Mercedes-Benz - пионерът в автомобилостренето и лидер в иновациите

автор: Милен Николов публикувано на: 25.07.2023 прегледи: 2960
The Mercedes-Benz Logo

Mercedes-Benz Group AG е световноизвестна автомобилна компания, произвеждаща луксозни леки автомобили, автобуси, камиони и други превозни средства. Това е една от най-успешните автомобилни компании в света, която възниква през 1926 г. чрез обединението на Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) и Benz & Cie. Днес тя продава своите автомобили и услуги в почти всяка страна по света и има производствени мощности в Европа, Северна и Латинска Америка, Азия и Африка. Компанията е регистрирана на фондовите борси във Франкфурт и Щутгарт. През 2021 г. дружествата от групата имат работна сила от около 172 000 души и са продали 2,3 милиона автомобила. Приходите на групата за същата година възлизат на 168 милиарда евро.

Основатели на компанията

Трима души са оставили най-ярка следа в историята на компанията Mercedes-Benz.

Готлиб Даймлер
Готлиб Даймлер

Готлиб Даймлер (1834 – 1900)

Готлиб Даймлер е роден на 17 март 1834 г. в Шорндорф, Германия. След като се обучава за оръжеен работник в родния си град и работи за известно време във Франция, от 1857 до 1859 г. учи в Политехническото училище в Щутгарт. След завършването му се занимава с различни технически дейности във Франция и Англия, но през 1862 г. се завръща в Германия и започва работа като технически чертожник в Гайслинген. В края на 1863 г. е назначен за инспектор на цех в инженерната фабрика на Bruderhaus Reutlingen – християнска организация, осигуряваща подслон и работа за хора в неравностойно положение. Тук през 1865 г. той се запознава с Вилхелм Майбах. През 1869 г. напуска инженерната фабрика и става директор в Maschinenbau-Gesellschaft в Карлсруе.

През 1872 г. Готлиб става технически директор на произвеждащата бензинови двигатели компания Deutz Gasmotorenfabrik, където се запознава с четиритактовата технология на Николаус Ото. След разногласия с ръководството напуска компанията в средата на 1882 г. През същата година Готлиб закупува вила в Канщат и създава експериментална работилница в оранжерията към вилата, за да се концентрира върху разработването на четиритактови бензинови двигатели. Тук през 1883 г. той създава малък бензинов двигател, достигащ 600 оборота в минута, докато тогавашните двигатели са успявали да достигнат едва 120 – 180 оборота в минута.

Важна е не идеята, а изпълнението

Работейки с Вилхелм Майбах през 1884 г., той разработва втори експериментален двигател с вътрешно горене, известен днес като „Часовника на дядо“. Поради своя компактен дизайн и ниско тегло двигателят е подходящ за монтиране в превозни средства. Първото превозно средство, на което е монтиран новият двигател, е мотоциклет с дървена рамка. Разходите за тестови дейности обаче скоро изчерпват цялото състояние на Готлиб, поради което той е принуден да търси бизнес партньор. Намира такъв в лицето на Макс Дутенхофер. На 28 ноември 1890 г. двамата основават Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Макс Дутенхофер иска да произвеждат стационарни двигатели, докато Готлиб предпочита да се съсредоточат върху производството на превозни средства. Поради възникналите спорове най-близкият сътрудник на Готлиб – Вилхелм Майбах, напуска компанията, а през 1893 г. и самият Готлиб е отстранен от нея. 

През 1895 г. и двамата се завръщат в компанията, заемайки ръководни позиции. След тяхното завръщане DMG за кратък период от време се развива много успешно. Готлиб Даймлер обаче не успява да стане свидетел на триумфа на автомобила, тъй като умира от сърдечно заболяване на 6 март 1900 г.

Carl Benz
Карл Бенц

Карл Бенц (1844 – 1929)

Карл Бенц е роден в Карлсруе на 25 ноември 1844 г. Баща му умира през юли 1846 г. Въпреки че живее с ограничени финансови средства, майка му се грижи синът ѝ да посещава гимназия и по-късно да учи машинно инженерство. Младият инженер бързо напредва от шлосер до проектант. През 1871 г. Карл Бенц обединява усилията си с механика Аугуст Ритер и двамата основат първата си компания в Манхайм. Тъй като Ритер се оказва ненадежден партньор, Карл Бенц откупува неговия дял и започва да управлява компанията сам. 

