Puma - плод на съперничеството между двама братя

автор: Милен Николов публикувано на: 24.08.2023 прегледи: 2471 уникалност: 98%
 

PUMA е една от най-известните и водещи световни спортни марки. В продължение на повече от 70 години PUMA създава история като производител на иновативни продукти. Компанията допринася за постижения в спортове като футбол, бягане и тренировки, голф, баскетбол и моторни състезания. Централният офис на PUMA се намира в Херцогенаурах, Германия, а за компанията работят повече от 14 000 служители. В наши дни PUMA подпомага спорта и културата в повече от 120 държави. През 2021 г. компанията е реализирала продажби в размер на 6,8 милиарда евро.

Основател на компанията

Рудолф Даслер
Рудолф Даслер (1898 – 1974). Снимка: about.puma.com

Рудолф Даслер е роден на 26 март 1898 г. в Херцогенаурах, Германия. Баща му Кристоф е работил във фабрика за обувки, а майка му Паулина Даслер е била собственик на малка пералня. Рудолф има двама братя, Фриц и Адолф, и сестра – Мари. На галено е наричан „Боби“, тъй като това е единствената дума, която е можел да произнесе през първите три години от живота си. Първоначално Рудолф работи с баща си във фабриката за обувки. Впоследствие е обучен за продавач във фабрика за порцелан, а също и за търговия с кожи. Още от детството си братята Даслер показват предприемачески умения и в началото на 20-те години на миналия век започват да изработват спортни обувки. Първата им компания, Gebrüder Dassler Schuhfabrik („Фабриката за обувки на братя Даслер“), е основана през 1924 г. Към онзи момент това е единствената компания в Германия, която произвежда спортни обувки. По време на Летните олимпийски игри през 1936 г. в Берлин известният спортист Джеси Оуенс носи техните обувки на състезанията. С тях Оуенс печели четири златни медала. В хода на Олимпиадата спортистите, носещи изработените от тях обувки, печелят общо седем златни, пет сребърни и пет бронзови медала. Така „Фабриката за обувки на братя Даслер“ придобива световна известност.

В началото на 30-те години Рудолф Даслер и неговият брат се присъединяват към Националсоциалистическата партия на Адолф Хитлер. По време на Втората световна война Рудолф Даслер е мобилизиран, докато Адолф Даслер управлява компанията. След завръщането си от фронта Рудолф Даслер се скарва с брат си. Точната причина за спора и до днес не я ясна. Някои смятат, че Рудолф Даслер е подозирал, че брат му е предоставил информация на американските войски, която е довела до залавянето му.

Тъй като разривът между братята се задълбочава, те решават да се разделят. През 1948 г. те разделят бизнеса си. Рудолф Даслер основава нова компания и я нарича RUDA. По-късно той променя името на PUMA. Адолф Даслер основава компанията Adidas. Двете компании са ситуирани в Херцогенаурах на двата бряга на река Аурах.

През 1948 г. по време на първия футболен мач след края на Втората световна война няколко членове на националния отбор по футбол на Западна Германия носят обувки, произведени от PUMA. По време на ръководството на Рудолф Даслер компанията осъществява дейност само на местно ниво. Едва след като синът му Армин Даслер поема управлението, тя се развива в световен мащаб.

През 1928 г. Рудолф Даслер се жени за Фридъл Щрасер и им се раждат двама синове – Армин и Герд. През последните години от живота си Рудолф страда от рак на белия дроб и умира от болестта на 27 октомври 1974 г. на 76-годишна възраст. След неговата смърт синът му Армин Даслер поема управлението на PUMA. През 1989 г. синовете на Даслер продават 72% от акциите си в PUMA на швейцарската компания Cosa Liebermann SA.

История на компанията

Снимка: about.puma.com

PUMA, една от най-известните марки за спортни артикули по света, има богата и интересна история, обхващаща десетилетия. Тя включва скромно начало, съперничество между двама братя и оцеляване след Втората световна война.

 1924 г.: Общата фирма и фабриката. Първата стъпка в дългата история на PUMA е поставена от братята Адолф и Рудолф Даслер, които през 1924 г. основават в родния си град Херцогенаурах компанията Gebrüder Dassler Schuhfabrik с цел производството на обувки. Към онзи момент те не са единствената фабрика за обувки в града и трябва да се конкурират с други малки фабрики, много от които обаче не оцеляват през 50-те и 60-те години на 20 век.

