Samsung - „Сам“ означава величие, сила и триединство, а „Сунг“ – вечност

автор: Цветилена Симеонова публикувано на: 25.07.2023 прегледи: 1201
samsung logo

Samsung е южнокорейски мултинационален производствен конгломерат със седалище в Сеул, Южна Корея. Той се състои от множество филиали, повечето от които са обединени под марката Samsung.

Компанията е водещ производител на повече от 80 вида продукти, сред които смартфони, телевизори, цифрови камери и фотоапарати, системи за домашно кино, MP3 плейъри, домакински уреди като перални, готварски печки, хладилници, микровълнови фурни, климатици, прахосмукачки и др.

Философията на Samsung е проста – да използва своите технологии и таланти за създаване на перфектни продукти и услуги, с които да допринася за доброто на световното общество. За тази цел компанията придава огромна стойност както на своите технологии, така и на служителите си.

Лий Бюнг Чул, основател на Samsung
Лий Бюнг Чул, основател на Samsung. Снимка: Wikipedia.

„Три звезди“ и три възраждания от пепелта

По биографията на основателя на Samsung Лий Бюнг Чул може да се заснеме екшън филм в духа на тези с Джеки Чан. „Три звезди“ – така би било заглавието, какъвто е и преводът на името на компанията от корейски език. Според източната традиция числото 3 е символ на съвършенството, изобилието и силата, а звездите са въплъщение на просперитета, блясъка и успеха. Така идеята за името Samsung е свързана със стремежа към постоянен и вечен възход. Не случайно компанията се превръща в символ на икономическия подем на Южна Корея и съвземането на страната след погрома по време на Корейската война.

Лий Бюнг Чул основава компанията през 1938 г., като тя започва с малък склад в град Тегу. По това време Корея е колония на Япония и е трудно за местните да развиват частен търговски бизнес, но Лий успява да си намери ниша в доставянето на ориз, захар и сушена риба за Китай и Манджурия – жизненоважни и търсени продукти в предвоенния и военния период. Тази негова дейност изглежда като протест срещу зависимостта на страната от Япония към онзи момент и Samsung бързо си печели репутацията на патриотична компания.

По време на Втората световна война предприятието функционира и се развива, продавайки алкохолни продукти, произведени на основата на ориз, на чуждестранни войници. Например тя доставя бира и водка на американските военни, като за целта построява нов голям завод. По това време бизнесът на Лий върви нагоре и той е готов да започне търговия със страните от американския континент, но през 1950 г. на Корейския полуостров избухва гражданска война между комунистическия Север и проамериканския Юг. Американските войници се оттеглят, а основните складове остават зад фронтовата линия. Това съсипва бизнеса на Лий – складовете и фабриките на фирмата са ограбени, а личната му къща бива опожарена. А заради връзката му с американците през 1950 г. севернокорейските комунисти поставят името на Лий Бюнг Чул като съучастник на марионетния режим и го слагат в списъка за екзекуции. По това време Samsung претърпява тежки загуби, но само за да се завърне съвсем скоро с нови сили.

Вследствие на кървавата Корейска война настъпват мащабни промени – Корея е разделена на Южна и Северна, а представители на най-високия ешелон на властта са сменени. Новото ръководство на Южна Корея започва да подготвя реформи за възраждането на държавата от руините и пепелта. Взима се решение да се възстановяват разрушени заводи и фабрики, да се създаде внос, да се привлекат нови инвеститори и да се осигури на жителите всичко необходимо за бавното и плавно възстановяване на икономиката. Именно през този период се формира „гръбнакът“ на южнокорейския икономически елит или така наречените „чеболи“ – богати семейства, способни да ръководят концерни и конгломерати. Така заедно с Daewoo, LG и Hyundai и Samsung заема водещо място в производството. По това време компанията решава да промени профила си, преквалифицирайки се в производството на електронно оборудване.

Според една легенда, която циркулира в историята на Samsung, новото начало на развитието на компанията започва с факта, че през 1951 г. Лий намира оцелели пари в тайник, останал непокътнат при изпепеляването на къщата му. Той веднага ги инвестира в нови бизнеси – текстилна фабрика, захарна фабрика и застрахователна компания. Samsung Cheil Industries, основана през 1954 г. като текстилна фабрика, успешно се трансформира в лидер в модната индустрия на южнокорейския пазар, както и в производител на химически материали – синтетични смоли и полупроводникови дисплеи. Компанията произвежда модерни корейски марки дрехи като Bean Pole, Galaxy, Rogatis и LANSMERE.