Бизнесът обаче не се развива успешно и през октомври 1882 г. Карл преобразува компанията в акционерно дружество, наречено Gasmotoren-Fabrik Mannheim. Той притежава обаче едва 5% в новото дружество. След разногласия с партньорите го напуска през 1883 г. и обединява усилията си с нови бизнес партньори – Макс Роуз и Фридрих Вилхелм Еслингер. Заедно те основават компанията Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren-Fabrik Mannheim и започват да предлагат на пазара двутактовия двигател System Benz. Докато Карл Бенц се стреми да реализира автомобилната си визия, неговите бизнес партньори Роуз и Еслингер са скептични по отношение на резултата и Карл Бенц отново е изправен пред намирането на нови инвеститори. Така Юлиус Ганс и Фридрих фон Фишер заменят Роуз и Еслингер през май 1890 г. Комбинираният бизнес модел за производство на стационарни и превозни двигатели е успешен, но Бенц иска да се съсредоточи изключително върху превозните средства и през 1906 г. създава компанията Carl Benz Söhne в Ладенбург. През 1912 г. Карл Бенц подава оставка като управляващ директор и прехвърля едноличния контрол върху управлението на синовете си. През последните години от живота си (от 1926 до 1929 г.) Карл Бенц е активен член на борда на новата компания Daimler-Benz AG. Пионерът в автомобилостроенето умира в дома си в Ладенбург на 4 април 1929 г. 

Любовта към изобретенията никога няма да умре

Вилхелм Майбах
Вилхелм Майбах

Вилхелм Майбах (1846 – 1929)

Вилхелм Майбах е роден в Хайлброн на 9 февруари 1846 г. и е син на майстор дърводелец. Останал кръгъл сирак на десет години, Вилхелм постъпва в Bruderhaus Reutlingen – християнска организация, осигуряваща подслон, обучение и работа за социално слаби лица. По време на обучението си в нея Вилхелм Майбах се запознава с Готлиб Даймлер. Тяхната близка връзка ще продължи през целия им живот. Вилхелм Майбах първоначално отива с Готлиб Даймлер в Карлсруе, а след това през 1872 г. двамата започват работа в Deutz Gasmotorenfabrik. След като работи за кратко като чертожник, Вилхелм е назначен за главен дизайнер през януари 1873 г. Когато Готлиб Даймлер напуска Deutz Gasmotorenfabrik след вътрешни спорове, Вилхелм Майбах също напуска и се присъединява към своя приятел в Канщат през октомври 1882 г. Тук те си сътрудничат в разработването на лек, високооборотен двигател с вътрешно горене. 

През ноември 1890 г. Вилхелм е назначен за главен инженер в създадената от Готлиб Даймлер компания Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), но през февруари 1891 г. се оттегля от нея поради неблагоприятни условия в трудовия му договор и в продължение на година и половина работи по проекти в собствения си дом. През есента на 1892 г. той започва развойна дейност, финансирана от Готлиб Даймлер, работейки с малък екип в хотел „Херман“ в Канщат. Тук Вилхелм разработва значими дизайнерски концепции, включително ремъчното задвижване, двигателя Phoenix и карбуратора с пръскаща дюза – иновации, които ще се използват в автомобилната индустрия десетилетия напред. Най-значимият резултат е първият автомобил с ремъчно задвижване, пуснат в масово производство от компанията DMG. През ноември 1895 г. Вилхелм се завръща в DMG като главен инженер. Тук той разработва тръбния радиатор с вентилатор, а по-късно – радиатора тип пчелна пита. Следващият му технически шедьовър е първият четирицилиндров автомобилен двигател, монтиран на автомобил Mercedes. През април 1907 г. Вилхелм Майбах напуска DMG и започва бизнес със синовете си, проектирайки двигатели за дирижабли. На 23 март 1909 г. Вилхелм създава Luftfahrzeug-Motorenbau-GmbH Bissingen, като синът му Карл поема техническото управление на новата компания. През 1912 г. компанията е преименувана на Luftfahrzeug-Motoren-GmbH и се премества във Фридрихсхафен, като Вилхелм и Карл притежават по 20% в нея. Вилхелм Майбах обаче оставя управлението на компанията изцяло на сина си. В средата на 1918 г. името на компанията е променено на Maybach-Motorenbau GmbH. Вилхелм умира на 29 декември 1929 г. в Канщат на 83-годишна възраст.

История на компанията

В историята на компанията Mercedes-Benz се преплитат техническите постижения на тримата горепосочени иноватори и историите на двете компании, Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) и Benz & Cie., които през 1926 г. се обединяват в дружеството Daimler-Benz AG.

