Pfizer - производителят на емблематични медикаменти като пеницилин, антидепресантите Zoloft и Xanax, еректилната Viagra, Covid ваксината
Pfizer, Inc. е една от най-големите фармацевтични и биомедицински компании в света, която базира дейността си на научни изследвания и е посветена на откриването, разработването, производството и маркетинга на лекарства с рецепта както за хора, така и за животни. Седалището на компанията се намира в Ню Йорк.
Pfizer е основана в Бруклин, Ню Йорк, през 1849 г. под името Charles Pfizer & Company от немския химик и предприемач Чарлз Пфайзер и неговия братовчед Чарлз Ерхарт, който е сладкар. Компанията, която по това време стартира с производството на висококачествени химикали, е финансирана със заем от 2 500 долара от бащата на Чарлз Пфайзер. Пфайзер и Ерхарт постигат незабавен успех с първия си продукт – ароматна форма на сантонин – антихелминтно лекарство, използвано за лечение на чревни червеи – често срещано заболяване в средата на XIX в. Последвалото търсене на дезинфектанти, консерванти и болкоуспокояващи по време на Американската гражданска война (1861 – 1865 г.) удвоява приходите на компанията и ѝ позволява да разшири дейността си. В края на 1800 г. производството на лимонена киселина се увеличава поради нарастващата популярност на напитките с кола, което води до растеж на компанията, продължил десетилетия.
Когато Ерхарт умира през 1891 г., Пфайзер получава пълен контрол над компанията, като тя остава частна до 1942 г. През 1905 г. най-малкият син на Пфайзер, Емил, е назначен за президент на компанията. Чарлз Пфайзер умира на следващата година.
През 1941 г. по искане на правителството на САЩ Pfizer – единствената компания, използваща технология с ферментация за масово производство на пеницилин – ускорява производството с цел лечение на съюзническите войници, които се сражават през Втората световна война. Компанията осъществява значителна експанзия през следващото десетилетие със създаването на нейните международни и селскостопански подразделения, както и вследствие на партньорството ѝ (от 1955 г.) с японската компания Taito с цел производство и разпространение на антибиотици (Pfizer напълно придобива Taito през 1983 г.). Pfizer продължава да се разширява през 70-те години на миналия век с придобивания. Така например тя закупува производителя на фармацевтични и химически продукти Mack Illertissen (1971 г.).
През XX в. Pfizer продължава да придобива фармацевтични компании, включително Warner-Lambert, Pharmacia Corporation (2003 г.) и Wyeth (2009 г.). През 2002 г. Pfizer също така се присъединява към UN Global Impact – най-голямата глобална инициатива за корпоративна отговорност в света. През 2004 г. Dow Jones and Co. решава Pfizer да бъде включена в индекса за изчисляване на средна цена на акциите Dow Jones Industrial Average. През 2015 г. Pfizer обявява, че ще се слее с Allergan – базиран в Дъблин, Ирландия, производител на ботокс – в сделка, която е оценена на 160 милиарда долара и ще позволи на Pfizer да се регистрира отново в чужбина, като по този начин намали федералните си данъци в САЩ. През април 2016 г. обаче правителството на САЩ забранява сделката и малко след това сливането е отменено.
Най-известните продукти на Pfizer включват антидепресанта Zoloft, лекарството за еректилна дисфункция Viagra, антидепресанта и лекарството против тревожност Xanax и ваксината срещу Covid, разработена съвместно с BioNTech.
Основатели на компанията
Карл Кристиан Фридрих
(22 март 1824 – 19 октомври 1906)
Карл Кристиан Фридрих, известен като Чарлз Пфайзер, е германско-американски бизнесмен и химик, съосновател на фармацевтичната компания Pfizer. Той е роден като Карл Кристиан Фридрих в семейството на Карл Фредерик Пфайзер и Каролайн Клоц в Лудвигсбург, Кралство Вюртемберг (днешна Германия). Емигрира в Съединените щати през октомври 1848 г. Въпреки че живее в САЩ, той често посещава родния си град. През 1859 г. Пфайзер се жени за Анна Хауш в Лудвигсбург. От брака им се раждат 6 деца.
