Nike - водещият производител на спортни обувки, облекло и аксесоари

автор: Милен Николов публикувано на: 01.08.2023 прегледи: 4569 уникалност: 99%
Nike logo

Nike, Inc. е американска мултинационална компания, която се занимава с проектиране, разработване, производство, маркетинг и продажба на облекло, обувки и аксесоари в глобален мащаб. Продуктите на компанията са предназначени предимно за специфична спортна употреба, въпреки че голям процент от тях се използват за ежедневни или развлекателни цели. Nike се фокусира върху продуктовите предложения на марката Nike и марката Jordan в седем ключови категории: бягане, баскетбол, футбол, тренировки за мъже, тренировки за жени, спортно облекло и екшън спортове. Компанията предлага на пазара и продукти, предназначени за деца, както и за други спортни и развлекателни цели, като например бейзбол, крикет, голф, лакрос, дейности на открито, футбол, тенис, волейбол, ходене и борба. Под марката Nike се продават също така чанти, чорапи, спортни топки, очила, часовници, цифрови устройства, бухалки, ръкавици, защитно оборудване, стикове за голф и друго оборудване, предназначено за спортни дейности. Изцяло притежавано от компанията дъщерно дружество е Converse, Inc., което проектира, продава и разпространява кецове, ежедневни обувки, облекло и аксесоари.

В Съединените щати продуктите на Nike се продават чрез около 20 000 магазина на дребно. В световен мащаб продуктите на компанията се продават в около 110 държави. Както в страната, така и в чужбина Nike управлява магазини за търговия на дребно, включително NikeTowns и заводски магазини. Почти всички артикули се произвеждат от независими изпълнители, разположени главно в чужбина, като Nike участва в дизайна, разработката и маркетинга.

Световната централа на компанията се намира близо до Бийвъртън, Орегон, в градския район на Портланд (САЩ). Nike е водещият производител на спортни аксесоари и един от най-големите световни доставчици на спортни обувки и облекло. За 2022 г. приходите на компанията са в размер на 46,9 милиарда долара, активите са на стойност 38,6 милиарда долара, а печалбата е 6,1 милиарда долара. Работната сила наброява 79 100 служители.

Основатели на компанията

Phil Knight
Фил Найт. Снимка: forbes.com

Филип (Фил) Найт (1938 –)

 Детство и ранен живот - Филип Хемпсън Найт е роден на 24 февруари 1938 г. и е син на Уилям У. Найт – адвокат, преквалифицирал се в издател на вестници, и съпругата му Лота. Баща му е бил властен, но и грижовен човек, който е насърчавал сина си да тества границите си. Ученическите си години Фил прекарва в гимназията в Кливланд, Портланд. Още от дете обича да бяга и става ключов член на отбора по бягане. След завършване на училище постъпва в Университета на Орегон в Юджийн, където продължа да се занимава с бягане. Там се запознава с легендарния треньор Бил Бауърман, при когото тренира като бегач на средни разстояния. Двамата стават добри приятели, а впоследствие и бизнес партньори.

През 1959 г. Фил завършва журналистика, но не е сигурен с какво иска да се занимава в бъдеще. Записва се армията, но след една година служба се уволнява. След това решава да се запише във Висшето училище по бизнес към Станфордския университет. Един от курсовете, които посещава, е класът за малък бизнес на Франк Шаленбергер. Фил го намира за много интересен. Докато работи върху задача, в която студентите трябва да създадат нов бизнес, Фил измисля план за бизнес, свързан със спортни обувки. Той изготвя статия, озаглавена „Могат ли японските спортни обувки да направят с немските спортни обувки това, което направиха японските фотоапарати с немските фотоапарати?“, и осъзнава, че целта на живота му е да създаде бизнес с обувки. През 1959 г. получава диплома по бизнес администрация със специалност счетоводство.