До края на 50-те години на миналия век, благодарение на приятелски отношения с президента на Южна Корея Лий Сеунг Ман, основателят на Samsung става най-богатият и известен бизнесмен в страната. Страна, в която средният доход на глава от населението през 60-те години не надвишава 80 долара, а в столицата Сеул няма нито постоянно електричество (ток се пуска само по няколко часа на ден), нито качествено централизирано водоснабдяване. Възходът на Лий обаче е кратък, тъй като в резултат на военен преврат президентът е свален от власт и неговият вътрешен кръг от приближени е подложен на репресии. Самият Лий Бюнг Чул е вкаран в затвора заради опит за подкуп и близко познанство със сваления президент.

Съдбата обаче пожелава звездата на корейския предприемач да изгрее за трети път. Новият президент на Южна Корея – генерал Пак Чунг Хи, започва индустриални и икономически реформи. Разработена е програма за развитие на индустриалния сектор на икономиката, а повишеният фокус върху износа е подкрепен от тесни отношения със Съединените щати. За целта трябва да се взимат външни заеми, да се закупуват суровини и съвременни технологии и печалбата да се използва повторно за закупуване на суровини и оборудване. Корейските реформатори решават, че една стабилна икономика трябва да се основава на възможност за развитие на успешни вътрешни бизнеси, заради което видните корейски бизнесмени получават държавни кредити и заеми, а компаниите им са подкрепени с държавни поръчки. Правят се и редица правни и данъчни облечения, които дават възможност на малките предприятия да прераснат в огромни конгломерати.

Създадени са 30 „чебола“ – флагманите на бизнеса като Goldstar (LG), Hyundai, Daewoo и Samsung, начело с излезлия от затвора Лий Бюнг Чул, който се води за един от успешните предприемачи в страната. Според реформаторите всеки „чебол“ трябва да отговаря за един конкретен сектор на икономиката. Така Samsung получава електрониката, Hyundai – строителството, Daewoo – производството на автомобили, Goldstar – домакинските уреди. Samsung с ентусиазъм се заема с развитието на новата индустрия.

През 60-те години Лий и семейството му разширяват бизнеса си – построяват най-голямата фабрика за торове в Азия, основават вестника Joong-Ang, строят кораби, хотели, университети и болници и създават система за застраховка на гражданите.

Икономиката на Южна Корея започва да се развива с бързи темпове – от 6 до 14% годишно. Увеличението на износа през този период възлиза на 30%. През 1965 г. Южна Корея възстановява дипломатическите си отношения с Япония и Лий постигна споразумение с японското ръководство за технологична подкрепа на радиоелектронната индустрия, която се появява по това време в страната. В резултат на това през 1969 г. заедно с японската компания Sanyo е създадена Samsung-Sanyo-Electronics (SEC). Тя започва да се специализира в производството на полупроводници и няколко години по-късно става собственост на Samsung.

През 1970 г. сътрудничеството със Sanyo Electric довежда до сливането на компании и създаването на Samsung Electronics Corporation, която става лидер в индустрията за рекордно кратко време. През 1972 г. тя пуска първите черно-бели телевизори (в самата Корея само 2% от жителите притежават такива), а през 1977 г. – и цветни телевизори.

През 1973 г. Samsung започва да мисли и за сериозна рекламна кампания и създава подразделение Cheil Communications – маркетингова агенция, предоставяща пълен набор от услуги в областта на връзките с обществеността, PR-а, котактите с медиите и пазарните проучвания и е безспорен лидер в рекламата в Южна Корея. Тя има офиси на териториите на 24 държави по света. Advertising Age класира Cheil Communications като 16-ата най-голяма компания за рекламни услуги през 2006 г. по приходи. Услугите на Cheil Communications се използват от S-Oil, GM-Daewoo, KTF, Samyang Food, GlaxoSmithKline, Samsung Electronics и др.