През 1849 г. той взема назаем 2 500 щатски долара от баща си, за да купи търговска сграда в Уилямсбърг, Бруклин. След това основава с Чарлз Ерхарт Pfizer & Co. Inc. В началото компанията произвежда сантонин – антипаразитно средство, като по-късно разширява дейността си и започва да произвежда и други химикали.
Чарлз Ерхарт, който е партньор и братовчед на Пфайзер, се жени за сестра му Франсис, ставайки негов зет. Когато Ерхарт умира през 1891 г., споразумението им за партньорство влиза в сила. То постановява, че преживелият партньор може да купи дела на другия от компанията за половината от стойността на инвентара. Пфайзер незабавно се възползва от тази опция, като плаща на наследниците на партньора му 119 350 долара за половината от бизнеса на Ерхарт и застава начело на компанията. След това Чарлз Пфайзер-младши става първият президент на компанията. По-късно той е наследен от брат си Емил.
Пфайзер умира през 1906 г. в лятната си къща в Нюпорт, Роуд Айлънд. Смъртта му настъпва вследствие на падане по стълбите няколко седмици преди това, при което си счупва ръката и получава допълнителни наранявания.
Чарлз Ф. Ерхарт
(25 септември 1821 – 27 декември 1891)
Подобно на своя братовчед Чарлз Пфайзер, Чарлз Ф. Ерхарт (рождено име Карл Ерхарт) е роден в Лудвигсбург. Три години по-възрастен от Пфайзер, Ерхарт е усвоил сладкарския занаят в родния си град и уменията му да смесва вещества и продукти допринасят за новия бизнес. Първият продукт – сантонин, съчетава уменията на сладкаря Ерхарт и тези на неговия братовчед Чарлз, който е химик. В лекарството, оформено като фунийка от бонбон, горчивият сантонин е смесен със захаросана сметана, за да стане по-вкусен.
Ерхарт поддържа тесни връзки с Германия, завръщайки се често в родината си както по лични, така и по бизнес причини. По време на едно пътуване Ерхарт предлага брак на Фани Пфайзер, сестрата на неговия братовчед Чарлз Пфайзер, и след това се жени за нея в Ню Йорк през 1856 г. Този съюз допълнително укрепва семейните връзки на разрастващото се бизнес партньорство. Научните и технически умения на Ерхарт изиграват важна роля за създаването на разширена гама от химикали и разрастването на компанията.
През 1863 г. Ерхарт и Пфайзер започват да внасят от Франция и Италия винен камък — отлаганията, образувани във винени бъчви по време на процеса на отлежаване на виното – и разработват собствен процес на рафиниране с цел производството на винен камък и винена киселина, които се използват от пекари, производители на напитки и в кулинарията. Продажбите започват да растат и до 1871 г. приходите на младата компания са около 1,4 милиона долара.
Ерхарт умира през 1891 г. на 70-годишна възраст. От брака си Франсис Пфайзер Ерхарт има четири официални деца.
История, иновации и разрастване на компанията
1849 г. – Братовчедите Чарлз Пфайзер и Чарлз Ерхарт основават Charles Pfizer & Company в сграда от червени тухли в Бруклин, Ню Йорк.
1868 г. – Pfizer купува и обновява сграда от следреволюционната епоха на улица Maiden Lane 81 в Манхатън и премества централата си там. Обектът носи името Pfizer вече близо век.
Разрастването, подпомагано от Гражданската война, продължава и приходите на Pfizer се удвояват. Компанията увеличава значително гамата от продукти и назначава 150 нови служители.
1882 г. – Подтикната от експанзията на Америка на запад и собствения си нарастващ брой клиенти на запад от Мисисипи, Pfizer отваря офиси и склад в Чикаго, Илинойс, като това е първото местоположение извън Ню Йорк.
1900 г. – Pfizer подава официален сертификат за учредяване в щата Ню Джърси с уставен капитал от 2 милиона долара, разделен на 20 000 акции по 100 долара всяка. Pfizer ще остане частна компания до 22 юни 1942 г., когато 240 000 нови обикновени акции са предложени на обществеността.