 Кариера - След дипломирането си предприема околосветско пътешествие (1962 г.) и посещава Хавай, Европа, Египет, Турция, Индия, Япония и други държави. По време на посещението му в Гърция, вижда статуя на богинята на победата Нике, която му прави силно впечатление. През ноември 1962 г. е в Япония, където открива обувките за бягане с марката Tiger, произвеждани от Onitsuka Tiger Co. Фил е силно впечатлен от високото качество и ниската цена на обувките и бързо си осигурява договор за дистрибуция с компанията. След завръщането си той започва работа в базирана в Портланд счетоводна фирма, като същевременно обмисля своя бизнес план. Той си сътрудничи с бившия си треньор Бауърман, за да създаде партньорство за разпространение на обувките в Америка. Така през 1964 г. се ражда компанията Blue Ribbon Sports.

Двамата работят усилено за развитие на бизнеса и през следващите няколко години отварят магазини в Санта Моника, Калифорния, и Юджийн, Орегон. Компанията се представя добре и до края на 60-те години генерира добри печалби.

Найт и Бауърман имат разногласия с Onitsuka по отношение на договора за дистрибуция и през 1971 г. решават да създадат собствена компания. Джеф Джонсън, приятел на Найт и служител в Blue Ribbon Sports, предлага да кръстят новата компания Nike на името на гръцката крилата богиня на победата, която му се явява на сън.

Като бивш спортист Найт се стреми да проектира продукти, които най-добрите спортисти в света биха искали да използват. Той се запознава с олимпийски атлети, като бегача на дълги разстояния Стив Префонтейн, надявайки се, че ще повлияе на други спортисти също да изпробват неговите продукти. Моделът обувки на Nike – Cortez, дебютира на Олимпийските игри през 1972 г. и се оказва много успешен.

Печалбите на компанията нарастват многократно през следващите години и до 1980 г. Nike завладява половината от пазара на спортни обувки. Найт предлага сделка за одобрение на тенис звездата Джон Макенроу и това се оказа един от най-добрите му маркетингови ходове. След като Макенроу наранява глезена си, той започва да носи определен модел на Nike и продажбите на този модел нарастват стремглаво през следващите месеци.

Nike отбеляза стабилен растеж през 80-те и 90-те години. Нарастващата слава на компанията позволява на Найт да привлече повече световноизвестни спортисти за рекламни лица, като например Майкъл Джордан, Андре Агаси, Чарлз Баркли и Тайгър Уудс.

През 90-те години Nike разширява бизнеса си и започва да произвежда спортна екипировка за хокей, голф и футбол. Агресивната стратегия за разширяване се отплаща и компанията постига над 10 милиарда долара годишни продажби преди 1999 г.

Фил Найт подава оставка като главен изпълнителен директор на Nike през ноември 2004 г., но продължава да бъде председател на управителния съвет. През юни 2015 г. той обявява, че ще се оттегли от поста председател, което се случва през юни 2016 г.

Имайте вяра в себе си, но имайте вяра и във вярата. Не вярата, както другите я определят. Вярата, както я определяте. Вярата като вяра се определя в сърцето ви.

 Семейство - Фил се жени за Пенелопе Паркс през септември 1968 г. Те имат четири деца, от които единият син, Матю, загива при гмуркане през 2004 г.

 Филантропски дейности -

  • През 2006 г. Фил Найт дарява 105 милиона долара на Stanford GSB, което по това време е най-голямото индивидуално дарение за американско бизнес училище.
  • През 2008 г. заедно със съпругата си той обещава 100 милиона долара на OHSU Cancer Institute, който по-късно e преименуван на OHSU Knight Cancer Institute в негова чест.
  • През 2012 г. Найт дарява 65 000 долара за Комитета за политически действия във висшето образование (PAC), който има за цел да улесни увеличаването на автономията на училищата в университетската система на Орегон.
Бил Бауърман
Бил Бауърман. Снимка: thefamouspeople.com

Бил Баурмън (1911 – 1999)

Уилям Джей „Бил“ Бауърман е известен в историята на американския спорт като един от най-добрите американски треньори по лека атлетика. Също така е съсобственик и главен дизайнер на компанията за спортни обувки Nike, Inc.