В първите две финансово трудни години дузината работници във фабриката произвеждат около 50 чифта обувки на ден, сред които и първите футболни обувки с кожени шипове и маратонки с метални шипове. Заедно братята оцеляват в икономически трудните времена и през 1926 г. търсенето се увеличава значително. Те решават да се преместят в неизползвано производствено помещение на друга фирма в Херцогенаурах, разположено до гарата, в което инсталират още машини и увеличават персонала до 25 души, които произвеждат 100 чифта обувки дневно.

 1928 – 1936 г.: Обувките и първите спортни успехи с тях. През първите няколко години от дейността на фабриката и двамата братя придобиват известност заради спортните обувки с шипове (спайкове), които произвеждат. През 1928 г. в Амстердам се провеждат Летните олимпийски игри. На Олимпиадата повечето германски атлети използват именно техните обувки. Със специално изработени от Gebrüder Dassler Schuhfabrik обувки с 6 шипа германската състезателка Лина Радке печели златен медал в бягането на 800 метра с нов световен рекорд.

През 1929 г. братята Даслер договарят споразумение за партньорство, което определя правата и задълженията на всеки от тях. През същата година са регистрирани и първите патенти. В началото на 1930 г. треньорът Йозеф Вейтцер подпомага разработването на обувки Dassler. Като национален треньор по лека атлетика и бивш спортист той предоставя ценни технически знания и опит.

През 1932 г. в Лос Анджелис се провеждат следващите Летни олимпийски игри и отново много спортисти участват в състезанията с обувки Dassler.

През 1936 г., когато Берлин е домакин на Олимпиадата, братята имат за пръв път възможност да рекламират своите обувки в собствената си страна. Олимпийските игри се превръщат в трамплин за компанията, тъй като тя снабдява със спортни обувки участници от цял свят. С тях чернокожият американски състезател Джеси Оуенс печели четири златни медала. Освен него и други олимпийци печелят златни, сребърни и бронзови медали, използвайки обувките с шипове, произведени от Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Така е постигнат международен пробив.

Снимка: adidassler.org

 1937 – 1945 г.: Нацистка Германия и години на война. Малко след като Националсоциалистическата работническа партия идва на власт в Германия през 1933 г., Рудолф и брат му Адолф се присъединяват към нея. Това е неизбежно, ако искат да останат в бизнеса и да гарантират работните места на повече от 100 служители. През 1938 г. двамата братя откриват друга фабрика на улица „Вюрцбургер“ в Херцогенаурах, за да отговорят на повишеното търсене, последвало Олимпийските игри в Берлин. По това време 118 работници произвеждат обувки за единадесет различни вида спортни дисциплини.

Скоро след това идва тежки времена, който повлияват и на техните лични и бизнес отношения. Втората световна война ограничава спортния и търговския успех на братята и производството е в застой. Поради резкия спад в продажбите, причинен от войната, братята затварят така наречената „Фабрика II“ на улица „Вюрцбургер“. След мобилизирането на Рудолф в армията през 1943 г. разногласията между тях ескалират. Според Рудолф брат му не притежава бизнес нюх, за да ръководи компанията. По време на отсъствието си Рудолф иска да бъде информиран за всяко бизнес решение и освен това предлага съпругата му Фридъл да действа от негово име. Адолф отхвърля предложението на брат си, тъй като то противоречи на предварителното им споразумение, според което немобилизираният брат ще изпълнява задълженията и на двамата собственици.

Конфликтът, който чрез множество писма придобива все по-враждебен тон, непоправимо уврежда връзката им. През годините на войната въпреки разногласията помежду им компанията продължава да функционира. През 1943 г. тя е единствената в Германия, която все още произвежда спортни обувки. Тъй като суровините, особено кожата, не достигат и все по-голям брой работници биват призовани в армията, способността им да изпълняват поръчките значително намалява. На 28 октомври 1943 г. Алберт Шпеер, националният министър на промишленото и военното производство, издава директива, уреждаща разпределението на работата в отбранителната индустрия. Директивата принуждава фабриката за обувки на братя Даслер да прекрати производството си на същия ден и тя остава подизпълнител на оръжейни поръчки за местни фирми. От ноември 1943 г. до края на войната тя произвежда единствено военно оборудване.