През август 1973 г. централата на Samsung се премества в град Сувон (Южна Корея), като до декември е завършено изграждането на завод за производство на домакински уреди. По това време Korea Telecommunications Co. се присъединява към компанията, в резултат на което започва масовото производство и на перални машини и хладилници.

През септември 1974 г. първият климатик Samsung вижда бял свят, а през 1976 г. компанията отваря собствено производство на компресори. Като в най-новите сплит системи Samsung Monte са използвани най-новите разработки в областта на климатизацията. Това са ДНК филтри, които селективно филтрират микроскопични канцерогени, вредни хормони, токсини и други заплахи, както и генератори на микроплазмени йони, които ефективно елиминират вируси – грип и SARS, и микроби, причиняващи алергии.

През 1977 г. обемът на износа на Samsung Electronics надхвърля 100 млн. щатски долара. Година по-късно първият офис на Samsung отваря врати в САЩ. А през 1979 г. излизат първите домашни видеорекордери, но половината сума от цената на стоките трябва да бъде дадена на японците за използване на техните технология и дизайн. В други страни продуктите на Samsung се продават под чужди марки или на много ниски цени.

В резултат на икономическата криза, обхванала Южна Корея в края на 70-те години, Samsung Electronics започва да трупа загуби. Цената за кризата, която компанията „плаща“, е рязкото намаляване на броя на дъщерните дружества.

Samsung навлиза и в индустрията за развлечения и свободно време, като е представена там от две компании – Samsun Everland (увеселителен парк) и The Shilla Hotels & Resorts (верига от хотели). Everland Resort се намира в Йонгин, предградие на Сеул, и е най-големият развлекателен комплекс в Южна Корея. Shilla Hotels & Resorts пък е петзвездна хотелска верига, работеща в стратегически съюз с Taj Hotels Resorts and Palaces (Индия). Според различни туристически агенции Shilla е един от десетте най-добри хотела в света.

До 80-те години на миналия век акциите на компаниите, принадлежащи към концерна, се разпространяват само в Южна Корея, като се наблюдава слабо търсене от страна на инвеститорите. Причината е в традиционно азиатското управление според принципите на конфуцианството – начело са представители на семейството на Лий Бюнг Чул. Лостовете за влияние върху вземането на решения в областта на управлението на компанията напълно отсъстват за външни инвеститори. В допълнение – традиционното управление означава работа през целия живот и напредък в кариерата едва след много години на вярна служба.

По това време са въведени и значителни маркетингови промени, цялостно преработване на мисията на компанията и промяна на нейното лого. Първите две лога представляват изображения на три червени звезди, но ръководството на Samsung решава, че те са неподходящи за имиджа на международна корпорация, за това ги заменя с името на компанията. А мисията на Samsung започва да звучи така: „Ние използваме човешките и технологичните ресурси на компанията, за да създаваме продукти и услуги с отлично качество, като по този начин допринасяме за подобряването на глобалното състояние на обществото“.

SPC-100 - първият компютър, създаден от Samsung
SPC-100 - първият компютър, създаден от Samsung. Снимка: Wikipedia

През 1983 г. Samsung Electronics пуска първите си персонални компютри (модел SPC-1000). През същата година се появяват и 64M DRAM чип с капацитет на паметта 64 MB и плейър, който чете конвенционални CD-та – CD-ROM, VIDEO-CD, PHOTO-CD, CD-OK. През 1984 г. е открит търговски офис в Англия, построен е и завод за производство на аудио и видео оборудване в САЩ, както и завод за производство на микровълнови печки, който произвежда 2,4 млн. бройки годишно. През 1986 г. Samsung Electronics получава наградата „Най-добра компания на годината“ от Корейската асоциация за управление. През същата година компанията произвежда десетмилионния цветен телевизор, открива търговски офиси в Канада и Австралия, както и изследователски лаборатории в Калифорния и Токио.

В несъответствие на традицията: Най-малкият син поема управлението

През 1987 г. Лий Кун Хи – най-малкият син на Лий Бюнг Чул, поема управлението на компанията в нарушение на всички традиции за наследяване в Южна Корея, според които най-големият син е първият наследник. Още със сядането си в управленското кресло Лий Кун Хи заявява новия лозунг на компанията: „Променете всичко, освен семейството си“. Така под негово ръководство е въведена цяла гама от реформи, които включват не само пълно преструктуриране на компанията, но и промяна в самите основи на управлението – тя трябва напълно да отговаря на условията за свободно търговско право. Лий Кун Хи поставя качеството на продуктите на преден план. Той предлага и компанията да промени политиката си към външните инвеститори, тъй като тя губи финансовата подкрепа от държавата. Всички тези трансформации се отразяват благоприятно върху финансовото състояние на Samsung – приходите ѝ отново се повишават.

