд“ (основана през 1936 г.) са еднолични акционери до януари 1956 г., когато за първи път е предложена публична продажба на обикновени акции. Днес дружеството произвежда леки автомобили и камиони, както и автомобилни части и аксесоари. Най-популярните модели превозни средства включват Fusion, Mustang, Edge, Escape, F-150, Ranger и др. Компанията също така предоставя финансиране и лизинг, свързани с превозни средства. Централата се намира в Диърборн, САЩ. През 2022 г. за компанията работят 173 000 служители, а приходите са в размер на 158,1 милиарда долара.

Хенри Форд
Хенри Форд. Снимка: corporate.ford.com

Основател на компанията

Хенри Форд (1863 – 1947)

Хенри Форд, основател на Ford Motor Company, е роден в град Спрингуелс, окръг Уейн, Мичиган, на 30 юли 1863 г. в семейството на Мери (Литогот) и Уилям Форд. Той е най-голямото от шест деца в семейство от четири момчета и две момичета. Баща му е родом от графство Корк, Ирландия, който идва в Америка през 1847 г. и се установява във ферма в окръг Уейн.

Младият Хенри Форд отрано проявява интерес към механиката. Когато е на 12 години, той прекарва по-голямата част от свободното си време в малка работилница, която сам е оборудвал. Когато е на 15 години в нея той конструира първата си парна машина.

Тайната на успеха е в способността да възприемеш гледната точка на другия и да видиш нещата от неговия ъгъл толкова добре, колкото от своя.

Хенри Форд със съпругата си Клара Джейн Брайънт
Хенри Форд със съпругата си Клара Джейн Брайънт

Quadricicle - първия автомобил на Форд
Quadricicle - първия автомобил на Форд

По-късно чиракува като механик в Детройт в магазините на James F. Flower and Brothers и в завода на Detroit Dry Dock Company. След като завършва чиракуването си през 1882 г., за период от една година настройва и ремонтира парни машини на Westinghouse в Южен Мичиган. През юли 1891 г. той е назначен за инженер в Edison Illuminating Company в Детройт. На 6 ноември 1893 г. заема позицията на главен инженер. Тук се запознава с известния изобретател Томас Едисон, който става негов наставник и приятел за цял живот.

На 11 април 1888 г. Хенри се жени за Клара Джейн Брайънт от Грийнфийлд, Мичиган, дъщеря на Марта (Бенч) и Мелвин Брайънт, фермер от окръг Уейн. Клара живее до 84 години и умира на 29 септември 1950 г. Те имат едно дете – син Едсел Брайънт Форд, роден на 6 ноември 1893 г.

Кариерата на Хенри Форд като производител на автомобили датира от зимата на 1893 г., когато интересът му към двигателите с вътрешно горене го подтиква да конструира малък едноцилиндров бензинов модел на двигател. Първият двигател на Форд е създаден върху дървена маса в кухнята в дома му в Детройт. По-късна версия на този двигател задвижва първия му автомобил, който по същество представлява рамка, оборудвана с четири велосипедни колела. Този първи автомобил на Форд, наречен Quadricycle, е завършен през юни 1896 г.

На 19 август 1899 г. Хенри Форд подава оставка от Edison Illuminating Company и заедно с още няколко души създава Detroit Automobile Company, която обявява несъстоятелност около 18 месеца по-късно. Междувременно Хенри Форд проектира и построява няколко състезателни коли. С една от тях, наречена Sweepstakes, той побеждава прочутия състезател Александър Уинтън на писта в Грос Пойнт, Мичиган на 10 октомври 1901 г. Един месец по-късно Хенри Форд основава второто си автомобилно предприятие, Henry Ford Company. В началото на 1902 г. той напуска това предприятие, което ще се превърне в Cadillac Motor Car Company. По това време с друга от своите състезателни коли, модел 999, той установява световен рекорд за миля, изминавайки на 12 януари 1904 г. разстоянието за 39,4 секунди на зимния лед на езерото Сейнт Клер.