 1945 – 1947 г.: Следвоенните години. Двете най-трудни години за Рудолф, Адолф и техните семейства започват през май 1945 г., когато двамата се борят да запазят бизнеса си и производството на обувки. Правителството на САЩ също има интерес те да успеят, тъй като американците се стремят да съживят германската икономика. С помощта на малкото налични материали фабриката отново започва производство на спортни обувки, но проблемите не спират. По време на процеса на денацификация в Германия през 1946 г. и двамата са категоризирани като партийни членове и им е забранено да притежават бизнес. На 22 септември 1946 г. степента на партийна принадлежност на Адолф е преквалифицирана в по-лекото престъпление „последовател“ и няколко месеца по-късно, през февруари 1947 г., му е разрешено да възобнови управлението на компанията като собственик.

 1948 г.: Раздялата. През 1948 г. Адолф и брат му Рудолф решават да се разделят. Това е предвидима последица с оглед на натрупваните дълги години разногласия, както и на обвинението на Рудолф, че Адолф е предизвикал едногодишното му интерниране през 1945 г. Техните различия в характерите и противоположните им възгледи за това как да управляват бизнеса са контрапродуктивни и се превръщат в опасност за компанията. След горчивата раздяла братята никога повече не си проговарят. Рудолф се премества заедно с 14 служители (около 1/3 от служителите на общата компания) в складово помещение, принадлежащо на семейството, преобразува го във фабрика за производство на обувки и създава компанията Schuhfabrik Rudolf Dassler (RUDA). RUDA е регистрирана като компания през януари 1948 г., като започва дейност няколко месеца по-късно на 1 юни 1948 г. След още 4 месеца се ражда марката PUMA: на 1 октомври 1948 г. PUMA е регистрирана в Германското ведомство за патенти и търговски марки. През декември 1948 г. в писмо до партньори и клиенти Рудолф Даслер обявява решението си да наименува компанията PUMA Schuhfabrik Rudolf Dassler. Данните за новата компания са добавени в търговския регистър на Германия на 14 януари 1949 г. Така се ражда PUMA.

 1950 – 1952 г.: Иновативни футболни обувки. През 1950 г. компанията пуска на пазара футболните обувки ATOM, последвани от модела SUPER ATOM през 1952 г., който предизвиква фурор. Рудолф Даслер си сътрудничи с експерти, като например националния треньор на Западна Германия Сеп Хербергер, за да разработи първата в света обувка с винтови шипове. За PUMA това бележи началото на създаването на наследство в областта на футболните обувки.

 1954 г. Първи световен рекорд. Това е годината, в която с маратонки PUMA е подобрен световен рекорд. Хайнц Фютерер подобрява световния рекорд в бягането на 100 метра в Йокохама, Япония с невероятното време от 10,2 секунди. Отново с маратонки PUMA четири години по-късно той участва в поставянето на световен рекорд в щафетата 4x100 метра. За младата компания на Рудолф Даслер това е огромен успех.

 1970 г.: Пеле. През тази година PUMA създава нов модел футболни обувки с плоска структура и повишена мекота и комфорт. Рекламно лице на модела става Пеле, който с тези обувки става световен шампион с Бразилия по време на Световното футболно първенство в Мексико през 1970 г.

футболните обувки ATOM
Хайнц Фютерер
Пеле

 1983 – 1985 г.: Големият шлем. През тези две години PUMA навлиза уверено в света на тениса, като с нейните обувки Мартина Навратилова и Борис Бекер печелят турнири от Големия шлем.

 

 1985 г.: Първата умна обувка в света. През 1985 г. PUMA разработва нова система за омекотяване: Running System, понастоящем известна като RS – подметка, която комбинира четири компонента с различни физически и химични характеристики в едно цяло, за да абсорбира удара и да контролира движението. На базата на тази нова система е разработена обувката RS-Computer – първата обувка в света с вграден компютър. Той анализира данните и дава на бегачите възможността да сравняват минали бягания с бъдещи цели и им помага да станат по-бързи, по-ефективни и по-конкурентоспособни.

 1986 г.: Марадона. Диего Армандо Марадона използва обувки PUMA на Световното първенство в Мексико през 1986 г. и влиза в историята с втория си гол на четвъртфиналите срещу Англия. Тръгвайки от собствената си половина, той преминава покрай шестима играчи, включително вратаря, докосва топката единадесет пъти със своите обувки PUMA KINGs и отбелязва „гола на века“.

През същата година компанията става публично дружество и се преименува на PUMA AG. Акциите започват да се търгуват на фондовите борси в Мюнхен и Франкфурт.