През 1988 г. започва участието на Samsung в Олимпийското движение и компанията става национален спонсор на Олимпийските игри в Сеул. През есента на същата година корпорацията се слива със Samsung Semiconductor & Telecommunications Co. От 1988 до 1989 г. тя отваря представителства във Франция, Тайланд и Малайзия. До 1989 г. Samsung Electronics е класирана на 13-то място в света по производство на полупроводници.

През 90-те години Samsung Electronics интензивно разширява дейността си. За да се подобри структурата на управление, през декември 1992 г. в Samsung Electronics е въведена единна президентска система за управление. През 1991 – 1992 г. е завършено развитието на сектора за персоналните мобилни устройства и е разработен мобилен телефон.

През 1991 г. започва сътрудничество между руския държавен академичен Болшой театър и Samsung Electronics. Благодарение на този съюз, в театъра се появява голямо количество модерно оборудване, реконструират се и се обновяват залите, подобряват се и декорите и костюмите. До 2001 г. Samsung отпуска на театъра над 2 млн. долара, с които се финансират отделни проекти – например постановката на операта „Набуко“ от Верди (2001 г.), посветена на 100-годишнината на великия композитор, както и възраждането на балета „Кармен сюита“ (сезон 230, 2005 г.), като за него е поканен известният хореограф Алберто Алонсо.

Логотип на Самсунг, въведен през 1993 г.
Логотип на Самсунг, въведен през 1993 г. и използван до 2015 г.

През 1993 г. се появява и новото лого на Samsung – името на компанията е изписано с бели букви върху наклонена синя елипса. То предава философията на компанията за коректност, професионализъм и партньорство, като елипсовидната форма на логото символизира движението в глобалното пространство, изразявайки идеята за обновяване и усъвършенстване. Този отличен дизайн и мащабната рекламна компания вършат чудесна работа – логото се превръща с едно от най-разпознаваемите в света. Студентите по реклама във водещите университети в света дори и в момента изучават промяната на логото на Samsung като изключително успешно ребрандиране.

През 1994 г. обемът на продажбите на Samsung достига 5 млрд. долара, а през 1995 г. износът надхвърля 10 млрд. долара.

През 1997 г. Samsung започва да си сътрудничи и с Ермитажа, като компанията осигурява логистична подкрепа за музея. През същата година Samsung Electronics става „Олимпийски партньор“ в категорията „Производители на безжично комуникационно оборудване“ и основен износител на CDMA оборудване за Шанхай, Китай. През същата година компанията пуска най-лекия CDMA мобилен телефон в света с тегло от 137 грама.

До 1998 г. Samsung Electronics държи най-големия дял от пазара на LCD монитори и започва масово производство на цифрови телевизори. През януари 1999 г. списание Forbes Global връчва на Samsung Electronics годишната си награда „Най-добра компания за потребителска електроника“. През 2004 г. компанията получава почетната титла „Марка на годината“ (EFFIE) в категорията „Репутация и доверие“, както и две златни и една сребърна награда в други продуктови категории.

През 2005 г. компанията има продажби от 56,7 млрд. долара и нетен доход от 7,5 млрд. долара.

През 2015 г. компанията стартира на територията на САЩ собствена платежна система – Samsung Pay. С нейна помощ хората вече могат да извършват безкасови плащания само като докоснат смартфона си до платежния терминал. Това е възможно благодарение на функциите NFC и MST. Или с други думи – устройствата предоставят иновативна индукционна технология, способна да генерира магнитно поле, подобно на това на банковата карта. В резултат на това платежният терминал „вижда“ притурката като карта, което е достатъчно за извършване на транзакцията.