На 16 юни 1903 г. Хенри и 12 други инвеститори инвестират 28 000 долара и създават Ford Motor Company. Първата кола, произведена от компанията, е продадена на 15 юли 1903 г. Хенри притежава 25,5% от акциите в новата организация. Той става президент и контролиращ собственик през 1906 г. През 1919 г. Хенри, Клара и Едсел Форд придобиват дяловете на всички миноритарни акционери и стават еднолични собственици на компанията. Едсел, който наследява баща си като президент през 1919 г., заема тази позиция до смъртта си през 1943 г., когато Хенри Форд се завръща на поста.

Образът на Форд и автомобил Model Т на пощенска марка

През септември 1945 г., когато подава оставка като президент за втори път, Хенри Форд препоръчва внукът му Хенри Форд II да бъде избран на поста. Бордът на директорите се съобразява с неговата препоръка.

През 1946 г. Хенри Форд е почетен по време на церемонията в Детройт по случай 50-ата годишнина от производството на първия автомобил (Automotive Golden Jubilee) за приноса му към автомобилната индустрия. През юли същата година 50 000 души го аплодират в Диърборн на огромно парти за 83-тия му рожден ден. По-късно през същата година Американският петролен институт му присъжда първата си годишна награда (златен медал) за изключителен принос към благосъстоянието на човечеството. Правителството на Съединените щати го почита през 1965 г., като поставя образа му и автомобил Model Т на пощенска марка като част от поредицата „Изтъкнати американци“.

През 1999 г. списание Fortune обявява Хенри Форд за бизнесмен на века.

В сътрудничество със Самуел Кроутър Хенри Форд написва книгите My Life and Work (1922 г.), Today and Tomorrow (1926 г.) и Moving Forward (1930 г.), които описват развитието на Ford Motor Company и очертават неговите индустриални и социални теории. Той също така публикува Edison, As I Know Him (1930 г.), отново в съавторство със Самуел Кроутър. Университетът на Мичиган и Мичиганският държавен колеж (сега Мичигански държавен университет) присъждат на Хенри Форд докторски степени по инженерство. От университета „Колгейт“ Хенри Форд получава почетна степен „доктор по право“.

Хенри Форд умира в резиденцията си Fair Lane Estate в Диърборн на 7 април 1947 г. на 83 години след мозъчен кръвоизлив. Погребан е в семейното гробище в епископската църква „Св. Марта“ в Детройт.

История на компанията

В своята над 100-годишна история компанията Ford преминава през различни етапи на развитие, белязани от възходи и падения, за да се превърне в един от най-големите автомобилни производители в света. Още от основаването на компанията през 1903 г. името Ford става нарицателно за автомобил. Основателят на компанията Хенри Форд старши става известен с иновациите, превръщайки автомобилите в достъпни продукти, а компанията – в символ на американското автомобилостроене.

 1896 г.: Хенри Форд създава четириколесния автомобил. Първото превозно средство на Хенри Форд се движи на четири велосипедни колела и се задвижва от двигател с мощност четири конски сили. Вместо волан има лост (румпел). Скоростната кутия има само две предавки и няма задна скорост.

 1899 г.: Хенри Форд се присъединява към група, която основава Detroit automobile company. След по-малко от година Форд напуска компанията.

 1901 г.: Хенри Форд побеждава най-добрия състезател по това време. Форд проектира автомобил с 26 конски сили и побеждава Александър Уинтън, който управлява автомобил със 70 конски сили, на състезание с 10 обиколки на овалната писта с дължина 1 миля на Detroit Driving Club. Победата води до втория краткотраен опит на Хенри Форд да произвежда автомобили – създадена е компанията Henry Ford.

Четириколесния автомобил от 1896 г.
Четириколесния автомобил от 1896 г.
Състезанието между Форд и Уитън
Състезанието между Форд и Уитън

 1903 г.: Учредяване на Ford Motor Company. Дванадесет инвеститори създават компанията, като си разделят 10 000 акции. До момента на продажбата на първия автомобил (Ford Model А) на 23 юли 1903 г. компанията вече е похарчила почти изцяло първоначално инвестираните средства (28 000 долара). Но до 1 октомври 1903 г. Ford Motor Company реализира печалба от 37 000 долара.

 1904 г.: Основана е компанията Ford Motor Company of Canada. Първият международен завод на Ford е построен в Уоркървил (сега Уиндзор), Онтарио, точно от другата страна на река Детройт и срещу съществуващите съоръжения на Ford Motor Company. Компанията е отделна организация със собствени акционери. Тя е създадена, за да продава превозни средства не само в Канада, но и в цялата тогавашна Британска империя.