 1882 г.: Разработка на двигател - След като през 1882 г. напуска Deutz Gasmotorenfabrik, Готлиб Даймлер купува вила в Канщат и незабавно се заема с надграждането на оранжерията в имота, за да създаде собствена работилница за тестване. Визията на Готлиб Даймлер е да се съсредоточи върху разработката на бензинови двигатели, които да се използват за всички видове превозни средства – сухопътни, водни и въздушни. Ключовата технология, която осигурява решението, е открита от Вилхелм Майбах. Първият дизайн, разработен от двамата инженери в работилницата за тестване в Канщат, е „двигател с нерегулирана система за запалване с гореща тръба“, базиран на четиритактовия принцип. Впоследствие двигателят е патентован от Готлиб Даймлер.

До края на 1883 г. първият високооборотен тестов двигател е готов и функционира изправно. Осигурявайки 600 оборота в минута, този двигател лесно надминава ограничението от 120 – 180 оборота, характерно за предишните мотори. Използвайки този двигател като основна концепция, Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах продължават да разработват прочутия едноцилиндров двигател, наричан днес „Часовника на дядо“, който е ключов крайъгълен камък в историята на автомобилостроенето.

Benz Velo
Benz Velo

 1883 г.: Компанията Benz & Cie. - Компанията Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren-Fabrik е основана в Манхайм от Карл Бенц през октомври 1883 г. в сътрудничество с бизнесмена Макс Каспар Роуз и търговския представител Фридрих Вилхелм Еслингер. Тъй като тя има незабавен успех, работната сила се увеличава бързо до 25 служители. Поради нарастващото търсене на стационарни двигатели компанията е принудена да се премести в по-просторни производствени помещения. Докато Карл Бенц работи усилено върху разработването на автомобилен двигател, неговите бизнес партньори Роуз и Еслингер стават все по-скептични относно бъдещите перспективи на автомобила и напускат компанията през май 1890 г., като са заменени от Юлиус Ганс и Фридрих фон Фишер. 

С идването на новите партньори компанията се развива, за да стане вторият по големина производител на двигатели в Германия и водещ световен производител на автомобили до началото на века. Икономическият пробив идва с четириколесния моторизиран автомобил Velocipede – известен като Velo – който се произвежда между 1894 и 1901 г. Лек и на разумна цена, този двуместен автомобил се счита за първия масово произвеждан автомобил, като от него са произведени около 1 200 бройки. През 1899 г. компанията става акционерно дружество, а през 1911 г. името е променено на Benz & Cie Rhein. Automobil- und Motoren Fabrik AG.

Двигател Часовникът на дядо
„Часовникът на дядо“

 1884 г.: Двигателят „Часовникът на дядо“. Първият съвременен автомобил - Работейки заедно в района на Канщат в Щутгарт, Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах са изправени пред значително предизвикателство: да разработят двигател с висока производителност, способен да задвижва превозно средство. Поради теглото и размерите си наличните тогава двигатели не са подходящи за монтиране в автомобилно шаси. Готлиб и Вилхелм конструират тестов двигател с вертикален цилиндър, който е кръстен „Часовника на дядо“ поради външния си вид. Мощността на двигателя от 1884 г. е около 1 к.с. (0,8 kW) при 600 об./мин. Компактната, олекотена конструкция го прави идеален за задвижване на превозни средства. Този дизайн проправя пътя пред двамата иноватори за създаване на моторизирани превозни средства.

 1885 г.: „Колата за яздене“ на Готлиб Даймлер. Първият мотоциклет в света - По модела на двигателя „Часовника на дядо“ Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах създават по-малък едноцилиндров двигател. Монтирайки двигателя вертикално в дървена рамка, Готлиб Даймлер по същество изобретява мотоциклета. 

Снимка: mercedes-benz.com

 1886 г.: Патентован автомобил на Карл Бенц. Първият автомобил в света - Финансовият успех на фабриката осигурява на Карл Бенц икономическа основа, която му позволява да се посвети на своята визия за превозно средство, задвижвано от двигател. Но тъй като неговият двутактов двигател е твърде голям и твърде тежък, за да бъде монтиран в превозно средство, Карл Бенц влага всичките си усилия в разработването на четиритактов двигател. Също като Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах той трябва да намери начин да увеличи оборотите на двигателя. Въпреки че неговият двигател достига „само“ 400 оборота в минута и следователно е по-малко ефективен от двигателя на Даймлер и Майбах, той вече осигурява необходимата мощност за управление на превозно средство без конска тяга. Вместо да монтира двигателя си в съществуващо превозно средство, Карл Бенц създава своя автомобил като интегрирана самостоятелна конструкция. Той проектира иновативното си превозно средство с три колела, защото не е доволен от кормилното управление с една ос, използвано в каретите по онова време. Тестовете започват през октомври 1885 г. На 29 януари 1886 г. Карл Бенц предприема стъпка от историческо значение, когато подава заявка за патент за своето превозно средство в Имперското патентно ведомство. Патентната спецификация за DRP 37435 днес е призната за „удостоверението за раждане“ на първия автомобил в света.