 Детство и ранен живот - Бил Бауърман е роден в Портланд, Орегон, в семейството на Джей Бауърман, който е 13-ият губернатор на Орегон. Родителите му се развеждат, когато е само на 2 години, като той продължава да живее с майка си във Фосил.

Бил учи в училищата в Медфорд и Сиатъл и завършва гимназия в Медфорд, където играе за отбора на щатския шампион по американски футбол. След това се записва в Университета в Орегон, за да следва журналистика, както и за да продължи да играе футбол.

Първата му работа след завършване на университета е да преподава биология и да тренира футболния отбор в гимназията във Франклин, Портланд. През следващата година той се премества в Медфорд,, където преподава и играе футбол.

 Кариера -

  • През 1941 г. след атаката над Пърл Харбър той се присъединява към американската армия и е назначен на служба във Форт Лоутън, Вашингтон. През следващата година е изпратен да служи в лагера „Хейл“ в Лийдвил, Колорадо.
  • През 1944 г. неговата дивизия e изпратена в Италия, а в хода на службата той е повишен в командир на Първи батальон на 86-и полк с чин майор. На следващата година получава четири медала с бронзова звезда и сребърна звезда за заслуги.
  • През 1945 г., след като се уволнява от американската армия, Бауърман се връща към преподаването и треньорството в Медфордската гимназия.
  • През 1948 г. става главен треньор по лека атлетика в Университета на Орегон.
  • В началото на 60-те години на 20 век по време на пътуване до Нова Зеландия той открива джогинга като ефективна фитнес техника. Когато се завръща в Съединените щати, започва да разпространява информация за него, като пише статии и книги и създава програми за джогинг.
  • През 1964 г. Бил, заедно с Фил Найт, основава компанията Blue Ribbon Sports, която по-късно е преименувана на Nike. В Nike той проектира обувки, направени единствено за спортни цели.
  • През 1966 г. съвместно с известния кардиолог У. Е. Харис издава книгата „Джогинг“, която превръща джогинга в сензация и мода в САЩ.
  • През 1977 г. Бауърман създава американски отбор по бягане заедно с Фил Найт и Джеф Холистър, наречен Athletics West. В резултат на това усилие се създава първата официална програма за бягане за млади начинаещи атлети.

Въпреки че Бауърман е известен с иновативните си коучинг техники, неговият изключителен принос е създаването на известната компания за обувки Nike, Inc. Той е най-добрият дизайнер на компанията и създава модели като Nike Cortez, Moon Shoe и т.н.

 Семейство - Бауърман се запознава със съпругата си Барбара Йънг в гимназията в Медфорд. Те се женят през 1936 г. и имат двама сина – Джон и Уилям-младши.

 Любопитни факти - Известно е, че Бауърман е бил обсебен от идеята да намали теглото на обувките за бягане на спортистите, когато е проектирал обувки за своята компания Nike, Inc. Докато проектира обувките, той работи в малко, задушно пространство, използвайки лепило и разтворители с токсични компоненти, които му се отразяват зле на здравето, причинявайки тежко увреждане на нервите.

История на компанията

Предшественикът на Nike възниква през 1962 г. като продукт на въображението на Филип Найт, след като завършва Висшето училище по бизнес към Станфордския университет.