1906 г. – Емил Пфайзер е последният член на семейството на Пфайзер/Ерхарт, който участва активно в управлението на компанията.
Емил, който е най-малкият син на Чарлз Пфайзер, е назначен за президент на извънредно заседание на управителния съвет. Той изпълнява функцията на президент от 1906 до 1941 г. и за кратко тази на председател на УС през 1941 г.
През същата година на 82-годишна възраст Чарлз Пфайзер умира по време на почивка в имението си в Нюпорт, Роуд Айлънд. В знак на почит към Pfizer вестник The New York Tribune пише: „като вложи в работата си задълбоченото немско техническо образование, голям професионализъм и решителност, той успешно се справи с всички трудности и всяка година разширяваше бизнеса си“. По това време продажбите на компанията надхвърлят 3 милиона долара.
1914 г. – Джон Андерсън, който започва работа в Pfizer през 1873 г. едва на 16 години като служител, отваря първия клон на компанията в Чикаго след само 10 години. По-късно през 1914 г. той е избран за председател на УС и заема тази длъжност в периода 1914 – 1929 г.
1919 г. – Химикът на Pfizer Джеймс Къри и неговият асистент Джаспър Кейн създават иновативен метод за масово производство на лимонена киселина от захар чрез ферментация на мухъл – постижение, което в крайна сметка освобождава Pfizer от зависимостта от европейските производители на цитрусови плодове.
Подтикнат от това изобретение, Кейн продължава да разработва нов метод за ферментация в дълбок резервоар, използващ меласа вместо рафинирана захар като суровина – процес, който в крайна сметка ще отключи тайната за широкомащабно производство на пеницилин.
1924 г. – Charles Pfizer & Co. става на 75 години. Събитието е отбелязано с празненство в завода в Бруклин, в който работят 306 служители.
1929 г. – Уилям Х. Ерхарт, син на Чарлз Ерхарт, един от двамата първоначални основатели, става вицепрезидент на компанията през 1900 г. и изпълнява функцията на председател на УС от 1929 до 1940 г.
На 10 януари 1929 г. Джон Андерсън обявява, че се оттегля като председател на УС. Уилям Ерхарт е обявен за нов председател, Емил Пфайзер продължава да изпълнява длъжността президент, а синът на Джон Андерсън, Джордж, става старши вицепрезидент.
1936 г. – Доктор Ричард Пастернак разработва метод без ферментация за производство на аскорбинова киселина (витамин С). След изграждането на нов завод и въвеждането на 24-часов производствен график, седем дни в седмицата, Pfizer става водещ световен производител на витамин C.
Окураженa от този успех, през 1938 г. Pfizer продължава да се развива и започва производството на витамин B2 (рибофлавин) и в крайна сметка разработва витаминен микс, който включва рибофлавин, тиамин, ниацин и желязо. След витамин B12 компанията преминава към производството на витамин A и до края на 1940 г. ще стане утвърден лидер в производството на витамини.
1939 г. – Pfizer се справя толкова добре при производството на лимонена киселина чрез ферментация на захар, че един килограм лимонена киселина, който е струвал 1,25 долара през 1919 г., спада до 20 цента, а Pfizer е широко призната като лидер в технологията за ферментация.
1941 г. – Pfizer отговаря на призива на правителството на Съединените щати да ускори производството на пеницилин за лечение на съюзническите войници, които се бият през Втората световна война. От компаниите, които се стремят към масово производство на пеницилин, само Pfizer използва технология за ферментация.
В една рискована операция висшето ръководство на Pfizer инвестира милиони долари, поставяйки на карта собствените си активи като акционери на Pfizer, за да купи оборудването и съоръженията, необходими за този нов процес на ферментация в дълбоки резервоари. Pfizer купува близкия празен завод за лед и служителите работят денонощно, за да го преобразуват и да усъвършенстват сложния производствен процес. Само за четири месеца Pfizer произвежда пет пъти повече пеницилин от първоначално очакваното. Пеницилинът е повратна точка в човешката история – първата истинска защита срещу бактериална инфекция.