 1888 г.: Берта Бенц. Първото далечно пътуване - Берта и Карл Бенц се женят на 20 юли 1872 г. Подкрепяйки всички дейности на съпруга си и споделяйки неговия пионерски дух, Берта Бенц се оказва ключов фактор за успеха на Карл Бенц. Тя е първият човек, предприел пътуване на дълги разстояния с бензинов автомобил. За да демонстрира ежедневната пригодност на автомобила на практика, тя изминава със синовете си Ойген (15 г.) и Рихард (14 г.) разстоянието от 100 километра от Манхайм до Пфорцхайм, за да посети майка си. Нейното превозно средство е третата версия на патентования автомобил и е оборудвано с колела със спици от масивно дърво и по-мощен двигател. Тръгвайки на разсъмване и след приключенско шофиране, Берта Бенц и нейните синове успяват да пристигнат в Пфорцхайм. Връщането пет дни по-късно е през Бретен, Брухзал и Швецинген. Мълвата за това сензационно пътуване се разчува бързо и Берта Бенц постига целта си. Скептиците се убеждават в надеждността на превозното средство и патентованият автомобил с двигател на Карл Бенц е основна тема на разговорите в града.

Mercedes-Benz: Corporate history.
Първият в света туристически автобус

 1895 г.: Карл Бенц патентова моторизиран омнибус. Първият омнибус с бензинов двигател - Първият в света туристически автобус, създаден от Benz & Cie. в Манхайм, на 18 март 1895 г. започва да обслужва редовна автобусна линия по маршрута Зиген – Нетфен – Дойц. Поради лошото време и технически проблеми автобусната услуга е спряна още през декември 1895 г.

Две години по-късно DMG създава собствен омнибус, който има същата съдба. Въпреки тези първоначални неуспехи DMG започва да предлага богата гама от моторизирани автобуси, за да задоволи нарастващото търсене.

Първият камион в света
Първият камион в света

 1896 г.: Камионът на DMG с 4 к.с. Първият камион в света - Първият камион, произведен от Daimler-Motoren-Gesellschaft, е доставен на British Motor Syndicate Ltd. в Лондон на 1 октомври 1896 г. Първият камион в света е оборудван с 2-цилиндров двигател Phoenix, вграден в задния край. Камионът е с мощност 4 к.с. и има товароподемност от 1 500 кг. За разлика от Англия, моторизираните търговски превозни средства първоначално не са много търсени в Германия. Това обаче се променя през 1906 г., когато армейските администрации на Прусия и Бавария започват да субсидират камиони, подходящи за военни действия – което води до рязко увеличаване на търсенето.

Първият Mercedes
Първият Mercedes

 1901 г.: Първият Mercedes. Първият съвременен автомобил - Поради преждевременната си смърт Готлиб Даймлер не успява да стане свидетел на един от най-забележителните дизайни, създадени от Вилхелм Майбах за съвместната компания. Първият Mercedes предизвиква голямо вълнение на „Състезателната седмица в Ница“ през март 1901 г. Това е мощно, леко превозно средство с нисък център на тежестта и се отличава от всички предишни автомобили. Автомобилът Mercedes е с мощност 35 к.с. и впечатлява с оригинален дизайн. 

 1909 г.: Трилъчевата звезда по всички маршрути - От септември 1902 г. DMG вече притежава наименованието Mercedes. Всичко, което липсва, е характерната търговска марка. Тогава синовете на Готлиб Даймлер, Паул и Адолф, си спомнят, че баща им преди това е използвал трилъчева звезда като символ върху пликовете за писма. Управителният съвет на DMG приема тяхната идея този символ да бъде използван за лого и през юни 1909 г. регистрира както трилъчевата, така и четирилъчевата звезда като търговски марки. И двете лога са законово защитени, но в крайна сметка се използва трилъчевата звезда. Тази звезда започва да украсява предния радиатор на превозните средства от 1910 г. нататък. 

Mercedes-Benz W136 - Wikipedia
Mercedes-Benz 170 V

 1926 г.: Daimler-Benz AG. Сливането - Периодът след Първата световна война се характеризира с висока инфлация и влошени данни за продажбите – особено за луксозни стоки като леките автомобили. Това е период, в който единствено финансово стабилни компании могат да оцелеят. За да продължат да съществуват, предприятията често прибягват до сливания или партньорства. Конкуренти от много години, DMG и Benz & Cie. създават съвместно предприятие през май 1924 г. Съвместните маркетингови дейности на марките Mercedes и Benz първоначално се управляват от новооснованото предприятие Mercedes-Benz Automobil GmbH. Сливането на двата най-стари автомобилни производителя в света се случва през юни 1926 г., когато се създава Daimler-Benz AG. Новата компания представя първата си продуктова гама още през октомври 1926 г. на автомобилното изложение в Берлин.