 1990 г. Лотар Матеус. Футболистът Лотар Матеус, който е роден и израснал в родния град на PUMA Херцогенаурах, води Западна Германия до третата титла на Световното първенство в Италия. Впоследствие капитанът на тима е избран и за носител на „Златната топка“.

 1991 г.: PUMA Disc System. По-бързо завързване на по-бързи обувки. През 1991 г. PUMA пуска на пазара маратонки с революционната технология PUMA DISC System, които стават първите спортни обувки в света без връзки. При тях система от вътрешни жици затяга горната част за идеално прилягане при завъртане на диска. Една година по-късно германката Хайке Дрехслер (дълъг скок), германецът Дитер Бауман (5 000 м) и британецът Линфорд Кристи (100 м) печелят златни медали на Летните олимпийски игри през 1992 г. в Барселона, носейки обувки с PUMA DISC System.

Лотар Матеус
Лотар Матеус
PUMA Disc System
PUMA Disc System

 1993 г.: Младият директор. Йохен Цайц е назначен за главен изпълнителен директор на 30-годишна възраст, превръщайки се в най-младия изпълнителен директор в историята на Германия, оглавявал публична компания. Цайц се заема с преструктурирането на PUMA, която по това време изпитва финансови затруднения, и успява да я превърне в първокласна компания за спортен начин на живот и една от трите най-добри марки в индустрията за спортни стоки.

 1993 г.: Фантастичната четворка. На Световното първенство по лека атлетика през 1993 г. в Щутгарт германката Хайке Дрехслер (скок на дължина), Мерлин Оти от Ямайка (200 м), Линфорд Кристи от Великобритания (100 м) и Колин Джаксън също от Великобритания (110 м с препятствия) печелят златни медали с екипировка на PUMA.

Фантастичната четворка
Фантастичната четворка
Йохен Цайц
Йохен Цайц

 2004 г. Formula 1. PUMA се утвърждава като един от най-добрите доставчици на състезателна екипировка и стоки във Formula 1 и подписва договори с трите доминиращи отбора – Scuderia Ferrari (2004 г.), Mercedes-AMG F1 (2012 г.) и Red Bull Racing (2015 г.).

 2004 г. Наказанието на Камерун. През тази година футболният отбор на Камерун носи дръзката екипировка PUMA UniQT, състояща се от само една част, която обаче не получава одобрението на ФИФА и Международната футболна федерация наказва Камерун с отнемане на шест точки в квалификациите за Световното първенство през 2006 г. и налагане глоба.

 2006 г.: Италия става световен шампион. На Световното първенство по футбол в Германия PUMA спонсорира 12 от 32 отбора – повече от всеки друг доставчик на спортна екипировка. На финала Италия побеждава Франция с 5:3 след изпълнение на дузпи и за първи път в историята на компанията национален отбор, спонсориран от PUMA, става световен шампион по футбол.

 2009 г.: Световните рекорди на Юсеин Болт. На Световното първенство по лека атлетика в Берлин Юсеин Болт подобрява собствения си световен рекорд на 100 метра с невероятното време от 9,58 секунди, носейки спортната екипировка на PUMA. Той също така подобрява собствения си световен рекорд на 200 метра от 2008 г., за да стане световен шампион за 19,19 секунди. Два рекорда, които не са подобрени и до днес. Той печели златен медал и с отбора на Ямайка в щафетата 4x100 метра.

 2012 г.: „Борусия Дортмунд“. През 2012 г. PUMA започва да доставя спортна екипировка за шампиона по футбол на Германия и се обвързва с дългосрочен договор до 2028 г. През 2014 г. PUMA става и акционер в отбора.

 
 

 2014 г.: FOREVER FASTER. PUMA стартира кампанията си FOREVER FASTER с мисията да стане най-бързата спортна марка в света. Рекламни лица на кампанията са най-бързият човек на планетата Юсейн Болт, футболистите Марио Балотели, Серхио Агуеро, Марко Ройс и Сеск Фабрегас и състезателите по голф Рики Фаулър и Лекси Томпсън.

 2018 г. PUMA става на 70. PUMA празнува своята 70-та годишнина с откриването на новия 85-метров PUMA BRIDGE, в който е поместена историческата изложба на PUMA ARCHIVE, показваща най-важните етапи и постижения на марката и нейните спортисти през последните 70 години.