Samsung Electronics вярва, че клиентите определят нейното бъдеще и затова счита за основна задача да предложи на потребителя точно този продукт, от който той най-много се нуждае. Също толкова важна за компанията е възвращаемостта на акционерите. За да я увеличи, тя разширява присъствието си на световния пазар като глобална корпорация. Samsung Electronics полага големи усилия да промени света, като в обхвата на вниманието ѝ са теми като опазването на околната среда, подкрепата на културата и спорта и развитието на социални програми.

SH-100 - първият мобилен телефон на Samsung
SH-100 - първият мобилен телефон на Samsung. Снимка: Wikipedia

Превземане на сектора на смартфоните

Днес Samsung е най-големият доставчик на смартфони с Android в света. Това се дължи най-вече на неговите водещи серии Galaxy S и Galaxy Note, които успяват да пожънат невероятен успех за сравнително кратък период от време.

Но нека започнем отначало – първият мобилен телефон на Samsung е моделът SGH-100, пуснат в продажба само на територията на Корея през 1988 г. Следващият модел – SGH-200, навлиза и в Европа, но остава в границите ѝ. Неговият наследник – SGH-600, обаче поставя Samsung на световната сцена през 1998 г. Тези телефони остават известни с дългия живот на батерията си, но не те са тези, които издигат компанията до нивото, на което е днес.

Мобилните телефони бързо се превръщат в една от фиксидеите на Samsung. Директорът Лий Кун Хи въвежда новата мисия на компанията, която гласи: „100% качество“. Така през 1995 г., когато научава, че новите телефони на компанията имат редица несъвършенства, той без колебание издава заповед да бъдат унищожени над 150 хил. чисто нови устройства. Самият Лий Кун Хи собственоръчно ги разбива с чук, след това те биват изгорени и накрая – демонстративно заровени с помощта на булдозер. Тази малка случка цели да засвидетелства както пред служителите на компанията, така и пред инвеститорите и пред целия свят, че Samsung няма да направи и малка отстъпка по отношение на перфектното качество.

Компанията обаче става основен конкурент във водещия сегмент от пазара на смартфони чак през второто десетилетие на 21-ви век, като основен „виновник“ за това са именно смартфоните от флагманската линия Galaxy. Тя обхваща над 50 отделни устройства, като в това число влизат всички варианти на смартфони, фаблети и таблети, пуснати до този момент. Samsung бомбардира с продукти Galaxy всяка ниша, всяка ценова точка, всеки оператор и всяка държава, до която може да достигне. Всички телефони и други устройства Samsung Galaxy, включително лаптопите Chromebook, предлагат възможности за сензорен екран и сдвояване на устройства, което позволява на клиентите да използват няколко устройства Samsung Galaxy наведнъж.

Samsung Galaxy S от 2010 г.
Samsung Galaxy S от 2010 г.

Оригиналният Samsung Galaxy S е пуснат през лятото на 2010 г., като са продадени над 24 млн. бройки по целия свят. Като първокласен Android смартфон от висок клас, той разполага с 1GHz процесор, 512MB RAM, 4-инчов дисплей и 5-мегапикселова камера. Той веднага бива приет добре от потребителите, като се смята за надеждна конкуренция на HTC Desire и iPhone 4.

Мобилните устройства Samsung Galaxy използват One UI – потребителски интерфейс, базиран на операционната система (OS) Android на Google. Samsung Galaxy S22 Ultra например предлага 108-мегапикселова камера и може да заснема видео в 8K резолюция с ултрависока разделителна способност. Samsung Galaxy S10+ пък дава на потребителите 1 терабайт вътрешна памет.

След пускането на първия смартфон Galaxy S през 2010 г. на Samsung отнема по-малко от десетилетие, за да установи своето господство на пазара. Още през първото тримесечие на 2012 г. компанията става най-големия производител на мобилни телефони в света по брой продажби, изпреварвайки Nokia, която е лидер на пазара от 1998 г. до този момент.

Къде се произвеждат смартфоните?

Данни от множество индустриални тракери показват, че компанията е доставила близо 300 млн. смарт продукта само през 2022 г. Както вероятно можете да си представите, необходима е обширна производствена мрежа, за да се доставят над четвърт милиард устройства всяка година. Компанията има фабрики в няколко страни по света, въпреки че реално няма значение в коя страна се произвеждат телефоните на Samsung, тъй като се поддържа единен стандарт за качество във всички фабрики.

