Walmart - най-голямата верига магазини за търговия на дребно
Walmart е американска мултинационална корпорация за търговия на дребно, която управлява верига от хипермаркети, дискаунт универсални магазини и магазини за хранителни стоки в Съединените щати, със седалище в Бентънвил, Арканзас. Тя също така притежава и управлява веригата от складове на дребно Sam’s Club.
Walmart притежава над 10 500 магазина в повече от 25 държави по света, като те работят под множество различни имена. Компанията оперира под името Walmart в САЩ и Канада, като Walmart Mexico y Centroamerica в Мексико и Централна Америка и като Flipkart Wholesale в Индия. Тя притежава и обекти в Чили, Канада, Южна Африка и др.
Walmart е най-големият частен работодател в света с над 2,3 млн. служители. Тя е и най-печелившият търговец на дребно в САЩ, както и най-голямата компанията по приходи в света според класацията Fortune Global 500 с около 570 млрд. щатски долара годишен приход. Всяка седмица Walmart обслужва повече от 230 млн. клиенти.
Компанията е публично търгуван семеен бизнес, тъй като се контролира от семейство Уолтън. Наследниците на основателя Сам Уолтън притежават над 50% от Walmart както чрез холдинговата компания Walton Enterprises, така и чрез свои индивидуални дялове.
Историята на Walmart – пример за американската мечта
Историята на успеха на Walmart е класически пример за реализацията на американската мечта. Собственикът Самюъл Мур Уолтън е роден през 1918 г. в Кингфишър, Оклахома, в семейство на земеделци. Той живее във фермата на родителите си до 1923 г., но се оказва, че земеделието не носи достатъчно пари за добър живот за едно младо семейство и баща му – Томас Уолтън, ипотекира фермата. Така те отиват в Оклахома, като в продължение на години се местят от едно малко градче в друго. В крайна сметка семейството се установява за по-дълго в Колумбия, Мисури.
Израствайки по време на Голямата депресия, Сам върши домакинска работа, за да помага на родителите си да свързват двата края – нещо, което е обичайно за семействата по това време. Освен това той доставя мляко и вестници и продава абонаменти за списания, благодарение на което успява да печели по 5 хил. долара на година. По-късно Сам ще сподели в свое интервю, че той и по-малкият му брат от най-ранна детска възраст са научили, че е важно да помагат вкъщи – т.е., да бъдат даващи, а не вземащи членове на семейството. И това му е помогнало много в бъдеще.
След гимназията Сам решава да отиде в колеж, надявайки се да намери по-добър начин да издържа семейството си. След като завършва гимназия, той започва да посещава университета в Мисури като кадет в ROTC (корпус за подготовка за запасни офицери). Именно докато служи в армията, той осъзнава, че иска да започне свой бизнес в търговията на дребно. За целта задълбочено изучава тънкостите на работата с клиенти и чете множество ръководства за добро управление на магазини.
Сам се присъединява към веригата универсални магазини J. C. Penney като стажант по мениджмънт в Де Мойн, Айова, три дни след като завършва колеж. Тази позиция му осигурява по 75 долара на месец, но пък и безценен опит. Той работи там 18 месеца, след което напуска, защото очаква да бъде извикан от армията за служба във Втората световна война. Междувременно започва работа в завод за муниции близо до Тълса, Оклахома. Скоро след това се присъединява към армията в разузнавателния корпус, като контролира сигурността в авиационните заводи. В крайна сметка достига чин капитан.
През 1945 г., когато напуска армията и е на 26 години, Сам обръща поглед към голямата си мечта за собствен бизнес и отваря своя първи магазин. За целта взима заем от 20 хил. долара от своя тъст, като използва и 5 хил. долара, които успява да спести по време на работата си в армията. Магазинът е в Нюпорт, Арканзас, и е франчайз на веригата Ben Franklin на Butler Brothers. Първите години не са особено добри заради високия наем и силната конкуренция. Освен това до 80% от стоките трябва да бъдат поръчвани от Butler Brothers.
Тогава Сам осъзнава, че трябва да създаде нова бизнес концепция. Той решава, че ако предложи цени, които са по-добри или близки до тези на магазините в големите градове, то хората биха пазарували от собственото си населено място. Той също така държи винаги да е уверен, че рафтовете му са заредени с широка гама от стоки. Освен това започва да привлича и повече клиенти чрез инсталиране на машини за пуканки и сладолед в близост до магазина.
