NOKIA – компанията, променила света на мобилните телефони

автор: Милен Николов публикувано на: 25.01.2024 прегледи: 185 уникалност: 100%
Nokia Logo

Nokia e компанията, която доминира на пазара за мобилни телефони и определя тенденциите в мобилната индустрия за повече от десетилетие. Тя разработва и пуска на пазара някои от най-запомнящите се модели телефони. И днес марката Nokia е сред най-известните в света.

Nokia е основана през 1865 г. и започва дейност като обикновена фабрика за хартия в Тампере – град, разположен в Югозападна Финландия. Не след дълго дейността се разширява и е открита втора фабрика до близкия град Нокиа, намиращ се на брега на река Nokianvirta. През 1871 г. се появява и името Nokia, вдъхновено от местоположението на втората фабрика.

Снимка: nokiamobileacademy

През годините компанията осъществява дейност в редица индустриални сектори, включително произвежда кабели, хартиени продукти, гумени ботуши, гума, телевизори и мобилни телефони.

Възходът на Nokia в сектора на телекомуникациите започва през 90-те години на XX в. Бързият успех в сектора на мобилните телефони позволява на Nokia до 1998 г. да стане най-продаваната марка мобилни телефони в света. През 2003 г. Nokia представя първия телефон с камера. През 2011 г., за да се справи с нарастващата конкуренция от страна на операционните системи iOS и Android, Nokia влиза в стратегическо партньорство с Microsoft, a през 2014 г. компанията е принудена да продаде своя отдел за мобилни устройства на Microsoft.

Основатели на компанията

Фредрик Идестам

 Фредрик Идестам (1838 – 1916)

Кнут Фредрик Идестам (роден на 28 октомври 1838 г. в Тирванто, Финландия, починал на 8 април 1916 г. в Хелзинки, Финландия) е финландски минен инженер и бизнесмен, по-известен като основател на Nokia. През май 1865 г. Идестам получава разрешение за изграждане на фабрика за хартия в Тампере, Финландия. Мелницата започва работа през 1866 г.

Идестам трансформира компанията си в акционерно дружество през 1871 г. Заедно със своя близък приятел Лео Мехелин, държавник и най-видната обществена фигура на Финландия в края на XIX в., той основава Nokia Ltd. и прехвърля всички дейности към Nokia, като е построена и нова фабрика. Идестам става собственик на мажоритарния пакет акции на дружеството.

През 1896 г. Фредрик Идестам се пенсионира и Лео Мехелин поема ръководството на компанията.

Лео Мехелин

 Лео Мехелин (1839 – 1914)

Леополд (Лео) Хенрик Станислав Мехелин (роден на 24 ноември 1839 г. в Хамина, Финландия, починал на 26 януари 1914 г. в Хелзинки, Финландия) е финландски политик, професор, либерален реформатор и бизнесмен. Водещ защитник на автономията на Великото херцогство Финландия и на правата на жените и малцинствата. Освен със своя изтъкнат обществено-политически живот Лео Мехелин е известен и като един от съоснователите на компанията Nokia. Той е президент на компанията в периода 1898 –1914 г., като под негово управление Nokia разширява значително дейността си и навлиза в сектора на производство на електроенергия.

История на компанията

A black and white photo of a townDescription automatically generated
 

 Скромното начало

Въпреки че името Nokia напомня на повечето от нас само за мобилни телефони, компанията всъщност стартира като хартиена фабрика, основана през 1865 г. от минния инженер Фредрик Идестам в Тамеркоски Рапидс, Югозападна Финландия.

Местоположението на втората му мелница за хартия – на брега на река Nokianvirta – вдъхновява Идестам да наименува компанията си Nokia Ab през 1871 г. След около три десетилетия компанията започва и производството на електроенергия.

Междувременно Едуард Полон основава Finnish Rubber Works през 1898 г., а Арвид Викстрьом създава Finnish Cable Works през 1912 г. През 1918 г. Finnish Rubber Works придобива Nokia, за да си осигури достъп до хидроенергийните ресурси на последната, а през 1922 г. Finnish Cable Works също е придобита от новосформирания конгломерат.