Пътувайки до Япония след завършване на бизнес училището, Найт се свързва с японската компания Onitsuka Tiger Co., която произвежда спортни обувки, и урежда внос на някои от нейните продукти в Съединените щати в малък мащаб. Найт е убеден, че японските обувки за бягане могат да бъдат значителни конкуренти на немските спортни продукти, които по това време доминират на американския пазар. В процеса на установяване на споразумението с Onitsuka Tiger Co. Найт си измисля фиктивната компания Blue Ribbon Sports, за да задоволи очакванията на японския си партньор, че той представлява истинска компания. Тази първоначално хипотетична фирма впоследствие е регистрирана официално и в крайна сметка се превръща в Nike, Inc. В края на 1963 г. договореностите на Найт в Япония се реализират и той получава доставка от 200 чифта спортни обувки Tiger, които съхранява в мазето на баща си и ги продава по време на различни състезания в района, показвайки ги на треньори, състезатели и зрители. Самостоятелното начинание на Найт се превръща в партньорство през следващата година (1964), когато бившият му треньор по бягане Уилям Бауърман му дава 500 долара, за да притежава равен дял в компанията Blue Ribbon Sports (BRS), която впоследствие регистрират.

През първата година от съществуването си BRS успява да продаде 1 300 чифта японски маратонки на стойност почти 8 000 долара. През 1965 г. новосъздадената компания вече има един служител на пълен работен ден, а продажбите достигат цифрата от 20 000 долара. На следващата година компанията наема първото си търговско помещение до салон за красота в Санта Моника, Калифорния, за да могат малкото ѝ служители да спрат да продават обувки от колите си. През 1967 г. поради бързо растящите продажби BRS разширява дейността си до Източното крайбрежие, откривайки дистрибуторски офис в Уелсли, Масачузетс.

 Появата на марката Nike през 1970 г. - До края на десетилетието начинанието на Найт се разширява и вече включва няколко магазина и 20 служители, а продажбите приближават 300 000 долара. Компанията има потенциал за още по-голям растеж, но Найт е разочарован от липсата на капитал, с който да финансира разширяването. През 1971 г., използвайки финансиране от японската търговска компания Nissho Iwai Corporation, BRS успява да произведе чрез независими изпълнители своя собствена линия от продукти в чужбина за внос в Съединените щати. По това време компанията представя своята търговска марка Nike и новото лого, които са вдъхновени от гръцката богиня на победата. Тези нови символи първоначално са поставени върху футболна обувка – първият самостоятелен продукт на BRS, пуснат в продажба.

 Раздялата с Onitsuka Tiger Co. през 1971 г. - През 1971 г. BRS се разделя със своя стар японски партньор Onitsuka Tiger Co. след несъгласие относно дистрибуцията и започва да рекламира и разпространява собствените си продукти. През първата година на разпространение на новите продукти компанията реализират приходи от 1,96 милиона долара, а корпоративният персонал нараства до 45 души. В допълнение тя започва да предлага продуктите си в Канада, а през 1974 г. – в Австралия.

През 1974 г. BRS открива първия си завод в САЩ в Ексетър, Ню Хемпшир. Броят на служителите на компанията нараства до 250, а продажбите в световен мащаб доближават 5 милиона долара до края на годината. Този растеж е подхранван отчасти от агресивното популяризиране на името на марката Nike. Компанията се стреми да разшири видимостта си, като обувките ѝ се носят от изтъкнати и популярни спортисти, включително тенисистите Илие Настасе и Джими Конърс.

Приходите на BRS се утрояват за две години до 14 милиона долара през 1976 г. и след това се удвояват само за една година до 28 милиона долара през 1977 г. За да се справи с търсенето, компанията открива завод за шиене в Мейн и допълнителни задгранични производствени мощности в Тайван и Корея.

 Промяната на името през 1978 г. - През 1978 г. компанията променя името си на Nike, Inc. През същата година Nike разширява продуктовата си линия, добавяйки спортни обувки за деца.

До 1979 г. Nike продава почти половината маратонки, закупени в Съединените щати. Поради продължаващото разрастване на бизнеса компанията премества централата си в нова сграда в Бийвъртън, Орегон.

През декември 1980 г. Nike излиза на борсата, като предлага два милиона акции. С приходите, генерирани от продажбата на акции, компанията планира продължителна експанзия, особено на европейския пазар. Към този момент компанията измества задграничното си производство от Япония към Южна Корея и Тайван, произвеждайки близо четири пети от обувките си в тези две държави. През 1981 г. е открита първата фабрика в Китай.