1944 г. – Pfizer постига успех в усилията си за масово производство на пеницилин и става най-големият производител в света на „лекарството чудо“.
По-голямата част от пеницилина, който е използван по време на съюзническия десант в Нормандия, е произведен от Pfizer.
Приносът на компанията към военните усилия е известен в цялата страна и Pfizer е отличена с наградата „E“ на армията и флота на 17 април 1943 г.
1945 г. – Джордж А. Андерсън става председател на УС на Pfizer.
През същата година Джон Л. Смит заема длъжността президент.
1950 г. – Terramycin® (окситетрациклин), широкоспектърен антибиотик, става първият фармацевтичен продукт, продаван в Съединените щати с етикет на Pfizer. Pfizer започва експанзия на задгранични пазари и създава международното си подразделение.
1951 г. – В рамките на голяма международна експанзия операциите на Pfizer са установени в Белгия, Бразилия, Канада, Куба, Англия, Мексико, Панама и Пуерто Рико. Джон „Джак“ Пауърс-младши, тогавашен помощник на президента на Pfizer Джон МакКийн, насърчава международните екипи да „изучават икономиката, да установят подходящи контакти с държавни служители, да научат езика, историята и обичаите и да наемат местни служители, когато е възможно“.
Докато други компании държат международните си служители под строг контрол, Pfizer дава на своите международни служители огромна автономия, позволявайки им да вземат критични решения незабавно, вместо да чакат седмици или дори месеци, докато домашният офис отговори. Тази формула се оказва изключително успешна през следващите години.
1952 г. – Pfizer създава селскостопански отдел, посветен на предлагането на авангардни решения за проблеми със здравето на животните. Подразделението разкрива изследователска база и отваря собствена ферма от 700 акра и в Тера Хоут, Индиана.
1955 г. – В Англия отваря врати ферментационен завод, поставяйки основата на изследователската и развойната дейност на Pfizer във Великобритания.
Pfizer си партнира с японската Taito за производство и разпространение на антибиотици. Pfizer придобива пълна собственост върху Taito през 1983 г.
1958 г. – Нови фармацевтични заводи на Pfizer започват производство в Мексико, Италия и Турция. Международният персонал нараства от 4 300 през 1957 г. до над 7 000 служители.
1961 г. – Pfizer установява новата си световна централа в центъра на Манхатън.
1965 г. – Джон Дж. Пауърс-младши е назначен за президент и главен изпълнителен директор. Джон МакКийн, когото той наследява, остава председател на УС – позиция, която заема до 1968 г., когато Пауърс поема пълното ръководство на компанията.
1967 г. – Представен е Vibramycin® (доксициклин хиклат), първият широкоспектърен антибиотик на компанията за еднодневно приложение, който бързо се превръща в един от най-продаваните продукти.
1971 г. – Pfizer придобива Mack Illertissen, проспериращ производител на фармацевтични, химически и потребителски продукти, ориентирани към нуждите на германския пазар.
Създава се Централният изследователски отдел, осигуряващ фармацевтични, селскостопански и химически изследвания и разработки в световен мащаб.
1972 г. – Pfizer преминава прага от един милиард долара приходи от продажби. Джон Пауърс-младши се оттегля, а Едмънд Т. Прат-младши става главен изпълнителен директор. Джералд Д. Лаубаух става президент.
Признавайки, че ключът към бъдещия растеж на Pfizer се крие в способността да бъдат откривани и разработвани иновативни фармацевтични продукти, председателят Ед Прат увеличава бюджета за изследвания и развитие на компанията от около 5% на 15 до 20% от продажбите. Pfizer създава микробиологична лаборатория за скрининг на почвата в Нагано, Япония. Обектът е разширен през 1985 г. и се превръща в голям лабораторен комплекс за открития, където изследователите са част от международни екипи, търсещи нови начини за избягване на възпалителния процес при заболявания като артрит и астма, както и нови аналгетици за справяне с болката, които не водят до пристрастяване.
1976 г. – Pfizer представя Minipress® (prazosin HCI) в Съединените щати като препарат за контрол на високо кръвно налягане.