Китай? Всъщност повечето потребители си мислят, че именно Китай е мястото, където се създава по-голямата част от смартфоните на Samsung. И в това има логика, тъй като Китай е глобален производствен център, като точно там например Apple произвежда своите iPhone-и. Истината обаче е съвсем различна – през 2019 г. Samsung затвори последната си останала фабрика за смартфони в Китай през 2019 г. Допреди това в народната република имаше две фабрики на компанията, но тъй като пазарният ѝ дял в страната падна под 1%, тя все решение да намали производството. Защото не остава никакъв финансов смисъл Samsung да произвежда телефони в Китай. Ето защо и компанията не го прави.

Виетнам. Това всъщност е мястото, където се правят телефоните на Samsung – или поне повечето от тях. Производствената база на Samsung се намира във виетнамската провинция Thai Nguyen, където две фабрики произвеждат смартфони, таблети и преносими устройства. Компанията е в процес на добавяне на още една фабрика към съоръжението, за да увеличи допълнително производството си в страната. Съществуващите фабрики произвеждат 120 млн. единици годишно. Повечето от глобалните доставки на Samsung, включително за пазари като Северна Америка и Европа, идват от Виетнам.

Индия. В страната се намира най-голямата мобилна фабрика на Samsung, като тя има и най-голям производствен капацитет – 120 млн. единици на година. През 2017 г. Samsung обяви, че ще инвестира 620 млн. долара, за да удвои производството на смартфони в Индия, като само година по-късно открива и още една фабрика там. Голяма част от доставките са предназначени за индийския пазар, като това е един от най-доходоносните пазари за смартфони за Samsung. Като се имат предвид данъците върху вноса в страната, Samsung се нуждае от местно производство, за да се конкурира ефективно с конкурентите си по цена. Компанията произвежда своите телефони от сериите Galaxy M и Galaxy A също тук. Samsung може също така да изнася произведени в Индия смартфони за пазари в Европа, Африка и Западна Азия.

Бразилия. Samsung управлява производствена база и в Бразилия, създадена през 1999 г. Повече от 6 хил. работници са заети във фабриката, откъдето Samsung доставя своите смартфони за цяла Латинска Америка. Тъй като Бразилия също има високи данъци върху вноса, местното производство позволява на Samsung да предлага своите продукти в страната на конкурентна цена.

Индонезия. Това също е страна, в която се произвеждат телефони Samsung, като фабриката е открита през 2015 г. и има производствен капацитет от около 800 хил. единици годишно. Това е достатъчно, за да може компанията да отговори на местното търсене.

Работна ръка, корпоративна култура и трудова етика

Samsung винаги се е отличавала с това, че държи да има високо квалифицирана работна ръка. Като доброто общо образование изобщо не е достатъчна предпоставка за това. Заради това компанията има практика, която спазва всеки път, когато наема нов служител – той преминава през едномесечен курс на допълнително обучение, свързан с работната му дейност. След това има и многобройни вътрешни курсове и семинари, които целят специалистите, работещи в Samsung, винаги да са запознати с най-модерните тенденции в развитието на технологиите и в управлението. За мениджърите в компанията например има създадена специална програма, по която те са изпращани в чужбина в продължение на година, за да проучват пазара, да учат езика и да усвояват най-новите тенденции в бизнеса. Тази програма излиза по около 200 хил. долара на Samsung за всеки отделен човек, като по време на програмата служителят продължава да получава редовната си заплата, а освен това му се осигуряват и дом и автомобил.

Samsung има практика и да изпраща своите инженери и мениджъри на магистърски програми по обучение в най-реномираните местни и чужди университети в света. За това през годините компанията си е създала близки контакти с голяма част от най-добрите научни институти по света. Тя дори е спонсор на някои учебни заведения в Южна Корея, като даренията, които е направила, възлизат на стотици милиони долари.

За да не се отпускат, служителите на Samsung получават и годишни оценки за постигнатите резултати и изпълнението (или съответно – неизпълнението) на своите планове. Те варират по скалата от A до D – по подобие на системата на образованието в Южна Корея. От крайната оценка зависи развитието на работника в компанията – дали той ще се изкачи по-нависоко в йерархията, дали ще получи по-голямо възнаграждение, дали ще има повече лични облаги и т.н. Така служителите са мотивирани да се развиват постоянно.