С нарастването на обема на продажбите – от 80 хил. до 225 хил. долара за три години, Сам привлича вниманието на наемодателя си П. К. Холмс. Неговото семейство също има история в търговията на дребно и той няма как да не се възхити от големия успех на своя наемател. И в един момент решава, че иска да си върне магазина, за да го даде на сина си, заради което вдига непосилно наема. В крайна сметка Холмс купува магазина за 50 хил. долара, което Сам определя като „справедлива цена“.
След това Сам, съпругата му Хелън и неговият тъст успяват да купят магазин на ново място – на централния площад на Бентънвил, Арканзас. Те взимат малък магазин, като целта им е да придобият и този в съседство, така че да направят площта по-голяма. Собственикът на съседния магазин обаче отказва цели шест пъти и Сам е напът да се откаже, когато неговият тъст (без знанието му) плаща 20 хил. долара, за да осигури сделката. От продажбата на първия магазин на Сам му остават точно толкова средства, колкото са нужни, за да вземе магазина и да възстанови разходите на бащата на Хелън. Така на 9 май 1950 г. той започва новия си бизнес под името Walton's Five and Dime. Този магазин сега е Walmart Museum.
За 10 години Сам успява да разшири броя на магазините си до 17, като всеки един от тях се превръща в безспорен лидер в областта. Те предлагат всичко – от шоколадови барчета, до бетонобъркачки. Как обаче се случва това? Основното предимство на магазините на Сам винаги са били ниските цени. Познавайки как работи търговията на дребно отвътре, той всяка година търси начини за намаляване на разходите на всеки отделен обект. И докато другите бизнесмени на пазара влагат средства в купуването на рекламни площи, Сам предпочита вместо това да сменя често декорацията на витрините и всеки ден уведомява клиентите за ниските цени на новите си продукти. И вместо да разчита на работа с дистрибутори, той сам се свързва с производителите и пазарува директно от тях. По този начин свежда разходите си до минимум и успява да предлага по-добри цени на клиентите.
Дори промяната на името от Walton's Five and Dime на Wal-Mart (тирето изчезва по-късно) до голяма степен се дължи на идеята му да спестява възможно най-много средства – за да проектира „шапката“ на магазина, той трябва да поръча на доставчиците само 8 букви, а не 19. Така от 1962 г. Walmart се превръща в синоним на ниски цени за американците.
Друга иновация в стратегията на Сам е да отваря магазини в малките градове. Така докато повечето търговци на дребно се състезават за богатите жители на Ню Йорк или Сан Франциско, Walmart залага на създаване на обекти в населени места с население под 100 хил. души. Ниските му цени бързо привличат хората и в крайна сметка се оказва, че никой от местните бизнесмени там не може да се конкурира с него.
Успехът на новата верига магазини е толкова бърз, че Сам решава да направи компанията публична, за да набере допълнителен капитал. През май 1971 г. акциите ѝ започват да се търгуват в Ню Йорк, като цената е 16 долара за акция. Така Walmart използва свежите финансови средства, за да навлезе в други сегменти на пазара на дребно. Търговският гигант започва да отваря магазини не само под формата на дискаунтъри и хипермаркети, но също така стартира и мрежа от малки хранителни магазини Walmart Marker, мини-магазини Walmart Express и центрове за търговия на дребно едро с още по-изгодни (отколкото в дискаунтърите) цени Sam’s Club. За да ускори развитието на мрежата, Walmart позволява на управителите на магазините да инвестират и свой собствен капитал и така да получават дял от крайната печалба.
Walmart доказва, че желанието за икономия движи прогреса. И може би най-забележителния принос на компанията за напредъка на търговията на дребно е, че през 1974 г., за да ускори процеса на пазаруване, въвежда система за четене на баркод. И много скоро и другите търговци разбират колко удобно и икономично е нововъведението и и те започват да го използват. Така че това, че днес имаме баркодове върху опаковките на всички продукти в магазините го дължим на Сам Уолтън.
Всичко това е революционно за своето време. И не случайно от 1985 г. до 1988 г. Сам Уолтън заема почетното първо място в списъка на Forbes за най-богатите хора на света. В своя пик състоянието му се равнява на 58,6 млрд. долара.