1980 г. – Лекарството Feldene® (пироксикам) се превръща в едно от най-продаваните противовъзпалителни лекарства с рецепта в света и става първият продукт на Pfizer, който постига общо един милиард долара приходи от продажби.
1984 г. – Pfizer пуска на пазара препарат за борба с диабета – Glucotrol® (глипизид).
1986 г. – Pfizer представя Unasyn® (ампицилин сулбактам), инжекционен антибиотик.
1989 г. – Pfizer пуска Procardia® XL (нифедипин) – иновативно лекарство за стенокардия и хипертония.
1990 г. – Уилям С. Стиър-младши е назначен за президент. Година по-късно той е назначен и за главен изпълнителен директор.
1995 г. – Компанията купува отдела за здравеопазване на животните на SmithKline Beecham, което прави Pfizer световен лидер в разработването и производството на фармацевтични продукти за животни и домашни любимци.
Pfizer увеличава присъствието си в Далечния изток чрез изграждане на фармацевтичен завод в Далиан, Китай, и разширява дела си на растящите пазари в Тихоокеанския регион.
1997 г. – Списание Fortune® определя Pfizer за най-уважаваната фармацевтична компания в света.
1998 г. – Списъкът от изключителни лекарства на Pfizer се увеличава с пускането на Viagra® (силденафил цитрат) – революционен продукт за лечение за еректилна дисфункция.
1999 г. – Pfizer празнува своята 150-годишнина като една от водещите фармацевтични компании в света. Списание Forbes® обявява Pfizer за „компания на годината“. Инвестициите на Pfizer в научноизследователска и развойна дейност за първи път надхвърлят 4 милиарда долара.
2000 г. – Най-добрите стават още по-добри — Pfizer и Warner-Lambert се сливат, за да образуват новата Pfizer, създавайки най-бързо развиващата се фармацевтична компания в света.
2001 г. – Уилям С. Стиър-младши обявява пенсионирането си като главен изпълнителен директор на 1 януари 2001 г. и се оттегля като председател на УС през април. Хенри А. Маккинъл заема поста председател и главен изпълнителен директор.
През същата година Pfizer пуска Geodon® (зипразидон хидрохлорид), нов антипсихотик за лечение на шизофрения.
2003 г. – Pfizer пуска Relpax®, лекарство, разработено специално за лечение на мигрена.
2004 г. – Pfizer Inc е избрана от Dow Jones and Co. да бъде включена в индекса Dow Jones Industrial Average, който е най-известният барометър на фондовия пазар в света.
През същата година е пуснато Caduet® (амлодипин безилат и аторвастатин калций), първото хапче, което лекува едновременно високо кръвно налягане и висок холестерол.
2006 г. – Pfizer пуска Chantix™ (варениклин), лекарство с рецепта, което помага на пълнолетни лица да спрат да пушат.
През юли 2006 г. Съветът на директорите на Pfizer назначава Джефри Б. Киндлър за главен изпълнителен директор. Киндлър наследява Ханк Маккинъл, който остава председател на борда до пенсионирането си през февруари 2007 г.
2007 г. – Pfizer пуска Selzentry™ (маравирок) – нов клас перорално лекарство за лечение на ХИВ. Selzentry блокира навлизането на вируса в белите кръвни клетки, като значително намалява вирусния товар и увеличава броя на Т-клетките при пациенти, които вече са били подложени на лечение и са заразени със специфичен тип HIV.
2008 г. – Pfizer сключва споразумение с Medivation за разработване и комерсиализиране на лекарството Dimebon, предназначено за лечение на болестта на Алцхаймер и болестта на Хънтингтън.
2010 г. – Иън Рийд е назначен за главен изпълнителен директор. Той започва кариерата си в Pfizer през 1978 г. като оперативен одитор. Работил е в Латинска Америка до 1995 г., като е заемал различни длъжности, включително главен финансов директор на Pfizer Mexico и мениджър на Pfizer Brazil.