Ford Model T
Ford Model T

 1908 г.: Ford отваря първия си задграничен клон за продажби в Париж.

През същата година компанията представя Model T, който представлява прост, достъпен и издръжлив автомобил. Ford продава 15 милиона от Model T, преди да спре производството през май 1927 г., което го прави един от най-продаваните автомобили на всички времена и може би най-известната кола в света. През 1908 г. в САЩ е имало само около 18 000 мили павирани пътища. За да се справи с проблема с некачествените пътища, Ford използва лека и здрава ванадиева стоманена сплав за критичните части на автомобила. По онова време повечето от съществуващите автомобили са били по-скоро луксозни новости, отколкото достъпен транспорт. За да пробие на масовия пазар, автомобилът на Ford e надежден и лесен за поддръжка.

поточна линия
Движеща се поточна линия

 1913 г.: Ford въвежда интегрираната движеща се поточна линия в автомобилното производство. Иновацията на Ford намалява времето за монтаж на шасито на Model T от 12,5 на 1,5 часа и по този начин ускорява революция в производството на автомобили. Нарастващата скорост, с която Ford може да произвежда автомобили, му позволява да продължи да намалява цената на модела.

 1914 г.: Ford въвежда заплащане от 5 долара на ден – двойно повече от съществуващата ставка за заплащане на работниците във фабриките. Освен това Ford намалява работния ден от девет на осем часа. В деня след обявяването на „Деня за 5 долара“ около 10 000 души се нареждат пред Ford с надеждата да бъдат наети на работа.

 1917 г.: Ford започва изграждането на комплекса River Rouge. През 30-те години на XX век в комплекса вече работят над 100 000 служители. Днес комплексът River Rouge продължава да се развива, за да отговори на нуждите на съвременните производствени процеси.

През същата година Ford произвежда първия си камион. Ford Model TT е камион, базиран на автомобила Model T, но с подсилено шаси и заден мост. Този ранен модел пикап е с тегло 1 тон.

 1919 г.: Едсел Форд наследява Хенри Форд като президент на компанията. През тази година Хенри Форд изкупува акциите на останалите инвеститори и прехвърля част от тях на сина и жена си. Така Хенри Форд, съпругата му Клара и синът им Едсел стават единствени собственици на компанията. Едсел Форд е назначен за президент.

комплекс River Rouge
комплекс River Rouge
Ford Model TT
Ford TT
Едсел Форд
Едсел Форд

 1922 г.: Ford придобива Lincoln Motor Company. През тази година Ford закупува Lincoln от Хенри Леланд – бивш бизнес партньор на Хенри Форд в компанията Detroit Automobile Company. Впоследствие през годините Lincoln произвежда редици луксозни автомобили с историческа и естетическа стойност.

 1925 г.: Ford започва производство на самолети с три двигателя. Самолетът на Ford получава псевдонима „Тенекиената гъска“ и става един от първите самолети, използвани от ранните търговски авиокомпании на Америка.

 1928 г.: Ford започва да произвежда Model A, след като на 26 май 1927 г. затваря заводи по целия свят и 6 месеца ги преоборудва за стартиране на производството на новия модел. До 1931 г. Ford успява да продаде над пет милиона от Model A въпреки трудностите, причинени от Голямата депресия.

 1936 г.: Ford започва да продава автомобили под марката Lincoln-Zephyr. Елегантните аеродинамични форми на Lincoln-Zephyr спомагат марката да постигне успех в продажбите, но когато автомобилното производство е спряно по време на Втората световна война, името Zephyr е премахнато от нея.

Ford Trimotor
Ford Trimotor
Ford Model A
Ford Model A
Lincoln Zephyr
Lincoln Zephyr

 1936 г.: Ford представя автомобил от среден клас с марката Mercury. Едсел Форд създава автомобила Mercury, за да се преодолее пропастта между достъпните Ford и луксозните автомобили Lincoln.

 1941 г.: Ford започва да произвежда джипове за американската армия.