В средата на 80-те години Walmart посреща своя четвърт век както като лидер в търговията на дребно в САЩ с приходи над 1 млрд. долара, но и с огромно присъствие на пазара. Компанията присъства в почти всички щати със своите около 300 магазина. И точно по това време Сам Уолтън и финансовият директор на компанията Дейвид Глас се хващат на бас – Сам не вярва, че приходите преди данъчно облагане биха могли да се увеличат с 8% на годишна база, но Дейвид е на друго мнение и се обзалага с шефа си, че ако това се случи, той ще изтанцува хавайския танц хула на „Уолстрийт“ – най-известната финансова улица в света. И всъщност Walmart успява да постигне заложените 8%, а видео от танца все още може да бъде видяно в Youtube.
Сам Уолтън си отива от този свят през 1992 г., когато е на 90-годишна възраст. Неговото финансово състояние е разделено между съпругата и децата му, които и до ден днешен участват активно в управлението на компанията. Според списание Forbes семейство Уолтън е най-богатата династия в света, като към сегашния момент финансовото ѝ състояние се е утроило.
Walmart след Сам Уолтън
Промяната в ръководството не се отразява на развитието на марката, тъй като докато е още жив, Сам внедрява информационната система WalMart, която свързва всичките магазини на компанията. Анализаторите смятат, че именно това прави възможна победата над основния конкурент – K-Mart. Но след като заема поста на изпълнителен директор, Дейвид Глас скоро открива, че стратегията на корпорацията не е достатъчно гъвкава, за да излезе на международно ниво. Той решава да предприеме стандартен подход – отваря дъщерни дружества по целия свят и купува местни търговски вериги, за да опрости интеграцията. Първи в списъка са държавите от Латинска Америка и Канада.
Така до 1997 г. отварят 1 000 дискаунтъра в Южна Америка, а през 1998 г. компанията достига и до Германия, след като купува 21 супермаркета от местната мрежа Wertkauf. През 1999 г. идва ред и на Обединеното кралство, където биват придобити магазините Asda. Паралелно с това върви и завладяването на китайския и индонезийския пазар. Благодарение на навлизането на международно ниво корпорацията стана още по-мощна и печеливша – стойността на акциите се увеличава до 500%.
Но тези успехи не успяват да спасят компанията от скандали – тя е осъдена заради ниски заплати на служителите. Самият Глас е обвинен в определяне на мизерни заплати, прекомерно много извънреден труд и дискриминация на персонала. И когато през 1999 г. синдикатите обвиняват компанията, че заплатите на работниците са под жизнения минимум, избухва такъв скандал, че само година по-късно Глас е принуден да подаде оставка. Неговото място като изпълнителен директор заема Лий Скот, на когото бордът на директорите поставя две основни задачи – да възстанови лошата репутация и да се отърве от филиалите, които не носят печалба.
През 2001 г. обаче излиза противоречивата книга „Броене на стотинки: Как да (не) свързваме двата края в Америка“, написана от бивш служител на Walmart. В нея авторът разказва за условията на труд в компанията, за мизерните заплати и за борбата срещу синдикатите. Така „горещата тема“ веднага е подхваната от медиите, като скоро след това срещу Walmart биват заведени 2 млн. дела от възмутени работници, които обвиняват работодателя основно в дискриминация. Най-голям брой са случаите на жени, които се оплакват, че са били наказвани за най-малките дреболии, докато мъжете са постоянно повишавани.
Новият изпълнителен директор Лий Скот обаче успява да се справи с всички възникнали неприятни ситуации. Той създава правен отдел, както и започва редовно лично да се интересува от възникналите спорни ситуации и да участва в множество телевизионни предавания, за да прави по-добър имиджа на компанията. През 2006 г. закрива нерентабилни филиали на компанията в Германия и Южна Корея. Освен това Скот работи сериозно и върху обществения статут на Walmart, като започва редовно да изпраща хуманитарна помощ на жертви на природни бедствия. Освен това той продължава да търси ефективни начини за намаляване на цените на стоките, като същевременно увеличава броя на отделите за продажби до 50 и установява сътрудничество с Китай. През 2006 г. обявява и началото на продажбите на евтини, но висококачествени заместители на известни лекарства.