Michael Jordan
Майкъл Джордан с кецове Nike.
Снимка: marca.com
Nike 'Just Do It' Slogan Inspired by Utah Spree Killer Gary Gilmore
Слогънът 'Just Do It' е вдъхновен от Гари Гилмор, чийто последни думи преди да бъде екзекутиран са били именно такива.

 Договорът с Майкъл Джордан - Най-доходоносният рекламен договор, който Nike някога е сключвала, е този с Майкъл Джордан през 1984 г. Въпреки че никога преди не е носил Nike и таи надежда за сделка с Adidas, Майкъл Джордан в крайна сметка подписва с Nike след среща, на която са му обещани 500 000 долара годишно за пет години, два автомобила Mercedes и обувки, персонализирани според неговите специфични изисквания. Сделката се оказва изстрел в десетката за Nike, след като Джордан бързо се сдобива със слава на супер звезда. На пазара е пусната нова линия обувки, носеща неговото име – Air Jordan, която генерира над 100 милиона долара приходи до края на 1985 г.

В периода 1986 – 1987 г. компанията се сблъсква с трудности, а приходите от продажби намаляват. През 1986 г. Nike уволнява 10% от служителите си в САЩ на всички нива като част от мащабна стратегия за намаляване на разходите.

 Just do it - През 1988 г., когато продажбите се увеличават с 37% до 1,2 милиарда долара, печалбите се възстановяват и достигат 100 милиона долара. По-късно през същата година Nike стартира телевизионна кампания на стойност 10 милиона долара около темата „Просто го направи“ (Just do it) и обявява, че рекламният ѝ бюджет за 1989 г. ще достигне 45 милиона долара.

През 1989 г. Nike пуска на пазара няколко нови линии обувки и постига продажби в размер на 1,7 милиарда долара, генерирайки печалба от 167 милиона долара. В края на 1989 г. компанията започва преместване в новопостроения централен кампус в Бийвъртън, Орегон.

 Пазарно господство в началото и средата на 90-те години - През 1990 г. компанията съди двама конкуренти за копиране на патентованите дизайни на нейните обувки и е въвлечена в спор с митническата служба на САЩ относно вносните мита на нейните баскетболни обувки Air Jordan. През 1990 г. приходите на компанията достигат 2 милиарда долара. До 1991 г. обувките Visible Air позволяват на Nike да надмине конкурента си Reebok на американския пазар. През фискалната година, завършваща на 31 май 1991 г., продажбите на Nike преминават границата от 3 милиарда долара, подхранвани от рекордните продажби на 41 милиона чифта обувки Nike Air и процъфтяващия международен пазар. Усилия на компанията да завладее пазара в Европа започват да дават плодове: през същата година бизнесът там нараства със 100%, генерирайки над 1 милиард долара продажби. По този начин Nike заема второ място на европейския пазар след Adidas.

Nike TW Collection | Tiger Woods Golf Clothing
Голф звездата Тайгър Уудс. Снимка: golfposer.com

Nike е доминиращата сила на пазара за спортни обувки в началото и до средата на 90-те години. Компанията притежава около 30% от американския пазар до 1995 г., изпреварвайки значително най-близкия си конкурент Reebok. Приходите извън САЩ продължават стабилния си ръст, достигайки почти 2 милиарда долара до 1995 г. – около 40% от общия размер. През 1995 г. на 20-годишна възраст състезателят по голф Тайгър Уудс подписва 20-годишен договор с Nike на стойност 40 милиона долара.

За фискалната година, приключваща през май 1997 г., Nike е на печалба от 795,8 милиона долара от 9,19 милиарда долара приходи. Продажбите в Азия се увеличават с повече от 500 милиона (до 1,24 милиарда), докато продажбите в Европа нарастват с 450 милиона. В САЩ делът на Nike на пазара на спортни обувки достига близо 50%.