2014 г. – Pfizer обявява, че е сключила окончателно споразумение за придобиване на портфолиото от ваксини на Baxter International Inc. за 635 милиона долара. Като част от сделката Pfizer придобива и част от съоръжението на Baxter в Орт, Австрия, където се произвеждат тези ваксини.
От същата година компанията започва да използва изкуствен интелект, който подпомага сортирането и категоризирането на доклади, които хората подават, когато изпитат нежелан страничен ефект от някое лекарство.
2015 г. – Pfizer обявява, че e сключилa окончателно споразумение за сливане, съгласно което придобива фармацевтичната компания Hospira.
2020 – 2021 г. Pfizer е водещата световна компания в разработването на ваксина и лечение в отговор на пандемията от COVID-19 и се ангажира с производство със забележителна скорост, за да разшири достъпа до ваксина и лечение на хора по света.
2022 г. – Pfizer придобива няколко компании:
- Arena Pharmaceuticals, компания, разработваща иновативни потенциални терапии за лечение на различни имунологични заболявания;
- ReViral, биофармацевтична компания, фокусирана върху откриването, разработването и комерсиализиране на нови антивирусни препарати, които са насочени към респираторния синцитиален вирус (RSV);
- Biohaven Pharmaceutical Holding Company Ltd., създател на иновативна мигренозна терапия, одобрена както за остра фаза на болестта, така и за превенция на епизодична мигрена при възрастни;
- Global Blood Therapeutics, Inc., биофармацевтична компания, занимаваща се с откриването, разработването и предоставянето на променящи живота лечения за необслужвани пациентски общности, включително лечение на сърповидно-клетъчна болест.
Еволюция на логото
Компанията е променяла логото си няколко пъти през своята история, за да остане видима сред множеството конкуренти. Тъй като на първо място е визуалното разпознаване и едва след това е интересът към продуктите, последната промяна е направена през 2021 г. с представянето на най-новото лекарство за коронавирусна инфекция.
1849 – 1948
Първоначално компанията се нарича Charles Pfizer & Co., Inc, като името е основна част от логото през този период. В централната му част е поместен правоъгълник с монограм, съставен от първите букви на всяка дума от името. Широка лента с разширена версия на името обгражда монограма. Под името име указание за местоположението на компанията – New York. Всички букви са главни, а цветовете са само два – черен и бял.
1948 – 1950
След преименуването на Pfizer Corp. фармацевтичната компания променя и логото си, за да съответства на съвременността. Дизайнерите опростяват знака за визуална идентичност, като използват сплескан глобус с меридиани и паралели като фон. Той символизира глобалното търсене на лекарства, тъй като компанията се разширява, разкривайки офиси в много страни по света. Линиите на географската ширина и дължина са оцветени в бяло, планетата е в светлобежово, а името на корпорацията е в тъмнобежово. Това е първото цветно лого на компанията.
1950 – 1990
Две години след одобрението на новия стил на идентичност Pfizer отново решава да преработи логото си. Всичко е заради цвета, защото бежовият не беше подходящ за компания за медицински продукти. Тогава ръководството избира синия цвят. Оттогава той става официалният цвят на корпорацията. Дизайнерите превръщат сплескания глобус в обикновен овал. Името е с бял цвят, за да се откроява по-добре на тъмносиния фон.
1990 – 2009
Актуализациите, направени преди началото на хилядолетието, се отнасят до буквената част от логото. В новата версия малката буква „f“ е удължена, така че долният ѝ край стига до ръба на овала и се прекъсва от него. В допълнение дизайнерите от Enterprise IG използват различен шрифт – строг, геометричен, с ясни линии и ъгли. Единственото нещо, което остава от предишния надпис, са големите точки в горната част на „f“ и „r“. Разработчиците също така изсветляват тъмносиния цвят и разширяват овала.
2009 – 2021
Логото е преработено от известното студио Siegel+Gale. То добавя тъмносин до белезникавосин градиент, завърта елипсата по диагонал и модернизира надписа. В резултат на това буквите са по-тънки, отколкото в предишната версия, „e“ има заоблен стил, а „P“ и „r“ са загубили късите си серифи.