През 2009 г. главен изпълнителен директор става Майкъл Дюк, като Скот му дава компания с годишен оборот от 400 млрд. долара. Той обаче е изправен пред сериозна криза – възпрепятстване на разширяването на компанията в Русия и в Индия. В Индия например местните жители излизат на протест срещу отварянето на магазини на Walmart, тъй като вярват, че американският гигант ще унищожи икономиката на страната. През 2012 г. компанията е обвинена, че е платила подкуп от 24 млн. долара на мексикански служители, за да получи разрешение за разширяване на търговската си мрежа. Но управлението на Майкъл Дюк е свързано и с някои добри моменти – навлизане на африканския пазар, увеличаване на печалбите с 16% и повишаване на цената на акциите с 40%.
През 2014 г. ръководното място заема Дъг Микмилън, който решава да засили позицията на Walmart в онлайн търговията, като се концентрира върху конкуренция с Amazon. През 2015 г. цената на компанията пада с 20 млрд. долара (10%) само за 10 минути. Причината е съобщение до акционерите, че доходността на акциите през следващата година ще намалее с от 6 до 12%.
През 2016 г. е внедрена платежната система Walmart Pay. Освен това компанията започва да работи усилено върху собствените си услуги за доставка, като по този начин увеличава рентабилността.
Максимален асортимент + минимални цени
... е днешната основна стратегия на Walmart.
Корпорацията работи в три основни направления:
Walmart U.S.
На пазара в САЩ – магазини за търговия на дребно, онлайн пазар и свързани финансови услуги – трансфери, карти за подаръци, осребряване на чекове.
Walmart International
Международни операции – супермаркети на едро и дребно.
Sam's Club
Клуб за продажби на едро и дребно от складове в САЩ.
Благотворителна дейност и грижа за хората и природата
Walmart обръща голямо внимание на социалната политика, като участва активно в обществения живот:
- Помощ на жертвите на урагана Катрина. Дискаунтърът не само предостави 20 млн. долара на засегнатите от бедствието, но също така дари 1 500 камиона, пълни с храна и стоки от първа необходимост, на засегнатите региони.
- Опазване на околната среда. През 2005 г. ръководството обявява тригодишни планове за намаляване на въглеродните емисии с 20%, намаляване на разходите за електроенергия с 30% и намаляване на твърдите битови отпадъци с 25%. В глобална перспектива идеята на компанията е да произвежда 0% отпадъци и да използва само възобновяеми енергийни източници. За целта се отварят магазини със слънчеви панели, вятърни турбини и котли за отопление на биогориво. Освен това веригата създава собствена електрическа компания Texas Retail Energy, за да снабдява магазините си с евтина електроенергия. Това решение спестява до 15 млн. долара годишно.
- Приятел на вегетарианците. През първите години на 21-ви век Walmart става най-големият продавач на органично мляко и най-големият купувач на био памук.
- Повишаване на хранителната стойност на храните. През 2011 г. Walmart обявява, че в рамките на пет години ще намали процента на захар и сол в продаваните продукти, както и ще премахне напълно трансмазнините.
- Бъдещето принадлежи на слънчевата енергия. През 2015 г. компанията става най-големият производител на слънчева енергия в САЩ.
Друго управленско решение е да се измести фокусът от дискаунт магазините към суперцентровете. Следователно през 2016 г. са затворени 269 магазина, от които 154 са разположени в САЩ. Вместо това през 2017 г. са изградени 38 суперцентъра и 21 дискаунта са преобразувани в нов формат.
Правилата на Walmart за изграждане на екип и грижа за клиентите
Изграждане на екипи и подкрепа на служители
Основателят на Walmart Сам Уолтън не е шеф, който връзва ръцете на подчинените си. Дори напротив – той предлага на всеки мениджър на магазин да разработи своя собствена концепция за промоции на продуктите. Една история разказва за магазин, в който успели да продадат завидно количество прах за пране, и Сам отишъл при мениджъра, за да го попита как е постигнал това. И той му разказал за огромната пирамида от кутии с прах за пране, която се виждала от всички краища на магазина, и обяснил, че от любопитство клиентите се приближавали да я разгледат и повечето от тях си купували по една бройка.
В политиката си за персонал Сам Уолтън не се притеснява да „краде“ най-добрите кадри от конкурентите си. Той обаче го прави по особен начин – влиза в магазина и наблюдава как даденият мениджър се опитва да продаде стари и залежали стоки. Ако хареса избраната схема за продажби, той изпраща оферта на находчивия служител с много примамливи бонуси – получаване на процент от продажбите, бързо израстване в кариерата и др.