 2019 г.: Обувка с компютърно „завързване“. PUMA представя своята най-нова технологична платформа с микромотор Fit Intelligence (Fi), която позволява пристягане на обувката към крака чрез приложение за мобилен телефон или натискане на бутон, разположен на самата обувка.

Изложбата в PUMA Bridge
Изложбата в PUMA Bridge
Fit Intelligence
Fit Intelligence

 2019 г.: „Манчестър Сити“. През 2019 г. PUMA подписва най-голямата футболна сделка в своята история и се споразумява със City Football Group за дългосрочно партньорство до 2029 г. PUMA става официален партньор на Manchester City FC, Melbourne City FC, Mumbai City FC, FC Girona, Montevideo City Torque и Sichuan Jiuniu, като доставя спортна екипировка за всички представителни отбори, включително мъжки, женски и юношески.

 2020 г.: Неймар. След Пеле и Марадона, които са били рекламни лица на PUMA, компанията подписва договор с една от най-ярките футболни звезди в наши дни – Неймар.

 2020 г.: Седемкратен световен шампион. Люис Хамилтън, състезаващ се с екипировка на PUMA, печели седмата си световна титла във Формула 1 и се изравнява с Михаел Шумахер по най-много спечелени титли, записвайки името си в историята.

 
 
 

Иновации и разрастване на компанията

В своята над 70-годишна история PUMA често е първата марка, която въвежда новаторски решения в спорта и модата. През 1952 г. тя създава SUPER ATOM – първата в света обувка с винтови шипове, иновация, която остава стандарт сред професионалните футболни обувки и днес. През 1960 г. PUMA става първият производител на спортни обувки, който използва усъвършенствана технология за вулканизация за залепване на подметката към тялото на обувката.

През 1968 г. PUMA включва велкро за първи път в спортни обувки и увеличава броя на шиповете – 68 малки шипа с дължина 4 мм, разположени в няколко реда в предната част на обувката – с цел максимално сцепление и минимизиране на съпротивлението. Иновацията работи толкова добре, че много американски атлети, които носят тези обувки, поставят нови световни рекорди само няколко седмици преди Олимпийските игри в Мексико. Обувката обаче е счетена за „твърде опасна“ и е забранена, а световните рекорди на всички атлети, носещи тези обувки, са анулирани. През 1970 г. PUMA въвежда революционна плоска структура на футболната обувка, която я прави по-лека. За да се повишат нейната мекота и комфорт, за първи път се използва кожа от кенгуру.

През 1986 г. компанията представя първата обувка с вграден елементарен компютър, който може да проследява основни показатели като скорост, изминато разстояние и изгорени калории. През 1991 г. PUMA представя PUMA Disc – първата система за пристягане на обувката към крака без връзки. През 2002 г. PUMA въвежда първите футболни фланелки без ръкави, носени от отбора на Камерун, които обаче са забранени от ФИФА. През 2006 г. за Световното първенство по футбол в Германия PUMA изработва най-леките футболни обувки в света с тегло от само 200 грама. През 2013 г. с цел намаляване на теглото на пилотите от Formula 1 компанията разработва най-леките спортни обувки в света с тегло от 98 грама.

Тъй като иновациите са в основата на успеха на всяка спортна компания, PUMA отделя значителни човешки и финансови ресурси в тази област. Към 31 декември 2021 г. общо 1 136 души са заети с в научноизследователска и развойна дейност/управление на продукти. През същата година разходите за научноизследователска и развойна дейност/управление на продукти възлизат общо на 114,5 милиона евро, от които 61,7 милиона евро са свързани изцяло с научноизследователската и развойната дейност. Изследователските дейности и дейностите по разработване на продукти варират от анализ на научни изследвания и проучвания на клиенти през генериране на творчески идеи до внедряване на иновации в търговски продукти.

Пример за иновация на PUMA е създаването на експериментална версия на най-емблематичните маратонки SUEDE, за да се тества продукт, който е биоразградим. По този начин PUMA цели да отговори на нарастващото търсене на устойчиви продукти Създаден, за да помогне за справяне с предизвикателството, свързано с управлението на отпадъците в обувната индустрия, пилотният проект стартира през 2022 г., предлагайки на 500 избрани участници в Германия шанса да се присъединят към PUMA в нейния експеримент. В партньорство с PUMA участниците ще носят своите обувки RE:SUEDE в продължение на шест месеца, за да тестват издръжливостта на продукт, използващ биоразградими материали, преди да ги изпратят обратно на PUMA чрез инфраструктура за обратно приемане. След това маратонките ще бъдат подложени на индустриален процес на биоразграждане в контролирана среда. Целта на тази стъпка е да се определи дали компост от клас А може да се произвежда за селскостопанска употреба.