Освен това Samsung цели работещите в компанията да се чувстват не просто като колеги, а като едно голямо семейство, в което всеки да помага на другите, както може. Това до някъде се дължи и на семейната и колективистична култура на конфуцианството, която е характерна за Южна Корея, както и на добрата дисциплина, която присъства в живота на корейците още от най-ранна възраст. И Samsung успява да „хване“ най-доброто от всичко това и да го доразвие в рамките на своята структура с цел по-добри пазарни резултати.

Друга важен елемент от работата в Samsung е силната корпоративна култура, основаваща се на факта, че в Корея хората са научени да работят много. Колкото и това да се смята за мит, всъщност в големите корпорации като Samsung е реалност. Там работният ден е най-нормално да продължи 12 часа, като работната седмица е шест дни. А когато се работи по някакъв важен нов проект, някои от служителите дори спят във фирмата, за да не губят време в придвижване от и до работното място. За целта в Samsung има изграден специален комплекс, включващ както конферентни зали, така и спални помещения. Те са предвидени за специално формирани екипи от мениджъри, инженери, дизайнери и други специалисти, които са натоварени с конкретни задачи, за които имат определен срок за изпълнение – например за намаляване на себестойността на конкретен продукт или услуга. И специалистите нямат право да напуснат комплекса, докато не намерят работещо решение на проблема.

Друг фактор, който е основополагащ за трудовата етика не само в Samsung, но и в много други южнокорейски бизнеси, е способността за работа в екип. Тук идва на помощ философията, че работещите в един екип са като семейство – толкова силно те са интегрирани в една социална група. За това и тиймбилдингите не са само по празници, а представляват ежедневие. На тях служителите имат възможност да заздравят вътрешната комуникационна система и да я изградят на много високо ниво. Целта е първо да се развият човешките отношения, а след това те да рефлектират положително и върху бизнеса. За да накара служителите си да се чувстват приобщени към една общност, Samsung също така отделя много внимание на личните им празници, както и има високо ниво на съпричастност към личните трагедии – например при болест или при смъртен случай в семейството. Чрез подобни колективни действия южнокорейците успяват да изграждат здрави и работещи екипи.

Освен това Samsung дава на служителите си и големи материални стимули. През 2004 г. например заради рекордните печалби работниците получават 24-та заплата заедно с бонуси за различни празници. Наред с това компанията има изградена и мрежа от вътрешна медицинска грижа, която дава възможност на хората за най-различни безплатни профилактични прегледи. Samsung има и собствено пенсионно осигуряване, както и дава безлихвени заеми за жилища на своите служители. Тоест, освен всичко друго компанията провежда и сериозен „социален бизнес“, което донякъде оправдава дългите работни часове.

5 основни бизнес принципа на Samsung

Компанията представи своите пет основни принципа още през 2005 г. Те гласят:

  1. Винаги спазваме закона и етичните стандарти, уважаваме човешкото достойнство и индивидуалност.
  2. Поддържаме чистотата на организационната култура, така че личният и социален живот на персонала да е отделен от трудовата му дейност.
  3. Уважаваме собствения си екип, акционерите и клиентите.
  4. Грижим се за здравето и безопасността на хората и околната среда.
  5. Ние сме социално отговорна компания, която съвестно изпълнява своите задължения.

Концернът е взел много от забележителните лични и бизнес качества на своя основател – харизма, умение да се учиш от собствените грешки, здравословен инат, перфектна дисциплина и дарба за създаване на полезни връзки. Последното дава възможност на Samsung да получава голяма подкрепа от южнокорейското правителство под формата на държавни поръчки и концесионно финансиране.

Следващият компонент на успеха са радикалните реформи от 90-те години на миналия век, извършени под ръководството на Ли Кун Хи, които позволяват на компанията да оцелее в азиатската икономическа криза, да завладее международните пазари и да стане безспорен лидер в своите отрасли. Те гласят:

  • Обикновените служители могат и трябва да посочват на своите началници техните грешки.
  • Количествените показатели трябва да бъдат заменени с качествени.
  • „Системата за спиране на линията“ започва да работи: ако служител забележи дефект на лентата, той има право да спре целия конвейер.