Докато трите компании са съвместна собственост, те продължават да работят независимо до 1967 г., когато окончателно се сливат и се ражда Nokia Corporation. Новосъздадената компания се фокусира основно върху четири пазара: хартия, електроника, каучук и кабели. Тя разработва и произвежда, наред с други неща, тоалетна хартия, велосипедни и автомобилни гуми, гумени обувки, телевизори, комуникационни кабели, роботика, компютри и военно оборудване.

 Разширяване на портфолиото

Mobira Senator
Mobira Senator
Mobira Talkman
Mobira Talkman
Mobira Cityman
Mobira Cityman

През 1979 г. Nokia учредява съвместно предприятие с водещия скандинавски производител на цветни телевизори Salora, за да създаде Mobira Oy – радиотелефонна компания. Няколко години по-късно Nokia стартира първата в света международна клетъчна система, наречена „Северна мобилна телефонна мрежа“, която свързва Швеция, Дания, Норвегия и Финландия. Това е последвано от пускането на пазара на първия в света телефон за автомобил, наречен Mobira Senator, който е с тегло около 10 кг.

През 1984 г. Nokia придобива Salora и променя името на своя телекомуникационен отдел на Nokia-Mobira Oy. Годината отбелязва и пускането на пазара на Mobira Talkman, който е рекламиран като един от първите преносими телефони. Това означава, че може да се използва както в кола, така и извън нея, въпреки че все още теглото му е около 5 кг.

Три години по-късно, през 1987 г., компанията представя първия си компактен телефон, наречен Mobira Cityman 900, който е и първият мобилен телефон в света. Въпреки че тежи около 800 грама и е на цена от около 5 456 долара, той се радва на значителен интерес и компанията реализира солидни продажби.

Телефонът става емблематичен и получава прякора „Горба“, след като тогавашният президент на Съветския съюз Михаил Горбачов го използва, за да се обади от Хелзинки до Москва по време на пресконференция през октомври 1987 г.

Следващата година е трудна за компанията, тъй като настъпва рязък спад в печалбите поради силната ценова конкуренция на пазарите на потребителска електроника. Стига се дотам, че президентът на компанията Кари Кайрамо се самоубива – според съобщенията в пресата поради стрес.

Новото ръководство внася промени, разделяйки компанията на шест звена: телекомуникации, потребителска електроника, кабели и машини, данни, мобилни телефони и основни индустрии, като се освобождава от другите звена – подови настилки, хартия, гума и вентилационни системи. През 1989 г. Nokia-Mobira Oy става Nokia Mobile Phones.

 Промяна на фокуса – мобилни телефони

През 1990 г. висшето ръководство на Nokia решава да се съсредоточи единствено върху телекомуникационния пазар и в резултат на това отделите за данни, захранване, телевизия, гуми и кабели на компанията са продадени през първите няколко години на десетилетието.

Nokia 1011
Nokia 1011
Nokia 2100
Nokia 2100
Nokia 9000 Communicator
Nokia 9000 Communicator
Nokia 8110 slider
Nokia 8110 slider

През 1991 г. първият в света GSM разговор е осъществен от тогавашния финландски министър-председател Хари Холкери. Не е изненадващо, че оборудването е на Nokia. На следващата година е пуснат първият ръчен GSM телефон на компанията – Nokia 1011.

Устройството осигурява време за разговори от 90 минути и може да съхранява 99 номера за контакт. Известно е още като Mobira Cityman 2000.

Няколко години по-късно компанията пуска своята серия телефони 2100, които са и първите с емблематичния мелодия Nokia Tune. Въпреки че Nokia предвижда да продаде 400 000 броя, серията се превръща в хит с около 20 милиона продадени телефона по целия свят.