 1936 г.: Моделът Mercedes-Benz 170 V (W 136) - През 1936 г. на Международното изложение за автомобили и мотоциклети в Берлин Daimler-Benz представя новия си модел 170 V (W 136). Клиентите веднага разпознават многобройните му предимства и автомобилът се радва на значителна популярност. До ноември 1942 г. са произведени не по-малко от 91 048 броя. Това го превръща в най-успешния лек автомобил на компанията до този момент. В периода от края на Втората световна война до 1953 г. са произведени още 49 367 броя от модела.

Оцеляване в мрачните години на Втората световна война

През 1942 г. Втората световна война бушува вече три години. В Германия на цивилните потребители е забранено да купуват автомобили. Производството е ограничено изключително до употреба, свързана с войната. С увеличеното производство на оръжия възниква нуждата от нови работници, тъй като много служители вече са мобилизирани като войници. За да попълни този недостиг, компанията прибягва до наемане на жени за някои от дейностите. Но тъй като и тази нова работна сила не е достатъчна, Daimler-Benz започва да използва принудителен труд. Военнопленници, отвлечени цивилни и затворници от концентрационните лагери са настанявани близо до заводите, а принудителните работници от Западна Европа са настанявани в хостели, частни квартири или училища. „Източните работници“ и военнопленниците са интернирани при лоши условия в лагери в казарми, а затворниците от концентрационните лагери са настанявани в унизителни и нечовешки условия. Тези затворници са „заемани“ на немски компании срещу заплащане. До 1944 г. почти половината от 63 610 служители на Daimler-Benz са цивилни принудителни работници, военнопленници или затворници в концентрационни лагери.

След войната Daimler-Benz признава подпомагането на нацисткия режим и работи в тясно сътрудничество с основаната от германската индустрия фондация Erinnerung, Verantwortung und Zukunft, която се бори за осигуряване на хуманитарни компенсации за бившите принудителни работници.

Възстановителни дейности след войната

През 1945 г. Втората световна война е приключила, а Германия е в руини. Щутгарт попада в американската окупационна зона. Още през ноември 1945 г. Икономическата агенция на окупационната зона на САЩ дава на Daimler-Benz AG разрешение за производство на спешно необходими платформени камиони, фургони и линейки. Тези превозни средства допринасят за оцеляването на населението. Условията за работа са трудни: материалите не достигат, сградите са разрушени и са налични само няколко работещи машини. С огромни усилия Daimler-Benz AG успява да рестартира производството. През май 1946 г. първото превозно средство – камион с платформа – слиза от производствената линия на завода в Зинделфинген. Поради недостиг на материали кабината на водача е изработена от плоскости от фазер.

 1947 г.: Седанът с четири врати 170 V - След като Икономическата агенция на окупационната зона на САЩ дава разрешение за производство на пътнически автомобили през пролетта на 1946 г., производството на седана с четири врати 170 V започва отново в средата на 1947 г. и продължава до 1953 г.

 1952 г.: Състезателната спортна кола Mercedes-Benz 300 SL (W 194) - На 12 март 1952 г. Daimler-Benz представя пред обществеността модела 300 SL (W 194), който се превръща в легенда за любителите на спортни автомобили. Той разполага с 3-литров карбураторен двигател с мощност 170 к.с. и първоначално е проектиран да бъде състезателна спортна кола. Впоследствие Daimler-Benz произвежда серия от пътнически модели с обозначението SL, като включва в тях функции, предназначени за комфорт и безопасност за водачите извън пистата.

камион с платформа, 1946
камион с платформа, 1946
170 V four-door sedan built again
седанът 170 V
Mercedes-Benz 300 SL coupe , 1953 г.
Mercedes-Benz 300 SL coupe , 1953 г.

 1959 г.: Моделът Mercedes-Benz 220 SE Heckflosse - През 1959 г. Daimler-Benz представя модела 220 SE Heckflosse от серията W 111. Това е първият лек автомобил в света със специално проектирана каросерия за безопасност на пътниците и с елементи в предната и в задната част на автомобила, поглъщащи удари.

 1972 г.: Mercedes-Benz S-Class - През 1972 г. е представен първият автомобил Mercedes-Benz S-Class W116 (на немски Sonderklasse – специална класа), който се превръща в новата звезда на компанията. S-Class започва да се използва като обозначение за най-добрите модели на Daimler-Benz, включващи луксозни седани и лимузини, а в наши дни и бронирани автомобили.

