Coca-Cola - листа от кокаинов храст (Coca) и ядки от кола (Cola)

автор: Милен Николов публикувано на: 17.07.2023 прегледи: 1177
Coca-Cola logo

Въведение

The Coca-Cola Company e американска корпорация за производство и продажба на безалкохолни напитки, създадена през 1892 г. Основната дейност на компанията е свързана с производство и продажба на сироп и концентрат за Coca-Cola – подсладена газирана напитка, която е световен символ на американския вкус. Компанията произвежда и продава и други безалкохолни и цитрусови напитки, като портфолиото ѝ включва 200 марки, предлагани в повече от 200 държави. Coca-Cola е най-големият производител и дистрибутор на напитки в света и една от най-големите корпорации в Съединените щати. Седалището ѝ се намира в Атланта, Джорджия.

Компанията разполага с 900 бутилиращи инсталации, нейните продукти се предлагат в 30 милиона магазина за продажба на дребно и за нея работят над 700 000 души в световен мащаб. Нетните приходи за 2021 г. възлизат на 38,7 млрд. щатски долара, a оперативните приходи са в размер 11,1 млрд. щатски долара. През същата година компанията е инвестирала над 7 млрд. щатски долара в системни капиталови разходи.

John Stith Pemberton - Wikipedia
Джон Пембъртън (1831 – 1888)
Снимка: Wikipedia.com

Основатели на компанията

Джон Стит Пембъртън е фармацевт и химик, който първоначално създава формулата на Coca-Cola като лекарство в опит да реши собствения си проблем с наркотиците. Това е причината Coca-Cola първоначално да съдържа кокаин, който след това е премахнат от рецептата. За съжаление Пембъртън умира, преди да успее да види как компанията му се превръща в изключително успешна глобална империя.

Джон е роден в Ноксвил, Джорджия, на 8 юли 1831 г. По-голямата част от детството си прекарва в Рим, Джорджия, като семейството му живее там близо три десетилетия. Джон посещава Медицинския колеж на Джорджия в Макон, където учи медицина и фармация. Джон е само на 19 години, когато получава дипломата си в областта на медицината по специалност „Химия“.

Първоначално той започва да практикува медицина и хирургия, но след това отваря собствена аптека в Кълъмбъс. През 1853 г., същата година, в която разкрива собствен бизнес за търговия на едро и дребно, д-р Пембъртън се жени за Ан Елиза Клифърд Луис, известна още като „Клиф“, студентка от Уеслианския колеж. През 1854 г. двойката се сдобива с единствения си син Чарлз Ней Пембъртън. На 28 септември 1971 г. къщата на семейството е включена в Националния регистър на историческите места поради историческото си значение.

Домът на Джон Пембъртън на улица Мариета в Кълъмбъс, Джорджия.
Домът на Джон Пембъртън на улица Мариета в Кълъмбъс, Джорджия. Снимка: historybyday.com

Магазинът на д-р Пембъртън се специализира в продажбата на компоненти, използвани за създаване на лекарства. През 1860 г., само няколко години преди Гражданската война, Пембъртън получава диплома по фармация. По онова време лабораторията към магазина му разполага с най-доброто високотехнологично оборудване на стойност 35 000 долара. По-късно той премества лабораторията си в Атланта.

През май 1862 г. д-р Пембъртън се присъединява към армията на Конфедерацията и става лейтенант. Той защитава град Кълъмбъс като член и основател на Трети кавалерийски батальон на Джорджия и се издига до чин подполковник. На Великден през 1865 г. войските на Съюза под командването на генерал Джеймс Уилсън стигат до Кълъмбъс и Пембъртън участва на първа линия в боевете за неговата защита, като е ранен и едва не загива. Заради тежките си наранявания след войната започва да употребява морфин и се пристрастява към него. В крайна сметка именно тази негова зависимост води до създаването на Coca-Cola. След уволнението си от армията той започва борба срещу злоупотребата с наркотични вещества, която продължава цял живот.

Когато Гражданската война приключва, американците започват да се връщат към нормалния си начин на живот. Д-р Пембъртън разширява лабораторията си и започва да работи съвместно с лекаря Остин Уокър с идеята да бъдат създадени нови продукти. Те продават медицински и фотографски продукти и разширяват дейността си към сферата на козметиката. Пембъртън разработва парфюма Sweet Southern Bouquet, който се радва на голям успех.