Еволюция на логото

Гъвкавост, издръжливост и бързина са атрибутите на PUMA, с които нашите спортисти ще успеят

Рудолф Даслер

Когато Рудолф Даслер основава своя собствена компания за производство на обувки през 1948 г., той първо я нарича RUDA – комбинация от първите две букви от неговото име и фамилия. Скоро след това обаче променя идеята си и нарича компанията PUMA.

Изящество, сила, целеустременост и непоколебимост – това са характерните черти на пумата като представител на семейството на котките. Това отразява и логото на PUMA – черна сянка, която преодолява всяко препятствие с един скок – като символ на изключителни физически способности.

Оригиналното лого на PUMA е представено за първи път през 1948 г. по времето, когато е регистрирана марката. Изображението включва котка, прескачаща през буквата D, която означава второто име на основателя на компанията Рудолф Даслер.

През 1951 г. дизайнерите поставят рисунката вътре в шестоъгълник. В първоначалната версия е използвана опростена черна геометрична фигура. През 1957 г. към нея е добавен двоен черно-бял контур, а думата PUMA се появява под хищната котка. През 1958 г. фонът става бял, а широката рамка е украсена с надпис Rudolf Dassler Schuhfabrik.

През 1958 г. компанията се отклонява от класическата концепция. През следващите десет години новата емблема представлява футболна обувка, допълнена от фразата Puma form-strip. За първата дума е избран плътен безсерифен шрифт, а за втората – елегантен курсив. Така компанията отбеляза добавянето върху спортни обувки на елемент за странична опора (Formstrip) под формата на три ивици.

1948 - 1951
1951 1958
1958 - 1968

Рудолф Даслер смята, че спортната обувка като лого не разкрива напълно характера на PUMA. Той иска да промени съществуващото лого и възлага на карикатуриста Луц Бакес, при когото синът му Герд Даслер се обучава, да изработи ново. Художникът първо рисува тялото на черна пантера, а след това добавя към него краката и главата на пума, така че изображението да отговаря максимално на изискванията на клиента. Собственикът на фабриката предлага следната комисионна: 1 цент за всеки продаден продукт с логото на PUMA. Но Луц отказва и иска еднократно плащане от 600 марки. Заедно с парите той получава и подарък: спортна чанта и чифт обувки.

През 1970 г. силуетът на пумата леко се променя. Сега е бял с черен контур. Фигурата е по-динамична, тъй като животното е изобразено в скок.

1968 - 1970
1970 - 1974

На емблемата от 1974 г. отново се появява надписът PUMA, a шрифтът наподобява версията от 1958 г.: удебелени четириъгълни букви със заоблени ръбове. Хищната котка е пребоядисана в черно и се намира вдясно. Тази търговска марка има няколко модификации – както с правоъгълна рамка, така и без нея.

През 1976 г. експериментите с графиката продължават. Дизайнерите премахват пумата от логото, оставяйки само името на компанията. Освен това шрифтът е изцяло променен: сега буквите са наклонени, а „P“ изглежда като малка буква поради дългата вертикална черта.

1974 - 1976
1976 - 1978

През 1978 г., две години след неуспешната промяна на имиджа, компанията се връща към класическия дизайн на логото. В него пумата е в горната дясна част над надписа и сякаш се опитва да го прескочи.

През 1980 г. извитата лента (Formstrip) отново е добавена към думата – този път с полупрозрачен сив цвят.

От 1988 г. компанията използва логото от 1978 г., като в него извитата лента е премахната. Предпочитан вариант днес е само изображението на скачаща пума.

1978 - 1980
1988 - 1988
1980 - днес

Общественополезни цели на компанията

Извън сферата на спорта PUMA осъществява различни дейности от общ интерес. Компанията си сътрудничи с Международния център за изследване на жените (ICRW) за изпълнение на проект за равенство между половете в Индонезия, Виетнам, Индия и Бангладеш. През 2021 г. общо 9 фабрики на PUMA използват разработения инструмент Gender Equity Self-Diagnostic Tool, за да разберат състоянието на равенството между половете. С помощта на този инструмент доставчиците на PUMA могат да определят къде има възможности за подобряване на интеграцията на половете чрез политики и практики и след това да подобрят равнопоставеността на половете в своите фабрики.