Друга интересна част от корпоративната култура е самокритиката. Започвайки с Уолтън, по време на работни срещи мениджърите трябва не само да се хвалят с успехи, но и да говорят за провалите си. Но не става дума само за „публично покаяние“, а от тях се изисква и да предложат начини за решаване на проблемите. Самият Сам Уолтън, от своя страна, прави всичко възможно мениджърите да чувстват неговата подкрепа – той лично участва в одити, изисква от всеки от тях да му изпраща ежедневни отчети и помага с идеи за увеличаване на продажбите.
Отношението към обикновените служители също е интересно – от 1971 г. всеки, който работи в компанията поне 1 000 часа (което е около година), получава лихва върху заплатата, която можеше да бъде осребрена след уволнение.
Самият Сам Уолтър до смъртта си остава „обикновен човек“ – той кара пикап, разговаря с работниците и дори веднъж изтанцувал весел танц за забавление на служителите си.
Правила за обслужване на клиенти
Сам Уолтън започва да развива законите за комуникация с потребителите още по време на следването си в университета:
Принцип на трите метра
Намирайки се на разстояние от 10 стъпки от потенциален клиент, консултантът трябва да погледне в очите купувача и да предложи помощ.
Вашият истински шеф е клиентът
Това правило важи за служителите на всички нива – всичко в магазина трябва да е потребителско ориентирано.
Запазете атмосферата на малък магазин
Може би това е единственият хипермаркет, където можете да разговаряте с продавача и да обсъждате най-новите клюки. Сам Уолтън казва така: „Трябва да избягваме „гигантоманията“ на всяка цена.
Уверете се, че рафтовете са винаги пълни
В същото време етикетите с цените и указателите трябва да са големи. „Няма рафтове, няма бизнес“, каза Уолтън.
Винаги трябва да сте в полезрението на клиента
Купувачът не трябва да тича из магазина в търсене на консултант.
Винаги бъдете учтиви и приятелски настроени
Дори когато недоволен потребител е дошъл да връща продукти.
Концентрирайте се върху постоянните клиенти
В Walmart искрено вярват, че един стар клиент е по-добър от двама нови. Има дори специална позиция в супермаркетите – служител, който казва „Добре дошъл“ на всеки посетител на входа.
Трикове за привличане на клиенти
Още в управлението на първия магазин Сам Уолтън използва трикове, които му помагат да привлече повече клиенти:
Монтиране на автомати за сладолед и пуканки в близост до магазините.
Минувачите – и най-вече тези с малки деца, са привлечени от достъпните изкушения и едновременно с това обръщат внимание и на рекламите за намаление в магазина наблизо.
Самообслужване.
Walmart привлече тълпи от клиенти, като отвори магазин на самообслужване в малък град – новост, която е достъпна само за жителите на столичните райони през петдесетте години.
„Мрежата“.
Изглежда, че всичко може да се намери в магазините на Сам Уолтън – защо да ходите в други магазини, ако тук имате това, от което се нуждаете, и то дори на по-ниска цена? Така клиентът моментално и безвъзвратно попада в „мрежата на Уолтън” – става редовен клиент на Walmart.
Откриване на магазини предимно в малки населени места.
Сам Уолтън избягва големите градове, защото знае, че провинциите са доминирани от малки магазини със силно ограничен асортимент от стоки.
Интересното е, че в първите години са изразходвани минимум средства за рекламни кампании – методът от уста на уста работи перфектно. Впечатлени от огромния асортимент и достъпни цени, клиентите споделят един на друг новината за невероятния супермаркет. И са готови да пътуват надлъж и нашир, за да посетят Walmart. Самият Уолтън си спомня, че са му писани писма с молби да отвори Walmart в техния град – и дори са предлагали сгради, подходящи за супермаркет. За него именно това е основният плюс на провинцията.
С какво Walmart е различен от своите конкуренти?
Как от един магазин в малко градче създаваш империя в целия свят? Част от причините за успеха на Walmart са следните:
Отказ от работа с посредници. В началото на своя бизнес Уолтън не харесва доставчиците да налагат високи изкупни цени. За стартираща компания решението би било катастрофално, но Walmart вече има изградена голяма мрежа от магазини, така че производителите с неохота се съгласяват да работят директно с компанията, като прескочат доставчиците. Това впоследствие ще „развърже ръцете“ на Сам, който ще принуди производителите да увеличат производството на определени продукти, да намалят разходите, както и да променят опаковката или дори напълно да прекратят сътрудничеството с други партньори.