Mercedes-Benz W 111 от 1959 г.
Mercedes-Benz W 111 от 1959 г.
Mercedes-Benz W116
Mercedes-Benz W116

 1998 г.: Сливане с Chrysler - През 1998 г. Mercedes-Benz и Chrysler Corporation се сливат с цел запазване на дългосрочната жизнеспособност на двете дружества и създават DaimlerChrysler AG. Това е най-голямата трансгранична сделка в света на автомобилостроенето, оценявана на 38 милиарда долара.

Mercedes-Benz EQC 400 Reveal
Mercedes-Benz EQC 400 Reveal

 2007 г.: Раздялата с Chrysler - Съвместното предприятие DaimlerChrysler AG просъществува до 2007 г., когато подразделението на Chrysler е закупено от Cerberus Capital Management. След отделянето на Chrysler компанията DaimlerChrysler AG е преименувана на Daimler AG.

 2019 г.: Първият изцяло електрически модел Mercedes - Това е годината, в която започва серийното производство на модела Mercedes-Benz EQC (N293), който представлява компактен луксозен кросоувър, задвижван от два електрически двигателя. Характерното за модела, че максималната скорост е ограничена електронно до 180 км/ч.

 2022 г.: Промяната на името - На 1 февруари 2022 г. компанията Daimler AG е преименувана на Mercedes-Benz Group AG.

Иновации и разрастване на компанията

Mercedes-Benz e компания, която е пионер и лидер в иновациите в областта на автомобилостроенето още от края на 19 век. През 1886 г. Карл Бенц получава немски патент номер 37435 за триколесна, самоходна моторна кола (Motorwagen). С монтиран отзад едноцилиндров двигател първият автомобил променя завинаги начина, по който хората се придвижват, и става причина за иновации, които продължават и до днес. Именно те, в съчетание с качество, лукс, надеждност и комфорт, са в основата на успеха компанията през годините.

След представянето на първия автомобил този нов сектор на икономиката се развива бурно и изобретенията следват едно след друго. През 1901 г. Карл Бенц въвежда в употреба автомобилният радиатор с формата на пчелна пита, а през 1906 г. конструира автомобил с електрически двигател, който обаче не пожънва успех, тъй като по това време всички погледи са насочени към автомобилите с бензинови и дизелови двигатели.

През 1907 г. Карл Бенц тества успешно задвижване на всички колела на автомобила, а през 1910 г. създаденият от него специален туристически автомобил е първият автомобил, в който се използват четири клапана на цилиндър, за да се подобри мощността и да се намали разходът на гориво. Тази технология продължава да се използва и в съвременните автомобили. През 1921 г. на автомобилното изложение в Берлин са представени два автомобила с компресор – моделите Mercedes 6/25 PS и Mercedes 10/40 PS, които предизвикват сензация. При тях към двигателя е монтиран механичен компресор за подаване на въздух под налягане, който увеличава конските сили с до 60%. Автомобилният компресор продължава да се използва и днес.

През 1931 г. в автомобили Mercedes е въведено първото по рода си напълно независимо окачване на четирите колела, което позволява всяко колело да реагира индивидуално на неравностите по пътя. Това подобрява значително комфорта при пътуване и проправя пътя за по-нататъшни иновации при управлението на автомобила. През 1951 г. Daimler-Benz изобретява технологията за смекчаване на удара при катастрофа, която се прилага и в съвременните автомобили. През 1978 г. компанията започва да произвежда автомобили с антиблокираща спирачна система (ABS), която значително подобрява безопасността, позволявайки на водача да има контрол над автомобила при рязко спиране. През 1981 г. компанията произвежда няколко автомобила с вградена въздушна възглавница, която се предлага като допълнителна екстра. От 1992 г. въздушната възглавница за водача е стандартно оборудване за всички автомобили, а от 1994 г. въздушната възглавница за предния пътник става стандартна функция за безопасност. През 1995 г. Daimler-Benz е един от първите автомобилни производители, който въвежда в своите автомобили електронна стабилизираща програма (ESP), която помага да се запази контрол по време на завиване и в случай на резки маневри.

Иновациите на компанията през 21 век са насочени към дигитализация на всички системи и взаимодействие на автомобила с останалите участници в пътното движение и със системите за управление на трафика. Въвеждането на услугата Mercedes me през 2014 г. позволява на потребителите да изпращат местоположенията, до които искат да стигнат, от своите смартфони направо до автомобила си. През 2016 г. са пуснати така наречените SNAP онлайн услуги, които дават на шофьорите достъп до цените на бензина в реално време, актуализации за времето и наличността на паркинги. Една от последните иновации е MBUX – мултимедийна система за управление на системите на автомобила. MBUX позволява на шофьорите да адаптират всеки детайл от своя автомобил, за да отговаря точно на техния стил на шофиране. Управлението може да се използва чрез сензорен дисплей с висока разделителна способност, тъчпад на централната конзола, бутони за управление с докосване на волана и, в най-новите версии – чрез жестове.