През 1869 г. той основава компанията Pemberton Wilson, Taylor, and Company, а една година по-късно се премества в Атланта. Първоначално Пембъртън се опитва да създаде заместител на морфина и така разработва напитка, която нарича Pemberton's French Wine Coca. Тя започва да се предлага в магазините през 1885 г. Напитката съдържа листа от кока, внесени от Южна Америка, което ѝ придава уникален привкус. Тя е рекламирана и продавана като тоник за нерви, лек за главоболие и психическа помощ и лекарство срещу пристрастяване към морфин. Тогава се е считало, че напитката помага при голямо разнообразие от заболявания, поради което се продава доста добре.

Ретро кана от кока-кола, която е използвана за медицински цели.
Кана за медицински цели.
Вино Мариани, смесено с кока. Снимка: vinepair.com
Вино Мариани с кока.

Тайните съставки на напитката

Д-р Пембъртън признава пред репортер на вестник Atlanta, че напитката е базирана на вино Mariani. Той също така използва стимулиращи какаови зърна като съставка и добавя екстракти от други тропически плодове, включително съдържащи кофеин ядки кола от африкански дървета. Напитката съдържа и екстракт от листа на дамяна (храст от Централна Америка, за който се твърди, че действа като афродизиак).

Дълго време сместа се продава изключително в аптеките като сироп, който се разрежда на място. Осем години по-късно Пембъртън най-накрая решава да бутилира напитката, да премахне посредника и да разшири търговията на дребно. Той създава Pemberton Chemical Company и прави сина си ръководител на производството. По това време Франк Робинсън, счетоводителят на Пембъртън, измисля името Coca-Cola, което ще стане известно в целия свят и ще донесе приходи за милиарди. Робинсън проектира и легендарното лого, което се използва и сега – повече от век по-късно.

През 1886 г. град Атланта въвежда забрана, която, наред с други неща, забранява продажбата на вино. Пембъртън решава да направи друга версия на популярната си напитка. Той премахва споменаването на вино в името на напитката, заменя го със захарен сироп и измисля името Coca-Cola, за да идентифицира формулата си.

Франк Робинсън успява да убеди Пембъртън да инвестира значителна част от бюджета на компанията за маркетинг – чрез банери, плакати на трамваи, безплатни купони за напитки и сенници на магазини, на които пише: „Пийте Coca-Cola“. Напитката бързо набира популярност в Атланта и Пембъртън разбира, че тя може да има успех в цялата страна.

За съжаление, той умира, преди да успее да види успеха на своя продукт. След като е диагностициран с рак на стомаха, лекарят започва да продава дялове от компанията и в края на живота си притежава само една трета от нея. Малко преди смъртта си оставя своя дял на сина си, Чарлз Пембъртън. Джон Пембъртън прекарва последните се дни в своята лаборатория, опитвайки се да намери начини да подобри напитката. След смъртта му на 16 август 1888 г. започва битка за контрол между сина му, Чарлз Пембъртън, и основния инвеститор, Ейза Кендлер. През 1890 г. Ейза Кендлер установява контрол над компанията, след като Чарлз Пембъртън му продава своя дял.

История на компанията

Ако цялото количество Coca-Cola, произведена някога, бъде пуснато по Ниагарския водопад с обичайното за него скорост от 1,6 милиона галона в секунда, то той ще тече близо 83 часа.

Историята на Coca-Cola започва през 1886 г., когато любопитството на фармацевт от Атланта, д-р Джон С. Пембъртън, го кара да създаде напитка с отличителен вкус, която може да се продава на фонтани за газирани напитки. Той създава ароматизиран сироп и го смесва с газирана вода. Онези, които го пробват, казват, че е отличен на вкус. Напитката се продава в Jacobs’ Pharmacy, като през първата година се продават по 9 напитки на ден. Това е и годината, през която счетоводителят на компанията, Франк Робинсън, предлага името Coca-Cola и изработва логото. Първият вестник, който съобщава за Coca-Cola, я нарича „вкусна и освежаваща напитка“.

През 1887 г. започват да се предлагат купони за с цел реклама на Coca-Cola, a Джон Пембъртън регистрира като запазена марка в Патентното ведомство на САЩ наименованието Coca‑Cola Syrup and Extract.