Подходящо разположение на магазините. Известно е, че Уолтън лично инспектира помещенията на всеки дискаунтър. Той казва, че няма „единна формула за избор“ на изгодно местоположение – трябва да се вземат предвид характеристиките на всяко населено място.
Съвместно обсъждане на идеи. Уолтън обича да общува с обикновения персонал и изисква същото от мениджърите на отделните магазини. Той признава, че едни от най-добрите идеи идват от „складови работници и чиновници".
Проучване на всеки конкурент. Сам винаги гледа табелите на магазините, влиза вътре и не се колебае да заеме най-доброто от конкурентите си.
Отдаденост на бизнеса. Истинският лидер споделя печалбата със служителите си, мотивира партньорите си и обсъжда належащите проблеми с колегите си.
Уважение на служителите. „За да получите възвръщаемост, трябва да оцените всеки служител, да се вслушате в неговото мнение“, посочва Уолтън.
Всичко в името на клиентите. Според собственика на Walmart истински успех постига този, който предвижда желанията на клиентите.
Правете добри дела не заради похвала
... посочва Сам Уолтън. Той никога не говори за своите благотворителни дейности, сред които са учредяване стипендии за студенти от местни колежи, даряване на средства на болници, църкви, библиотеки и театри, организиране на благотворителни търгове.
История на името и логото
1962 г. – Основателят на компанията Сам Уолтън кръщава първия си магазин Wal-Mart, което е съкращение от първите три букви на фамилията му – Wal, и думата за пазар на английски език – Mart.
1992 г. – Тирето между двете думи е заменено с бяла или синя звездичка в логото на компанията. Звездата се свързва с високо качество, надеждност и безупречна репутация.
2007 г. – Досегашният лозунг „Винаги ниски цени, винаги“ за първи път от 19 години се сменя с нов – „Спестявай и живей по-добре“.
2008 г. – Тирето е премахнато и името започва да се изписва слято – Walmart. А характерната за логото звезда е заменена с нов символ, който наподобява цвете, разпръскващо слънчеви лъчи. Слънцето е символ на топлина и комфорт. Освен това лъчите символизират брилянтните идеи и решения са Сам Уолтън. Друго значение на изображението на слънцето в логото е препратка към факта, че марката активно използва слънчева енергия в своите дейности.
2017 г. – Името на компанията Wal-Mart Stores, Inc е променено на Walmart Inc.
Интересни колаборации: с кого си сътрудничи Walmart?
Интересните стратегически и творчески партньорства на Walmart включват сътрудничество с:
Microsoft. Магазинната мрежа преминава към софтуер на Бил Гейтс. В медиите сътрудничеството е оценено като асоциация срещу Amazon – Microsoft се противопоставя на Безос в областта на облачните технологии, а Walmart се бори „на сушата“.
Google. Двете компании си сътрудничат за услугата „гласово пазаруване“. Това се случва в отговор на прилагането на подобна опция от Amazon в техните офлайн магазини Whole Foods.
TikTok. Walmart подкрепя китайския разработчик на фона на предложенията на Доналд Тръмп за блокиране на приложението в Съединените щати.
McDonalds. Компаниите си сътрудничат от 1994 г. – през 90-те години McDonald's е единственият ресторант в магазините на Walmart. По едно време има отворени 1 000 ресторанта, но до 2021 г. остават отворени само 150 – останалите са затворени заради ниска рентабилност.
PayPal. Сътрудничеството между гигантите е за канадския пазар – и по-специално с помощта на електронен портфейл хората могат да пазаруват в Walmart Canada.
Adobe. Стратегическо партньорство, което позволява на търговците на дребно да използват облака за бърза доставка на стоки чрез платформата Adobe Commerce.
Netflix. В дискаунтърите на Walmart може да се закупят стоки от популярни телевизионни предавания – играчки от Stranger Things, дрехи в духа на The Squid Game, както и колекционерски фигурки на любимите на зрителите герои.
Levi’s. Стартиране на серията Signature на достъпна цена, особено за клиенти на дребно.
Always. Компаниите стартират съвместна акция в борбата срещу бедността – безплатна доставка на продукти за дамска хигиена.
От творческите колаборации интересно е сътрудничеството с Елтън Джон. Известният музикант пусна своя собствена линия очила за Walmart и Sam’s Club.
Източници
- Corporate.walmart.com
- Wikipedia.org
- Wikipedia.bg
- Vlovecountry.ru
- Lindeal.com