През 1996 г. на пазара е пуснат моделът Nokia 9000 Communicator. Телефонът е „всичко в едно“ и е на цена от 800 долара. Той позволява на потребителите да изпращат имейли, да изпращат факсове и да сърфират в мрежата, както и предлага възможности за текстообработка и електронни таблици. Въпреки че телефонът има своите почитатели, той не е успешен от търговска гледна точка.

През същата година компанията пуска и телефона Nokia 8110 slider. Наречено „телефон банан“, устройството е включено в популярния научнофантастичен екшън филм от 1999 г. „Матрицата“.

 Световен лидер

Nokia 6100
Nokia 6100

Грандиозният успех на серията 6100 на Nokia – компанията успява да продаде близо 41 милиона мобилни телефона през 1998 г. – ѝ помага да изпревари Motorola и да стане най-големият производител на мобилни телефони в света през тази година. Струва си да се спомене, че Nokia 6110 е първият телефон, в който класическа игра Snake е предварително инсталирана.

Нетните продажби на Nokia се увеличават с над 50% на годишна база, оперативните печалби скачат с близо 75%, а цената на акциите – с цели 220%, което води до увеличение на пазарната капитализация с близо 21 милиарда долара до около 70 милиарда долара.

Nokia 8810
Nokia 8810

През 1998 г. компанията пуска модела Nokia 8810, който е първият телефон без външна антена. Флагманът е и един от първите телефони на Nokia с хромиран плъзгащ се капак.

През следващата година компанията лансира Nokia 3210. Това е солиден телефон, който се предлага в шест цветови варианта и осигурява време за разговори от 4 – 5 часа.

Nokia 3210
Nokia 3210

Освен че предлага допълнителни мелодии и игри, устройството също така позволява на потребителите да изпращат предварително инсталирани картинни съобщения (например „Честит рожден ден“) чрез SMS. От него са продадени около 160 милиона бройки, което го превръща в един от най-популярните и успешни телефони в историята.

Въпреки че Nokia е световен лидер на пазара на мобилни телефони, новото десетилетие носи нови предизвикателства за компанията. Безжичните и интернет технологиите се сближават и се развива третото поколение безжична технология (3G), което обещава подобрени мултимедийни възможности.

 XXI век – новата ера

Nokia 7650
Nokia 7650
Nokia 6650
Nokia 6650
Nokia 3650
Nokia 3650
Nokia 1100
Nokia 1100

В отговор на промените в световен мащаб финландската компания започва да произвежда както сложни мултимедийни телефони, така и устройства от нисък клас. През 2001 г. компанията пуска Nokia 7650 – първият телефон с вградена камера. Той е и първият телефон с пълноцветен дисплей.

Той е последван от пускането на първия в света 3G телефон, Nokia 6650, през 2002 г.

През същата година компанията пуска на пазара и Nokia 3650, първото устройство с операционната система Symbian Series 60, което се появява на американския пазар. Това е и първият телефон на Nokia с видеорекордер.

През 2003 г. компанията пуска Nokia 1100, бюджетен телефон, от който са продадени около 250 милиона бройки, което го прави най-продаваният телефон, както и най-продаваният продукт за потребителска електроника в света. Между другото, от този модел е милиардният телефон на компанията, продаден по-късно през 2005 г.

N-Gage
N-Gage
Nokia 7280
Nokia 7280
N70, N90 и N91

През 2003 г. е пуснато и неортодоксалното устройство N-Gage. Работейки с операционната система Symbian OS 6.1 (серия 60), то съвместява функциите на мобилен телефон и на ръчна конзола за игри. Въпреки новаторския си характер то не се радва на пазарен успех и от него са продадени само 3 милиона бройки.

Nokia 5800 Xpress Music
Nokia 5800 Xpress Music

През следващата година е пуснат телефонът Nokia 7280, наречен „червило“. Като част от линията Fashion Phone на компанията устройството е посочено като един от най-добрите продукти на годината от списание Fortune. Телефонът участва и в музикалния видеоклип Beep на Pussycat Dolls.

В средата на десетилетието компанията пуска своята N-серия телефони, като N70, N90 и N91 са първите членове на серията. Флагманът N8 е пуснат на пазара по-късно през 2010 г.