Asa Griggs Candler - Wikipedia
Ейза Кендлър, Снимка: Wikipedia.org

През 1888 г. Ейза Кендлер, съдружник в компанията, започва да придобива контрол над формулата и патентните за Coca-Cola от Джон Пембъртън и неговите партньори, както и да закупува дялове от The Coca‑Cola Company. През 1892 г. той финализира придобиването и регистрира компанията в щата Джорджия. За реклама на напитката Coca-Cola е отделен бюджет от 11 000 долара.

Година по-късно надписът Coca-Cola е регистриран като търговска марка в Патентното ведомство на САЩ, а на второто годишно събрание на компанията е изплатен първият дивидент.

През 1895 г. Ейза Кендлер съобщава в годишния доклад на компанията, че напитката вече се продава и консумира във всички щати.

През 1898 г. е построената първата сграда, която да служи за седалище на компанията. Поради бурното развитие на Coca-Cola седалището се сменя 5 пъти в следващите 12 години.

На следващата година правото за бутилиране на Coca-Cola за по-голямата част от територията на САЩ е продадено от Ейза Кендлер на Бенджамин Томас и Джоузеф Уайтхед от Чатануга, Тенеси, за 1 долар. Чатануга става първият град, който започва да бутилира Coca-Cola съгласно сключения договор. Вторият завод по силата на този договор отваря врати през 1899 г. в Атланта, Джорджия.

През 1901 г. бюджетът за реклама на Coca-Cola за пръв път надхвърля 100 000 долара, а три години по-късно компанията успява да продаде 1 милион галона от напитката.

През 1906 г. започва бутилиране на Coca-Cola в Канада, Куба и Панама, които са първите държави извън САЩ, бутилиращи напитката.

Корица на списанието The Coca‑Cola Bottler.

Компанията започва да си сътрудничи с рекламната агенция D’Arcy Advertising Company, като това сътрудничество продължава през следващите 50 години.

През 1909 г. започва да излиза списанието The Coca‑Cola Bottler, което просъществува цели 80 години.

През 1911 г. годишният бюджет за реклама на компанията Coca-Cola за пръв път надхвърля 1 млн. долара.

На следващата година започва бутилиране на напитката във Филипините, което поставя началото на експанзията в Азия.

Бутилката на Кока-Кола от 1915 г.
Бутилката от 1915 г.

През 1915 г. в отговор на искане от страна на The Coca‑Cola Company Александър Самуелсън създава прототип на контурната бутилка, която е патентована от Root Glass Company. Тя е одобрена от Асоциацията на бутилиращите предприятия и се превръща в стандарт за напитката Coca‑Cola.

През 1916 г. основният акционер в компанията, Ейза Кендлер, я напуска, за да се кандидатира за кмет на Атланта, като впоследствие печели изборите.

През 1919 г. в Париж и Бордо, Франция, отварят врати първите два завода за бутилиране на Coca-Cola в Европа.

През същата година компанията е закупена за 25 млн. долара от група инвеститори, ръководена от Ърнест Удръф.

През 1925 г. Съветът на директорите решава тайната формула на Coca-Cola да се съхранява в трезор в Trust Company Bank в Атланта.

През 1926 г. компанията създава департамент за обслужване на бутилиращите предприятия в чужбина (The Coca‑Cola Foreign Department), който отговаря и за доставянето на концентрата. Разкрити са нови заводи за бутилиране в Белгия, Бермуда, Китай, Колумбия, Германия, Хаити, Италия, Мексико, Нидерландия и Испания.

През 1927 г. компанията започва да спонсорира първата си радиопрограма: Vivian the Coca‑Cola Girl.

На следващата година компанията започва своето дългосрочно сътрудничество с организаторите на олимпийските игри, като за пръв път доставя напитки и поставя павилиони на различни места в Амстердам по време на Олимпиадата, провеждана в града.

През 1930 г. е създадена The Coca‑Cola Export Corporation, която да се занимава с продажбата на напитката извън САЩ.

Кампанията с Дядо Коледа от 1931 г.
Кампанията с Дядо Коледа от 1931 г.

На следващата година се случва паметно събитие в историята на напитката. Компанията иска да създаде рекламна програма, която да свързва Coca‑Cola с Коледа. Художникът Хедън Сънблум създава първата илюстрация, показваща как Дядо Коледа спира за Coca-Cola. През следващите три десетилетия, от 1931 до 1964 г., Хедън Сънблум създава серия от изображения на Дядо Коледа, които изграждат модерния образ на Белобрадия старец.

Календара за 50-та годишнина на Coca-Cola
Календара за 50-та годишнина

През 1936 г. компанията отбелязва своята 50-годишнина със специален календар.