 1942 г.: Ford спира производството на граждански автомобили в Съединените щати, за да произвежда военно оборудване. Разполагайки с големи технологични възможности, Ford произвежда огромен брой военни автомобили, самолети, танкове, самолетни двигатели и други видове военна техника. До края на Втората световна война компанията произвежда повече от 8 000 бомбардировача B-24 Liberator.

 1943 г.: Едсел Форд умира. След смъртта му Хенри Форд се завръща на предишната си позиция като президент на Ford Motor Company.

 1945 г.: Хенри Форд-младши става президент на компанията. Синът на Едсел и внук на Хенри Форд, Хенри Форд-младши, управлява компанията като президент от 1945 до 1960 г. и като председател и главен изпълнителен директор от 1960 до 1979 г. Той трансформира организацията в компания с модерни системи за управление, която е подготвена за глобалните предизвикателства на следвоенния свят.

Джипове на поточна линия
джипове на поточна линия
Сглобяване на военни самолети
Сглобяване на военни самолети
Henry Ford II
Henry Ford II

 1948 г.: Ford представя линията камиони F-series, които са проектирани на базата на специално създадена платформа за камиони. Камионите се предлагат в осем разновидности и са с тегло от 500 кг до 3 тона.

 През същата година компанията започва да произвежда автомобил с изцяло нов дизайн – Ford 1949. Това е първият модел на Ford, тестван в аеродинамичен тунел.

 1954: Ford представя Thunderbird. В него се набляга на комфорта и удобството пред спортните характеристики. Със своята мощност, дизайн и отличителни прозорци автомобилът ще се превърне в класика.

пикап Ford
пикап Ford
Ford Coupe от 1949 г
Ford Coupe от 1949 г
Ford Thunderbird
Ford Thunderbird

 1956 г: Ford става публично търгувана компания, като предлага на борсата обикновени акции.

Ford Mustang от 1965 г
Ford Mustang от 1965 г

 1964 г.: Започва продажбата на Ford Mustang. Mustang има огромен успех и до днес остава един от най-бързо продаваните автомобили в историята.

 1965 г.: Изпращане на човек до Луната. От 1961 до 1974 г. Ford притежава дружеството Philco, което разработва потребителска електроника, компютърни системи и военни проекти. В допълнение към проектирането, изграждането и оборудването на залата за контрол на комически полети Philco осигурява поддръжка за космическите програми на NASA Apollo и Gemini.

 1976 г.: Ford оf Europe представя модела Ford Fiesta. Компактният хечбек става първият международен успешен модел на компанията с предно задвижване. Бюджетът му за разработка също е най-големият в историята на Ford – 870 милиона долара. Освен това Ford построява огромен завод в Алмусафес, Испания, близо до Валенсия, за да произвежда автомобила. Инвестициите се изплащат и Fiesta счупва едногодишния рекорд за продажби на Mustang от 1965 г.

 1980 г.: Филип Колдуел наследява Хенри Форд-младши. Колдуел е първият председател и главен изпълнителен директор на Ford, който не е член на семейството.

 1990 г.: Ford представя Explorer. С този модел Ford започва да предлага на вътрешния пазар първия си кросоувър. Тъй като кросоувърите стават популярни заместители на семейните седани, комбита и ванове, Explorer се превръща в един от най-успешните автомобили на Ford.

 1993 г.: Компанията започва да продава популярния модел Ford Mondeo.

Форд Фиеста 1976 г. и 2006 г
Форд Фиеста 1976 г. и 2006 г
Ford Explorer от 1991 г
Ford Explorer от 1991 г
Форд Мондео
Форд Мондео

 2003 г.: Ford празнува 100-годишния си юбилей. За да отбележи това събитие, компанията произвежда ограничено количество от 5 модела, предлагани в началото на XX век, като всички са в черен цвят

 2011 г.: Компанията прекратява производството на модели под марката Mercury и насочва всичките си усилия към марките Ford и Lincoln.

 2015 г.: Ford представя шестото поколение на емблематичния модел Ford Mustang.

 2019 г.: За първи път от 55 години Ford разширява гамата на Mustang с първият изцяло електрическия кросоувър Mustang Mach-E.

50-годишния Mustang
50-годишния Mustang
Синя електрическа кола MachE на пътя
Mustang Mach-E на пътя
електрически автомобил Ford Etransit
Електрическият бус Ford Etransit

 2020 г.: Ford пуска на пазара изцяло електрическия минибус E-TRANSIT.