През 2008 г. поради пускането от Apple в продажба на първото поколение iPhone през 2007 г. и нарастващата популярност на телефоните със сензорен екран, Nokia пуска първия си изцяло сензорен смартфон, наречен 5800 Xpress Music. Устройството е и първото, което работи със сензорната система Symbian v9.4 (S60, 5-а версия). Моделът е доста успешен и компанията успява да продаде около 8 милиона единици от устройството, но не успява да си спечели верни последователи, тъй като изживяването при работата със сензорния екран не е достатъчно добро.

 Първи симптоми на криза и епично падение

След като се превръща в най-добрия производител на телефони в света, през 2001 г., печалбите на Nokia за пръв път намаляват. Това се дължи главно на забавянето на пазара на мобилни телефони. Този спад се оказва краткотраен, но три години по-късно, през 2004 г., компанията отново съобщава, че пазарният ѝ дял намалява, въпреки че тя все още е лидер със солидните 35%.

Друг проблем настъпва през 2007 г., когато компанията трябва да изтегли огромното количество от 46 милиона дефектни батерии за мобилни телефони. Още по-лошото е, че батериите – които са произведени между края на 2005 и края на 2006 г. – се използват в широка гама телефони на Nokia, което означава, че голяма част от портфолиото от устройства на компанията е сериозно засегнато.

През 2008 г. – същата година, когато е пусната операционната система Android, версия 1.0 – печалбите на Nokia за третото тримесечие намаляват с 30%, докато продажбите се понижават с 3,1%. От друга страна, продажбите на iPhone скачат с около 330% през същия период.

През 2009 г. Nokia съкращава 1 700 служители по целия свят. По-късно през годината борещата се с трудностите финландска компания най-накрая признава, че е реагирала бавно на промяната на пазара, който сега бавно се превзема от компании като Apple и BlackBerry и е повлиян от навлизащи дружества като Samsung, HTC и LG.

На следващата година Стивън Елоп – който преди това е ръководител на отдела за бизнес софтуер на Microsoft – е назначен за нов главен изпълнителен директор на Nokia. Той е и първият ръководител на компанията, който не е от Финландия. Въпреки че през 2010 г. печалбите на компанията се увеличават, съкращенията на работни места продължават.

Стивън Елоп става известен с реч, която произнася пред служители на Nokia в началото на 2011 г., в която сравнява пазарната позиция на компанията с човек, стоящ върху „горяща платформа“. Съвсем очевидно е, че положението на компанията става все по-лошо.

Lumia
Lumia

В опит да излезе от продължаващата криза и за да се конкурира по-добре с конкурентите, Nokia обявява стратегическо партньорство със софтуерния гигант Microsoft, за да превърне Windows Phone на последния в своя основна мобилна операционна система. Появяват се слухове, че Microsoft преговаря за придобиването на борещия се с трудностите финландски гигант. В този момент обаче Елоп ги опровергава, като „безпочвени“. Междувременно през второто тримесечие на 2011 г. Apple изпреварва Nokia по продажби на смартфони.

Първият плод на партньорството между Nokia и Microsoft са смартфоните Lumia 800 и Lumia 710, които са обявени по-късно през 2011 г. Докато първият е насочен към по-луксозния сегмент от пазара, вторият е насочен към по-масовите крайни клиенти.

Въпреки че компанията успява да надмине пазарните очаквания, като продава над милион единици от тези устройства само за няколко месеца, съкращенията на работни места продължават.

Междувременно, за да оптимизира допълнително разходите, компанията също така обявява, че ще затвори най-старата си фабрика във Финландия и ще премести производството си в Азия, която по това време се превръща в най-големия пазар на компанията – всичко това се случи в началото на 2012 г.

Въпреки задоволителните продажби новите устройства с Windows Phone не успяват да направят много за Nokia през първото тримесечие на 2012 г., когато компанията претърпява оперативна загуба от колосалните 1,3 милиарда евро. Това е последвано от нов кръг от съкращения на работни места, които този път засягат около 10 000 служители.