2021 до днес
В началото на 2021 г. логото на Pfizer е радикално променено и в него за първи път от 1948 г. е премахнат овалът. Буквите придобиват тъмносин цвят с нюанси към неоновия спектър. Освен това дизайнерите подравняват „z“ и напълно преработват „e“, използвайки вариант, подобен на този в логото от 1990 г. В това ново лого надписът е на бял фон.
Освен това в логото се появи графичен елемент под формата на спирала. Тя наподобява ДНК верига, подчертавайки фокуса на корпорацията върху иновативните фармацевтични и медицински изследвания. Извитите ленти са оцветени в два нюанса на синьото: тъмносиньо (като цвета на букви) и светлосиньо (като овала в предходното лого).
Общественополезни цели на компанията
Като лидер в своя сектор Pfizer стартира и изпълнява през годините редица общественополезни програми и инициативи, насочени към опазване и подобряване на здравето на хората по света. Някои от тях са изброени по-долу.
През 1993 г. Pfizer стартира програмата Sharing the Care, която има за цел даряването на лекарства на лица в затруднено положение. В рамките на програмата се осигуряват лекарства на повече от един милион отговарящи на условията пациенти с ниски доходи и неосигурени пациенти в Съединените щати.
През 1998 г. Pfizer и фондация Edna McConnell Clark обединяват усилия и създават Международната инициатива за трахома (ITI), която има за цел елиминиране на опасното заболяване, водещо до ослепяване.
През 2001 г. компанията съфинансира изграждането на регионален център за лечение и обучение в областта на СПИН в кампуса на университета „Макерере“ в Кампала, Уганда.
През 2002 г. компанията разширява своя ангажимент за подобряване на здравните грижи за американците с ниски доходи, като въвежда програмата Pfizer For Living™ Share Card. Програмата предоставя на отговарящите на условията бенефициенти на Medicare с ниски доходи достъп за 30 дни до всяко лекарство, отпускано с рецепта, срещу фиксирана ставка от 15 долара за рецепта. До април 2004 г. над половин милион възрастни хора се включват в програмата и са изпълнени близо пет милиона рецепти.
През същата година фондация Pfizer обявява стартирането на тригодишна инициатива за предоставяне на грантове в подкрепа на обучението и изграждането на капацитет в областта на ХИВ/СПИН в развиващите се страни. Дванадесет организации получават грантове чрез Международната програма за грантове за здравна грамотност за ХИВ/СПИН.
Пак през 2002 г. Ханк Маккинъл, главен изпълнителен директор и председател на УС на Pfizer, обявява програмата Global Health Fellows по време на Световната конференция за СПИН в Барселона, и отправя призив за действие към другите фармацевтични компании за изпращане на доброволци в развиващите се страни за период до шест месеца по проекти за превенция и лечение на ХИВ/СПИН. През 2003 г. първите осемнадесет доброволци са изпратени на терен.
През 2004 г. стартира Pfizer Helpful Answers®, най-всеобхватната инициатива за достъп до лекарства с рецепта във фармацевтичната индустрия, която позволява на 45 милиона неосигурени лица в САЩ да получат лекарства на Pfizer безплатно или на значително по-ниска цена.
През 2007 г. Pfizer обявява стартирането на програмата Mobilize Against Malaria, която има за цел да подпомогне лечението на малария и повишаването на осведомеността сред изложеното на риск население.
През 2009 г. Pfizer сключва големи лицензионни споразумения с две базирани в Индия фармацевтични компании — Claris Lifesciences Ltd. и Aurobindo Pharma Ltd. — с цел подобряване на наличността на лекарства за населението с недостатъчно здравно обслужване по света и добавяне на нови лекарства, различни от тези на Pfizer, към съществуващото портфолио от утвърдени продукти на компанията
Източници
- https://www.pfizer.com/about/history
- https://pharmaphorum.com/sales-marketing/a_history_of_pfizer
- https://www.britannica.com/topic/Pfizer-Inc
- https://www.wikiwand.com/en/Charles_Pfizer
- https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_F._Erhart
- https://en.wikipedia.org/wiki/Pfizer
- https://logos-world.net/pfizer-logo/