 2021 г.: Ford представя пикапа на бъдещето – изцяло електрическия F-150 Lightning.

Ford mega power frunk
Ford F-150 Lightning

Иновации на компанията

Поточната линия

Преди повече от 100 години Ford въвежда движещата се поточна линия с което намалява човекочасовете за сглобяване на Model T от 12 на по-малко от 3. Тази невероятна иновация води до намаляване на продажната цена на емблематичния Model T и дава възможност на повече американски семейства да притежават кола.

Ванадиева стомана

Ванадиевата стомана е лека, издръжлива и лесно обработваема стоманена сплав. Форд осъзнава, че високата якост на опън на материала (почти три пъти по-голяма от по-евтините стомани) ще му позволи да направи по-здрава, по-лека и по-добре работеща кола. Ванадиевата стомана се използва в силно натоварени части като мост и колянов вал.

Пакет за безопасност

Пакетът Lifeguard от 1956 г. включва иновации като вдлъбнат волан, подплатено табло, преден колан и, за пръв път в автомобил, задни предпазни колани . През 1957 г. Ford въвежда в своите автомобили защитени от деца ключалки за врати и през същата година предлага първия прибиращ се твърд покрив на масово произвеждан шестместен автомобил.

Краш тестове

През 1954 г. Ford започва да подлага на краш тестове своите автомобили, като през следващите 60 години провежда над 31 000 краш теста. Днес компанията използва и виртуални краш тестове в допълнение към физическите, за да събере възможно най-много данни за своите автомобили.

Отделяне на главата от двигателя

Ford е пионер в използването на отделна от двигателя глава и на цилиндри, които са отлети интегрално с блока на двигателя Разделянето на главата и на блока е приложено при двигателя на Model T и е основна конструктивна особеност и на съвременните автомобилни двигатели.

Ляв волан

С поставянето на кормилната уредба от лявата страна на автомобила Ford създава еталон в автомобилостроенето. Успехът на Model Т води до бързото стандартизиране на левия волан и на структурата на автомобилното шаси в САЩ и Европа.

Контрол на мъртва зона

Ford е първият автомобилен производител, който използва система за подпомагане на водача, която прави смяната на лентата по-безопасна. Информационната система за мъртвата зона открива превозни средства в мъртвата зона на водача по време на движение, за да намали случаите на произшествия и опасни сближавания.

Амортесорната истема CCD

Continuously Controlled Damping е компютърно контролирана амортисьорна система, която значително намалява дразнещото усещане от шофиране върху неравности и минимизира щетите по автомобила. Когато бъде открита дупка, CCD настройва амортисьорите до най-твърда настройка и колелото не пада толкова дълбоко в дупката и ударът се омекотява. Сензори от предното колело предупреждават амортисьорите на задното колело за предстоящ удар.

Еволюция на логото

Ford променя логото си няколко пъти, тъй като се опитва да намери перфектния баланс между форми и цветове. Като основен елемент компанията използва името си, украсено с курсив. Тази опция се появява в началото на 1900 г. и се подобрява с течение на времето. След продължителни експерименти надписът се оказва във вертикална елипса - първо бяла, а след това тъмносиня. Понякога емблемата става обемна поради градиента, но понастоящем в съвременното лого се използва плоският двуизмерен дизайн. Емблематичният надпис Ford е изпълнен с персонализиран шрифт, който е много близък до търговския шрифт FordScript, а също и до елегантния и елегантен Fabiola Script и Neville Regular. Въпреки това се смята, че логото на Ford се основава на подписа на Хенри Форд.

Лого на Ford 1903-1907
1903-1907
Лого на Ford 1907-1909
1907-1909
Лого на Ford 1909-1911
1909-1911

 1903 - 1907 г. Дебютното лого е ярък пример за времето си. Прилича на кръгла значка, преплетена с флорален мотив от стъбла и листа. В центъра в диагоналния овал е съкратеното име на марката. На горния ред е словосъчетанието Ford Motor, на втория - Co., на третия - Detroit, на четвъртия - Mich (част от името на щата). Линиите са вълнообразни.