 Кризата - Картината за Nike обаче скоро се влошава, тъй като азиатската финансова криза, която избухва през лятото на 1997 г., води до спад на продажбите на маратонки в този регион. До фискалната 1999 г. продажбите в Азия спадат до 844,5 милиона долара. Проблемите на компанията се усложняват от едновременната стагнация на продажбите на вътрешния пазар, където тийнейджърите започват да се отклоняват от спортните обувки към туристически и други ежедневни обувки. В резултат на това общите продажби за 1999 г. спадат до 8,78 милиарда долара. Печалбите също спадат – включително за четвъртото тримесечие на фискалната 1998 г. е регистрирана нетна загуба от 67,7 милиона – първата отчетена загуба на компанията от повече от 13 години. Спадът в нетния приход води до намаляване на разходите, което включва съкращаване с 5% на работната сила (1 200 души) през 1998 г. и намаляване на бюджета за подкрепа на спортни звезди със 100 милиона долара.

1999 Women's World Cup soccer team
Женския национален футболен отбор на САЩ от 1999 г.
Снимка: REUTERS
Kobe Bryant vs Lebron James
Леброн Джеймс и Кобе Брайънт.
Снимка: sportsbrief.com

В началото на 1999 г. Nike започва да продава своите обувки и други продукти директно на потребителите чрез уеб сайта на компанията. През същата година компанията спонсорира националния женски отбор по футбол на САЩ, който печели Световното първенство.

Това е и годината, в която съоснователят на компанията Бил Баурмън умира на 88 години.

 Новото хилядолетие - През новото хилядолетие Nike успява да преодолее трудностите от предишните години и продължава да се развива успешно. През 2002 г. компанията закупува производителя на екипировка за сърф Hurley (през 2019 г. Nike продава Hurley на Bluestar Alliance LLC).

През 2003 г. са сключени рекламни договори с две от най-големите звезди на Националната баскетболна асоциация (NBA) – Леброн Джеймс и Коби Брайънт.

През 2004 г. Nike придобива световноизвестния производител на кецове и спортни обувки Converse за 309 милиона долара.

През 2012 г. Nike става официален доставчик на облекло за Националната футболна лига (NFL). Три години по-късно, през 2015 г., Nike подписва такъв договор и с Националната баскетболна асоциация.

 В България компанията „Делта Текстил България“ от Русe произвежда чорапи изключително за Nike. Към 2021 г. в компанията работят 451 служители.

Иновации и разрастване на компанията

Програмата за развитие на Nike до 2025 г. включва следните цели:

  • 50% представителство на жените в глобалната корпоративна работна сила (всички служители в глобален аспект на пълен работен ден, които не работят в магазини за търговия на дребно, дистрибуторски центрове или в отделите за производствени иновации на Nike Air) и 45% представителство на жени на ръководни позиции (вицепрезидент или по-висока позиция);
  • 30% представителство на расови и етнически малцинства на ниво директор или по-високо в САЩ; увеличаване на броя на служителите с афроамерикански или латиноамерикански произход на позиция директор или по-висока;
  • 35% представителство на американските расови и етнически малцинства в корпоративна работна сила в САЩ;
  • Инвестиция от 10 милиона долара, насочена към колежи и университети с историческо чернокожо население и испаноговорящи институции, под формата на стипендии и академични партньорства с цел увеличаване на броя на стажантите и директните наемания в структурите на компанията;
  • 100% от стратегическите доставчици да увеличат възможностите за кариерно развитие и изкачване в йерархията за жените, работещи в техните съоръжения;
  • 100% справедливо заплащане за служителите на всички нива на годишна база;
  • 100% от стратегическите доставчици да създадат безопасни и здравословни работни пространства от световна класа за хората, които произвеждат продуктите;
  • 100% от стратегическите доставчици да измерват и подобряват ангажираността на хората, произвеждащи продуктите;
  • 100% от вицепрезидентите да завършат и получат акредитация по обучение за приобщаващо лидерство;
  • 2 пъти повече инвестиции, насочени към професионалното развитие на расовите и етническите малцинства в САЩ и жените в световен мащаб;
  • 100% от съоръженията в разширената верига за доставки да отговарят на основните стандарти на Nike, свързани със здравословните и безопасни условия на труд и опазването на околната среда;
  • 50% участие на момичета – стимулиране на устойчиво въздействие върху общността с цел 50% от спортуващите деца на открито да са момичета;
  • Увеличаване на броя на служителите, ангажирани с дейности в рамките на своите общности, до минимум 35%;
  • Инвестиране на 2% от приходите преди данъци от предходната година, за да се постигне положително въздействие в общностите;
  • Намаление на емисиите на парникови газове със 70% в притежавани или управлявани от компанията съоръжения чрез използване на 100% възобновяема електроенергия и електрификация на автопарка;
  • Емисиите на парникови газове от производствените и транспортните операции на ключовите доставчици ще бъдат на същите нива като 2020 г. или по-ниски, въпреки очаквания растеж на бизнеса, чрез използването на възобновяема енергия, енергийна ефективност и алтернативни горива;
  • 0,5 милиона тона намалени емисии на парникови газове чрез увеличаване на използването на екологично предпочитани материали в до 50% от всички ключови материали;
  • Намаляване на отпадъците с 10% на единица в производството, дистрибуцията, централите и цеховете за опаковане чрез подобрен дизайн и оперативна ефективност;
  • 100% от отпадъците не достигат до депото, а остават в разширената верига за доставки, като най-малко 80% се рециклират обратно в продукти и други стоки на Nike;
  • Увеличаване с 10 пъти на количеството отпадъци от готовия продукт, които се оползотворяват, рециклират или даряват;
  • Намаление с 25% на потреблението на прясна вода на килограм при боядисване и довършителни дейности върху текстил;
  • Възстановяване на 13 милиарда литра вода в рамките на разширената верига за доставки на памук чрез портфолио от проекти, които поддържат дългосрочна устойчивост на екосистемите и общностите, изпитващи недостиг на вода;
  • Въвеждане на чисти алтернативи на 10 приоритетни химически вещества във веригата на доставки;

Еволюция на логото

Компанията, която притежава логото, се появява през 1964 г. Първоначално се казва Blue Ribbon Sports и продава на американския пазар японските маратонки Onitsuka Tiger. Всичко се променя през 1971 г., когато съоснователят Фил Найт решава да започне собствено производство на продукти под марката Nike.

Спортно лого със синя лента 1964-1971
1964-1971
Лого на Nike 1971-1978
1971-1978
Лого на Nike от 1978 г. до днес
1978-1995

От 1964 до 1971 г. се използва абревиатурата BRC, която обаче остава незабелязана от клиентите.

Най-известният символ на марката е така нареченият Swoosh – заоблена отметка с остри краища. Автор на логото е Каролин Дейвидсън, която е начинаещ графичен дизайнер в колеж и се нуждае от пари за обучението си. Фил Найт я кани да създаде лого като допълнителна работа. Резултатът му харесва и той плаща за рисунката 35 долара. Swoosh се превръща в разпознаваема характеристика на марката и авторът на логото след десет години все пак получава достойна награда – плик с акции на стойност 643 035 долара.

Nike logo
1995-днес

От 1971 до 1978 г. логото е с черен контур на бял фон, В него е поместена думата nike в курсив, като буквите са запълнени с черен цвят.

През 1978 г. дизайнерите преместват думата nike отгоре, правят всички букви главни и използват безсерифния шрифт Futura Bold.

Окончателната версия на логото е представена през 1995 г. Разработчиците поемат по пътя на минимализма, премахвайки надписа и геометричната форма и оставяйки само знака Swoosh.

Благодарение на този символ продуктите на Nike стават разпознаваеми в цял свят. Днес цената на логото достига 26 милиарда долара.