PUMA разширява обхвата на овластяване на жените отвъд фабриките и през 2021 г. подписва дългосрочно споразумение с Women Win, организация, която овластява момичета и жени по света чрез спорт. Чрез партньорството с Women Win компанията има за цел да повиши видимостта на спортистките и спортните модели за подражание и да подкрепя инициативи, които премахват пречките пред достъпа на момичета и жени до спорт. Чрез проекти, подкрепени директно от PUMA, Women Win ще достигне до 5 000 момичета и жени. Освен това в качеството си на основен партньор, осигуряващ финансиране, PUMA ще допринесе за достигането на Women Win до още 1 милион момичета и жени до края на 2023 г.

Някои от най-важните проекти на компанията извън сферата на спорта са свързани с опазването на околната среда и прехода към зелена икономика. В областта на изменението на климата основните цели на PUMA включват:

  • намаляване на емисиите на парникови газове от собствените дружества на PUMA с 35% в сравнение с базовата линия от 2017 г.;
  • намаляване на емисиите от веригите за доставки на PUMA с 60% спрямо продажбите;
  • ограничаване на глобалното затопляне до 1,5 градуса;
  • използване на 100% възобновяема енергия в собствените предприятия на PUMA;
  • повишаване на използването на възобновяема енергия от основните доставчици на PUMA с 25%.

През 2018 г. PUMA е един от създателите на Хартата на модната индустрия за действия в областта на климата – коалиция на цялата индустрия, която има за цел да приведе в съответствие емисиите от модната индустрия с целите на Парижкото споразумение.

От 2021 г. компанията използва само зелена енергия за офисите, магазините и складовете под неин контрол. За да бъдат намалени допълнително емисиите на CO2 от превозни средства, които се използват от PUMA, вече 15% от целия автопарк в световен мащаб се състои от автомобили с нулеви или ниски емисии. За в бъдеще компанията планира да увеличава броя на автомобилите с алтернативни двигатели с 10% всяка година. Друга важна цел е намаляване на емисиите от транспорта на стоки с 20% спрямо транспортирания обем.

PUMA следва принципа на предпазливостта и предприема мерки за предотвратяване на увреждане на човешкото здраве и околната среда от своите продукти и операции, за да гарантира, че 100% от продуктите са безопасни за употреба. Всички материали, използвани в продуктите на PUMA, преминават през тестване, за да се гарантира съответствие с глобалните разпоредби относно химикалите. На производствено ниво като част от ангажимента за нулево изхвърляне на опасни химикали е забранено умишленото използване на приоритетни химически групи, класифицирани като особено опасни съгласно стандартите за нулево изхвърляне на опасни химикали (ZDHC). Резултатите от тестовете на отпадъчни води потвърждават, че приоритетните опасни химикали са премахнати, както е планирано. Важно постижение в тази област е, че от 146 основни фабрики 18 вече не използват химикали и/или вода по време на производствения процес.

Замърсяването с пластмаса на океаните е едно от най-неотложните предизвикателства пред устойчивостта в днешни дни. Като компания, която използва полимери за повечето си продукти, PUMA носи специална отговорност за предприемането на действия по този въпрос. Избягването на замърсяването с пластмаса също е един от трите стълба на Модния пакт, част от който е и PUMA. Пластмасовите/найлоновите чанти за пазаруване и пластмасите за еднократна употреба значително влошават проблема със замърсяването с пластмаса. Затова PUMA си поставя за цел до 2025 г. да не генерира отпадъци от съдържащите пластмаса еднократни торби за пазаруване. Най-късно до 2023 г. всички полиетиленови торбички за потребителите ще бъдат заменени с хартиени торбички или трайни торбички за многократна употреба.

Загубата на биологично разнообразие и изменението на климата са взаимозависими и взаимно подсилващи се. Повишаването на глобалните температури е критичен проблем, който увеличава риска от изчезване на видове. Ето защо в сферата на опазването на биоразнообразието PUMA си поставя следните цели:

  • 100% от използваните в производството памук, кожа и пух да са с произход от сертифицирани източници;
  • нулева употреба на кожи от екзотични животни; и
  • нулево използване на дървесина, добита от вековни или застрашени гори.

Източници

Още статии

Volkswagen – класика от Германия

Volkswagen – класика от Германия

14 февруари 2024, 12:30 преглеждания 2471