През 1938 г. Coca-Cola навлиза на пазарите в Австралия, Австрия, Норвегия и Южна Африка.

През 1940 г. компанията започва да използва мобилни лаборатории, които обикалят страната, за да гарантират, че стандартите за качество се спазват от всички бутилиращи предприятия на територията на САЩ.

Това е и годината, в която за пръв път са представени хартиени чаши за сервиране на напитката.

Включването на САЩ във Втората световна война в края на 1941 г. засяга пряко компанията. През 1942 г. тя започва да управлява завод за муниции в Таладега, Алабама, който произвежда средно по 30 вагона с муниции на ден. На следващата година правителството на САЩ отправя искане до Coca-Cola да осигури напитката за войниците, сражаващи се на всички фронтове. В хода на войната са изпратени 64 мобилни съоръжения за бутилиране в Азия, Европа и Северна Африка, които произвеждат над 5 млрд. бутилки.

През 1945 г. Coca-Cola регистрира наименованието Coke, а 3 години по-късно компанията навлиза на пазара в Египет.

A picture containing text, bookDescription automatically generated
Първата реклама на корицата на списание Time

През 1950 г. напитката Coca-Cola става първият продукт, появил се на корицата на списание Time. От списанието искат да поместят снимка на Робърт Удръф (президент на Coca-Cola), но той отказва, като заявява, че напитката Coca-Cola е единственият важен елемент в компанията.

Това е и годината, в която по телевизия CBS се появява първата реклама на Coca-Cola.

През 1955 г. Coca-Cola и McDonald’s сключват споразумение за сътрудничество, съгласно което продуктите на Coca-Cola ще се предлагат във всички ресторанти от веригата по целия свят. Партньорството продължава и до днес.

През същата година компанията започва да включва афроамериканци в своите реклами. На пазара са пуснати бутилки с по-голям размер.

През 1960 г. Coca-Cola закупува компанията Minute Maid Corporation и по този начин добавя сокове в своето портфолио.

Реклама за списание от 1961 г. на водка и Спрайт.
Реклама за списание от 1961 г. на водка и Спрайт. Снимка: ebay.com
Кока Кола произведена в България и с надпис на кирилица
Произведена в България и с надпис на кирилица

На 1 февруари 1961 г. е представена напитката Sprite, която е с вкус на лимон и лайм.

1965 г. става паметна година за България, тъй като за пръв път в страна от Източна започва производство на Coca-Cola. Също за пръв път името на напитката се изписва на кирилица.

През 1966 г. е представена безалкохолната напитка Fresca, която е с цитрусов вкус и без захар.

През 1968 г. започва производство на Coca-Cola в Сомалия, Унгария и Югославия. Представена е контурна бутилка за еднократна употреба, която не трябва да бъде връщана.

През 1976 г. The Coca‑Cola Company и Международната федерация по футбол (FIFA) сключват първото в света споразумение за спонсорство между компания от частния сектор и международна спортна организация.

През 1978 г. Coca-Cola се завръща на пазара в Китай след почти 30-годишно отсъствие. Представена е първата пластмасова бутилка (PET) от 2 литра.

На следващата година седалището на компанията е преместено в North Avenue Tower.

Кадър от филма 'Боговете ссигурно са полудели
'Боговете сигурно са полудели' (1980). Снимка: moviehousememories.com

През 1980 г. контурната бутилка на Coca-Cola е централен елемент в сюжета на филма „Боговете сигурно са полудели“, който се радва на значителен зрителски интерес.

През 1982 г. е представена диетичната напитка Diet Coke.

През същата година компанията закупува Columbia Pictures Industries, Inc., с което навлиза в света на филмовото изкуство.

През 1985 г. Coca-Cola започва да се бутилира в Русия.

New Coke - Wikipedia

Това е и годината, в която рецептата е променена за пръв път от 99 години, като е представена напитката New Coke. Тя обаче не се приема добре от потребителите и има протести в цялата страна. След само 79 дни оригиналната напитка е върната на пазара.

През тази година за пръв път напитката е консумирана в космоса от астронавти на борда на совалката Challenger.

През 1989 г. на площад „Пушкин“ в Москва е представен първият неонов надпис, рекламиращ Coca-Cola. През същата година The Coca‑Cola company продава филмовата компания Columbia Pictures.

През 1990 г. в Атланта, САЩ, е открит музеят World of Coca‑Cola.