Системите за подпомагане на водача улесняват шофирането както никога досега и го превръщат в удоволствие. Някои от най-важните разработки на Mercedes-Benz в тази област са:

  • DISTRONIC PLUS® – система, която помага на водачите да останат в лентата си и адаптира шофирането им спрямо трафика;
  • Brake Assist System with Cross-Traffic Assist – система за подпомагане на работата на спирачките и следене за пресичащи пешеходци. Тази система наблюдава трафика и пешеходците, пресичащи пътя на автомобила, и прилага по-голямо спирачно налягане, ако е необходимо;
  • Active Lane Keeping Assist – при смяна на лентата активният асистент за поддържане на лентата информира водача, когато съседната лента е заета, и го предпазва от неволно навлизане в заета лента;
  • Adaptive Highbeam Assist Plus – при шофиране през нощта тази система поддържа дългите светлини включени, без да заслепяват другите водачи;
  • Night View Assist® Plus – тази система използва инфрачервени LED прожектори и две инфрачервени камери за откриване на препятствия извън обхвата на традиционните фарове;
  • ATTENTION ASSIST® – системата открива признаци на сънливост и звуково предупреждава водача да си вземе почивка, за да предотврати шофиране в състояние на умора.

Еволюция на логото

Емблематичната трилъчева звезда официално започва да се използва като запазена марка през 20-те години на миналия век в знак на почит към Готлиб Даймлер. Двамата му синове избират звездата като символ, тъй като това е знакът, който техният баща е поставял върху пликове за писма за обозначаване на адреса.

Според едно от твърденията трилъчевата звезда като лого на компанията символизира господството над трите елемента – земята, въздуха и морето.

Историите на звездата на Mercedes и на лавровия венец на Benz започват – съвсем отделно една от друга – 17 години преди сливането на двете компании. На 6 август 1909 г. дружеството Benz & Cie. подава заявление в Имперското патентно ведомство за регистриране като търговска марка на надписа Benz, заобиколен от лавров венец. Този символ е вписан в Регистъра на търговските марки на 10 октомври 1910 г. Същевременно компанията Daimler-Motoren-Gesellschaft вече е подала молба за правна защита за звездата на Mercedes на 24 юни 1909 г.

Лого на Mercedes 1902-1909
1902-1909 г.
лого на Benz с лавров венец, регистрирано като търговска марка на 6 август 1909 г.
1909-1911 г.
трилъчевата звезда на Даймлер от 1909 г.
1911-1916 г.
Нов дизайнерски идиом: трилъчева звезда на Daimler с кръг, 1916 г.
1916-1926 г.
след сливането на Daimler-Motoren-Gesellschaft с Benz & Cie. през 1926 г. е създадена търговска марка, подчертаваща заедността на двете компании. Лавровият венец е взет от символа на Benz, трилъчевата звезда от DMG.
1926-1933 г.

 Логото Mercedes първоначално е било съставено от овална значка, разположена хоризонтално и включваща надписа в центъра. Дизайнът на логото е малко необичаен за времето си, тъй като централните букви на името Mercedes са по-големи от околните знаци. Самият овал е в черно и с двоен контур от сиво и черно, за да привлече допълнително внимание към името в средата. Името на автомобилите е дадено от най-големия клиент на DMG и автомобилен състезател Емил Йелинек в чест на 11-годишната му дъщеря със същото име, а впоследствие е регистрирано през 1902 г. от DMG.

 През 1909 г. Benz & Cie. подава заявление за регистриране на надписа Benz. Вписаното в Регистъра на търговските марки лого представлява кръгла емблема, в центъра на която е надписът Benz, заобиколен от лавров венец.

 През същата година DMG подава молба за защита на трилъчевата звезда като търговска марка. Тя е вписана в Регистъра на търговските марки на 9 февруари 1911 г.

 Първата версия на емблематичната трилъчева звезда на Mercedes се появява през 1916 г.. В новото лого звездата е изобразена в златисто и бяло на червен фон с дебела кръгла рамка, в която са поместени 4 по-малки трилъчеви звезди.

 През 1926 г. след обединението на DMG и Benz & Cie. е регистрирано новото общо лого, обединяващо звездата на Mercedes и лавровия венец на Benz. В новото лого се възприема кръглата форма от предходните лога на двете компании, като трилъчевата звезда остава отличителна черта в него. Съпътстващият надпис Mercedes е преместен в горната част, а в долната част на пръстена е поместен надписът Benz. В тази версия на логото има лаврови листа от двете страни на звездата.