Чудесен пример за корейски мениджмънт

Под влияние на глобализацията и икономическите изпитания стилът на управление в Samsung се променя повече от веднъж. Днес той е хибрид по своите характеристики:

  Японският принос – хармонията в екипа, зависимостта на заплатата от стажа и опита, работата през целия живот за една компания.

  Американският принос се фокусира върху резултатите от труда. Интересното е, че отделението за полупроводници на Samsung се нарича „най-американизираното“.

  Конфуцианство – лоялност към традицията и колектива, хуманизъм, вечна мъдрост, справедливост.

  Собствени правила – здравословна конкуренция между колеги, постоянно интензивно обучение, фокус върху качеството на продукта, лоялност и строга дисциплина.

  Подходът за набиране на персонал в Samsung е специален – не само в компанията, но и в Корея като цяло не се смята за осъдително да се търсят служители сред роднини, приятели, съседи или бивши съученици.

Днес в Samsung ценят корпоративния дух, както и лоялността към компания. Не забравят да насърчават и личните качества и професионализма – организацията насърчава своите служители постоянно да се учат и да надграждат своите умения. Постепенно с времето са премахнати някои „реликви“ от миналото на Samsung като извънреден труд, а вместо това се насърчават синдикатите и се въвежда гъвкаво работно време.

Специално внимание заслужава главният офис на Samsung Electronics в Сувон, където работят 35 хил. души. Всеки един от тях има право на безплатна храна и безплатна медицинска застраховка. Кампусът е разположен на територия от над 160 хектара, като има 150 офис сгради (включително 38-етажни небостъргачи), цели жилищни райони (за служители, които не искат да губят време в задръствания) и платформи за хеликоптери. Освен това има и 10 баскетболни игрища, две игрища за бейзбол, четири площадки за бадминтон и три футболни терена, където служителите могат да прекарват свободното си време.

Каква е тайната на успеха на Samsung?

Как един конвенционален производител на брашно се превръща в огромна мултимилиардна корпорация? Има няколко причини за това:

Да оцеляваш в кризисни ситуации и да се учиш от тях

Така през 1993 г. марката започва да се развива с качествено нова стратегия: глобализация + дигитализация + демократизация.

Постоянното стартиране на нови, печеливши направления

Въпреки че първоначално компанията има малко собствени разработки, това е компенсирано от многобройни споразумения за партньорство и придобивания на други фирми.

Да взимаш най-доброто от най-добрите в бранша

Ориентацията към печалбата, честите промени в бизнес курса и експериментирането с продукти например са заимствани от американския мениджмънт, а лоялността, упоритата работа и дисциплината – от източния.

Вниманието към купувача

От Samsung никога не пренебрегват прецедентите и скандалите, за които сигнализират техните клиенти, какъвто беше случаят с „самовзривяващите се“ телефони.

Легендите около името

Искам да изградя бизнес, който е силен и издръжлив като небето

, казва създателят на Samsung Лий Бюнг Чул и затова избира точно това име, означаващо „три звезди“. Всеки йероглиф в него има собствено значение – „Сам“ означава величие, сила и триединство, а „Сунг“ – вечност.

Има различни теории за избора на името. Според едната то е свързано с корейската култура, според която 3 е щастливо число. То се свързва с една популярна легенда, в която синът на краля на Небето – Хуан Унг, слиза на земята заедно с 3 хил. последователи и три печата, с които да даде на човечеството вечните закони на битието. Според друга теория пък Лий Бюнг Чул избира точно това число заради тримата си сина. По-късно обаче, когато компанията се разраства, символиката на числото 3 губи всякаква магичност и става много по тривиална – то започва да обозначава основните ѝ области на дейност – електроника, информационни технологии и развитие на недвижими имоти.

Любопитно е, че произношението на думата Samsung според стандартите за транскрипция изобщо не е правилно да е „самсунг“. Би трябвало името да се произнася като „самсон“ – с ударение върху първата сричка. Но в България се приема първият вариант – той се използва и в официални рекламни кампании.

Източници

  • Samsung.com
  • Wikipedia.org
  • Wikipedia.bg
  • Capital.bg
  • Digitaltrends.com
  • Sammobile.com
  • Istmira.com
  • To-name.ru
  • Lindeal.com

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2732