По-късно същата година компанията пуска флагмана Lumia 920 с Windows Phone 8, който получава смесени отзиви – основно e критикуван заради големия си размер. През ноември 2012 г. смартфонът става най-продаваният телефон на седмицата в Amazon и също така оглавява класацията на Expansys в Обединеното кралство. Въпреки това никога не постига големите продажби, от които компанията се нуждае, за да се върне към рентабилност.

2013 г. носи някои добри новини, тъй като Nokia се връща към печалба за шест тримесечия. Приходите обаче спадат значително поради неуспеха на компанията да направи какъвто и да е пробив на пазара на смартфони.

 

През септември същата година Nokia обявява, че продава своя отдел Devices & Services на Microsoft. Продажбата е официално завършена през април 2014 г. Сделката, при която главният изпълнителен директор Стивън Елоп се връща в Microsoft, също включва патентите и картографските услуги на финландската компания, въпреки че изключва фабриката на Nokia в Ченай в Индия, както и фабриката Masan в Южна Корея.

През 2016 г. марката Nokia навлиза отново на пазара на мобилни телефони чрез лицензионно споразумение с HMD Global, което позволява да се предлагат телефони под марката Nokia. През 2017 г. HMD Global лансира нова гама смартфони и телефони с марката Nokia, работещи с операционната система Android.

 Заключение

Нежеланието на финландската компания да прегърне драстичната промяна, когато тя е най-необходима, вероятно е най-голямата причина, която срива мобилния гигант. Компанията изгубва твърде много време, за да възприеме революцията на смартфоните, и когато най-накрая успява, прави твърде много грешки в стратегията си.

Първо, Nokia се опитва да се конкурира на пазара, като просто добавя щрих към последната версия на системата Symbian – кръпка, която не успява да осигури плавното потребителско изживяване, предоставяно от нейните конкуренти по онова време. След това преминаването към Windows Phone е обявено доста преди да има действително готов хардуер – ход, с който Елоп се надява да повиши интереса на разработчиците, но в крайна сметка това води до намаляване на продажбите на Symbian 7 месеца преди Nokia да предложи алтернатива. Две грешки от такъв мащаб, съчетани с голямото забавяне при преминаването към сензорен екран, са достатъчни, за да костват доминиращата позиция на компанията на бързо развиващия се пазар.

Въпреки всичко Nokia оставя огромна следа в историята на мобилните телефони, която никога няма да бъде забравена.

Иновации и разрастване на компанията

Nokia е компанията, променила радикално света на мобилните комуникации. През 1981 г. е пусната в експлоатация първата международна клетъчна система ­– Северната мобилна телефонна мрежа, която е разработена с помощта на Nokia. През 1982 г. компанията създава първата цифрова телефонна централа – DX 200. Системата е много успешна и заема 50% дял от финландския пазар за фиксирани телефонни линии. През 1987 г. компанията представя първия си цифров ръчен телефон за GSM разговори, който се превръща в европейски стандарт за цифрова мобилна технология.

През 1991 г. с оборудване на Nokia е осъществен първият в светa GSM разговор с първия наличен в търговската мрежа GSM телефон – Nokia 1011. През 1998 г. компанията пуска модела Nokia 8810 – първият телефон без външна антена. През есента на 2001 г. дъщерното дружество Nokia Networks започва внедряването на покритие на безжична мрежа от трето поколение (3G). През 2001 г. е представен моделът Nokia 7650, който за пръв път предлага вградена камера и дисплей, поддържащ цялата цветова гама. На 19 март 2020 г. компанията обявява пускането на модела Nokia 8.3 – първият в света 5G смартфон.