През 1993 г. компанията се завръща на пазара в Индия, който е трябвало да напусне през 1977 г. поради искане да разкрие съставките на Coca-Cola.

За пръв път е показана рекламата „Северното сияние“ с полярните мечки, която става известна в целия свят.

През 1995 г. Coca-Cola закупува марката бира Barq.

През 1998 г. Coca-Cola и Националната баскетболна асоциация на САЩ обявяват споразумение за 100-годишно партньорство.

През 1999 г. компанията придобива правото да разпространява напитките с марката Schweppes на редица пазари по света.

През 2001 г. Coca-Cola и Nestle основават ново дружество, Beverage Partners Worldwide, което да предлага на пазара готови за консумация напитки на основата на кафе и чай.

Защо шевицата на
Бутилки с мотиви от български шевици
Coke to launch new no-calorie soda
Coca-Cola Zero - без съдържание на захар
A polar bear holding a bottle
Реклама от популярната серия с полярните мечки

През 2005 г. е представена алуминиева контурна бутилка, която да се използва в нощни клубове и на специални събития.

На пазара е пусната напитката Coca-Cola Zero, която не съдържа калории.

През 2011 г. Компанията отбелязва 125 години от създаването на марката Coca-Cola.

През 2017 г. Coca-Cola пуска на българския пазар уникални бутилки с мотиви от български шевици, а логото, както през 1965 г., отново е изписано на кирилица.

Еволюция на логото

Историята на марката започва, когато Джон Стит Пембъртън, изобретателят на напитката, се обръща към счетоводителя си Франк М. Робинсън, с молба да му помогне да брандира своето творение. Франк веднага предлага простата и забележителна формула – надпис Coca-Cola въз основа на основните съставки на оригиналния продукт – листа от кокаинов храст (Coca) и ядки от кола (Cola). Предложената от него търговска марка все още се използва и времето не е повлияло нито на шрифта, нито на пропорциите.

Първоначално надписът е в черен цвят, но от 1891 г. започва да се използва червен цвят поради много интересна причина. Тъй като напитката е съхранявана в бъчви и продавана в аптеките като лекарство, е решено да се използват бъчви с червен цвят, така че никой да не ги бърка с обикновени бъчви, които съдържат облагаем с данък алкохол. По този начин червеното става отличителен цвят за напитката.

Лого на Coca Cola 1886-1887
1886-1887
Лого на Coca Cola 1887-1941
1887-1941
Лого на Coca Cola 1890-1891
1890-1891

През първата година (1886) след стартирането на производството марката все още няма индивидуален стил. Емблемата е стандартна: изчистен черно-бял надпис Coca-Cola със серифен шрифт.

През 1887 г. се появява калиграфска версия на логото. Негов автор е Франк Робинсън, който увековеча почерка си върху етикетите на известната безалкохолна напитка.

В навечерието на новото хилядолетие дизайнерите решават да експериментират с логото. Те използват стилизиран шрифт с много къдрици, като първите букви С са извити под формата на спирала. Въпреки оригиналността си този дизайн се оказва непопулярен и се използва само една година (1890 – 1891).

Лого на Coca Cola 1891-1941
1891-1941
Coca-Cola Logo 1941-present
1941-1987, 2003-днес
Лого на Coca Cola 1987-2009
1987-2009

През 1891 г. е въведена преработена версия на логото от 1887 г. Надписът е червен, а ръкописният шрифт е тънък и прецизен. Думите са поставени в правоъгълна рамка.

През 1941 г. се появява известната емблема, която се използва и до днес. Разработчиците премахват червената рамка и поставят буквите в курсив. Тази опция изглежда по-компактна в сравнение с предишните.

През 1987 г. най-известният производител на безалкохолни напитки в света представя леко променено лого на марката. Дизайнерите правят малки промени в типографията: намаляват наклона на буквите и увеличават ширината на линиите, но запазват оригиналните пропорции. Ревизираната версия се поставя на етикетите до 2003 г., но се използва и от 2006 до 2009 г. като част от кампанията The Coke Side of Life.

През 2003 г. логото, въведено преди 60 години, се завръща, за да се използва и до днес. Ръкописният курсив с петлици и удължени линии се превръща в разпознаваема характеристика на марката, а нестандартният шрифт Spencerian го прави уникално.