 1907 - 1909 г. През 1907 г. компанията решава да замени ретроемблемата с модерна. Затова от нея са премахнати листата, стъблата и къдриците - сега изглежда строго и има формата на око или топка за ръгби. Овалната форма съдържа няколко надписа. Най-големият се намира в средата. Това е думата Ford с неправилни букви: централните са големи, а страничните са малки. Тогава за първи път се появи цвят върху логото: фонът става сив. Автор на тази версия на логото е дизайнерът Чайлд Харолд Уилс.

 1909 - 1911 г. По това време автомобилната компания приема ново лого, което се счита за основа на всички последващи варианти. То представлява единичен надпис. Думата Ford е изписана с последователен курсив, имитиращ почерк, и e оградена в кавички под формата на две слети точки. Надписът е украсен с много къдрици и заоблени форми и има дълга опашка, която започва от буквата d и оформя долната линия.

Лого на Ford 1911-1912
1911-1912
Лого на Ford 1912-1917
1912-1917
Лого на Ford 1917-1927
1917-1927

 1911 - 1912 г. За тази версия на логото дизайнерите вземат за основа личния подпис на Хенри Форд. Те го поставят в хоризонтален овал, ограден от двойна линия — широка вътрешна (бяла) и тънка външна (черна). Около подписа са поставени фразите The Famous (горе) и Motor Cars (долу).

 1912 - 1917 г. След радикален редизайн автомобилният производител получава напълно различно лого, напомнящо герб под формата на рееща се птица. Тя е с широка опашка и разперени крила. Емблемата е оцветена в синьо и съдържа стария подпис Ford със слогана The universal car.

 1917 - 1927 г. За период от десет години Ford използва минималистична версия на логото. То се състои само от името, формата на подписа на основателя и овал, заобиколен от тънка черна ивица. Вътрешният фон е светлосив.

Лого на Ford 1927-1957
1927-1957
Лого на Ford 1957-1961
1957-1961
1961-1965

 1927 - 1957 г. Цветът на фона се увеличава с няколко тона и става тъмнолилав. Добавен е и двоен кант. Текстът и линиите са в бяло.

 1957 - 1961 г. Емблемата на Ford получава актуализирана форма: неправилен овал. Тъмнолилавото замества ярколилавото във фона. Буквите са леко трансформирани: щрихите върху тях са удължени, а самите знаци са заоблени.

 1961 - 1965 г. Логото отново е променено. Стилът на изписване на думата Ford е различен, като буквите са сплескани и издължени. Лилавият цвят за фона е заменен с тъмносин. Добавен е троен кант.

1965-1976 и днес
1976-2003
2003-2017

 1965 г. - до днес Името на марката е радикално преосмислено: сега е в елипса с бял вътрешен контур, което много напомня на емблемата от 1927 г. Шрифтът е курсив, но висок и елегантен. През 1976 г. това лого е заменено от алтернативни варианти, но след това автомобилната компания отново се връща към него (през 2017 г.) и го използва и до днес. Успоредно с него се използват още две емблеми.

 1976 - 2003 г. Логото на Ford става с тъмнокобалтов цвят, елегантно, обемно, с акценти, градиент и хромирана рамка. Сега кантът е широк, сребрист и със сенки.

 2003 - 2017 г. За стогодишния си юбилей автомобилният производител ревизира овалната емблема. Студиото Pantone разработва нов дизайн. То премахва широката сребриста рамка, заменя металната текстура със син градиент и добавя 3D ефект. През 2017 г. обаче компанията преминава към старото 2D лого от 1965 г. В същото време версията от 2003 г. не е изчезнала напълно: някои модели носят именно версията на логото от 2003 г.

Общественополезни цели на компанията

Ние сме тук с една цел - да помогнем за изграждането на един по-добър свят, където всеки човек е свободен да се движи и да преследва мечтите си.