Всички тези иновации и решения в телекомуникационния сектор водят да разрастване на компанията и превръщането ѝ в най-голямото предприятие в сектора през 1998 г. Пътят до тази първа позиция обаче е дълъг и сложен. Най-важните моменти от възхода и падението на Nokia могат да бъдат обобщени, както следва:

  • През 1880 г. е закупена първата машина за производство на хартия от целулоза;
  • През 1902 г. компанията започва производството на електроенергия;
  • През 1915 акциите на Nokia са регистрирани за първи път на борсата в Хелзинки;
  • Първата зимна автомобилна гума е изобретена през 1938 г. През 80-те години на XX в. отделът за производство на автомобилни гуми е отделена в ново дружество – Nokian Renkaat Oy;
  • В края на 1984 г. Nokia придобива компанията Salora, която най-големият производител на цветни телевизори в Скандинавия, както и Luxor – шведската държавна компания за електроника и компютри;
  • Повече от половината от новите акции, емитирани от Nokia през 1987 г., са закупени от чуждестранни инвеститори;
  • Пак през 1987 г. компанията е регистрирана на Лондонската борса, а впоследствие е регистрирана и на борсата в Ню Йорк;
  • До края на десетилетието Nokia се превръща в най-голямата компания за информационни технологии в Скандинавия чрез закупуването на подразделението за информационни системи на Ericsson през 1988 г.;
  • През 1990 г. ръководството на Nokia решава да се съсредоточи единствено върху телекомуникационния пазар и в резултат на това отделите за данни, захранване, телевизия, гуми и кабели на компанията са продадени през първите няколко години на десетилетието;
  • През 1991 г. компанията закупува английското дружество за мобилни комуникации Technophone Ltd. за 57 милиона щатски долара;
  • За да подпомогне разработването на по-нататъшни продукти, Nokia започва да придобива компании за интернет технологии, започвайки с покупката на Ipsilon Networks Inc. (компания от Силиконовата долина) през декември 1997 г. за 120 милиона долара, специализирана в маршрутизирането на интернет. Една година по-късно Nokia плаща 85 милиона долара за Vienna Systems Corporation – канадска компания, фокусирана върху телефонията с интернет протокол;
  • През 1998 г.: Nokia става най-големият производител на мобилни телефони в света – позиция, която заема през следващите 14 последователни години;
  • Придобиванията продължават през 1999 г., когато са завършени още седем сделки, четири от които са свързани с интернет;
  • През 2005 г. компанията продава милиардния си телефон;
  • През 2007 г. Nokia създава съвместно предприятие със Siemens Communications;
  • През 2014 г. Microsoft закупува отдела за мобилни телефони на Nokia;
  • През 2016 г. HMD Global – финландска компания за мобилни телефони, създадена от предишни ръководители на Nokia, изкупува обратно подразделението за мобилни телефони от Microsoft и започва да предлага телефони под марката Nokia.

Еволюция на логото

Някои от логата на Nokia са свързани с различните дейности, осъществявани от компанията преди навлизането ѝ в сектора на телекомуникациите и мобилните устройства.

Лого на Nokia 1865-1965
1865-1898
Лого на Nokia 1898
1898
Лого на Nokia 1965-1978
1965-1978

 1865 – 1898 г.

Първата емблема е използвана от Nokia Ab, която първоначално се занимава с обработка на целулоза, а след това премина към производството на електроенергия. Запазената марка през този период е под формата на кръг и прилича на печат. От кръга се показва риба. Най-вероятно това е сьомга от река Nokianvirta, на брега на която се намира град Нокиа. Рисунката е допълнена от надписите NOKIA OSAKEYHTIO и NOKIA AKTIEBOLAG.

 1898 – 1965 г.

През 1898 г. компанията преминава към производство на каучук и електрически продукти, като се слива с няколко други фабрики. Логото на Nokia претърпява драстична промяна. То съдържа надпис „1898 SGTOY NOKIA“, където съкращението с точки след всяка буква означава името Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö (Финландска каучукова фабрика). Текстът е изпълнен с прости тънки глифове без серифи и е разположен в петоъгълник с удължен връх.

 1965 – 1978 г.