Общественополезни цели на компанията

 1917 г. Компанията Coca-Cola стартира партньорство с Червения кръст с цел подкрепа на общности и групи в нужда чрез даряване на кръв, помощ при бедствия, финансова подкрепа, дарения на напитки, доброволчество на служители и други дейности. Това партньорство продължава вече над 100 години.

 1935 г. Лети Пейт Еванс се присъединява към борда на директорите и става първата жена, която заема пост в борда на голяма компания.

 1936 г. Компанията Coca-Cola произвежда първата си диетична напитка Tab. Tab е представена преди бурния растеж на сегмента на нискокалоричните безалкохолни напитки, като напитката е разработена за потребители, които желаят „да следят своите калории“. Няколко жени химици изиграват ключова роля в развитието на Tab.

 1966 г. Компанията стартира „Проекта за хранене“, възлагайки на международен екип от учени и хранителни технолози задачата да намерят решение на „белтъчната празнина“, пред която са изправени бедните нации по света, и да осигурят повече леки, богати на протеини напитки за потребителите. Този проект има за резултат представянето на марките Saci, Sanson и Taí – три богати на протеини енергийни напитки, разработени за Латинска Америка, в които се използват местни съставки като соя и суроватка в качеството им на източник на протеини.

 1984 г. Основана е фондацията The Coca-Cola Foundation. Компанията Coca-Cola се ангажира да инвестира обратно в местни общности 1% от оперативните си приходи от предходната година чрез Фондацията. Фондацията осъществява дейност в три приоритетни области: права на жените, опазване на водите и благополучие.

 2001 г. Компанията Coca-Cola създава Coca-Cola Africa Foundation, която работи за предотвратяване и лечение на ХИВ/СПИН в Африка. От момента на създаването си Coca-Cola Africa Foundation е стартирала и изпълнила множество проекти и инициативи в цяла Африка.

 2007 г. Компанията Coca-Cola обявява партньорство със Световния фонд за дивата природа (WWF) с цел справяне с предизвикателствата, свързани с опазването на източниците на прясна вода. Това партньорство се фокусира върху пет основни области, включително опазване на седем от най-важните сладководни басейни в света, подобряване на водната ефективност в рамките на операциите на компанията, намаляване на въглеродните емисии на компанията, насърчаване на устойчиво земеделие и вдъхновяване на глобално движение за опазване на водата.

 2009 г. Компанията Coca-Cola представя PlantBottle Packaging – първата по рода си рециклируема PET пластмасова бутилка за напитки, съдържаща 30% растителни материали. Компанията продължава разработката на устойчиви опаковки и през 2015 г. създава на първия в света прототип на PET бутилка, направена изцяло от растителни материали.

 2010 г. Coca-Cola стартира инициативата 5by20. Целта на тази инициатива е да даде възможност за икономическо овластяване на 5 милиона жени предприемачи по целия свят до 2020 г. Чрез инициативата на жените се предлага достъп до курсове за обучение по бизнес умения, финансови услуги и връзки с колеги или ментори.

 2013 г. Създаден е първият EKOCENTER. Това е модулен общностен пазар, който се управлява от местни жени предприемачи и осигурява безопасна питейна вода, безжична комуникация, електричество и възможности за предприемачество и развитие на общността. 100-ият EKOCENTER е открит през 2016 г. и проектът продължава да се разраства по целия свят. Този проект също така допълва инициативата 5by20, която стартира през 2010 г.

Като част от визията си „Свят без отпадъци“ Coca-Cola работи, за да направи всички свои опаковки по-устойчиви, включително максимално да използва рециклирано и възобновяемо съдържание, като същевременно минимизира използването на първичен изкопаем материал. Компанията се ангажира да събере обратно еквивалента на всяка бутилка, която продава до 2030 г., така че нито една от нейните опаковки да не се превърне в отпадък, а старите бутилки да се рециклират в нови; да направи 100% от своите опаковки рециклируеми; и да гарантира, че 50% от опаковката се произвежда от рециклиран материал.

Усилията и целите на компанията Coca-Cola за устойчиво развитие продължават да се развиват с годините и тяхното въздействие може да се види по целия свят. През последните 5 години Coca-Cola стартира нови инициативи и постигна много цели, като например изпълни целта си за 100% попълване на водните запаси пет години предсрочно.

Компанията не спира, когато постигне дадена цел: създава нови инициативи и работи за оказване на още по-голямо въздействие в избраните области. Историята на устойчивостта в Coca-Cola е показател за това докъде е стигнала компанията и какво още може да постигне в бъдеще.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2716