Лого на Mercedes Benz 1933-1989
1933-1989 г.
Лого на Mercedes Benz 1989-2009
1989-2009 г.
Лого на Mercedes Benz 2009-настояще
2009-днес

 През 1933 г. Daimler-Benz регистрира опростена форма на емблемата, включваща тънък черен кръг, в който е разположена звездата на Mercedes в черен цвят.

 През 1989 г. Mercedes-Benz актуализира отново своето лого, в което звездата е триизмерна, а цветовата палитра включва различни нюанси на сивото. Под логото е разположен надписът Mercedes-Benz в черен цвят.

 През 2009 г. логото е леко променено, като в него трилъчевата звезда и ограждащият я кръг са с по-малки размери, а надписът Mercedes-Benz е с по-големи. Сивият цвят вече е с оттенък на стомана. В този си вид логото се използва и днес.

Общественополезни цели на компанията

Около една пета от всички емисии на парникови газове в Европа се генерират в резултат на транспортирането на хора и стоки. Mercedes-Benz Group предприема целенасочени мерки, за да противодейства на тази тенденция, и превръща опазването на климата в основен елемент от своята бизнес стратегия.

В този контекст от 2022 г. нататък компанията ще купува електроенергия в Германия, която е с произход изключително от възобновяеми източници. Договорът за зелено захранване гарантира закупуване на електроенергия от възобновяеми енергийни източници по всяко време. В Германия снабдяването със зелена електроенергия е осигурено не само за заводите за производство на леки автомобили, но и за всички локации на Mercedes-Benz. Това включва и немските заводи за микробуси, камиони и автобуси, както и централните и административни звена – общо над 100 локации. По този начин компанията осигурява значителен принос за разширяване на използването на възобновяема енергия в Германия и за енергийния преход.

Важен крайъгълен камък на стратегията за развитие е неутралното по отношение на CO₂ производство във всички собствени заводи на Mercedes-Benz по света от 2022 г. Закупуването на зелена електроенергия е ключов елемент от изпълнението на тази цел. Поради това от 2022 г. нататък всички собствени производствени предприятия на Mercedes-Benz AG по света ще използват електроенергия изключително от възобновяеми източници, а емисиите на CO₂ в заводите ще бъдат намалени с повече от 50%.

През юли 2020 г. Mercedes-Benz също така стана основател и член на международната инициатива за защита на климата Transform to Net Zero, стартирана от Microsoft. Чрез това членство компанията допълнително затвърждава своя ангажимент към горепосочените цели. В рамките на тази инициатива девет реномирани компании от различни сектори и държави обединяват своя опит, за да допринесат за опазването на климата. Общата им цел е да подобрят рамковите условия за декарбонизация на икономиката и обществото по целия свят.

Извън сферата на зелената енергия, действията в областта на климата и екологосъобразното производство Mercedes-Benz също така подпомага редица социални проекти или проекти от общ интерес по целия свят. През 2022 г. Mercedes-Benz дари половин милион евро за кампанията Herzenssache eV, насочена към подпомагане на проекти за деца и младежи в неравностойно положение в Германия. В допълнение компанията подкрепи с два милиона евро проекта Rebuilding Hope in Ukraine („Възстановяване на надеждата в Украйна“). Общо паричните дарения и даренията в натура на Mercedes-Benz за Украйна през 2022 г. възлизат на повече от шест милиона евро.

В световен план усилията на компанията са насочени към гарантиране на справедливи и устойчиви вериги на доставки и подкрепа на правата на човека и социалните права на участниците в тези вериги. В тази връзка Mercedes-Benz финансира тригодишен проект за подобряване на живота на над 19 000 души в Демократична република Конго, ангажирани пряко или косвено в добива на кобалт – важен метал за автомобилостроенето. Проектът цели създаване на алтернативни средства за препитание, осигуряване на образование и здравна помощ за деца, развитие на устойчиво земеделие и др.

В сътрудничество с нидерландската организация Terre des Hommes Mercedes-Benz се ангажира пряко в борбата срещу използването на детски труд в мините за слюда в Индия. Слюдата се използва, наред с други неща, за създаване на блестящ ефект в автомобилните бои. Изпълняваният проект в Джаркханд дава възможност на децата, живеещи в близост до мини за слюда, да посещават училище и осигурява икономическа подкрепа за техните семейства. Проектът цели да се попречи на родителите да изпращат децата си на работа в тези мини. В същото време доброто образование прави по-вероятно намирането на работа, когато децата пораснат.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2716