Основните общественополезни цели и дейности на Ford са съсредоточени около 10 ключови области:

  1. Действия в областта на изменението на климата - Постигане на въглеродна неутралност при всички дейности не по-късно от 2050 г.
  2. Отпадъци - Постигане на действителна нулева загуба на ресурси. Повторно използване и рециклиране на всички материали. Елиминиране на пластмасите за еднократна употреба във всички операции до 2030 г.
  3. Въздух - Постигане на нулеви емисии от превозните средства и съоръженията.
  4. Енергия - Използване на 100% зелена енергия във всички видове производства до 2035 г.
  5. Вода - Нулево черпене на вода за производствените процеси. Използване на прясна вода само за човешка консумация.
  6. Материали - Използване на само рециклирано или възобновяемо съдържание в автомобилните пластмаси.
  7. Безопасност - Полагане на усилия за изграждане на бъдеще, в което няма инциденти и наранявания на работното място.
  8. Права на човека - Доставяне само на суровини, които са отговорно добити при спазване на всички човешки права.
  9. Разнообразие, справедливост и приобщаване - Създаване на една наистина разнообразна култура, в която всички чувстват, че принадлежат към нея.
  10. Достъп - Стимулиране на прогреса чрез осигуряване на мобилност и достъпност за всички.

За осъществяването на тези цели Ford планира глобални инвестиции в размер на 50 млрд. долара от 2022 до 2026 г. в електрически автомобили, включително в производството на батерии. Очаква се 100% от новите пътнически превозни средства на Ford в Европа да бъдат изцяло електрически до 2030 г., а всички нови търговски превозни средства да бъдат с нулеви емисии до 2035 г.

Ford е първият голям автомобилен производител от САЩ, който се присъединява към инициативата на ООН „Международна година за премахване на детския труд“, която очертава стъпките, които компаниите могат предприемат за премахване на детския труд до 2025 г. Дейностите на Ford за насърчаване на равенството между половете се признават на международно ниво и компанията четири поредни години е включена в Индекса за равенство между половете на Bloomberg.

С около 1 400 производствени доставчици от ниво 1, предоставящи части за превозни средства, състоящи се от над 1 000 различни материала, Ford осъзнава сложността на своята верига за доставки. Ето защо компанията поема ангажимент да използва материали, които се доставят отговорно и са безопасни за използване в превозни средства. В подкрепа на изпълнението на ключовите си общественополезни цели Ford създава през 2021 г. Кодекс за поведение на доставчиците на Ford, който налага ясни изисквания и очаквания за всички доставчици на Ford в области като човешки права, околна среда, отговорно снабдяване с материали и отговорна бизнес практика.

Общността винаги е била на първо място за Ford. Поради това основните филантропски дейности на компанията се управляват и осъществяват от специално създадена структура - Ford Fund. Като филантропски клон на компанията Ford Fund подкрепя местните общности повече от 70 години. Работейки с организации с нестопанска цел, партньори в общността и с мрежата на Ford в САЩ и в 43 страни по света, фондът предоставя ресурси и възможности, които насърчават справедливостта и дават възможност на хората да достигнат своя най-висок потенциал. От 1949 г. насам Ford и Ford Fund са инвестирали повече от 2,2 милиарда долара в инициативи, които гарантират задоволяване на основните нужди, предоставят достъп до основни услуги, предлагат инструменти за изграждане на нови набори от умения и отварят пътища към висококачествени работни места.

Повече от 40 години Ford и Ford Fund инвестират в програми и партньорства, които укрепват финансовата сигурност и развиват образователните възможности в латиноамериканските и испаноговорящите общности в САЩ и Латинска Америка.

През последните 20 години Ford Fund e инвестирал повече от 60 милиона долара в образователни програми и стипендии за афроамерикански студенти, включително наставничество на студентите и предоставяне на подкрепа за колежи и университети, в които афроамериканските студенти са традиционно представени. Фондът също така предоставя достъп до капитал, техническа помощ и консултантски услуги за предприятия и предприемачи, притежавани от афроамериканци.

Също така Фондът е осигурил над 2 милиона долара за оказване на помощта при бедствия в латиноамерикански и испаноговорящи общности след земетресения, урагани и други природни бедствия - предоставяйки основни стоки, транспорт, услуги за психично здраве и образователни ресурси.

Ford инвестира и в родния Детройт още от основаването на компанията през 1903 г. Всяка година компанията инвестира повече от 20 милиона долара в образование, изкуства и културни институции, организации за социални услуги, хранителни банки и благотворителни организации за деца. Ford и Ford Fund от дълги години подкрепят събития, организирани от местната общност, като „Фойерверките в Детройт“ (по случай Деня на независимостта) и парада за Деня на благодарността.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2471