Емблемата, приета през 1965 г., някога е принадлежала на фабриката за каучук Suomen Gummitehdas Oy. Тъй като тя се e специализирала в производството на гуми, името на марката се състои от черен пръстен, пресечен от полукръгла лента със същия черен цвят като надписа Nokia. Интересното е, че в този контекст думата не означава корпорацията Nokia, а града, в който се намира предприятието.

Лого на Nokia 1978 г
Емблема на Nokia

 1978 до днес

Логото на Nokia с тъмносин надпис е едно от най-разпознаваемите в света. Той съдържа името на марката, изписано с удебелени букви без серифи. Този шрифт, известен като Nokia Pure, е създаден от дизайнера Dalton Maag.

През 1992 г. се появява версия, близка до модерната. По същото време е възприет и слоганът Connecting people. Дизайнерите преработват буквите, използвайки оригиналния шрифт Nokia Sans.

През 2011 г. известният слоган Connecting people е премахнат, а шрифтът Nokia Sans е заменен с Nokia Pure. В това лого името на компанията е с бял цвят на син фон.

Лого на Nokia
 

 2023 до днес

През 2023 г. Nokia радикално променя логото си, за да не се свързва единствено с мобилните телефони. В продължение на близо десетилетие компанията развива и други направления на дейност – предимно производство на телекомуникационно оборудване. Емблематичният тъмносин цвят във версията на основната емблема сега е по-светъл, което вероятно е свързано с желанието да се привлече вниманието на потенциалните клиенти. Избраният нюанс въплъщава свежест, енергия и иновация.

Общественополезни цели на компанията

През XXI в. компанията си поставя амбициозни цели в областта на околната среда, опазването на климата, зеления преход, развитието на човешкия капитал и устойчивото бъдеще. По-долу са посочени някои от най-важните постижения на Nokia в тези сфери през 2022 г.:

  • 63% от електроенергията, използвана в производствените съоръжения на Nokia, е с произход от възобновяеми източници;
  • Намаляване на потреблението на енергия с помощта на изкуствен интелект;
  • Разработване на енергийно ефективни микропроцесори за фиксираната мрежа;
  • Устойчива промишлена дигитализация;
  • Заемане на водеща роля при цифровата трансформация на пазара на частни безжични услуги;
  • Преодоляване на цифровото разделение;
  • Над 614 000 души са се възползвали от действия на компанията в областта на социалната отговорност;
  • Компанията стартира нова програма за цифрови умения в Сенегал в сътрудничество с UNICEF;
  • Nokia свърза в интернет мрежа 350 села в Индия;
  • Постигане на 98% проследимост на използваните минерали, добивани в зони с конфликти;
  • Постигане на резултат от 83% в Индекса за равенство между половете на Bloomberg;

За следващите години компанията си поставя също много амбициозни цели.

 За 2023 г.:

  • Използване на 75% възобновяема енергия в собствените производствени съоръжения;
  • Намаляване с 65% на производствените емисии;
  • Намаляване с 50% на енергията, използвана в mMIMIO базовите станции за 5G;
  • Наемане на най-малко 27% жени при външните назначения в глобален план;
  • 0 на брой фатални инциденти при служителите и доставчиците;
  • 95% от служителите да са преминали обучение по етичен бизнес.

 За 2025 г.:

  • Използване на 100% възобновяема енергия в собствените производствени съоръжения;
  • Намаляване с 85% на производствените емисии;
  • Подобряване на живота на 1 500 000 души в несвързани и необслужвани райони чрез проекти за цифровизация, изграждане на цифрови умения и свързаност.

 За 2030 г.:

  • Намаляване с 50% на общите емисии на парникови газове;
  • Намаляване с 50% на емисиите на парникови газове при доставчиците;
  • Намаляване с 73% на емисии на парникови газове в логистиката;
  • Постигане на 95% кръговост на отпадъците от офисите, лабораториите, производството и инсталациите;
  • Намаляване с 90% на алуминия, използван в механичните части.

 За 2050 г.:

  • Постигане на нулеви нетни емисии във веригата за създаване на стойност.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2468