Общественополезни цели на компанията

 Кодекс за поведение на доставчиците на Nike

Компанията е разработила Кодекс за поведение, който е задължителен за всички доставчици. Той има за цел подобряване на производствените условия и минимизиране на отрицателните въздействия върху работниците, местните общности и околната среда в световен мащаб. От приемането му през 1992 г. той постоянно се развива, като най-новите промени в него включват:

  • Изискване съоръженията да разработят вътрешен кодекс за поведение и да го представят на работниците, вместо да публикуват Кодекса за поведение на Nike;
  • Свобода на движение и изграждане на системи за управление на трудовите правоотношения на уязвими групи работници, като например чуждестранни работници;
  • Укрепване на забраната за използване на детски труд;
  • Представяне на примери за опасна работа и привеждането им в съответствие с минималната работна възраст;
  • Повишаване на изискванията за неприлагане на отмъщение или намеса/сплашване, които понякога се използват, за да се възпрепятства правото на свободно сдружаване

 Глобални партньорства

  • Коалицията за устойчиво облекло - Коалицията за устойчиво облекло (SAC), в която членуват повече от 250 водещи производители на облекло, обувки и домашен текстил, търговци на дребно, доставчици, филиали и академични институции, е платформа за сътрудничество с цел определяне на универсални стандарти за измерване на ефективността. Чрез своя пакет от онлайн инструменти за оценка Higg Index коалицията се стреми да стандартизира измерването на екологичните и социални въздействия на облеклото, обувките и домашните текстилни продукти. Различните модули на индекса Higg са изградени върху общ подход за холистично и последователно измерване и оценка на ефективността на марката, продукта и устойчивостта на веригата за доставки.
  • Програма за социална и трудова конвергенция - Nike е част от Програмата за социална и трудова конвергенция (SLCP), която има за цел да бъде разработен опростен, унифициран и ефективен начин за оценка на условията на труд, здраве и безопасност във фабриките с цел замяна на използваните от отделни компании инструменти за външен одит. Това ще намали броя на одитите, ще увеличи ефективността на индустрията и ще намали разходите, свързани с одита. Също така ще позволи на участващите организации да инвестират ресурси, заделени преди това за одити за съответствие, в подобряване на социалните и трудовите условия.
  • Харта на модната индустрия за действия в областта на климата - Хартата на модната индустрия съдържа визията за постигане на нетни нулеви емисии до 2050 г. Като участваща страна Nike споделя тази амбиция и се ангажира да преследва цел за намаляване на емисиите на парникови газове с 30% до 2030 г.
  • Оценяване на природния капитал - Corporate Eco Forum и The Nature Conservancy си сътрудничат с 24 големи компании, включително Nike, в резултат на което е постигнато споразумение компаниите да включат опазването на екосистемите и биоразнообразието в своите бизнес стратегии.
  • Ангажименти към Парижкото споразумение за климата - През 2016 г Nike се присъединява към целите на Парижкото споразумение за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5 градуса, предотвратяване на изменението на климата и постигане на климатична неутралност.
  • Фондация за нулево изхвърляне на опасни химикали - Фондацията за нулево изхвърляне на опасни химикали има за цел справяне с проблема с опасните химикали в глобалната верига на стойността на текстилните изделия и обувките.
  • Предизвикателство за устойчив памук - Това е инициатива, която има за цел по-широкото използване на по-устойчив памук на пазарите в световен мащаб. Присъединилите се към нея компании се стремят да гарантират, че през 2025 г. 100% от използвания от тях памук е с произход от най-устойчивите източници. Те ще докладват поотделно за използването на по-устойчив памук на годишна база, започвайки от 2018 г.
  • Цели за устойчиво развитие (ЦУР) на ООН - Nike работи за изпълнението ЦУР на ООН, които представляват 17 глобални цели за 2030 г., определени от Общото събрание на ООН през 2015 г. Участващите държави поемат ангажимент за премахване на бедността, опазване на планетата и гарантиране, че всички хора се радват на мир и просперитет.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2471